Hoppsan!

Länken du följde hit verkar inte leda någonstans.
Testa gärna vår sökfunktion, eller navigera dig vidare.

Kapacitet

Alla vill köra tyngre tåg

Tågen på Malmbanan väger 8 600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9 400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3 700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3 000 ton till SCA i Östrand.

Nyhet

Protrain tar över i Göteborgs hamn

Protrain tar 1 november över växlingen i Göteborgs hamn efter Baneservice. Men striden om uppdraget att växla vagnar i hamnen pågår fortfarande och ärendet ligger nu i kammarrätten.

Nyhet

Verktyget var inte färdigtestat

Det kommer att dröja länge innan SJ:s nya planeringsverktyg för fordon och personal fungerar perfekt. Men med många mindre åtgärder ska det sakta men säkert fungera allt bättre.

Nyhet

Plats för fler tåg på Västra stambanan

På några årtionden har tågtrafiken på Västra stambanan mer än fördubblats. För 60 år sedan kördes 14 snälltåg och expresståg mellan Göteborg och Stockholm varje dygn, nu körs 60 tåg. Då kördes 30-40 godståg på stambanan genom Västergötland. Nu körs 50 godståg, de flesta längre och betydligt tyngre.

Nyhet

Persontågen åter efter 37 år

Efter 37 och ett halvt år återfick Lomma och Furulund persontågstrafik på järnväg. Lommabanan har rustats upp för 270 miljoner kronor och på Luciadagen börjar Pågatågen rulla på den 19 kilometer långa banan.