fbpx

Med 1 200 ton flis från skog till ugn

Lastningen går som tåget. Lossningen går som tåget. Men tåget går inte som tåget. Det blir många inbromsningar och många tunga starter när 1 200 ton bränsleflis transporteras från Småland till Stockholm.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 6 november 2020

 


FOTO: KASPER DUDZIK
Det är söndag eftermiddag och Henrik Hagelvik lastar de sista containrarna med bränsleflis på terminalen i Stockaryd.

Stockarydsterminalen i Småland är överfull av träflis efter en lång sommar och en varm höst.

Först 5 oktober tändes pannan i Värtaverket i Stockholm som förbrukar det mesta av granarna som flisas i Stockaryd och 18 oktober går årets första tåg med bränsleflis från Stockaryd till Värtaverket, två veckor senare än planerat.

”Vi har 140 000 kubikmeter flis och det går knappt att ta sig fram med lastaren mellan flishögarna och tåget”, säger Henrik Hagelvik som kör lastaren med den stora skopan.

”Angreppen från granbarkborren har gjort att det avverkats extra mycket timmer i sommar. Det finns hur mycket flis som helst i hela Sverige.”

I Sverige flisas det mesta av de skadade granarna, det anses inte duga till massaved eller sågat virke. I andra länder sågas dock angripna granar till virke.

28 vagnar med 84 containrar

De 28 vagnarna med vardera tre fliscontainrar har anlänt från Stockholm i gryningen, nästan tre timmar tidigt. Men vid 10-tiden har lastningen kommit igång och fem timmar senare har Henrik och en kollega lastat 60 kubikmeter flis i var och en av de 84 containrarna, sammanlagt drygt 5 000 kubikmeter.

Terminalen i Stockaryd öppnades 2008 som en av flera virkesterminaler som Stora Enso gjorde för att förbättra sin virkeslogistik, de övriga var Falköping och Hällefors.

De första åren kördes 15 timmertåg och fyra fliståg i veckan från Stockaryd och terminalen var bemannad dygnet runt.

Efter ett par år stabiliserades trafiken med åtta timmertåg i veckan och ett tåg i veckan med flis. Då kördes 10 000 lastbilstransporter med sammanlagt cirka 300 000 kubikmeter till terminalen per år.

Därefter har transporterna minskat och under ett år låg verksamheten helt nere. Men nu kör Hector Rail ett fliståg i veckan till Värtan under eldningssäsongen oktober-april och det rullar en del massavedståg med lövved från terminalen till pappersbruken i Mellansverige.

”Vi har 140 000 kubikmeter flis och det går knappt att ta sig fram med lastaren mellan flishögarna och tåget.”

 

Henrik Hagelvik, kör lastaren med den stora skopan.


FOTO: KASPER DUDZIK
Strax före klockan 16 kan tåg 43526 lämna terminalen i Stockaryd och rulla ut mot Södra stambanan.

16 fliståg till Stockholm i vinter

För denna eldningssäsong planerar Stockholm Exergi att köra 16 fliståg från Stockaryd.

Terminaler har två spår och är egentligen två terminaler, den norra ägs av Sävsjö kommun och Sävsjö Transport medan södra ägs av Stora Enso genom Trätåg.

Det är på södra spåret som Hector Rail har parkerat tåget under söndagen och strax innan klockan 16 kan lokföraren Sebastian Nordbeck ringa fjärren, trafikledningscentralen, i Malmö, och begära att få komma ut på Södra stambanan och påbörja resan mot Värtan.

15:56 rullar tåg 43526 ut på stambanan, elva minuter tidigt.

Tåget med de 28 containervagnarna är 570 meter långt och väger 2 160 ton, ett av de tyngsta tågen som trafikerar södra delen av Sverige.

Ett nytt lok eller två gamla

Oftast använder Hector Rail två av de ålderstigna Rc3-loken, byggda 1969-1971, som inköptes från SJ för några år sedan i flistågen men dagen till ära är det ett Vectron-lok från Siemens, 243.108, byggt 2017 som står för dragkraften.

Två Rc3-lok kan prestera 7 200 kW och har 470 kN startdragkraft.

Ett Vectron-lok har effekten 6 400 kW och startdragkraften 300 kN.

Effekten räcker gott och väl men att startdragkraften är lägre och att åtta axlar kan vara bättre än fyra skall vi senare bli varse.

Men det börjar bra. Det dröjer inte länge förrän det tunga tåget är uppe i 100 km/h. Trots att det är söndagseftermiddag är det mycket trafik på stambanan och innan vi når Nässjö har vi mött ett X2000-tåg mot Malmö och Köpenhamn, Green Cargos gasoltåg mot Karlshamn, Green Cargos vagnslasttåg mot Malmö och ett Krösatåg på väg mot Alvesta och Växjö.


FOTO: KASPER DUDZIK
Tåg 43526 består av lok och 28 vagnar. Tåget är 570 meter långt och väger 2 160 ton.

”Driftsäkra lok utan sidorutor”

”Vectron-loken är väldigt trevliga och driftsäkra. På vissa lok lägget trafiksäkerhetssystemet ATC av då och då men det blir mer och mer sällan i takt med uppdateringarna”, säger lokföraren Sebastian Nordbeck.

”Jag saknar verkligen vidvinkelvyn från Rc-loken, här finns inga sidorutor och inga backspeglar, men det skönt med låg ljudnivå och bra luftkonditionering i hytten. Elbromsen, tåglängdsmätningen samt uppgifterna om det exakta avstånden till kommande stoppsignaler är fantastiska funktioner.”

”Men det kan bli tröttsamt med det enorma bekräftelsebehovet som Vectron-loken har: Det tar evigheter att mata in alla uppgifter om tåget i tågdatorn och ATC-systemet.”

Efter ett kort stopp i Nässjö rullar vi vidare norrut, möter ytterligare ett Krösatåg och ett X2000-tåg.

Nästan nybörjare på spåren

Sebastian Nordbeck har varit lokförare ett och ett halvt år. Han utexaminerades från MTR:s Yrkeshögskola förra året och fick direkt jobb hos Hector Rail.

Efter praktik, eller LIA-perioder som det heter under förarutbildningen, på bland andra SJ i Göteborg, Green Cargo i Nässjö, Green Cargo i Tomteboda och Hector Rail i Hallsberg var valet lätt för Sebastian.

”Jag har alltid tyckt det varit mest intressant att köra godståg”, säger han. ”Det är mer omväxlande, mer spännande och mer utmanande än att köra pendeltåg eller snabbtåg.”

Nordbeck fyller 40 i november och har varit förskolekock, personlig assistent, museitekniker och konstnär innan han valde rätt spår och blev lokförare.


FOTO: KASPER DUDZIK
Väntan i Mjölby. Östgötatrafikens tåg till Motala ska gå före bränslefliståget, Till vänster passerar SJ:s snabbtåg mot Stockholm.


FOTO: KASPER DUDZIK
Lokföraren Sebastian Nordbeck vilar en stund på golvet i förarhytten när fliståget blir stående i Köping medan ett halvdussin persontåg passerar.

Flyttar från Värtan till Borlänge

Än så länge är han stationerad i Stockholm Värtan där Hector Rail har sex förare och en radioloksoperatör men han flyttar snart från Skärholmen till Karbenning och kommer då att jobba i Borlänge där Hector Rail har cirka 30 förare som kör timmertåg för Trätåg.

Sebastian och hans särbo köpte för flera år sedan det före detta stationshuset i Karbenning mellan Fagersta och Avesta Krylbo och nu ska sommarstugan på 500 kvadratmeter bli åretruntbostad.

”Huset är på 500 kvadratmeter och det kanske kommer att kännas som man är särbo även i fortsättningen”, säger Sebastian.

Men det är inte bara särbon och stationshuset som lockar.

”I Borlänge kan jag få 8/6-schema, alltså jobba åtta dagar och vara ledig i sex. Det är perfekt när man bor tio mil från jobbet och har ett stort hus att se till.”

Möte med Cyborg i Gripenberg

Fliståget glider genom kurvorna vid Gripenbergs slott och möter Hector Rails godståg från Hallsberg till Malmö med ett annat Siemens-lok i fronten, 441.001, alias Cyborg.

Vi får bromsa in vid infartssignalen till Tranås men signalen hinner slå om till grönt innan tåget har stannat, det tar ett par minuter innan vi åter är uppe i 100 km/h.

Solen glimmar i Sommen, träden runt sjön skiftar i grönt, gult och rött.

Ett planerat stopp på tio minuter i Boxholm uteblir men det blir stopp infartssignalen till Mjölby. Signalen slår om till grönt efter en halvminut men då är luftbehållarna i de 28 vagnarna ännu inte fyllda med tryckluft och Sebastian Nordbeck får vänta ytterligare en halvminut innan han kan sätta tåget i rörelse och sakta glida in på avvikande huvudspår i Mjölby.

Här blir det åtta minuters stopp för att en av Östgötatrafikens pendeltåg ska komma i väg mot Motala. Ett antal X2000-tåg passerar. 17:43 får vi körsignal i dvärgsignalen, vi rullar mot norr sju minuter före planerad tid.

En omväg på nästan tio mil

I vanliga fall kör fliståget till Stockholm den snabbaste vägen via Linköping-Norrköping-Katrineholm men Getingmidjan är stängd under veckoslutet för kompletterande arbeten efter sommarens långa totalavstängning.

Så tåg 43526 får ta vägen via Hallsberg-Örebro-Frövi-Arboga-Köping-Västerås, en omväg på nästan tio mil med flera enkelspåriga sträckor.

Mörkret sänker sig sakta över Östgötaslätten och när vi möter Green Cargos 9325 strax söder om Motala är det nästan mörkt.

I Degerön tar dubbelspåret slut. Trafikverket håller på att bygga ut den sydligaste delen av Godsstråket genom Bergslagen, Hallsberg-Mjölby, till dubbelspår och lite drygt hälften är klart.

Vi får gå in på avvikande huvudspår, det som normala människor kallar sidospår, i Jakobshyttan, en driftplats, det som normala människor kallar station, som är extra lång för att rymma flera godståg i samband med möten eller förbigångar.

Ett Reginatåg från Tåg i Bergslagen på väg mot Falun susar tyst förbi.

FOTO: KASPER DUDZIK
Nytt långt uppehåll, denna gång i Kolbäck. Lokförare Nordbeck ringer fjärrtågklareraren för att få besked om den närmaste framtiden.

Bra flyt på enkelspåret

Nu rullar det på bra för Sebastian Nordbeck och snart är vi inne på en kort sträcka med dubbelspår från Runsala till Stenkumla.

Vi möter Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) på väg mot Vislanda med ett fullastat timmertåg och Tåg i Bergslagen (TiB) med ett långväga regionaltåg mot Mjölby.

Efter några kilometer på enkelspår får Sebastian bromsa när vi närmar förgreningsväxeln mellan västra och östra infarten till Hallsberg.

När farten är nere i två km/h får vi grönt ljus men kurvan är ganska tvär och det bär lite uppför, hjulen slirar och loket rister och skakar medan datorerna jobbar för högtryck för att kontrollera slirningen och få ner 300 kilonewton i dragkraft i de åtta hjulen.

”På äldre lok, som Rc-loken, får man försöka upphäva slirningen själv eller köra med kontrollerad slirning men här är det meningen att datorerna ska se till att hjulen slirar så lite som möjligt men att loken ändå orkar drar igång tågen”, säger Sebastian.

”Äldre förare brukar gilla att sköta det själva men vi som inte varit med så länge är ganska tacksamma över all hjälp vi kan få av tekniken.”

Stopp på bron över Västra stambanan

Vi har just nått 40 km/h när det blir stopp i infartsginalen till rangerbangården i Hallsberg och vi blir stående på bron över Västra stambanan i tio minuter medan posttåg och snabbtåg glider under oss.

Sedan smyger vi sakta genom infartsgruppen, rangergruppen och utfartsgruppen på den gigantiska bangården i 20-30 km/h innan nästa signal lyser röd.

Trafikverket håller på att bygga två nya spår strax norr om stambanan för att genomgående godståg ska slippa åka slalom genom rangerbangården, spåren tas i bruk inom kort.

Borta vid personbangården passerar fler X2000-tåg och MTRX mot Stockholm. 19:48 kan Sebastian lossa bromsarna och vi lämnar Hallsberg.

I Örebro har försprånget mot tidtabellen krympt till två minuter och vi möter ett av TiB:s Reginatåg och Green Cargos tåg med tomma timmervagnar på väg mot Norge.


FOTO: KASPER DUDZIK
Snart har tåget trasslat sig över bangården i Tomteboda och lokförare Nordbeck kan lägga om de sista två växlarna med lokalställarna.

I Frövi får tåget nytt nummer

I Frövi rullar vi in på det gamla enkelspåret mot Arboga och det verkar bli en lugn kväll på Mälarbanan mot Stockholm. Tåg 43526 har blivit 43527 eftersom resan mot norr nu blivit en resa mot söder enligt svensk järnvägsgeografi.

Hector Rail kör sex tåg per vecka under eldningssäsongen med bränsleflis till Värtaverket för Stockholm Exergi.

Förutom vårt tåg från Stockaryd körs flis regelbundet från Degerfors, Arvika, Norge och Forsbacka utanför Sandviken.

Dessutom Kör Hector Rail understundom fliståg från Mora, Boxholm och Gnarp.

Till de sex tågen per vecka kommer ett antal tåg som Green Cargo kör från Hällefors och Sveg, oftast två tåg per vecka, ibland tre, under vintermånaderna.

Det blir en stunds väntan i Jädersbruk medan en dubbeldäckare från Stockholm mot Hallsberg svänger in på persontågsspåret Jädersbruk-Hovsta framför oss.

I Arboga väntar Green Cargos stålämneståg från Oxelösund mot Borlänge med ett grönt Re-lok i fronten på oss.

Lång väntan i Köping

I Köping blir det ett ordentligt stopp. Det har varit signalfel i Kolbäck tidigare under kvällen och tågtrafiken har just kommit igång. Ett försenat Tågab-tåg med en ett gammalt Rc3-lok som dragkraft rusar förbi efter en stund och strax efter blir vi passerade av en dubbeldäckare från Göteborg mot Stockholm.

Efter några minuter kommer ett SJ-tåg mot Hallsberg med en Rc6:a och en lång rad 80-talsvagnar och så småningom rullar tåg 72, nattåget Göteborg-Duved, förbi i god fart.

Sen, efter 50 minuter vid insjöhamnen i Köping, får vi klarsignal och kan återuppta färden mot Stockholm och Värtan. Uppehållet i Köping ingår i förutsättningarna för omledningen norr om Hjälmaren och Mälaren men det blev nästan dubbelt så långt som planerat. Tåg 43527 är nu 15 minuter sent.

Framfarten blir inte långvarig. I Kolbäck blir det stopp igen och förseningen växer till 55 minuter medan ett halvdussin tåg från Ludvika, Linköping, Karlstad, Göteborg och Stockholm passerar till höger och vänster om oss.

Persontågen prioriteras

”Detta är godstågsförarens lott”, konstaterar Sebastian. ”Persontågen har så gott om alltid företräde. Nu när det uppstått förseningar och en massa tåg dessutom är omledda på grund av arbetena på Getingmidjan blir det väldigt svårt att ta sig fram.”

Vi passerar Västerås 54 minuter sena men knaprar sakta men säkert in minut efter minut på förseningen. Vi slipper ett åtta minuter långt stopp i Enköping men just när livet leker som bäst blir det stopp i infartssignalen i Toresta.

Vi får släppa förbi ett pendeltåg mot huvudkommunen på högerspåret och vänta på att en dubbeldäckare mot Västerås ska återgå till sitt spår innan vi får grönt i signalen.

Nu visar det sig bli riktigt svårt att komma igång igen. Vi står i en uppförsbacke, det är nollgradigt och spåret är ganska halt i höstnatten.

Trots fullt strömpådrag rullar, eller snarare studsar, vi sakta bakåt. Hjulen får inget riktigt fäste på rälerna.


FOTO: KASPER DUDZIK
Spåren till Värtan passerar under Norra länken där Norra station i Stockholm fanns under många år.

 

Räddade av sanden

Ett par försök och flitig användning av lokets sandningsfunktion får vi till slut något som liknar fäste och tåget börjar sakta röra sig åt rätt håll men loket vibrerar, dånar, skakar, studsar och kränger innan det får bättre fäste för hjulen.

Efter tre minuter har vi kämpat oss upp i sex kilometer i timman, efter fyra minuter når vi tio km/h och efter fem minuter 20 km/h.

”Det är tur att det är jävligt stora sandboxar på de här loken”, säger Sebastian. ”Hade sanden tagit slut hade vi inte tagit oss upp.”

Fjärrtågklareraren i Stockholm ringer och frågar varför vi tycks stå och stampa. Sedan Sebastian redogjort för svårigheterna beslutar han att spåret ska halkbekämpas snarast.

Hastighetsmätaren hinner upp till 42 km/h innan vi når krönet och det böjar gå utför. Vi passerar Kungängen vid midnatt och är trots allt bara 27 minuter sena eftersom vi slapp ett halvtimmeslångt uppehåll i Bro.

Åtta axlar bättre än fyra

”Det är naturligtvis bättre med dubbla Rc-lok i uppförsbackarna när man har 16 hjul för att få ner kraften i spåret. ”

”Dessutom har Rc-loken med de breda frontrutorna och sidorutorna bättre sikt, Rc-loken är roligare att köra eftersom det är mer finlir och det känns riktigt bra när man lyckas.”

”Rc-loken är mer hands-on och man ränner runt i maskinrummet och letar kranar eller säkringar, man lär sig om lokets uppbyggnad på ett annat sätt än om man sitter still och knappar på en skärm i förarhytten.”

”Å andra sidan bullrar det ganska ordentligt i förarhytten, särskilt om man sitter i B-hytt med kompressorn i ryggen. Rc-loken har ju heller inte elbroms. Dessutom lossar bromsen väldigt långsamt på Rc-loken, kompressorerna och rören är gamla.”

Vi möter ett par av söndagskvällens sista pendeltåg innan vi växlas över till uppspåret strax efter Sundbyberg och strax efter ligger växeln till höger för att vi ska kunna nä Tomteboda bangård.


FOTO: KASPER DUDZIK
Framme på bangården i Värtan. Sebastian Nordbeck lämnar över loket till Per-Arne Gustafsson som under natten ska köra till Degerfors för att lasta mer flis. Till vänster står Green Cargos fliståg från Hällefors.

Mycket jobb på Tomteboda bangård

Det tar nästan 20 minuter att passera bangården eftersom tåg 43527 först måste förvandlas till en växlingsrörelse av fjärren i Stockholm och att Sebastian därefter måste klättra ur loket, lägga om växlar manuellt vid fyra tillfällen och därefter klättra upp igen för att köra några 100-tal meter åt gången.

Efter passagen av den öde bangården ska växlingsrörelsen återuppstå som tåg, nu med nummer 43529, för att få köra de fem kilometerna på den fjärrstyrda Värtabanan.

Vi går snart in i nybyggda tunnlar, eller om det är en överdäckad järnväg, där Norra station en gång låg och där Norra länken nu ligger. Nere i den väl upplysta tunneln finns tre spår för att möjliggöra dubbla tågmöten. Med tanke på att trafiken på banan sedan godshanteringen i Frihamnen upphört omfattar som mest sex tåg per dygn känns mötesmöjligheterna något överdimensionerade.

Vi kommer ut i det fria och skymtar Brunnsviken mellan lövträden innan vi sakta glider genom Lill-Jansskogen. Vid infarten till bangården i Värtan tvingas Sebastian stanna. Nu ska tåget förvandlas till växlingsrörelse men det tar en stund extra för första växeln och den närmaste signalen vägrar samarbete. Reparatörer är redan på plats och 01:07 kan Sebastian Nordbeck bromsa det som varit tåg 43526-43527-43529 till stopp.

41 minuter sen ankomst

Ankomsten blir 41 minuter senare än planerat men Sebastian och alla hans kollegor i Sverige har varit med om betydligt värre.

Den knappt 50 mil långa resan har bjudit på 15 inbromsningar till stopp och två inbromsningar till låga farter.

Strax bredvid står vad som varit Green Cargos tåg 4495 med Rd-lok och 26 flisvagnar från Hällefors, det har ankommit en halvtimma tidigare, 82 minuter sent efter att ha fastnat i en backe utanför Krylbo på grund av lövhalkan och fått påskjut av hjälplok för att ta sig upp för backen.

Det är ingen dans på rosor att köra tunga godståg under den svenska hösten, snarare slirningar på hala räler.

Utbyggnaden av ERTMS skjuts upp

Utbyggnaden av ERTMS skjuts upp

Utbyggnaden av det nya trafiksäkerhetssystemet ERTMS på Södra stambanan skjuts upp två-tre år. En ny tidsplan kommer kring årsskiftet.

Nystart för persontåg i norr

Nystart för persontåg i norr

1 april återupptas persontågstrafiken mellan Boden och Haparanda efter 28 år utan ordinarie trafik. Stationen i Haparanda rustas upp och i Kalix byggs en helt ny station.

Regeringen tyst om nya nattåg

Regeringen tyst om nya nattåg

Regeringen har ännu inte tagit ställning till frågan om inköp av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken i Sverige. Men Trafikverket tror fortfarande på leverans av nya fordon 2025-2026.

Kräver sänkta banavgifter

Kräver sänkta banavgifter

Coronapandemin har drabbat svenska tågtrafikföretag hårt. SJ har förlorat 1,6 miljarder kronor, förlusterna för MTRX ökar och flera godstågsbolag har tappat 100-tals miljoner kronor.

Resenär oftare sena än tåget

Resenär oftare sena än tåget

De svenska tågresenärerna är mer försenade än de svenska tågen. Det är en av orsakerna till att resenärerna och allmänheten upplever tågen som mindre punktliga än de är i verkligheten.

Små vinster eller stora förluster

Små vinster eller stora förluster

De flesta godstågsbolagen i Sverige redovisar mycket blygsamma vinster eller ordentliga förluster. Bristen på kapital försvårar anskaffningen av nya lok och vagnar och en effektivisering av transporterna.

Nytt kapital räddar Green Cargo

Nytt kapital räddar Green Cargo

Ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor kan rädda det statliga godstågsbolaget Green Cargo. Men extremt billiga landsvägstransporter gör framtiden oviss för alla godstågsbolag.

750 000 ton flis eldas varje vinter

750 000 ton flis eldas varje vinter

Kraftvärmeverket i Värtan är det största som eldas med biobränsle i Sverige. Det förser motsvarande 190 000 lägenheter med värme och genererar el som kan ladda 150 000 elbilar.

1 200 ton flis från skog till ugn

1 200 ton flis från skog till ugn

Lastningen går som tåget. Lossningen går som tåget. Men tåget går inte som tåget. Det blir många inbromsningar och många tunga starter när 1 200 ton bränsleflis transporteras från Småland till Stockholm.

100 miljarder för automatkoppel

100 miljarder för automatkoppel

Automatkoppel gör godstågstrafiken lite snabbare och mycket säkrare. Men kostnaden är enorm. Att förse Europas 500 000 godsvagnar beräknas kosta 50-100 miljarder kronor.

Sista tåget har gått från Hyltebruk

Sista tåget har gått från Hyltebruk

På fredagen gick det sista godståget med papper från Hyltebruk. Transporterna har pågått i 111 år men i fortsättningen kommer Stora Enso att skicka allt tidningspapper med lastbilar, ett dussintal varje dag.

Nya bromsar risk på vintern

Nya bromsar risk på vintern

För att minska bullret från bromsande godståg i Tyskland tvingas godstågsbolag i nästan hela Europa byta bromsblock på många godsvagnar. Resultatet kan bli fler tågolyckor i Sverige och Finland.

Green Cargo kan köpa 100 ellok

Green Cargo kan köpa 100 ellok

Green Cargo har förnyat avtalet med den rumänska loktillverkaren Softronic om framtida leveranser av Transmontana-lok. Avtalet ger Green Cargo möjlighet att köpa tio lok per år i tio år.

Fritidsresenärerna räddar SJ

Fritidsresenärerna räddar SJ

Fritidsresenärerna räddar SJ under coronapandemin. Medan affärsresenärerna fortfarande stannar hemma har fritidsresandet ökat kontinuerligt under sommaren och hösten.

Ny godspendel Oslo–Göteborg

Ny godspendel Oslo–Göteborg

Sedan mitten av september körs ett nytt godståg mellan Oslo och Göteborg, till att börja med en gång i veckan. Tåget minskar trafiken på E6 med 2 000 lastbilar och därmed koldioxidutsläppen med 700 ton om året.

Bättre tider för SJ:s nattåg

Bättre tider för SJ:s nattåg

Resandet med nattågen har påverkats allra minst när coronapandemin har slagit hårt mot all kollektivtrafik. I december utökas nattågstrafiken i Sverige för första gången på årtionden.

Kollektivtrafiken förlorar miljarder

Kollektivtrafiken förlorar miljarder

Kollektivtrafikbolagen tappar i år 7-8 miljarder kronor i förlorade biljettintäkter på grund av coronapandemin. Nästa år väntar minskad trafik och höjda biljettpriser.

MTR förlorade en halv miljard

MTR förlorade en halv miljard

Förra året var ett bra år för MTR i Sverige, i alla fall jämfört med 2018. De katastrofala förlusterna 2018 förvandlades till betydande förluster 2019. Men sen kom coronapandemin.

Direktupphandling av nattågen

Direktupphandling av nattågen

Trafikverket kommer att genomföra en direktupphandling av nattågstrafik mellan Sverige och Hamburg respektive Bryssel.

Batteritåg på Kinnekulle

Batteritåg på Kinnekulle

Det mesta pekar mot elhybridtåg för trafiken på Kinnekullebanan. Men vätgasdrift är definitivt inte uträknad. På kort sikt blir biodiesel i Itino-tågen.

Inlandsbanan tror på vätgas

Inlandsbanan tror på vätgas

Inlandsbanan satsar på eldrift. Men i stället för att elektrifiera 106 mil järnväg för åtta miljarder kronor, tror ledningen för Inlandsbanan på vätgas och bränsleceller. De första tågen kan rulla om fem år.

Biodiesel målet i Småland

Biodiesel målet i Småland

100 procent biodiesel. Det är kravet från länstrafikbolagen när de upphandlar nya tåg för de många icke-elektrifierade banorna i Småland.

Systemomställning i Mariestad

Systemomställning i Mariestad

Vätgas som drivmedel i tåg, bilar – och förskolor. I Mariestad arbetar man med en systemomställning för att få hela samhället fossilfritt.

Lastbilstrailrar kvar på spåren

Lastbilstrailrar kvar på spåren

När logistikjätten DB Schenker avbröt allt samarbete med Sandahls i Småland riskerade 40 000 lastbilstransporter att hamna på E4 varje år.

Nya vagnen i trafik

Nya vagnen i trafik

Kring årsskiftet sätts de två första av de nya spårvagnarna i ordinarie trafik i Göteborg. Våren 2022 ska alla 40 ha levererats. Erfarenhetsdriften har inte avslöjat några nämnvärda problem.

Nya tåg till Småland försenas

Nya tåg till Småland försenas

Leveransen av nya tåg till länstrafikbolagen i Småland och Blekinge försenas minst ett år.

Vill stoppa bidrag till Green Cargo

Vill stoppa bidrag till Green Cargo

Riksdagen måste stoppa regeringens förslag om ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor till Green Cargo. Det kräver ledningen för konkurrenten Hector Rail, landets näst största godstågsbolag.

Premiär för långrälsåtervinning

Premiär för långrälsåtervinning

Rälerna från Södra stambanan mellan Malmö och Lund får nytt liv i södra Halland. Flytten 16 mil norrut sparar cirka tio miljoner kronor och utsläpp av 2 200 ton koldioxid.

Halvt spårbyte på Älvsborgsbanan

Halvt spårbyte på Älvsborgsbanan

37 kilometer av Älvsborgsbanan får i höst ny makadam och nya betongsliprar. Tre driftplatser får nya växlar. Men rälerna byts inte ut, de svetsas samman till skarvfritt spår.

1,4 miljarder kr till Green Cargo

1,4 miljarder kr till Green Cargo

Godstågsbolaget Green Cargo kommer att få 1,4 miljarder kronor i kapitaltillskott av ägaren, staten.

Tre månader till start

Tre månader till start

Om tre månader tar Vy Tåg över nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland.

Coop-trailrar går som tåget

Coop-trailrar går som tåget

Det börjar bra och det slutar ändå bättre. Coop-tåget från Malmö godsbangård till terminalen i Bro avgår elva minuter tidigt och går i mål 48 minuter före utsatt tid.

Nya X2000 fyra år försenad

Nya X2000 fyra år försenad

2013 beslöt SJ att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men provkörningarna inleddes först 2017 och ännu är det första tågen inte klart för trafik. Nu lovar SJ premiärtur i vinter.

Räddaren i nöden behöver hjälp

Räddaren i nöden behöver hjälp

I 30 år har X2000 varit Sveriges snabbaste och bekvämaste tåg. Utan X2000 hade SJ förmodligen inte överlevt det senaste sekelskiftet.

22 år från tanke till verklighet

22 år från tanke till verklighet

Det tog 22 år från den första utredningen startade till tåget sattes i trafik. Utmaningarna var gigantiska, bakslagen många. Men 4 september 1990 sattes X2000 i trafik mellan Stockholm och Göteborg.

610 miljoner kr i EU-bidrag

610 miljoner kr i EU-bidrag

Sverige får 59 miljoner euro, motsvarande ca 610 miljoner kronor, i EU-bidrag till fyra järnvägsprojekt. De största delarna går till fyrspårsutbyggnaden Flackarp-Arlöv och Västlänken genom Göteborg.

BIM gör sitt intåg på järnvägarna

BIM gör sitt intåg på järnvägarna

Sista etappen på renoveringen av Getingmidjan är den första järnvägsprojekt där entreprenörerna använt virtuella tredimensionella modeller i stor utsträckning.

Ballastfria spår minskar underhåll

Ballastfria spår minskar underhåll

Räler och växelsektioner kördes på lastbil från Ystad till Tallinn. Spår och växlar är bultade i broarnas stålsektioner. Det finns sju och en halv växel på bron.

Tågstopp sex dygn Malmö-Lund

Tågstopp sex dygn Malmö-Lund

Under sex dygn ska två tillfälliga spår mellan Hjärup och Åkarp och två helt nya spår genom Arlöv kopplas in på Södra stambanan.

Getingmidjan snart som ny

Getingmidjan snart som ny

150 år efter invigningen av sammanbindningsbanan genom centrala Stockholm 1871 är Getingmidjan som ny.

720 miljoner över hela landet

720 miljoner över hela landet

Regeringen föreslog i maj 720 miljoner kronor extra på järnvägsunderhållet 2020. Trafikverket har i sommar beslutat att använda pengarna för förstärka basunderhållet och öka reinvesteringarna över hela landet.

Rekord i inställda tåg

Rekord i inställda tåg

Tågtrafiken på Stångådalsbanan Linköping-Kalmar har i många år fungerat uselt. Trafiken på Tjustbanan Linköping-Västervik har fungerat ännu sämre.

Förlust för Green Cargo

Förlust för Green Cargo

Coronapandemin har inte påverkat godstransporterna och lönsamheten så mycket som befarat. Men Green Cargo tvingas ändå redovisa ett minusresultat.

Första vagnarna på plats i Lund

Första vagnarna på plats i Lund

29 juli kom Åsa-Hanna. I fredags kom Sfinxen. Om fyra månader invigs spårvägen i Lund. Den sex kilometer långa banan kommer att trafikeras med sju vagnar.

Strid om Inlandsbanans framtid

Strid om Inlandsbanans framtid

En bana i avfolkningsbygderna med undermålig standard eller en outnyttjad resurs. Åsikterna om Inlandsbanan går isär.

Ökande transporter till Båramo

Ökande transporter till Båramo

Transporterna av containrar i Båramopendeln ökade med fyra procent under första halvåret i år.

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Regeringen vill återuppväcka nattågstrafiken mellan Sverige och kontinenten och beredd att satsa 400 miljoner kronor under fyra år.

1409 blir app för alla

1409 blir app för alla

Är tåget en halvtimma sent kanske man kan ta en fika i lugn och ro i stället för att rusa till stationen. Med appen 1409 är det möjligt.

Enhetlig trafikledning

Enhetlig trafikledning

Trafikledningscentralen i Boden fick i juni ett nytt system för styrning av tågtrafiken i Övre Norrland.

SJ tappade 900 miljoner

SJ tappade 900 miljoner

SJ:s rörelseresultat försämrades med drygt 900 miljoner kronor andra kvartalet i år och antalet resenärer minskade med 77 procent.

Kardonbanan klar i höst

Kardonbanan klar i höst

Den sju kilometer långa järnvägen som ska förbinda Södra stambanan med hamnar och industriområdena på Händelö i Norrköping är klar för trafik i höst.

ERTMS sänker tågtrafiken

ERTMS sänker tågtrafiken

Kostnaden för införandet av ERTMS på järnvägarna i Sverige blir 46 miljarder kronor. Det har Ramböll räknat ut på uppdrag av Trafikverket och Tågföretagen.

20 år med Öresundsförbindelsen

20 år med Öresundsförbindelsen

(2020-06-30). 134 år efter den första ansökan men flera månader för tidigt invigdes Öresundsförbindelsen för 20 år sedan.

Mycket politik i tågen på bron

Mycket politik i tågen på bron

(2020-06-30). Mycket politik i tågen på bron.

Ingen dröm för godstrafiken

Ingen dröm för godstrafiken

(2020-06-30). Öresundsbron skulle bli för brant och för dyr. Därför var den fasta förbindelsen över och under Öresund inte särskilt populär på SJ Gods.

Avbokade resor ställer in tåg

Avbokade resor ställer in tåg

(2020-06-29). Det blir ingen persontrafik på Inlandsbanan i sommar.

Många vill till Norrland i sommar

Många vill till Norrland i sommar

(2020-06-25).Sedan Folkhälsomyndigheten aviserade att reserestriktionerna skulle bli mindre strikta har bokningarna till SJ:s nattåg till Jämtland och Övre Norrland ökat drastiskt.

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

(2020-06-22). Det blir ingen nattågstrafik mellan Malmö och Berlin i sommar. Men nästa år storsatsar Snälltåget och kör liggvagnar mellan Stockholm och Berlin via Malmö och Hamburg.

Oro för trängsel i sommartrafiken

Oro för trängsel i sommartrafiken

(2020-06-18). Midsommar är normalt en av de största resehelgerna i Sverige. Men i år är flygtrafiken så gott som inställd och tågtrafiken mer än halverad. Oron för trängsel och spridning av coronavirus är stor.

Euromaint flyttar in i Raladepån

Euromaint flyttar in i Raladepån

(2020-06-17). Euromaint hyr den nya tågverkstaden i Hallsberg. TXG Maintenance lämnade verkstaden i vredesmod sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra.

EQT säljer Hector Rail

EQT säljer Hector Rail

(2020-06-16). Det svenska investmentbolaget EQT säljer Hector Rail, Sveriges största privatägda godstågsbolag, till Ancala, ett betydligt mindre brittiskt investmentbolag.

Railcare kör malm åt LKAB

Railcare kör malm åt LKAB

(2020-06-15). Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader.

Begagnat lyft för Inlandsbanan

Begagnat lyft för Inlandsbanan

(2020-06-12). Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan.

SJ ökar trafiken efter midsommar

SJ ökar trafiken efter midsommar

(2020-06-10). SJ utökar fjärrtågstrafiken med 25 procent efter midsommarhelgen.

Första tåget från Norvik

Första tåget från Norvik

(2020-06-09). Ett historiskt ögonblick för Stockholms Hamnar och Green Cargo – det första lastade tåget från Norvikshamnen.

Fler tåg när restriktioner avskaffas

Fler tåg när restriktioner avskaffas

(2020-06-08). Tågtrafiken utökas när restriktionerna för resor inom Sveriges avskaffas.

Green Cargo i ekonomisk kris

Green Cargo i ekonomisk kris

(2020-06-05) Godstågsbolaget Green Cargo behöver ett kapitaltillskott.

Lönsamt satsa på 250 km/h

Lönsamt satsa på 250 km/h

(2020-06-01). Det är lönsamt att uppgradera Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h.

Mer trafik i Malungsfors

Mer trafik i Malungsfors

(2020-05-29). I höstas återinvigdes virkesterminalen i Malungsfors och tågtrafiken mellan Vansbro och Malung på Västerdalbanan återuppstod.

Inlandsbanan fjärrmanövreras

Inlandsbanan fjärrmanövreras

(2020-05-27) Växlar och signaler styrs från de nya tågledningscentralerna.

Tio röjningslok i ständig beredskap

Tio röjningslok i ständig beredskap

(2020-05-25) Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige.

Danska diesellok poppis i Sverige

Danska diesellok poppis i Sverige

(2020-05-23) Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köpte tre starka diesellok från danska DSB.

Oklart om nattågen till Berlin

Oklart om nattågen till Berlin

(2020-05-22) Pandemin och osäkerheten kring tågresor över gränserna gör det osäkert om och när trafiken kan komma igång.

Omvägar för godset från hamnen

Omvägar för godset från hamnen

(2020-05-19). Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje.

Hamnrekord för containertrafiken

Hamnrekord för containertrafiken

(2020-05-19). Containertransporterna till och från Göteborgs hamn är trots coronapandemin nära tidigare rekordnivåer.

Ny tågdepå i Hässleholm

Ny tågdepå i Hässleholm

(2020-05-15). Om två veckor, 29 maj, invigs den nya tågdepån i Hässleholm, en av de största i Sverige. Här ska de 111 Öresundstågen städas, tvättas och underhållas.

Hyresbråk stänger verkstad

Hyresbråk stänger verkstad

(2020-05-14) TXG Maintenance lämnar verkstaden i Hallsberg.

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

(2020-05-12). SJ fortsätter att köra nattåg från både Stockholm och Göteborg till Umeå och Duved.

Västlänken – Första sprängsalvan

Västlänken – Första sprängsalvan

(2020-05-08) På torsdagen sköts den första sprängsalvan för järnvägstunneln under centrala Göteborg, Västlänken.

Allt längre väntan för godstågen

Allt längre väntan för godstågen

(2020-05-06). Godstågen får stå åt sidan när snabbtåg, regionaltåg och lokaltåg ska fram.

Långt till vinst för Green Cargo

Långt till vinst för Green Cargo

(2020-05-04). Något ökad omsättning, något minskad förlust och något fler nya affärer.

Vinsten utraderad på två veckor

Vinsten utraderad på två veckor

(2020-05-04). Resandet med SJ:s tåg ökade kraftigt under årets första tio veckor. Fallet i mars i coronapandemins spår blev brant och hela kvartalets vinst raderades ut på två veckor.

Svag ökning av tågresandet

Svag ökning av tågresandet

(2020-04-30). Tågresandet ökar. Men mycket försiktigt och från en extremt låg nivå.

Nattåg till Bryssel kräver beslut

Nattåg till Bryssel kräver beslut

(2020-04-29) Trafikverket föreslår att Malmö-Köln-Bryssel blir den första sträckningen för nattåg till kontinenten som upphandlas.

Flera frågetecken för Vy

Flera frågetecken för Vy

(2020-04-27) Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg.

Oviss framtid för SJ:s nattåg

Oviss framtid för SJ:s nattåg

(2020-04-24) SJ kan komma att köra nattåg till och från Umeå trots att Norskägda Vy tar över den upphandlade trafiken i december.

Trafikverket vill köpa nya nattåg

Trafikverket vill köpa nya nattåg

(2020-04-22) Trafikverket vill köpa lok och vagnar för den upphandlade tågtrafiken mellan Stockholm och Norrland.

Cororna bromsar utbildningar

Cororna bromsar utbildningar

(2020-04-20). Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare.

Mer livsmedel på tåg efter corona

Mer livsmedel på tåg efter corona

(2020-04-18) Lastbilstransporter fungerar sämre under Coronapandemin. En lösning kan vara att köra fler varor med tåg.

Tågen rullar åter för ICA

Tågen rullar åter för ICA

(2020-04-14) Scanlog, Ica, Volvo och Green Cargo har kommit överens om att köra godstågen mellan Gent och Sverige.

De gula maskinernas högtid

De gula maskinernas högtid

(2020-04-09) Ingen annan tid på året arbetas så mycket på de svenska järnvägarna som under påsken. 2020 är inget undantag.

Alstom får stororder på ERTMS

Alstom får stororder på ERTMS

(2020-04-07) Alstom ska installera ombordsystem för det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS på 77 Öresundståg med option på resterande 34 tågsätt.

Här byggs flaskhalsen bort

Här byggs flaskhalsen bort

(2020-04-06) I december 2024 ska den sista betydande flaskhalsen på Västkustbanan förvandlas till historia.

Akut kris för tågtrafikbolagen

Akut kris för tågtrafikbolagen

(2020-04-03) Tågtrafikföretagen hotas av akut likviditetskris och konkurs.

Coronakris för länstrafikbolagen

Coronakris för länstrafikbolagen

(2020-04-02) Det kraftigt minskade resandet med kollektivtrafiken drabbar de svenska länstrafikbolagen och de 21 regionerna hårt.

Tätare tågtrafik i Västsverige

Tätare tågtrafik i Västsverige

(2020-04-01) Västtrafik vill trefaldiga tågresandet till år 2035.

Sex järnvägsbyggen får klartecken

Sex järnvägsbyggen får klartecken

(2020-03-31) Regeringen ger klartecken till Trafikverket att starta byggandet av sex stora järnvägsprojekt de närmaste åren.

Coronaviruset ger fler kombitåg

Coronaviruset ger fler kombitåg

(2020-03-29) Spridningen av coronaviruset och stängningen av många fabriker tycks inte drabba de svenska godstågsbolagen så hårt som väntat.

”Det är en kraftig nedgång”

”Det är en kraftig nedgång”

(2020-03-25) Från all-time-high till all-time-low på tre veckor. Rädslan för spridningen av Coronaviruset har medfört att SJ och MTR Express förlorat en mycket stor del av resenärerna.

Corona försenar nya spårvagnar

Corona försenar nya spårvagnar

(2020-03-24) I början av mars kom den andra av de 40 nya spårvagnarna till Göteborg. Den första vagnen har provkörts ett par månader.

Ståltåget genom vinterkvällen

Ståltåget genom vinterkvällen

(2020-03-24) Det har börjat mörkna och klockan har hunnit bli 15:09 innan tåg 9107 lämnar Boden C. Det har varit ett växelfel i Notviken och trafikstopp mellan Luleå och Boden.

Plats för fler tåg på stambanan

Plats för fler tåg på stambanan

(2020-03-24) På några årtionden har tågtrafiken på Västra stambanan mer än fördubblats.

Framtiden har sex axlar

Framtiden har sex axlar

(2020-03-24) Framtiden har sex axlar. Markus Gardbring, COO på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

(2020-03-24) Resandet med Västtrafiks tåg ökade med tre procent 2019 jämfört med året innan. Under året gjordes 20,2 miljoner resor med Västtågen.

2021 får Västtrafik nya tåg

2021 får Västtrafik nya tåg

(2020-03-23) Nästa år kommer det första nya motorvagnståget till Västtrafik, om knappt fem år ska 45 beställda tåg vara i trafik.

Effektivare rangerbangårdar

Effektivare rangerbangårdar

(2020-02-27) Green Cargo har gått med förlust varje år under hela 2010-talet trots en ihållande högkonjunktur och ökande transporter.

Statsbidrag hjälper Green Cargo

Statsbidrag hjälper Green Cargo

(2020-02-27) 2019 var ännu ett bekymmersamt år för statliga Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag.