fbpx

Coop-trailrar går som tåget

Det börjar bra och det slutar ändå bättre. Coop-tåget från Malmö godsbangård till terminalen i Bro avgår elva minuter tidigt och går i mål 48 minuter före utsatt tid. När många resandetåg är inställda håller godstågen tidtabellerna utan problem.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 6 september 2020


FOTO: KASPER DUDZIK

Lokförare Anders Bjermquist klättrar upp på Traxxloket som ska dra tåg 44208 från Malmö kombiterminal sommarkvällen 20 augusti 2020.

”Det rullade ju på ganska så bra”, säger Anders Bjermqvist, lokförare på tåg 44208-44209. ”Väldigt få förbigångar och få möten på enkelspårssträckorna.”

Tåg 44208-44209 är denna sensommarkväll 599 meter långt och väger 1 651 ton. De 17 vagnarna är lastade med 34 lastbilstrailrar.

Dragkraften utgörs av 185.675, ett Traxx-lok från Bombardier.

Tåget körs av TX Logistik på uppdrag av Coop. TX Logistik hyr lok och vagnar och sköter tågdragningen medan Baneservice sköter växling och terminaltjänst i Bro. Coop äger eller hyr trailrarna.

TX Logistik har sakta men säkert vuxit de senaste åren efter en djup svacka för några år sedan när företaget förlorade licens och säkerhetsintyg i Sverige sedan Transportstyrelsen funnit allvarliga brister i bolagets säkerhetsrutiner och anmärkningar som inte åtgärdades i tid.

”Det rullade ju på ganska så bra. Väldigt få förbigångar och få möten på enkelspårssträckorna.”

 

Anders Bjermqvist, lokförare på tåg 44208-44209

 


FOTO: KASPER DUDZIK
Anders Bjermquist har backat ner loket till tåget och kopplat till. Mertz, som är entreprenör på kombiterminalen, lämnar över ett klargjort och avsynat tåg.

TXL åter på spåren

I december 2017 återfick TX Logistik licens och säkerhetsintyg och håller med ny ledning sakta på att bygga upp verksamheten.

2019 hade bolaget en nettoomsättning på 110 miljoner kronor, redovisade ett rörelseresultat på 2,9 Mkr och hade 23 anställda. Företaget kör tre tågpar mellan Malmö och Bro för Coop och ett kombitåg mellan Trelleborg och Eskilstuna.

TX Logistik är ett dotterföretag till TX Logistik AG som sedan 2017 är helägt av Mercitalia, dotterbolag till de italienska statsjärnvägarna FS.

Klockan 18:19, elva minuter tidigt, rullar tåget ut från Malmö godsbangård där trailrarna lastats under eftermiddagen. Det är varmt, på gränsen till hett.

Trafiken på Södra stambanan är tät trots att ett antal fjärrtåg är inställda på grund av det minskade resandet under coronapandemin. Men det vimlar av Pågatåg och Öresundståg och vi möter så småningom en ansenlig mängd godståg.

44208 rullar på ända till Stehag där vi får gå in på ett sidospår för att släppa förbi Öresundståg 11082 som är på väg från Kontinenten i form av Köpenhamn H till Karlskrona C.


FOTO: KASPER DUDZIK
I Alvesta lastas och lossas Cooptrailrar på och från de vagnar som det tidiga tåget 44203 lämnat på nedresan från Bro.

Inget uppehåll i Hässleholm

Vi passerar Hässleholm utan att det planerade stoppet för ytterligare en förbigång och är 35 minuter tidiga när vi möter Hector Rails kombitåg från Nässjö mot Ruhrområdet. Det dröjer ända till Killeberg innan vi möter ett X2000-tåg.

I Älmhult möter vi systertåget 44203 på väg för Coop från Bro till Malmö. Det blir ett kort stopp vid infartssignalen till Alvesta medan ett Krösatåg från Värnamo korsar vår tågväg och rullar in på stationen.

I Gåvotorp än vi ändå 34 minuter tidiga när vi möter ytterligare ett Coop-tåg på väg till Malmö, tåg 44213, som dagen till ära är 100 minuter tidigt.

Coop har transporterat dagligvaror från terminalen i Bro, mellan Stockholm och Enköping, till terminalerna i Växjö och Malmö sedan 2009.

Tågen transporterar även trailrar med färska och frysta varor från terminalerna i Västerås och Enköping.

Tågen körs till Malmö med avkoppling av vagnar i Alvesta för omlastning och distribution ut till Coops butiker i södra Sverige.

Under dagen samlas varor in från Coops leverantörer för att transporteras till Bro med tåg och därifrån vidare till övriga terminaler i Mälardalen.

Ökade tågtransporter för Coop

I våras utökades trafiken sedan Coop övertagit de 163 Netto-butikerna i Sverige och Nettos lager i Falkenberg och Linköping successivt stängts.

Nu körs tre tågpar varje dygn måndag-fredag med närmare 3 000 ton butiksvaror. Totalt ersätter Coops varutransporter med tåg minst 17 000 långväga lastbilstransporter varje år.

5615, Green Cargos tåg från Hallsberg till Malmö, är 41 minuter sent när vi möter det strax söder om Lammhult. 4611, också Green Cargo, som vi möter strax norr om Sävsjö är å andra sidan 55 minuter tidigt.

Augustiskymningen sänker sig över det småländska höglandet och när vi får stopp även vid infarten till Nässjö för att vänta på att ett resandetåg ska hinna ut framför oss är det nästan helt mörkt.

Kvällens sista snabbtåg, 545, rullar genom Nässjö 44 minuter sent.

44208 är 30 minuter tidigt när vi passerar Frinnaryd och möter posttåget 9843 från Rosersberg mot Malmö. Vi rullar sakta genom Mjölby, lämnar Södra stambanan och rullar in på Godsstråket genom Bergslagen mot Hallsberg.

”Så långe det är torrt på spåren, man slipper höstens lövhalka och hjulen är i gott skick fungerar Traxx-loken alldeles utmärkt”, säger Anders Bjermqvist. ”Men de slirar väldigt lätt när det är blött eller hjulen börjar bli slitna”.

”Så långe det är torrt på spåren, man slipper höstens lövhalka och hjulen är i gott skick fungerar Traxx-loken alldeles utmärkt. Men de slirar väldigt lätt när det är blött eller hjulen börjar bli slitna”.

Anders Bjermqvist, lokförare på tåg 44208-44209

 

FOTO: KASPER DUDZIK
Ett samtal till fjärren som ger avgångssignal.

14 år som lokförare

Anders Bjermqvist har varit lokförare i 14 år.  Han började på bemanningsföretaget Traindrivers och där har han blivit kvar.

”Det är den varierande körningen som gör det roligt att jobba”, säger han. Traindrivers kör ju åt många olika uppdragsgivare”, säger han.

Han har kört för Stockholmståg, SJ i Tierp, DB Regio i Östergötland, Arriva med Pågatågen och ett antal godstågsbolag och han gillar långa turer.

Körningen av Coop-tåget för TX Logistik, som han och en kollega från Traindrivers har hjälpt TXL med i sommar, uppfyller hans önskemål. Turen Malmö-Bro är på tio timmar och i morgon ska han köra Bro-Hallsberg innan hans kollega avlöser honom.

Anders Bjermqvist bor i Rolfstorp mellan Varberg och Ullared så det är bra med långa turer om inte passresorna ska äta upp all fritid.

Vi skulle haft ett uppehåll på 20 minuter i Mjölby som bortfaller och är plötsligt 51 minuter tidiga. Vi möter Kopparpendeln från Skelleftehamn mot Helsingborg, en av Sveriges mest långväga tåg på dubbelspåret upp mot Motala, och strax därpå ännu ett posttåg.

 

FOTO: KASPER DUDZIK
Vid Gåvotorp norr om Alvesta möter vi 44213, det andra dagliga Cooptåget på sydgång.

 

FOTO: KASPER DUDZIK
Skymningen lägger sig över de småländska skogarna mellan Alvesta och Nässjö

Snart en flaskhals mindre

Större delen av det gamla enkelspåret Mjölby-Hallsberg har under de senaste årtiondena förvandlats till dubbelspår men ännu återstår ett par mil enkelspår närmast Hallsberg innan flaskhalsen är eliminerad.

Efter gyttret av spår och tåg i Hallsberg blir det kolonnkörning norrut med tre kombitåg, vårt från Malmö till Bro och två tåg från Göteborg Skandiahamnen mot Umeå respektive Luleå.

I Frövi blir det stopp i nästan en halvtimma, resans längsta uppehåll. Innan vi får bege oss ut på enkelspåret mot Arboga får vi invänta Real Rails kombitåg från Sundsvall till Skandiahamnen med CFL Cargo som tågdragare.

Nu har vi dessutom fått nytt tågnummer, 44209, eftersom vi enligt järnvägsvärldens logik kör söderut även om resan i verkligheten går österut.

Försprånget mot tidtabellen har krympt från 66 till 37 minuter men sen är det nästan fritt fram på den öde Mälarbanan mot Bro, I Valskog möter vi Hector Rails tåg med papper för SCA från Holmsund till Skövde.

”Jag gillar långa turer”, säger Anders Bjermqvist. Jag blir inte trött trots att jag har kört länge och inte särskilt trött på nätterna heller så sådana här turer passar mig fint. Åtta-nio timmars tågkörning är perfekt.”

Klockan 02:32, 48 minuter före utsatt tid, kan han parkera sitt 17 vagnar långa tåg i Bro och ta taxi till hotellet för några timmars sömn innan det är dags att köra mot Hallsberg med samma lok men helt andra trailrar på vagnarna.

 

FOTO: KASPER DUDZIK
I Hallsberg är dubbelspåret avstängt för banarbeten och vi passerar på det tillfälliga förbigångsspåret i bangårdens norra del.

Nya tåg till Småland försenas

Nya tåg till Småland försenas

Leveransen av nya tåg till länstrafikbolagen i Småland och Blekinge försenas minst ett år.

Vill stoppa bidrag till Green Cargo

Vill stoppa bidrag till Green Cargo

Riksdagen måste stoppa regeringens förslag om ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor till Green Cargo. Det kräver ledningen för konkurrenten Hector Rail, landets näst största godstågsbolag.

Premiär för långrälsåtervinning

Premiär för långrälsåtervinning

Rälerna från Södra stambanan mellan Malmö och Lund får nytt liv i södra Halland. Flytten 16 mil norrut sparar cirka tio miljoner kronor och utsläpp av 2 200 ton koldioxid.

Halvt spårbyte på Älvsborgsbanan

Halvt spårbyte på Älvsborgsbanan

37 kilometer av Älvsborgsbanan får i höst ny makadam och nya betongsliprar. Tre driftplatser får nya växlar. Men rälerna byts inte ut, de svetsas samman till skarvfritt spår.

1,4 miljarder kr till Green Cargo

1,4 miljarder kr till Green Cargo

Godstågsbolaget Green Cargo kommer att få 1,4 miljarder kronor i kapitaltillskott av ägaren, staten.

Tre månader till start

Tre månader till start

Om tre månader tar Vy Tåg över nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland.

Coop-trailrar går som tåget

Coop-trailrar går som tåget

Det börjar bra och det slutar ändå bättre. Coop-tåget från Malmö godsbangård till terminalen i Bro avgår elva minuter tidigt och går i mål 48 minuter före utsatt tid.

Nya X2000 fyra år försenad

Nya X2000 fyra år försenad

2013 beslöt SJ att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men provkörningarna inleddes först 2017 och ännu är det första tågen inte klart för trafik. Nu lovar SJ premiärtur i vinter.

Räddaren i nöden behöver hjälp

Räddaren i nöden behöver hjälp

I 30 år har X2000 varit Sveriges snabbaste och bekvämaste tåg. Utan X2000 hade SJ förmodligen inte överlevt det senaste sekelskiftet.

22 år från tanke till verklighet

22 år från tanke till verklighet

Det tog 22 år från den första utredningen startade till tåget sattes i trafik. Utmaningarna var gigantiska, bakslagen många. Men 4 september 1990 sattes X2000 i trafik mellan Stockholm och Göteborg.

610 miljoner kr i EU-bidrag

610 miljoner kr i EU-bidrag

Sverige får 59 miljoner euro, motsvarande ca 610 miljoner kronor, i EU-bidrag till fyra järnvägsprojekt. De största delarna går till fyrspårsutbyggnaden Flackarp-Arlöv och Västlänken genom Göteborg.

BIM gör sitt intåg på järnvägarna

BIM gör sitt intåg på järnvägarna

Sista etappen på renoveringen av Getingmidjan är den första järnvägsprojekt där entreprenörerna använt virtuella tredimensionella modeller i stor utsträckning.

Ballastfria spår minskar underhåll

Ballastfria spår minskar underhåll

Räler och växelsektioner kördes på lastbil från Ystad till Tallinn. Spår och växlar är bultade i broarnas stålsektioner. Det finns sju och en halv växel på bron.

Tågstopp sex dygn Malmö-Lund

Tågstopp sex dygn Malmö-Lund

Under sex dygn ska två tillfälliga spår mellan Hjärup och Åkarp och två helt nya spår genom Arlöv kopplas in på Södra stambanan.

Getingmidjan snart som ny

Getingmidjan snart som ny

150 år efter invigningen av sammanbindningsbanan genom centrala Stockholm 1871 är Getingmidjan som ny.

720 miljoner över hela landet

720 miljoner över hela landet

Regeringen föreslog i maj 720 miljoner kronor extra på järnvägsunderhållet 2020. Trafikverket har i sommar beslutat att använda pengarna för förstärka basunderhållet och öka reinvesteringarna över hela landet.

Rekord i inställda tåg

Rekord i inställda tåg

Tågtrafiken på Stångådalsbanan Linköping-Kalmar har i många år fungerat uselt. Trafiken på Tjustbanan Linköping-Västervik har fungerat ännu sämre.

Förlust för Green Cargo

Förlust för Green Cargo

Coronapandemin har inte påverkat godstransporterna och lönsamheten så mycket som befarat. Men Green Cargo tvingas ändå redovisa ett minusresultat.

Första vagnarna på plats i Lund

Första vagnarna på plats i Lund

29 juli kom Åsa-Hanna. I fredags kom Sfinxen. Om fyra månader invigs spårvägen i Lund. Den sex kilometer långa banan kommer att trafikeras med sju vagnar.

Strid om Inlandsbanans framtid

Strid om Inlandsbanans framtid

En bana i avfolkningsbygderna med undermålig standard eller en outnyttjad resurs. Åsikterna om Inlandsbanan går isär.

Ökande transporter till Båramo

Ökande transporter till Båramo

Transporterna av containrar i Båramopendeln ökade med fyra procent under första halvåret i år.

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Regeringen vill återuppväcka nattågstrafiken mellan Sverige och kontinenten och beredd att satsa 400 miljoner kronor under fyra år.

1409 blir app för alla

1409 blir app för alla

Är tåget en halvtimma sent kanske man kan ta en fika i lugn och ro i stället för att rusa till stationen. Med appen 1409 är det möjligt.

Enhetlig trafikledning

Enhetlig trafikledning

Trafikledningscentralen i Boden fick i juni ett nytt system för styrning av tågtrafiken i Övre Norrland.

SJ tappade 900 miljoner

SJ tappade 900 miljoner

SJ:s rörelseresultat försämrades med drygt 900 miljoner kronor andra kvartalet i år och antalet resenärer minskade med 77 procent.

Kardonbanan klar i höst

Kardonbanan klar i höst

Den sju kilometer långa järnvägen som ska förbinda Södra stambanan med hamnar och industriområdena på Händelö i Norrköping är klar för trafik i höst.

ERTMS sänker tågtrafiken

ERTMS sänker tågtrafiken

Kostnaden för införandet av ERTMS på järnvägarna i Sverige blir 46 miljarder kronor. Det har Ramböll räknat ut på uppdrag av Trafikverket och Tågföretagen.

20 år med Öresundsförbindelsen

20 år med Öresundsförbindelsen

(2020-06-30). 134 år efter den första ansökan men flera månader för tidigt invigdes Öresundsförbindelsen för 20 år sedan.

Mycket politik i tågen på bron

Mycket politik i tågen på bron

(2020-06-30). Mycket politik i tågen på bron.

Ingen dröm för godstrafiken

Ingen dröm för godstrafiken

(2020-06-30). Öresundsbron skulle bli för brant och för dyr. Därför var den fasta förbindelsen över och under Öresund inte särskilt populär på SJ Gods.

Avbokade resor ställer in tåg

Avbokade resor ställer in tåg

(2020-06-29). Det blir ingen persontrafik på Inlandsbanan i sommar.

Många vill till Norrland i sommar

Många vill till Norrland i sommar

(2020-06-25).Sedan Folkhälsomyndigheten aviserade att reserestriktionerna skulle bli mindre strikta har bokningarna till SJ:s nattåg till Jämtland och Övre Norrland ökat drastiskt.

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

(2020-06-22). Det blir ingen nattågstrafik mellan Malmö och Berlin i sommar. Men nästa år storsatsar Snälltåget och kör liggvagnar mellan Stockholm och Berlin via Malmö och Hamburg.

Oro för trängsel i sommartrafiken

Oro för trängsel i sommartrafiken

(2020-06-18). Midsommar är normalt en av de största resehelgerna i Sverige. Men i år är flygtrafiken så gott som inställd och tågtrafiken mer än halverad. Oron för trängsel och spridning av coronavirus är stor.

Euromaint flyttar in i Raladepån

Euromaint flyttar in i Raladepån

(2020-06-17). Euromaint hyr den nya tågverkstaden i Hallsberg. TXG Maintenance lämnade verkstaden i vredesmod sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra.

EQT säljer Hector Rail

EQT säljer Hector Rail

(2020-06-16). Det svenska investmentbolaget EQT säljer Hector Rail, Sveriges största privatägda godstågsbolag, till Ancala, ett betydligt mindre brittiskt investmentbolag.

Railcare kör malm åt LKAB

Railcare kör malm åt LKAB

(2020-06-15). Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader.

Begagnat lyft för Inlandsbanan

Begagnat lyft för Inlandsbanan

(2020-06-12). Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan.

SJ ökar trafiken efter midsommar

SJ ökar trafiken efter midsommar

(2020-06-10). SJ utökar fjärrtågstrafiken med 25 procent efter midsommarhelgen.

Första tåget från Norvik

Första tåget från Norvik

(2020-06-09). Ett historiskt ögonblick för Stockholms Hamnar och Green Cargo – det första lastade tåget från Norvikshamnen.

Fler tåg när restriktioner avskaffas

Fler tåg när restriktioner avskaffas

(2020-06-08). Tågtrafiken utökas när restriktionerna för resor inom Sveriges avskaffas.

Green Cargo i ekonomisk kris

Green Cargo i ekonomisk kris

(2020-06-05) Godstågsbolaget Green Cargo behöver ett kapitaltillskott.

Lönsamt satsa på 250 km/h

Lönsamt satsa på 250 km/h

(2020-06-01). Det är lönsamt att uppgradera Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h.

Mer trafik i Malungsfors

Mer trafik i Malungsfors

(2020-05-29). I höstas återinvigdes virkesterminalen i Malungsfors och tågtrafiken mellan Vansbro och Malung på Västerdalbanan återuppstod.

Inlandsbanan fjärrmanövreras

Inlandsbanan fjärrmanövreras

(2020-05-27) Växlar och signaler styrs från de nya tågledningscentralerna.

Tio röjningslok i ständig beredskap

Tio röjningslok i ständig beredskap

(2020-05-25) Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige.

Danska diesellok poppis i Sverige

Danska diesellok poppis i Sverige

(2020-05-23) Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köpte tre starka diesellok från danska DSB.

Oklart om nattågen till Berlin

Oklart om nattågen till Berlin

(2020-05-22) Pandemin och osäkerheten kring tågresor över gränserna gör det osäkert om och när trafiken kan komma igång.

Omvägar för godset från hamnen

Omvägar för godset från hamnen

(2020-05-19). Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje.

Hamnrekord för containertrafiken

Hamnrekord för containertrafiken

(2020-05-19). Containertransporterna till och från Göteborgs hamn är trots coronapandemin nära tidigare rekordnivåer.

Ny tågdepå i Hässleholm

Ny tågdepå i Hässleholm

(2020-05-15). Om två veckor, 29 maj, invigs den nya tågdepån i Hässleholm, en av de största i Sverige. Här ska de 111 Öresundstågen städas, tvättas och underhållas.

Hyresbråk stänger verkstad

Hyresbråk stänger verkstad

(2020-05-14) TXG Maintenance lämnar verkstaden i Hallsberg.

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

(2020-05-12). SJ fortsätter att köra nattåg från både Stockholm och Göteborg till Umeå och Duved.

Västlänken – Första sprängsalvan

Västlänken – Första sprängsalvan

(2020-05-08) På torsdagen sköts den första sprängsalvan för järnvägstunneln under centrala Göteborg, Västlänken.

Allt längre väntan för godstågen

Allt längre väntan för godstågen

(2020-05-06). Godstågen får stå åt sidan när snabbtåg, regionaltåg och lokaltåg ska fram.

Långt till vinst för Green Cargo

Långt till vinst för Green Cargo

(2020-05-04). Något ökad omsättning, något minskad förlust och något fler nya affärer.

Vinsten utraderad på två veckor

Vinsten utraderad på två veckor

(2020-05-04). Resandet med SJ:s tåg ökade kraftigt under årets första tio veckor. Fallet i mars i coronapandemins spår blev brant och hela kvartalets vinst raderades ut på två veckor.

Svag ökning av tågresandet

Svag ökning av tågresandet

(2020-04-30). Tågresandet ökar. Men mycket försiktigt och från en extremt låg nivå.

Nattåg till Bryssel kräver beslut

Nattåg till Bryssel kräver beslut

(2020-04-29) Trafikverket föreslår att Malmö-Köln-Bryssel blir den första sträckningen för nattåg till kontinenten som upphandlas.

Flera frågetecken för Vy

Flera frågetecken för Vy

(2020-04-27) Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg.

Oviss framtid för SJ:s nattåg

Oviss framtid för SJ:s nattåg

(2020-04-24) SJ kan komma att köra nattåg till och från Umeå trots att Norskägda Vy tar över den upphandlade trafiken i december.

Trafikverket vill köpa nya nattåg

Trafikverket vill köpa nya nattåg

(2020-04-22) Trafikverket vill köpa lok och vagnar för den upphandlade tågtrafiken mellan Stockholm och Norrland.

Cororna bromsar utbildningar

Cororna bromsar utbildningar

(2020-04-20). Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare.

Mer livsmedel på tåg efter corona

Mer livsmedel på tåg efter corona

(2020-04-18) Lastbilstransporter fungerar sämre under Coronapandemin. En lösning kan vara att köra fler varor med tåg.

Tågen rullar åter för ICA

Tågen rullar åter för ICA

(2020-04-14) Scanlog, Ica, Volvo och Green Cargo har kommit överens om att köra godstågen mellan Gent och Sverige.

De gula maskinernas högtid

De gula maskinernas högtid

(2020-04-09) Ingen annan tid på året arbetas så mycket på de svenska järnvägarna som under påsken. 2020 är inget undantag.

Alstom får stororder på ERTMS

Alstom får stororder på ERTMS

(2020-04-07) Alstom ska installera ombordsystem för det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS på 77 Öresundståg med option på resterande 34 tågsätt.

Här byggs flaskhalsen bort

Här byggs flaskhalsen bort

(2020-04-06) I december 2024 ska den sista betydande flaskhalsen på Västkustbanan förvandlas till historia.

Akut kris för tågtrafikbolagen

Akut kris för tågtrafikbolagen

(2020-04-03) Tågtrafikföretagen hotas av akut likviditetskris och konkurs.

Coronakris för länstrafikbolagen

Coronakris för länstrafikbolagen

(2020-04-02) Det kraftigt minskade resandet med kollektivtrafiken drabbar de svenska länstrafikbolagen och de 21 regionerna hårt.

Tätare tågtrafik i Västsverige

Tätare tågtrafik i Västsverige

(2020-04-01) Västtrafik vill trefaldiga tågresandet till år 2035.

Sex järnvägsbyggen får klartecken

Sex järnvägsbyggen får klartecken

(2020-03-31) Regeringen ger klartecken till Trafikverket att starta byggandet av sex stora järnvägsprojekt de närmaste åren.

Coronaviruset ger fler kombitåg

Coronaviruset ger fler kombitåg

(2020-03-29) Spridningen av coronaviruset och stängningen av många fabriker tycks inte drabba de svenska godstågsbolagen så hårt som väntat.

”Det är en kraftig nedgång”

”Det är en kraftig nedgång”

(2020-03-25) Från all-time-high till all-time-low på tre veckor. Rädslan för spridningen av Coronaviruset har medfört att SJ och MTR Express förlorat en mycket stor del av resenärerna.

Corona försenar nya spårvagnar

Corona försenar nya spårvagnar

(2020-03-24) I början av mars kom den andra av de 40 nya spårvagnarna till Göteborg. Den första vagnen har provkörts ett par månader.

Ståltåget genom vinterkvällen

Ståltåget genom vinterkvällen

(2020-03-24) Det har börjat mörkna och klockan har hunnit bli 15:09 innan tåg 9107 lämnar Boden C. Det har varit ett växelfel i Notviken och trafikstopp mellan Luleå och Boden.

Plats för fler tåg på stambanan

Plats för fler tåg på stambanan

(2020-03-24) På några årtionden har tågtrafiken på Västra stambanan mer än fördubblats.

Framtiden har sex axlar

Framtiden har sex axlar

(2020-03-24) Framtiden har sex axlar. Markus Gardbring, COO på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

(2020-03-24) Resandet med Västtrafiks tåg ökade med tre procent 2019 jämfört med året innan. Under året gjordes 20,2 miljoner resor med Västtågen.

2021 får Västtrafik nya tåg

2021 får Västtrafik nya tåg

(2020-03-23) Nästa år kommer det första nya motorvagnståget till Västtrafik, om knappt fem år ska 45 beställda tåg vara i trafik.

Effektivare rangerbangårdar

Effektivare rangerbangårdar

(2020-02-27) Green Cargo har gått med förlust varje år under hela 2010-talet trots en ihållande högkonjunktur och ökande transporter.

Statsbidrag hjälper Green Cargo

Statsbidrag hjälper Green Cargo

(2020-02-27) 2019 var ännu ett bekymmersamt år för statliga Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag.