
Green Cargo skär ner
Green Cargo varslar 70 anställda om uppsägning. Det handlar om administrativ personal, de allra flesta verksamma Hallsberg och Solna.
Fler nyheter
BLS Rail växer i väst
Vid årsskiftet tog BLS Rail över dragningen av Båramopendeln mellan Vaggeryd och Göteborg Skandiahamnen och godstågsdragningen för DVVJ mellan Billingsfors och Mellerud.
Regeringen stoppar nya stambanor
Totalstopp för ny stambana Lund–Hässleholm, nya förutsättningar för stambanan Göteborg–Borås, bantning av Ostlänken och stopp för planering av centrala delar av nya högfartsbanor i Sverige.
Möte med järnvägsbranschen
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägspodden
%
Stötta våra oberoende nyheter – vi har plats för fler företagspartners
Notiser
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägjobb
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Debatt & krönikor
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 108 000 sidvisningar och 54 000 besökare. Sammantaget ser vi 362 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.
Statistiken uppdaterad 17 juli 2025
Annons:
Reportage
Snart klart för 750 meter långa tåg
På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.
Världspremiär för järnvägskamera i Stockholm och München
Railway Metrics and Dynamics har ett par mycket intressanta produkter som ligger klara för lansering under Q2 och Q3 – järnvägskameran och lastlåssensorn. Det blir världspremiär på Train & Rail i Stockholm och på Transport Logistic i München, där bolaget samarbetar med schweiziska Wascosa.
Med 1 200 ton flis från skog till ugn
Lastningen går som tåget. Lossningen går som tåget. Men tåget går inte som tåget. Det blir många inbromsningar och många tunga starter när 1 200 ton bränsleflis transporteras från Småland till Stockholm.
Annons:
Annons:
Guldkorn från arkivet
Isen stoppade tågen
Drygt 70 tåg mellan Stockholm och Göteborg ställdes på hela eller delar av sträckan när kontaktledningarna på Västra stambanan genom Tiveden täcktes av is på årets två första dagar. Men det finns botemedel och metoder för att klara is och frost.
Fler tåg till Båramo
Godstågstrafiken mellan Båramo söder om Vaggeryd och Göteborg Skandiahamnen har nu kompletterats med ett godståg mellan Båramo och Malmö kombiterminal.
Euromaint flyttar in i Raladepån
Euromaint hyr den nya tågverkstaden i Hallsberg. TXG Maintenance lämnade verkstaden i vredesmod sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra.
Lyckat prov med långt tåg
Provkörningen med ett 838 meter långt godståg från Malmö till Frövi visade att inte finns några oöverstigliga hinder för att köra långa godståg i 100-120 km/h på många järnvägar i Sverige.