Hoppsan!

Länken du följde hit verkar inte leda någonstans.
Testa gärna vår sökfunktion, eller navigera dig vidare.

Nyhet

Försenade tåg till Inlandståg

De två första av de fyra rejält ombyggda motorvagnstågen till Inlandståg har kommit till Sverige, drygt ett år försenade. Men det kan dröja många år innan de kommer i trafik på Inlandsbanan

Reportage

Från skylift till trallor

Det började med en skylift för 30 000 kronor. 44 år senare omsätter BS Verkstäder i Falköping med knappt 50 anställda drygt 60 miljoner kronor om året.

Eneryda 2023-07-06. SJ X2 på södra stambanan.
Nyhet

Många tog tåget i somras

Många tog tåget sommaren 2023. Antalet resor under juli var troligen rekordstort men översvämningarna och omledda och inställda tåg i augusti innebar kraftigt minskar resande.

Nyhet

Hector Rail på väg mot vinst

Omsättningen minskade marginellt men resultatet förbättrades med 100 miljoner kronor. Hector Rail är trots svackan på väg mot en miljard kronor i omsättning och plusresultat.

Nyhet

Nytt vägskydd testas på åtta platser

Trafikverket vill börja ersätta dagens reläbaserade vägskydd med moderna anläggningar som styrs med digital teknik. Två leverantörer testar nu Automatic level crossing (Alex) i åtta pilotanläggningar.

Kapacitet Nyhet

Ingen plats för fler godståg

När tunneln under Fehmarn Bält är klar 2029 kommer godstågstransporterna mellan Norra Tyskland och Sverige att öka med 200-300 procent. Men ingen vet hur godstågen ska få plats på spåren i södra Sverige.