fbpx

Corona bromsar förarutbildningar

Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare. SJ och MTR har stoppat arbetsplatspraktiken för lokförareleverna och många elever är oroliga. Men Green Cargo, Hector Rail och SJ Götalandståg tar fortfarande emot praktikanter.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 20 april 2020

FOTO: CHRISTIAN STUGFORS
Lokföraren Mikael Kjellner på Green Cargo i Sundsvall visar István Zsiga hur man radiostyr ett Td-lok.

Flera hundra elever genomgår just nu utbildning till lokförare i Sverige. Ett halvdussin företag och Trafikverksskolan erbjuder kurser inom ramen för yrkeshögskoleutbildningarna som omfattar 220 eller 300 högskolepoäng motsvarande 44 respektive 60 veckors utbildning. Efter grundutbildningarna väntar 3-16 veckors företagsinterna utbildningar.

I grundutbildningarna ingår flera perioder med verksamhetspraktik på tågtrafikföretag, Lärande i arbetet (LIA). Perioderna omfattar normalt minst tio veckor.

Men när coronaviruset sprider sig i Sverige har flera tågtrafikföretag stoppat praktikplatserna.

 ”Vi är oroliga för att inte kunna fullfölja utbildningen och inte kunna få jobb.”

István Zsiga, Elev på MTR YH

Godstågsbolagen Green Cargo och Hector Rail tar fortfarande emot elever från Yrkeshögskolorna liksom SJ:s dotterbolag SJ Götalandståg,

Däremot har SJ AB, MTRX och MTR Pendeltågen sagt nej till praktikanter.

”Väldigt många i min klass står utan LIA-plats nu på måndagsmorgonen”, säger Viktoria Häll som började utbilda sig till lokförare på MTR Yrkeshögskolan i Stockholm för två månader sedan.

”Det är vår första LIA-period och just nu känns det väldigt frustrerande. Många har tagit dyra studielån och de vill naturligtvis kunna fullfölja utbildningen och kunna söka jobb när vi skulle vara klara i höst.”

Viktoria har med hjälp av sin pappa, som är lokförare, ordnat en LIA-plats på Vy som kör Krösatågen i Småland och omgivande landskap.

Därmed kunde en annan elev få Viktorias LIA-Plats i Stockholm.

”Nu bor jag hos mina föräldrar i Blekinge under LIA-perioden, det fungerar fint”, säger Viktoria. ”Men för de flesta av de 32 i min klass är situationen horribel”.

Viktoria tycker att skolledningen varit dåligt förberedd på krisen som följt i coronasmittans spår.

”Men nu har man gjort så gott man kunnat även om det inte räckt särskilt långt”, säger hon.

István Zsiga är också elev på MTR YH i Stockholm. Han är 53 år, har varit pressfotograf, redaktionschef och datortekniker. Nu är han elevrepresentant i skolans ledningsgrupp. Om två månader hoppas han vara lokförare.

Av den sista LIA-perioden på tre veckor på SJ blev det endast åtta turer innan SJ stängde ute praktikanterna.

LIA-perioden dessförinnan blev två veckor mot planerade fem. En klasskamrat som stod utan LIA-plats fick halva hans praktikperiod på Green Cargo.

 ”Vi är oroliga för att inte kunna fullfölja utbildningen och inte kunna få jobb”, säger István Zsiga.

”Jag skulle till SJ på anställningsintervju häromdagen men den ställdes in med kort varsel”.

Emilie Hollingby Thorsén, kommunikationsansvarig på MTR Yrkeshögskolan, är medveten om problemen med LIA-perioderna och ser en risk att utbildningarna inte kan genomföras fullt ut.

”Många LIA-platser ställts in. Vi undersöker olika typer av lösningar, till exempel LIA under semesterperioden i sommar”, skriver hon till Järnvägar.nu.

”Det finns en risk att eleverna inte får önskvärt antal LIA-veckor men vi gör allt vi kan för att hitta lösningar.”

FOTO: CHRISTIAN STUGFORS
István Zsiga kör Reginatåg i Bergslagen under sin praktik på SJ.

”Vi jobbar och sliter för att hitta praktikplatser för alla och tågtrafikföretagen är medvetna om problemet.”

 

Jens Fredriksson, verksamhetschef på TCC

Enligt Emilie Hollingby Thorsén har MTR YH löpande dialog med operatörerna och är beredda att med kort varsel hitta nya lösningar.

”Det finns en risk att utbildningar inte kan fullföljas inom utsatt tid. Kvarvarande praktiktimmar kan behöva utföras efter ordinarie utbildningstid. Det kan ske hos den tågoperatör där man får anställning”, hoppas hon.

”Men vi bedömer fortfarande att prognosen för anställning som lokförare är god”, skriver Emilie Hollingby Thorsén.

TCC har 20 års erfarenhet av att grundutbilda lokförare och har utbildat 60 procent av de idag verksamma lokförarna i Sverige.

”Vi har en exceptionell situation just nu”, säger Jens Fredriksson, verksamhetschef på TCC. ”Flera företag har stoppat alla praktikplatser, andra ställer fortfarande upp”.

”Vi jobbar och sliter för att hitta praktikplatser för alla och tågtrafikföretagen är medvetna om problemet. De vet att de kommer att behöva anställa lokförare, många lokförare, så snart coronapandemin släpper greppet om Sverige”.

I fredags, 17 april, utexaminerades en klass på 26 elever från TCC i Boden. Samtliga hann genomföra sina planerade LIA-perioder innan coronan slog till.

”24 av 26 hade jobb innan kursen var slut”, säger Fredriksson. ”Det visar vilket sug det finns efter nya förare i Sverige.”

ProTrain erbjuder också grundutbildning till lokförare. Företaget har genomfört lokförarutbildningar sedan 1977, de första årtiondena som SJ-skolan i Mjölby.

Martina Gynther är utbildningschef på ProTrains lokförarskola som just nu har 120 elever i Mjölby, Stockholm, Borlänge och Hässleholm.

”LIA är inget nytt problem”, säger hon. ”Det har alltid varit svårt att få fram tillräckligt många praktikplatser. Men just nu är det extra svårt.”

”Vi är tacksamma att godstågsbolagen fortsätter att ta emot våra elever och vi försöker se till att eleverna gör allt för att skydda instruktörerna mot eventuell smitta.”

Gynther menar, liksom Fredriksson och Hollingby Thorsén, att skolorna till viss del har möjlighet att korta ner LIA-perioderna och att del av praktiken kan genomföras hos de företag eleverna får anställning efter den formella utbildningen.

”Loppet är inte kört”, säger Martina Gynther.

Kardonbanan klar i höst

Kardonbanan klar i höst

Den sju kilometer långa järnvägen som ska förbinda Södra stambanan med hamnar och industriområdena på Händelö i Norrköping är klar för trafik i höst.

ERTMS sänker tågtrafiken

ERTMS sänker tågtrafiken

Kostnaden för införandet av ERTMS på järnvägarna i Sverige blir 46 miljarder kronor. Det har Ramböll räknat ut på uppdrag av Trafikverket och Tågföretagen.

20 år med Öresundsförbindelsen

20 år med Öresundsförbindelsen

(2020-06-30). 134 år efter den första ansökan men flera månader för tidigt invigdes Öresundsförbindelsen för 20 år sedan.

Mycket politik i tågen på bron

Mycket politik i tågen på bron

(2020-06-30). Mycket politik i tågen på bron.

Ingen dröm för godstrafiken

Ingen dröm för godstrafiken

(2020-06-30). Öresundsbron skulle bli för brant och för dyr. Därför var den fasta förbindelsen över och under Öresund inte särskilt populär på SJ Gods.

Avbokade resor ställer in tåg

Avbokade resor ställer in tåg

(2020-06-29). Det blir ingen persontrafik på Inlandsbanan i sommar.

Många vill till Norrland i sommar

Många vill till Norrland i sommar

(2020-06-25).Sedan Folkhälsomyndigheten aviserade att reserestriktionerna skulle bli mindre strikta har bokningarna till SJ:s nattåg till Jämtland och Övre Norrland ökat drastiskt.

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

(2020-06-22). Det blir ingen nattågstrafik mellan Malmö och Berlin i sommar. Men nästa år storsatsar Snälltåget och kör liggvagnar mellan Stockholm och Berlin via Malmö och Hamburg.

Oro för trängsel i sommartrafiken

Oro för trängsel i sommartrafiken

(2020-06-18). Midsommar är normalt en av de största resehelgerna i Sverige. Men i år är flygtrafiken så gott som inställd och tågtrafiken mer än halverad. Oron för trängsel och spridning av coronavirus är stor.

Euromaint flyttar in i Raladepån

Euromaint flyttar in i Raladepån

(2020-06-17). Euromaint hyr den nya tågverkstaden i Hallsberg. TXG Maintenance lämnade verkstaden i vredesmod sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra.

EQT säljer Hector Rail

EQT säljer Hector Rail

(2020-06-16). Det svenska investmentbolaget EQT säljer Hector Rail, Sveriges största privatägda godstågsbolag, till Ancala, ett betydligt mindre brittiskt investmentbolag.

Railcare kör malm åt LKAB

Railcare kör malm åt LKAB

(2020-06-15). Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader.

Begagnat lyft för Inlandsbanan

Begagnat lyft för Inlandsbanan

(2020-06-12). Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan.

SJ ökar trafiken efter midsommar

SJ ökar trafiken efter midsommar

(2020-06-10). SJ utökar fjärrtågstrafiken med 25 procent efter midsommarhelgen.

Första tåget från Norvik

Första tåget från Norvik

(2020-06-09). Ett historiskt ögonblick för Stockholms Hamnar och Green Cargo – det första lastade tåget från Norvikshamnen.

Fler tåg när restriktioner avskaffas

Fler tåg när restriktioner avskaffas

(2020-06-08). Tågtrafiken utökas när restriktionerna för resor inom Sveriges avskaffas.

Green Cargo i ekonomisk kris

Green Cargo i ekonomisk kris

(2020-06-05) Godstågsbolaget Green Cargo behöver ett kapitaltillskott.

Lönsamt satsa på 250 km/h

Lönsamt satsa på 250 km/h

(2020-06-01). Det är lönsamt att uppgradera Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h.

Mer trafik i Malungsfors

Mer trafik i Malungsfors

(2020-05-29). I höstas återinvigdes virkesterminalen i Malungsfors och tågtrafiken mellan Vansbro och Malung på Västerdalbanan återuppstod.

Inlandsbanan fjärrmanövreras

Inlandsbanan fjärrmanövreras

(2020-05-27) Växlar och signaler styrs från de nya tågledningscentralerna.

Tio röjningslok i ständig beredskap

Tio röjningslok i ständig beredskap

(2020-05-25) Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige.

Danska diesellok poppis i Sverige

Danska diesellok poppis i Sverige

(2020-05-23) Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köpte tre starka diesellok från danska DSB.

Oklart om nattågen till Berlin

Oklart om nattågen till Berlin

(2020-05-22) Pandemin och osäkerheten kring tågresor över gränserna gör det osäkert om och när trafiken kan komma igång.

Omvägar för godset från hamnen

Omvägar för godset från hamnen

(2020-05-19). Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje.

Hamnrekord för containertrafiken

Hamnrekord för containertrafiken

(2020-05-19). Containertransporterna till och från Göteborgs hamn är trots coronapandemin nära tidigare rekordnivåer.

Ny tågdepå i Hässleholm

Ny tågdepå i Hässleholm

(2020-05-15). Om två veckor, 29 maj, invigs den nya tågdepån i Hässleholm, en av de största i Sverige. Här ska de 111 Öresundstågen städas, tvättas och underhållas.

Hyresbråk stänger verkstad

Hyresbråk stänger verkstad

(2020-05-14) TXG Maintenance lämnar verkstaden i Hallsberg.

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

(2020-05-12). SJ fortsätter att köra nattåg från både Stockholm och Göteborg till Umeå och Duved.

Västlänken – Första sprängsalvan

Västlänken – Första sprängsalvan

(2020-05-08) På torsdagen sköts den första sprängsalvan för järnvägstunneln under centrala Göteborg, Västlänken.

Allt längre väntan för godstågen

Allt längre väntan för godstågen

(2020-05-06). Godstågen får stå åt sidan när snabbtåg, regionaltåg och lokaltåg ska fram.

Långt till vinst för Green Cargo

Långt till vinst för Green Cargo

(2020-05-04). Något ökad omsättning, något minskad förlust och något fler nya affärer.

Vinsten utraderad på två veckor

Vinsten utraderad på två veckor

(2020-05-04). Resandet med SJ:s tåg ökade kraftigt under årets första tio veckor. Fallet i mars i coronapandemins spår blev brant och hela kvartalets vinst raderades ut på två veckor.

Svag ökning av tågresandet

Svag ökning av tågresandet

(2020-04-30). Tågresandet ökar. Men mycket försiktigt och från en extremt låg nivå.

Nattåg till Bryssel kräver beslut

Nattåg till Bryssel kräver beslut

(2020-04-29) Trafikverket föreslår att Malmö-Köln-Bryssel blir den första sträckningen för nattåg till kontinenten som upphandlas.

Flera frågetecken för Vy

Flera frågetecken för Vy

(2020-04-27) Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg.

Oviss framtid för SJ:s nattåg

Oviss framtid för SJ:s nattåg

(2020-04-24) SJ kan komma att köra nattåg till och från Umeå trots att Norskägda Vy tar över den upphandlade trafiken i december.

Trafikverket vill köpa nya nattåg

Trafikverket vill köpa nya nattåg

(2020-04-22) Trafikverket vill köpa lok och vagnar för den upphandlade tågtrafiken mellan Stockholm och Norrland.

Cororna bromsar utbildningar

Cororna bromsar utbildningar

(2020-04-20). Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare.

Mer livsmedel på tåg efter corona

Mer livsmedel på tåg efter corona

(2020-04-18) Lastbilstransporter fungerar sämre under Coronapandemin. En lösning kan vara att köra fler varor med tåg.

Tågen rullar åter för ICA

Tågen rullar åter för ICA

(2020-04-14) Scanlog, Ica, Volvo och Green Cargo har kommit överens om att köra godstågen mellan Gent och Sverige.

De gula maskinernas högtid

De gula maskinernas högtid

(2020-04-09) Ingen annan tid på året arbetas så mycket på de svenska järnvägarna som under påsken. 2020 är inget undantag.

Alstom får stororder på ERTMS

Alstom får stororder på ERTMS

(2020-04-07) Alstom ska installera ombordsystem för det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS på 77 Öresundståg med option på resterande 34 tågsätt.

Här byggs flaskhalsen bort

Här byggs flaskhalsen bort

(2020-04-06) I december 2024 ska den sista betydande flaskhalsen på Västkustbanan förvandlas till historia.

Akut kris för tågtrafikbolagen

Akut kris för tågtrafikbolagen

(2020-04-03) Tågtrafikföretagen hotas av akut likviditetskris och konkurs.

Coronakris för länstrafikbolagen

Coronakris för länstrafikbolagen

(2020-04-02) Det kraftigt minskade resandet med kollektivtrafiken drabbar de svenska länstrafikbolagen och de 21 regionerna hårt.

Tätare tågtrafik i Västsverige

Tätare tågtrafik i Västsverige

(2020-04-01) Västtrafik vill trefaldiga tågresandet till år 2035.

Sex järnvägsbyggen får klartecken

Sex järnvägsbyggen får klartecken

(2020-03-31) Regeringen ger klartecken till Trafikverket att starta byggandet av sex stora järnvägsprojekt de närmaste åren.

Coronaviruset ger fler kombitåg

Coronaviruset ger fler kombitåg

(2020-03-29) Spridningen av coronaviruset och stängningen av många fabriker tycks inte drabba de svenska godstågsbolagen så hårt som väntat.

”Det är en kraftig nedgång”

”Det är en kraftig nedgång”

(2020-03-25) Från all-time-high till all-time-low på tre veckor. Rädslan för spridningen av Coronaviruset har medfört att SJ och MTR Express förlorat en mycket stor del av resenärerna.

Corona försenar nya spårvagnar

Corona försenar nya spårvagnar

(2020-03-24) I början av mars kom den andra av de 40 nya spårvagnarna till Göteborg. Den första vagnen har provkörts ett par månader.

Ståltåget genom vinterkvällen

Ståltåget genom vinterkvällen

(2020-03-24) Det har börjat mörkna och klockan har hunnit bli 15:09 innan tåg 9107 lämnar Boden C. Det har varit ett växelfel i Notviken och trafikstopp mellan Luleå och Boden.

Plats för fler tåg på stambanan

Plats för fler tåg på stambanan

(2020-03-24) På några årtionden har tågtrafiken på Västra stambanan mer än fördubblats.

Framtiden har sex axlar

Framtiden har sex axlar

(2020-03-24) Framtiden har sex axlar. Markus Gardbring, COO på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

(2020-03-24) Resandet med Västtrafiks tåg ökade med tre procent 2019 jämfört med året innan. Under året gjordes 20,2 miljoner resor med Västtågen.

2021 får Västtrafik nya tåg

2021 får Västtrafik nya tåg

(2020-03-23) Nästa år kommer det första nya motorvagnståget till Västtrafik, om knappt fem år ska 45 beställda tåg vara i trafik.

Effektivare rangerbangårdar

Effektivare rangerbangårdar

(2020-02-27) Green Cargo har gått med förlust varje år under hela 2010-talet trots en ihållande högkonjunktur och ökande transporter.

Statsbidrag hjälper Green Cargo

Statsbidrag hjälper Green Cargo

(2020-02-27) 2019 var ännu ett bekymmersamt år för statliga Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag.