fbpx

Publicerad 2020-03-23

2021 får Västtrafik nya tåg

Nästa år kommer det första nya motorvagnståget till Västtrafik, om knappt fem år ska 45 beställda tåg vara i trafik. Västtrafik beslöt 2018 att köpa 45 tåg av Bombardier Transportation. Leveranserna startar hösten 2021 och ska pågå till årsskiftet 2024-2025. Västtrafik har option på ytterligare 55 tåg.

TEXT: Ulf Nyström | FOTO: Kasper Dudzik

Västtrafik och Bombardier har tilldelats The Good Design Awards 2019 för de nya motorvagnstågen.

Det skulle innebära 130 000 tågresor per dygn om 15 år.

För att nå målen behöver kapaciteten förstärkas kraftigt samtidigt som de äldsta tågen måste ersättas.

De nya tågen blir 80 meter långa och får vardera tre vagnar; två motorvagnar med fasta sittplatser och en mellanvagn med två salonger med fasta sittplatser och en låggolvssektion med flexutrymme för rullstolar, rullatorer, barnvagnar och cyklar, handikappanpassade toaletter och fällsitsar.

Vagnskorgarna tillverkas i Kina men fordonen slutmonteras och provkörs i Tyskland.

Varje tågsätt ska rymma 270 sittande passagerare i 3+2-sittning och de ska till att börja med kunna köras 200 km/h men kan uppgraderas till 250 km/h.

 “Vi anstränger oss för att få stolar, bord och annan inredning av god kvalitet”, säger Jarl Samuelsson.

“Detaljerna är viktiga om våra resenärer ska tycka om de nya tågen.”

Tågen får dubblerade funktioner för ökad driftsäkerhet, bland annat när det gäller kompressorer och strömavtagare, och de får trycktröga korgar som minskar obehaget vid passage genom tunnlar.

Tågen ska tåla 40 minusgrader och kraftig snörök.

Arbetet ledde till att Västtrafik och Bombardier tilldelats The Good Design Awards 2019.

“Det känns bra att våra ansträngningar uppmärksammas på detta sätt”, säger Jarl Samuelsson.

“Tågen kommer att bli bekväma och driftsäkra, de blir ett riktigt lyft för våra tågresenärer.”

The Good Design Awards är en av de äldsta och mest prestigefyllda tävlingarna inom design och innovation. Tågen till Västtrafik vann i gruppen ”Transport”.

Kostnaden för de 45 tågen blir cirka 4,2 miljarder kronor.

Västtrafik står som beställare av tågen medan Västra Götalandsregionen svarar för finansieringen.

Det är ännu oklart på vilka linjer Västtrafik kommer att använda tågen.

“De nya tågen är i grunden regionaltåg men de ska kunna användas även som pendeltåg, säger Samuelsson.

Troligen sätts de nya tågen i första hand in på sträckorna Göteborg–Skövde och Göteborg–Tvåstad där fartresurserna bäst kommer till sin rätt.

De 45 nya tågen ska öka kapaciteten och göra det möjligt för Västtrafik att ställa av de äldsta fordonen. För närvarande hyr Västtrafik dessutom tio X61-tågsätt av Skånetrafiken som enligt gällande avtal ska återlämnas i år.

“Vi kommer att förlänga avtalet med Skånetrafiken. Vi räknar med att börja återlämna tågen 2023 när vi fått drygt hälften av de nya tågen”, säger Jarl Samuelsson.

Västtrafik kommer att skrota eller sälja de allra äldsta pendeltågen, de elva pendeltågen som levererades under andra halvan av 1980-talet för trafiken mellan Göteborg och Alingsås som inleddes 1986.

“När alla de 45 beställda tågen levererats kan vi ställa av de tio tågsätten som byggdes 1992–1993 i samband med starten för Kungsbackapendeln”, säger Jarl Samuelsson.

Västtrafik X12- och X14-tåg moderniseras för närvarande hos Alstom i Motala, tio var i slutet av februari ombyggda. Samtliga 18 tågsätt ska vara klara i höst. Tågen kommer att vara i trafik i ytterligare cirka tio år.

Tågen används främst i regionaltågen på Älvsborgsbanan Uddevalla–Herrljunga–Borås och Viskadalsbanan Borås–Varberg men också i en del tåg på Bohusbanan samt mellan Göteborg och Borås.

“På sikt vill vi endast ha två typer av eltåg, de nya tågen och pendeltågen från Alstom som vi anskaffade för några år sedan”, säger Jarl Samuelsson.

”Vårt mål är att trefaldiga antalet resor med tåg från 2006 till 2035, säger Jarl Samuelsson, affärschef på Västtrafik.” 

 

Jarl Samuelsson, affärschef på Västtrafik.

Det skulle innebära 130 000 tågresor per dygn om 15 år.

För att nå målen behöver kapaciteten förstärkas kraftigt samtidigt som de äldsta tågen måste ersättas.

De nya tågen blir 80 meter långa och får vardera tre vagnar; två motorvagnar med fasta sittplatser och en mellanvagn med två salonger med fasta sittplatser och en låggolvssektion med flexutrymme för rullstolar, rullatorer, barnvagnar och cyklar, handikappanpassade toaletter och fällsitsar.

Vagnskorgarna tillverkas i Kina men fordonen slutmonteras och provkörs i Tyskland.

Varje tågsätt ska rymma 270 sittande passagerare i 3+2-sittning och de ska till att börja med kunna köras 200 km/h men kan uppgraderas till 250 km/h.

 “Vi anstränger oss för att få stolar, bord och annan inredning av god kvalitet”, säger Jarl Samuelsson.

“Detaljerna är viktiga om våra resenärer ska tycka om de nya tågen.”

Tågen får dubblerade funktioner för ökad driftsäkerhet, bland annat när det gäller kompressorer och strömavtagare, och de får trycktröga korgar som minskar obehaget vid passage genom tunnlar.

Tågen ska tåla 40 minusgrader och kraftig snörök.

Arbetet ledde till att Västtrafik och Bombardier tilldelats The Good Design Awards 2019.

“Det känns bra att våra ansträngningar uppmärksammas på detta sätt”, säger Jarl Samuelsson.

“Tågen kommer att bli bekväma och driftsäkra, de blir ett riktigt lyft för våra tågresenärer.”

The Good Design Awards är en av de äldsta och mest prestigefyllda tävlingarna inom design och innovation. Tågen till Västtrafik vann i gruppen ”Transport”.

Kostnaden för de 45 tågen blir cirka 4,2 miljarder kronor.

Västtrafik står som beställare av tågen medan Västra Götalandsregionen svarar för finansieringen.

Det är ännu oklart på vilka linjer Västtrafik kommer att använda tågen.

“De nya tågen är i grunden regionaltåg men de ska kunna användas även som pendeltåg, säger Samuelsson.

Troligen sätts de nya tågen i första hand in på sträckorna Göteborg–Skövde och Göteborg–Tvåstad där fartresurserna bäst kommer till sin rätt.

De 45 nya tågen ska öka kapaciteten och göra det möjligt för Västtrafik att ställa av de äldsta fordonen. För närvarande hyr Västtrafik dessutom tio X61-tågsätt av Skånetrafiken som enligt gällande avtal ska återlämnas i år.

“Vi kommer att förlänga avtalet med Skånetrafiken. Vi räknar med att börja återlämna tågen 2023 när vi fått drygt hälften av de nya tågen”, säger Jarl Samuelsson.

Västtrafik kommer att skrota eller sälja de allra äldsta pendeltågen, de elva pendeltågen som levererades under andra halvan av 1980-talet för trafiken mellan Göteborg och Alingsås som inleddes 1986.

“När alla de 45 beställda tågen levererats kan vi ställa av de tio tågsätten som byggdes 1992–1993 i samband med starten för Kungsbackapendeln”, säger Jarl Samuelsson.

Västtrafik X12- och X14-tåg moderniseras för närvarande hos Alstom i Motala, tio var i slutet av februari ombyggda. Samtliga 18 tågsätt ska vara klara i höst. Tågen kommer att vara i trafik i ytterligare cirka tio år.

Tågen används främst i regionaltågen på Älvsborgsbanan Uddevalla–Herrljunga–Borås och Viskadalsbanan Borås–Varberg men också i en del tåg på Bohusbanan samt mellan Göteborg och Borås.

“På sikt vill vi endast ha två typer av eltåg, de nya tågen och pendeltågen från Alstom som vi anskaffade för några år sedan”, säger Jarl Samuelsson.

Kardonbanan klar i höst

Kardonbanan klar i höst

Den sju kilometer långa järnvägen som ska förbinda Södra stambanan med hamnar och industriområdena på Händelö i Norrköping är klar för trafik i höst.

ERTMS sänker tågtrafiken

ERTMS sänker tågtrafiken

Kostnaden för införandet av ERTMS på järnvägarna i Sverige blir 46 miljarder kronor. Det har Ramböll räknat ut på uppdrag av Trafikverket och Tågföretagen.

20 år med Öresundsförbindelsen

20 år med Öresundsförbindelsen

(2020-06-30). 134 år efter den första ansökan men flera månader för tidigt invigdes Öresundsförbindelsen för 20 år sedan.

Mycket politik i tågen på bron

Mycket politik i tågen på bron

(2020-06-30). Mycket politik i tågen på bron.

Ingen dröm för godstrafiken

Ingen dröm för godstrafiken

(2020-06-30). Öresundsbron skulle bli för brant och för dyr. Därför var den fasta förbindelsen över och under Öresund inte särskilt populär på SJ Gods.

Avbokade resor ställer in tåg

Avbokade resor ställer in tåg

(2020-06-29). Det blir ingen persontrafik på Inlandsbanan i sommar.

Många vill till Norrland i sommar

Många vill till Norrland i sommar

(2020-06-25).Sedan Folkhälsomyndigheten aviserade att reserestriktionerna skulle bli mindre strikta har bokningarna till SJ:s nattåg till Jämtland och Övre Norrland ökat drastiskt.

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

(2020-06-22). Det blir ingen nattågstrafik mellan Malmö och Berlin i sommar. Men nästa år storsatsar Snälltåget och kör liggvagnar mellan Stockholm och Berlin via Malmö och Hamburg.

Oro för trängsel i sommartrafiken

Oro för trängsel i sommartrafiken

(2020-06-18). Midsommar är normalt en av de största resehelgerna i Sverige. Men i år är flygtrafiken så gott som inställd och tågtrafiken mer än halverad. Oron för trängsel och spridning av coronavirus är stor.

Euromaint flyttar in i Raladepån

Euromaint flyttar in i Raladepån

(2020-06-17). Euromaint hyr den nya tågverkstaden i Hallsberg. TXG Maintenance lämnade verkstaden i vredesmod sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra.

EQT säljer Hector Rail

EQT säljer Hector Rail

(2020-06-16). Det svenska investmentbolaget EQT säljer Hector Rail, Sveriges största privatägda godstågsbolag, till Ancala, ett betydligt mindre brittiskt investmentbolag.

Railcare kör malm åt LKAB

Railcare kör malm åt LKAB

(2020-06-15). Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader.

Begagnat lyft för Inlandsbanan

Begagnat lyft för Inlandsbanan

(2020-06-12). Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan.

SJ ökar trafiken efter midsommar

SJ ökar trafiken efter midsommar

(2020-06-10). SJ utökar fjärrtågstrafiken med 25 procent efter midsommarhelgen.

Första tåget från Norvik

Första tåget från Norvik

(2020-06-09). Ett historiskt ögonblick för Stockholms Hamnar och Green Cargo – det första lastade tåget från Norvikshamnen.

Fler tåg när restriktioner avskaffas

Fler tåg när restriktioner avskaffas

(2020-06-08). Tågtrafiken utökas när restriktionerna för resor inom Sveriges avskaffas.

Green Cargo i ekonomisk kris

Green Cargo i ekonomisk kris

(2020-06-05) Godstågsbolaget Green Cargo behöver ett kapitaltillskott.

Lönsamt satsa på 250 km/h

Lönsamt satsa på 250 km/h

(2020-06-01). Det är lönsamt att uppgradera Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h.

Mer trafik i Malungsfors

Mer trafik i Malungsfors

(2020-05-29). I höstas återinvigdes virkesterminalen i Malungsfors och tågtrafiken mellan Vansbro och Malung på Västerdalbanan återuppstod.

Inlandsbanan fjärrmanövreras

Inlandsbanan fjärrmanövreras

(2020-05-27) Växlar och signaler styrs från de nya tågledningscentralerna.

Tio röjningslok i ständig beredskap

Tio röjningslok i ständig beredskap

(2020-05-25) Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige.

Danska diesellok poppis i Sverige

Danska diesellok poppis i Sverige

(2020-05-23) Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köpte tre starka diesellok från danska DSB.

Oklart om nattågen till Berlin

Oklart om nattågen till Berlin

(2020-05-22) Pandemin och osäkerheten kring tågresor över gränserna gör det osäkert om och när trafiken kan komma igång.

Omvägar för godset från hamnen

Omvägar för godset från hamnen

(2020-05-19). Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje.

Hamnrekord för containertrafiken

Hamnrekord för containertrafiken

(2020-05-19). Containertransporterna till och från Göteborgs hamn är trots coronapandemin nära tidigare rekordnivåer.

Ny tågdepå i Hässleholm

Ny tågdepå i Hässleholm

(2020-05-15). Om två veckor, 29 maj, invigs den nya tågdepån i Hässleholm, en av de största i Sverige. Här ska de 111 Öresundstågen städas, tvättas och underhållas.

Hyresbråk stänger verkstad

Hyresbråk stänger verkstad

(2020-05-14) TXG Maintenance lämnar verkstaden i Hallsberg.

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

(2020-05-12). SJ fortsätter att köra nattåg från både Stockholm och Göteborg till Umeå och Duved.

Västlänken – Första sprängsalvan

Västlänken – Första sprängsalvan

(2020-05-08) På torsdagen sköts den första sprängsalvan för järnvägstunneln under centrala Göteborg, Västlänken.

Allt längre väntan för godstågen

Allt längre väntan för godstågen

(2020-05-06). Godstågen får stå åt sidan när snabbtåg, regionaltåg och lokaltåg ska fram.

Långt till vinst för Green Cargo

Långt till vinst för Green Cargo

(2020-05-04). Något ökad omsättning, något minskad förlust och något fler nya affärer.

Vinsten utraderad på två veckor

Vinsten utraderad på två veckor

(2020-05-04). Resandet med SJ:s tåg ökade kraftigt under årets första tio veckor. Fallet i mars i coronapandemins spår blev brant och hela kvartalets vinst raderades ut på två veckor.

Svag ökning av tågresandet

Svag ökning av tågresandet

(2020-04-30). Tågresandet ökar. Men mycket försiktigt och från en extremt låg nivå.

Nattåg till Bryssel kräver beslut

Nattåg till Bryssel kräver beslut

(2020-04-29) Trafikverket föreslår att Malmö-Köln-Bryssel blir den första sträckningen för nattåg till kontinenten som upphandlas.

Flera frågetecken för Vy

Flera frågetecken för Vy

(2020-04-27) Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg.

Oviss framtid för SJ:s nattåg

Oviss framtid för SJ:s nattåg

(2020-04-24) SJ kan komma att köra nattåg till och från Umeå trots att Norskägda Vy tar över den upphandlade trafiken i december.

Trafikverket vill köpa nya nattåg

Trafikverket vill köpa nya nattåg

(2020-04-22) Trafikverket vill köpa lok och vagnar för den upphandlade tågtrafiken mellan Stockholm och Norrland.

Cororna bromsar utbildningar

Cororna bromsar utbildningar

(2020-04-20). Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare.

Mer livsmedel på tåg efter corona

Mer livsmedel på tåg efter corona

(2020-04-18) Lastbilstransporter fungerar sämre under Coronapandemin. En lösning kan vara att köra fler varor med tåg.

Tågen rullar åter för ICA

Tågen rullar åter för ICA

(2020-04-14) Scanlog, Ica, Volvo och Green Cargo har kommit överens om att köra godstågen mellan Gent och Sverige.

De gula maskinernas högtid

De gula maskinernas högtid

(2020-04-09) Ingen annan tid på året arbetas så mycket på de svenska järnvägarna som under påsken. 2020 är inget undantag.

Alstom får stororder på ERTMS

Alstom får stororder på ERTMS

(2020-04-07) Alstom ska installera ombordsystem för det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS på 77 Öresundståg med option på resterande 34 tågsätt.

Här byggs flaskhalsen bort

Här byggs flaskhalsen bort

(2020-04-06) I december 2024 ska den sista betydande flaskhalsen på Västkustbanan förvandlas till historia.

Akut kris för tågtrafikbolagen

Akut kris för tågtrafikbolagen

(2020-04-03) Tågtrafikföretagen hotas av akut likviditetskris och konkurs.

Coronakris för länstrafikbolagen

Coronakris för länstrafikbolagen

(2020-04-02) Det kraftigt minskade resandet med kollektivtrafiken drabbar de svenska länstrafikbolagen och de 21 regionerna hårt.

Tätare tågtrafik i Västsverige

Tätare tågtrafik i Västsverige

(2020-04-01) Västtrafik vill trefaldiga tågresandet till år 2035.

Sex järnvägsbyggen får klartecken

Sex järnvägsbyggen får klartecken

(2020-03-31) Regeringen ger klartecken till Trafikverket att starta byggandet av sex stora järnvägsprojekt de närmaste åren.

Coronaviruset ger fler kombitåg

Coronaviruset ger fler kombitåg

(2020-03-29) Spridningen av coronaviruset och stängningen av många fabriker tycks inte drabba de svenska godstågsbolagen så hårt som väntat.

”Det är en kraftig nedgång”

”Det är en kraftig nedgång”

(2020-03-25) Från all-time-high till all-time-low på tre veckor. Rädslan för spridningen av Coronaviruset har medfört att SJ och MTR Express förlorat en mycket stor del av resenärerna.

Corona försenar nya spårvagnar

Corona försenar nya spårvagnar

(2020-03-24) I början av mars kom den andra av de 40 nya spårvagnarna till Göteborg. Den första vagnen har provkörts ett par månader.

Ståltåget genom vinterkvällen

Ståltåget genom vinterkvällen

(2020-03-24) Det har börjat mörkna och klockan har hunnit bli 15:09 innan tåg 9107 lämnar Boden C. Det har varit ett växelfel i Notviken och trafikstopp mellan Luleå och Boden.

Plats för fler tåg på stambanan

Plats för fler tåg på stambanan

(2020-03-24) På några årtionden har tågtrafiken på Västra stambanan mer än fördubblats.

Framtiden har sex axlar

Framtiden har sex axlar

(2020-03-24) Framtiden har sex axlar. Markus Gardbring, COO på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

(2020-03-24) Resandet med Västtrafiks tåg ökade med tre procent 2019 jämfört med året innan. Under året gjordes 20,2 miljoner resor med Västtågen.

2021 får Västtrafik nya tåg

2021 får Västtrafik nya tåg

(2020-03-23) Nästa år kommer det första nya motorvagnståget till Västtrafik, om knappt fem år ska 45 beställda tåg vara i trafik.

Effektivare rangerbangårdar

Effektivare rangerbangårdar

(2020-02-27) Green Cargo har gått med förlust varje år under hela 2010-talet trots en ihållande högkonjunktur och ökande transporter.

Statsbidrag hjälper Green Cargo

Statsbidrag hjälper Green Cargo

(2020-02-27) 2019 var ännu ett bekymmersamt år för statliga Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag.