fbpx

MTR förlorade en halv miljard på två år

Förra året var ett bra år för MTR i Sverige, i alla fall jämfört med 2018. De katastrofala förlusterna 2018 förvandlades till betydande förluster 2019. Men sen kom coronapandemin.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 14 oktober 2020

FOTO: KASPER DUDZIK
MTR Express ska strax avgå som tåg 12032 från Göteborg en januaridag 2018.
För de två åren 2018 och 2019 redovisar koncernen MTR Nordic förluster efter finansiella poster på sammanlagt drygt en halv miljard kronor.

Men förlusten halverades från 2018 till 2019, från 363 till 166 miljoner kronor.

MTR Nordic är moderbolag för MTR Express, numera MTRX, som bedriver snabbtågstrafik mellan Stockholm och Göteborg, MTR Pendeltågen som kör pendeltågen i Storstockholm, MTR Tunnelbanan som kör tågen i tunnelbanan i Stockholm, MTR Tech som underhåller fordonen som används i tunnelbanan och Emtrain som underhåller fordonen som används i pendeltågstrafiken.

Stora förluster fick Euromaint att lämna

Emtrain ägdes tidigare till hälften av MTR Pendeltågen och till hälften av Euromaint Rail men de stora förlusterna fick förra året Euromaint att lämna bolaget och det är sedan augusti 2019 ett helägt dotterbolag till MTR Tech.

MTR Tunnelbanan och MTR Tech gick med vinst 2019 och har gjort det i många år. Övriga dotterbolag redovisar förluster i varierande omfattning.

MTR Tunnelbanan redovisar för 2019 ett resultat efter finansiella poster på 107 miljon, året innan var vinsten 102 Mkr.

Nettoomsättningen var förra året 3,2 miljarder kronor, marginellt högre än 2018.

Företaget gjorde dock stora bokslutsdispositioner, på 111 respektive 108 Mkr. Dessa utgörs av koncernbidrag till moderföretaget MTR Nordic för att detta skulle kunna hålla övriga förlustbringande dotterbolag under armarna.

MTR Pendeltågen hade ett katastrofalt 2018, resultatet efter skatt var -367 Mkr och nettoomsättningen strax under två miljarder kronor. Av fem kronor i intäkter gick en krona förlorad.

2019 blev betydligt bättre, förlusterna fortsatte men kunde nästan halveras till ett resultat efter finansiella poster på -215 Mkr.

Förbättringen beror till stor del på minskade böter och ökade bonusar från SL. En del av förlusten kan hänföras till ”uppstädningen” efter det delägda underhållsbolaget Emtrain som numera ägs av systerbolaget MTR Tech.

Bolaget höll sig flytande under 2019 med hjälp av ett aktieägartillskott på 120 miljoner och ett koncernbidrag på 108 miljoner. Det senare kan i huvudsak kopplas till det koncernbidrag som MTR Tunnelbanan redovisat.

Bland MTR Pendeltågens bokförda tillgångar finns en uppskjuten skattefordran på 60 miljoner, det är en skatt som bolaget inte behöver betala om det i framtiden kommer att redovisa vinst men som kommer att belasta framtida resultat vid uteblivna vinster.

Emtrain redovisade en förlust efter finansiella poster på -49 miljoner 2018 och -76 miljoner 2019. Nettoomsättningen 2019 uppgick till 351 Mkr.

76 miljoner i förlust på en omsättning 351 miljoner är i samma klass som MTR Pendeltågen, det vill säga för varje intjänad femkrona förvandlades en krona till förlust.

Emtrain bildades då MTR tog över pendeltågstrafiken i Stockholm från SJ:s dotterbolag Stockholmståg i december 2016.

Syftet var att sköta underhållet av pendeltågen på uppdrag av MTR Pendeltågen. Emtrain var hälftenägt av MTR Pendeltågen och Euromaint Rail.

Omsättningen minskade från 420 miljoner år 2017 till 351 miljoner år 2019. Samtidigt ökade antalet anställda från 141 till 154 vilket rimmar dåligt med de effektiviseringar och personalneddragningar som aviserades 2017.


FOTO: KASPER DUDZIK
Lokföraren Malin Nilsson kör tåg 12032 till Stockholm C i januari 2018.

Otillräcklig ersättning

Emtrain fick enligt avtal med MTR Pendeltågen ersättning i form av fast pris per månad för förvaltning, reparation och underhåll av fordon samt anläggningar. Den avtalade ersättningen visade sig vara otillräcklig.

De stora förlusterna fick Euromaint Rail att lämna bolaget i augusti 2019 och Euromaint tvingades då skriva av 52 miljoner kronor. Ett lån till Emtrain på 27 Mkr omvandlades till ett aktieägartillskott före utträdet och det tidigare satsade kapitalet på 25 miljoner skrevs av.

Emtrain blev ett helägt dotterbolag till MTR Tech. Transaktionen föregicks av att MTR Pendeltågen gav Emtrain ett aktieägartillskott på 147 miljoner för att täcka tidigare förluster och återskapa det egna kapitalet.

Emtrain såldes därefter till MTR Tech för 102 miljoner varefter återstående 45 miljoner skrevs av i MTR Pendeltågen. Till detta kommer att 25 miljoner i form av tidigare satsat kapital skrivits av 2018.

Dyrt misslyckande i Emtrain

De olika intressenternas kostnader för Emtrains misslyckande kan sammanfattas så här:
Euromaint Rail                         52 Mkr
MTR Pendeltågen                    70 Mkr
MTR Tech                                26 Mkr

MTR Tech redovisade för 2019 ett resultat efter finansiella poster på 33 miljoner kronor, något bättre än 2018 då resultatet blev 20 Mkr. Nettoomsättningen 2019 var 668 Mkr, några miljoner kronor högre än året innan.

MTR Tech är underhållsbolag för MTR Tunnelbanan och har tidigare redovisat årliga vinster i storleksordningen 30-50 miljoner kronor efter finansiella poster.

Resultatet för 2019 belastades med nedskrivningen på 26 miljoner kronor för innehavet i Emtrain som förvärvades för 102 Mkr men där värdet i bolaget beräknades till 76 Mkr.

MTR Express, som i år fått namnet MTRX, redovisar ett resultat efter finansiella poster på -29 miljoner kronor för 2019. Året dessförinnan blev resultatet -64 Mkr. Nettoomsättningen ökade från 249 till 301 Mkr.

Rörelseresultatet 2019 blev -3 Mkr men leasingavgifter för tågsätten medför att resultatet efter finansiella posten blir betydligt sämre.

Biljettintäkten per passagerare, den så kallade yielden, ökade enligt uppgift varför antalet resenärer bör ha ökat med cirka tio procent eller något mer under 2019.


FOTO: KASPER DUDZIK
MTR Express inledde trafiken mellan Göteborg och Stockholm i mars 2015. Ett av de första tågen mot Göteborg passerar genom tunneln vid Aspen mellan Alingsås och Göteborg.

Fem år av förluster för MTR Express

MTR Express har sedan det bildades 2014 gått med betydande minusresultat men förlusterna har successivt minskats. 2015 blev resultatet -107 Mkr, 2016 -118 Mkr och 2017 -94 Mkr.

2018 och 2019 klarades företaget förlusterna med hjälp av koncernbidrag och tidigare års ägartillskott.

Under 2020 har coronapandemin och det kraftigt minskade tågresandet medfört stora ekonomiska problem för MTRX. I april i år omvandlades 70 miljoner av ett tidigare lån från ägarna till aktieägartillskott.

MTR Nordic ägs formellt av MTR Corporation i London. Det brittiska bolaget är helägt av MTR Corporation i Hong Kong.

Problem även i England och Hong Kong

Den engelska verksamheten har dragits med stora förluster de senaste åren. Koncernbolaget i Hong Kong har problem med stora förseningar i flera stora projekt och mycket stora budgetöverskridanden.

Myndigheterna i Hong Kong har i åtminstone ett fall tvingats träda in för att rädda projekt.

Problemen i Sverige är så stora att de avhandlas i Hong Kong-bolagets årsredovisningar.

MTR Corporation i Hong Kong har lämnat en fullgörandegaranti till SL gällande pendeltågstrafiken på en miljard svenska kronor och MTR Pendeltågen kan inte dra sig ur avtalet utan stora kostnader.


FOTO: KASPER DUDZIK
Den första tiden var det gott om plats, men när coronapandemin bröt ut  hade MTR Express nått break-even.

MTR vill inte svara på frågor

Ingen i ledningen för MTR Nordic vill svara på frågor om de ekonomiska problemen för koncernen men MTR Nordic lämnar följande skriftliga kommentarer:

”Trots att MTR Nordic Group uppvisar ett negativt resultat har MTR ett kraftigt förbättrat resultat jämfört med föregående år, vilket främst beror på att pendeltågsverksamheten och MTRX gjort en fantastisk förbättringsresa. En stor utmaning under det gångna året var relaterat till ett underskott av lokförare inom pendeltågen, men genom att stora insatser lagts på utbildning av lokförare är detta inte längre något som kommer påverka resultatet framåt. En annan utmaning är att MTRX fortsatt befinner sig i en tillväxtfas och drabbas hårt av att vara den enda aktiva tågoperatören som utestängs från statens säljkanal sj.se. ”

”Både MTR Pendeltågen och MTRX kommer fortsätta arbeta enligt plan. Fokus framåt kommer vara att liksom tidigare lägga mycket kraft på att slå nya rekord i punktlighet och fortsätta utveckla servicen. Vi kommer även fortsätta strida för konkurrens på lika villkor för att MTRX ska få möjlighet att säljas biljetter på sj.se, precis som alla andra tågoperatörer. Vidare fokuserar MTRX på att driva tillväxt framförallt genom att utveckla erbjudandet gentemot affärsresenärer, men också att förenkla det hållbara resandet och fortsätta satsa på kundupplevelsen. MTRX utsågs nyligen till det tredje mest innovativa varumärket i Sverige efter Ikea och Spotify och det mest innovativa varumärket i transportbranschen.”

”MTR Nordic Group tillsammans med våra långsiktiga ägare MTR Corporation kommer fortsätter satsa på den nordiska marknaden och söker nya möjligheter inom upphandlad trafik, fjärrtåg, fordonsunderhåll och facility management, men också helt nya affärer kopplade till den spårbundna trafiken. ”

Nya bromsar risk på vintern

Nya bromsar risk på vintern

För att minska bullret från bromsande godståg i Tyskland tvingas godstågsbolag i nästan hela Europa byta bromsblock på många godsvagnar. Resultatet kan bli fler tågolyckor i Sverige och Finland.

Green Cargo kan köpa 100 ellok

Green Cargo kan köpa 100 ellok

Green Cargo har förnyat avtalet med den rumänska loktillverkaren Softronic om framtida leveranser av Transmontana-lok. Avtalet ger Green Cargo möjlighet att köpa tio lok per år i tio år.

Fritidsresenärerna räddar SJ

Fritidsresenärerna räddar SJ

Fritidsresenärerna räddar SJ under coronapandemin. Medan affärsresenärerna fortfarande stannar hemma har fritidsresandet ökat kontinuerligt under sommaren och hösten.

Ny godspendel Oslo–Göteborg

Ny godspendel Oslo–Göteborg

Sedan mitten av september körs ett nytt godståg mellan Oslo och Göteborg, till att börja med en gång i veckan. Tåget minskar trafiken på E6 med 2 000 lastbilar och därmed koldioxidutsläppen med 700 ton om året.

Bättre tider för SJ:s nattåg

Bättre tider för SJ:s nattåg

Resandet med nattågen har påverkats allra minst när coronapandemin har slagit hårt mot all kollektivtrafik. I december utökas nattågstrafiken i Sverige för första gången på årtionden.

Kollektivtrafiken förlorar miljarder

Kollektivtrafiken förlorar miljarder

Kollektivtrafikbolagen tappar i år 7-8 miljarder kronor i förlorade biljettintäkter på grund av coronapandemin. Nästa år väntar minskad trafik och höjda biljettpriser.

MTR förlorade en halv miljard

MTR förlorade en halv miljard

Förra året var ett bra år för MTR i Sverige, i alla fall jämfört med 2018. De katastrofala förlusterna 2018 förvandlades till betydande förluster 2019. Men sen kom coronapandemin.

Direktupphandling av nattågen

Direktupphandling av nattågen

Trafikverket kommer att genomföra en direktupphandling av nattågstrafik mellan Sverige och Hamburg respektive Bryssel.

Batteritåg på Kinnekulle

Batteritåg på Kinnekulle

Det mesta pekar mot elhybridtåg för trafiken på Kinnekullebanan. Men vätgasdrift är definitivt inte uträknad. På kort sikt blir biodiesel i Itino-tågen.

Inlandsbanan tror på vätgas

Inlandsbanan tror på vätgas

Inlandsbanan satsar på eldrift. Men i stället för att elektrifiera 106 mil järnväg för åtta miljarder kronor, tror ledningen för Inlandsbanan på vätgas och bränsleceller. De första tågen kan rulla om fem år.

Biodiesel målet i Småland

Biodiesel målet i Småland

100 procent biodiesel. Det är kravet från länstrafikbolagen när de upphandlar nya tåg för de många icke-elektrifierade banorna i Småland.

Systemomställning i Mariestad

Systemomställning i Mariestad

Vätgas som drivmedel i tåg, bilar – och förskolor. I Mariestad arbetar man med en systemomställning för att få hela samhället fossilfritt.

Lastbilstrailrar kvar på spåren

Lastbilstrailrar kvar på spåren

När logistikjätten DB Schenker avbröt allt samarbete med Sandahls i Småland riskerade 40 000 lastbilstransporter att hamna på E4 varje år.

Nya vagnen i trafik

Nya vagnen i trafik

Kring årsskiftet sätts de två första av de nya spårvagnarna i ordinarie trafik i Göteborg. Våren 2022 ska alla 40 ha levererats. Erfarenhetsdriften har inte avslöjat några nämnvärda problem.

Nya tåg till Småland försenas

Nya tåg till Småland försenas

Leveransen av nya tåg till länstrafikbolagen i Småland och Blekinge försenas minst ett år.

Vill stoppa bidrag till Green Cargo

Vill stoppa bidrag till Green Cargo

Riksdagen måste stoppa regeringens förslag om ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor till Green Cargo. Det kräver ledningen för konkurrenten Hector Rail, landets näst största godstågsbolag.

Premiär för långrälsåtervinning

Premiär för långrälsåtervinning

Rälerna från Södra stambanan mellan Malmö och Lund får nytt liv i södra Halland. Flytten 16 mil norrut sparar cirka tio miljoner kronor och utsläpp av 2 200 ton koldioxid.

Halvt spårbyte på Älvsborgsbanan

Halvt spårbyte på Älvsborgsbanan

37 kilometer av Älvsborgsbanan får i höst ny makadam och nya betongsliprar. Tre driftplatser får nya växlar. Men rälerna byts inte ut, de svetsas samman till skarvfritt spår.

1,4 miljarder kr till Green Cargo

1,4 miljarder kr till Green Cargo

Godstågsbolaget Green Cargo kommer att få 1,4 miljarder kronor i kapitaltillskott av ägaren, staten.

Tre månader till start

Tre månader till start

Om tre månader tar Vy Tåg över nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland.

Coop-trailrar går som tåget

Coop-trailrar går som tåget

Det börjar bra och det slutar ändå bättre. Coop-tåget från Malmö godsbangård till terminalen i Bro avgår elva minuter tidigt och går i mål 48 minuter före utsatt tid.

Nya X2000 fyra år försenad

Nya X2000 fyra år försenad

2013 beslöt SJ att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men provkörningarna inleddes först 2017 och ännu är det första tågen inte klart för trafik. Nu lovar SJ premiärtur i vinter.

Räddaren i nöden behöver hjälp

Räddaren i nöden behöver hjälp

I 30 år har X2000 varit Sveriges snabbaste och bekvämaste tåg. Utan X2000 hade SJ förmodligen inte överlevt det senaste sekelskiftet.

22 år från tanke till verklighet

22 år från tanke till verklighet

Det tog 22 år från den första utredningen startade till tåget sattes i trafik. Utmaningarna var gigantiska, bakslagen många. Men 4 september 1990 sattes X2000 i trafik mellan Stockholm och Göteborg.

610 miljoner kr i EU-bidrag

610 miljoner kr i EU-bidrag

Sverige får 59 miljoner euro, motsvarande ca 610 miljoner kronor, i EU-bidrag till fyra järnvägsprojekt. De största delarna går till fyrspårsutbyggnaden Flackarp-Arlöv och Västlänken genom Göteborg.

BIM gör sitt intåg på järnvägarna

BIM gör sitt intåg på järnvägarna

Sista etappen på renoveringen av Getingmidjan är den första järnvägsprojekt där entreprenörerna använt virtuella tredimensionella modeller i stor utsträckning.

Ballastfria spår minskar underhåll

Ballastfria spår minskar underhåll

Räler och växelsektioner kördes på lastbil från Ystad till Tallinn. Spår och växlar är bultade i broarnas stålsektioner. Det finns sju och en halv växel på bron.

Tågstopp sex dygn Malmö-Lund

Tågstopp sex dygn Malmö-Lund

Under sex dygn ska två tillfälliga spår mellan Hjärup och Åkarp och två helt nya spår genom Arlöv kopplas in på Södra stambanan.

Getingmidjan snart som ny

Getingmidjan snart som ny

150 år efter invigningen av sammanbindningsbanan genom centrala Stockholm 1871 är Getingmidjan som ny.

720 miljoner över hela landet

720 miljoner över hela landet

Regeringen föreslog i maj 720 miljoner kronor extra på järnvägsunderhållet 2020. Trafikverket har i sommar beslutat att använda pengarna för förstärka basunderhållet och öka reinvesteringarna över hela landet.

Rekord i inställda tåg

Rekord i inställda tåg

Tågtrafiken på Stångådalsbanan Linköping-Kalmar har i många år fungerat uselt. Trafiken på Tjustbanan Linköping-Västervik har fungerat ännu sämre.

Förlust för Green Cargo

Förlust för Green Cargo

Coronapandemin har inte påverkat godstransporterna och lönsamheten så mycket som befarat. Men Green Cargo tvingas ändå redovisa ett minusresultat.

Första vagnarna på plats i Lund

Första vagnarna på plats i Lund

29 juli kom Åsa-Hanna. I fredags kom Sfinxen. Om fyra månader invigs spårvägen i Lund. Den sex kilometer långa banan kommer att trafikeras med sju vagnar.

Strid om Inlandsbanans framtid

Strid om Inlandsbanans framtid

En bana i avfolkningsbygderna med undermålig standard eller en outnyttjad resurs. Åsikterna om Inlandsbanan går isär.

Ökande transporter till Båramo

Ökande transporter till Båramo

Transporterna av containrar i Båramopendeln ökade med fyra procent under första halvåret i år.

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Regeringen vill återuppväcka nattågstrafiken mellan Sverige och kontinenten och beredd att satsa 400 miljoner kronor under fyra år.

1409 blir app för alla

1409 blir app för alla

Är tåget en halvtimma sent kanske man kan ta en fika i lugn och ro i stället för att rusa till stationen. Med appen 1409 är det möjligt.

Enhetlig trafikledning

Enhetlig trafikledning

Trafikledningscentralen i Boden fick i juni ett nytt system för styrning av tågtrafiken i Övre Norrland.

SJ tappade 900 miljoner

SJ tappade 900 miljoner

SJ:s rörelseresultat försämrades med drygt 900 miljoner kronor andra kvartalet i år och antalet resenärer minskade med 77 procent.

Kardonbanan klar i höst

Kardonbanan klar i höst

Den sju kilometer långa järnvägen som ska förbinda Södra stambanan med hamnar och industriområdena på Händelö i Norrköping är klar för trafik i höst.

ERTMS sänker tågtrafiken

ERTMS sänker tågtrafiken

Kostnaden för införandet av ERTMS på järnvägarna i Sverige blir 46 miljarder kronor. Det har Ramböll räknat ut på uppdrag av Trafikverket och Tågföretagen.

20 år med Öresundsförbindelsen

20 år med Öresundsförbindelsen

(2020-06-30). 134 år efter den första ansökan men flera månader för tidigt invigdes Öresundsförbindelsen för 20 år sedan.

Mycket politik i tågen på bron

Mycket politik i tågen på bron

(2020-06-30). Mycket politik i tågen på bron.

Ingen dröm för godstrafiken

Ingen dröm för godstrafiken

(2020-06-30). Öresundsbron skulle bli för brant och för dyr. Därför var den fasta förbindelsen över och under Öresund inte särskilt populär på SJ Gods.

Avbokade resor ställer in tåg

Avbokade resor ställer in tåg

(2020-06-29). Det blir ingen persontrafik på Inlandsbanan i sommar.

Många vill till Norrland i sommar

Många vill till Norrland i sommar

(2020-06-25).Sedan Folkhälsomyndigheten aviserade att reserestriktionerna skulle bli mindre strikta har bokningarna till SJ:s nattåg till Jämtland och Övre Norrland ökat drastiskt.

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

(2020-06-22). Det blir ingen nattågstrafik mellan Malmö och Berlin i sommar. Men nästa år storsatsar Snälltåget och kör liggvagnar mellan Stockholm och Berlin via Malmö och Hamburg.

Oro för trängsel i sommartrafiken

Oro för trängsel i sommartrafiken

(2020-06-18). Midsommar är normalt en av de största resehelgerna i Sverige. Men i år är flygtrafiken så gott som inställd och tågtrafiken mer än halverad. Oron för trängsel och spridning av coronavirus är stor.

Euromaint flyttar in i Raladepån

Euromaint flyttar in i Raladepån

(2020-06-17). Euromaint hyr den nya tågverkstaden i Hallsberg. TXG Maintenance lämnade verkstaden i vredesmod sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra.

EQT säljer Hector Rail

EQT säljer Hector Rail

(2020-06-16). Det svenska investmentbolaget EQT säljer Hector Rail, Sveriges största privatägda godstågsbolag, till Ancala, ett betydligt mindre brittiskt investmentbolag.

Railcare kör malm åt LKAB

Railcare kör malm åt LKAB

(2020-06-15). Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader.

Begagnat lyft för Inlandsbanan

Begagnat lyft för Inlandsbanan

(2020-06-12). Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan.

SJ ökar trafiken efter midsommar

SJ ökar trafiken efter midsommar

(2020-06-10). SJ utökar fjärrtågstrafiken med 25 procent efter midsommarhelgen.

Första tåget från Norvik

Första tåget från Norvik

(2020-06-09). Ett historiskt ögonblick för Stockholms Hamnar och Green Cargo – det första lastade tåget från Norvikshamnen.

Fler tåg när restriktioner avskaffas

Fler tåg när restriktioner avskaffas

(2020-06-08). Tågtrafiken utökas när restriktionerna för resor inom Sveriges avskaffas.

Green Cargo i ekonomisk kris

Green Cargo i ekonomisk kris

(2020-06-05) Godstågsbolaget Green Cargo behöver ett kapitaltillskott.

Lönsamt satsa på 250 km/h

Lönsamt satsa på 250 km/h

(2020-06-01). Det är lönsamt att uppgradera Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h.

Mer trafik i Malungsfors

Mer trafik i Malungsfors

(2020-05-29). I höstas återinvigdes virkesterminalen i Malungsfors och tågtrafiken mellan Vansbro och Malung på Västerdalbanan återuppstod.

Inlandsbanan fjärrmanövreras

Inlandsbanan fjärrmanövreras

(2020-05-27) Växlar och signaler styrs från de nya tågledningscentralerna.

Tio röjningslok i ständig beredskap

Tio röjningslok i ständig beredskap

(2020-05-25) Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige.

Danska diesellok poppis i Sverige

Danska diesellok poppis i Sverige

(2020-05-23) Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köpte tre starka diesellok från danska DSB.

Oklart om nattågen till Berlin

Oklart om nattågen till Berlin

(2020-05-22) Pandemin och osäkerheten kring tågresor över gränserna gör det osäkert om och när trafiken kan komma igång.

Omvägar för godset från hamnen

Omvägar för godset från hamnen

(2020-05-19). Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje.

Hamnrekord för containertrafiken

Hamnrekord för containertrafiken

(2020-05-19). Containertransporterna till och från Göteborgs hamn är trots coronapandemin nära tidigare rekordnivåer.

Ny tågdepå i Hässleholm

Ny tågdepå i Hässleholm

(2020-05-15). Om två veckor, 29 maj, invigs den nya tågdepån i Hässleholm, en av de största i Sverige. Här ska de 111 Öresundstågen städas, tvättas och underhållas.

Hyresbråk stänger verkstad

Hyresbråk stänger verkstad

(2020-05-14) TXG Maintenance lämnar verkstaden i Hallsberg.

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

(2020-05-12). SJ fortsätter att köra nattåg från både Stockholm och Göteborg till Umeå och Duved.

Västlänken – Första sprängsalvan

Västlänken – Första sprängsalvan

(2020-05-08) På torsdagen sköts den första sprängsalvan för järnvägstunneln under centrala Göteborg, Västlänken.

Allt längre väntan för godstågen

Allt längre väntan för godstågen

(2020-05-06). Godstågen får stå åt sidan när snabbtåg, regionaltåg och lokaltåg ska fram.

Långt till vinst för Green Cargo

Långt till vinst för Green Cargo

(2020-05-04). Något ökad omsättning, något minskad förlust och något fler nya affärer.

Vinsten utraderad på två veckor

Vinsten utraderad på två veckor

(2020-05-04). Resandet med SJ:s tåg ökade kraftigt under årets första tio veckor. Fallet i mars i coronapandemins spår blev brant och hela kvartalets vinst raderades ut på två veckor.

Svag ökning av tågresandet

Svag ökning av tågresandet

(2020-04-30). Tågresandet ökar. Men mycket försiktigt och från en extremt låg nivå.

Nattåg till Bryssel kräver beslut

Nattåg till Bryssel kräver beslut

(2020-04-29) Trafikverket föreslår att Malmö-Köln-Bryssel blir den första sträckningen för nattåg till kontinenten som upphandlas.

Flera frågetecken för Vy

Flera frågetecken för Vy

(2020-04-27) Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg.

Oviss framtid för SJ:s nattåg

Oviss framtid för SJ:s nattåg

(2020-04-24) SJ kan komma att köra nattåg till och från Umeå trots att Norskägda Vy tar över den upphandlade trafiken i december.

Trafikverket vill köpa nya nattåg

Trafikverket vill köpa nya nattåg

(2020-04-22) Trafikverket vill köpa lok och vagnar för den upphandlade tågtrafiken mellan Stockholm och Norrland.

Cororna bromsar utbildningar

Cororna bromsar utbildningar

(2020-04-20). Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare.

Mer livsmedel på tåg efter corona

Mer livsmedel på tåg efter corona

(2020-04-18) Lastbilstransporter fungerar sämre under Coronapandemin. En lösning kan vara att köra fler varor med tåg.

Tågen rullar åter för ICA

Tågen rullar åter för ICA

(2020-04-14) Scanlog, Ica, Volvo och Green Cargo har kommit överens om att köra godstågen mellan Gent och Sverige.

De gula maskinernas högtid

De gula maskinernas högtid

(2020-04-09) Ingen annan tid på året arbetas så mycket på de svenska järnvägarna som under påsken. 2020 är inget undantag.

Alstom får stororder på ERTMS

Alstom får stororder på ERTMS

(2020-04-07) Alstom ska installera ombordsystem för det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS på 77 Öresundståg med option på resterande 34 tågsätt.

Här byggs flaskhalsen bort

Här byggs flaskhalsen bort

(2020-04-06) I december 2024 ska den sista betydande flaskhalsen på Västkustbanan förvandlas till historia.

Akut kris för tågtrafikbolagen

Akut kris för tågtrafikbolagen

(2020-04-03) Tågtrafikföretagen hotas av akut likviditetskris och konkurs.

Coronakris för länstrafikbolagen

Coronakris för länstrafikbolagen

(2020-04-02) Det kraftigt minskade resandet med kollektivtrafiken drabbar de svenska länstrafikbolagen och de 21 regionerna hårt.

Tätare tågtrafik i Västsverige

Tätare tågtrafik i Västsverige

(2020-04-01) Västtrafik vill trefaldiga tågresandet till år 2035.

Sex järnvägsbyggen får klartecken

Sex järnvägsbyggen får klartecken

(2020-03-31) Regeringen ger klartecken till Trafikverket att starta byggandet av sex stora järnvägsprojekt de närmaste åren.

Coronaviruset ger fler kombitåg

Coronaviruset ger fler kombitåg

(2020-03-29) Spridningen av coronaviruset och stängningen av många fabriker tycks inte drabba de svenska godstågsbolagen så hårt som väntat.

”Det är en kraftig nedgång”

”Det är en kraftig nedgång”

(2020-03-25) Från all-time-high till all-time-low på tre veckor. Rädslan för spridningen av Coronaviruset har medfört att SJ och MTR Express förlorat en mycket stor del av resenärerna.

Corona försenar nya spårvagnar

Corona försenar nya spårvagnar

(2020-03-24) I början av mars kom den andra av de 40 nya spårvagnarna till Göteborg. Den första vagnen har provkörts ett par månader.

Ståltåget genom vinterkvällen

Ståltåget genom vinterkvällen

(2020-03-24) Det har börjat mörkna och klockan har hunnit bli 15:09 innan tåg 9107 lämnar Boden C. Det har varit ett växelfel i Notviken och trafikstopp mellan Luleå och Boden.

Plats för fler tåg på stambanan

Plats för fler tåg på stambanan

(2020-03-24) På några årtionden har tågtrafiken på Västra stambanan mer än fördubblats.

Framtiden har sex axlar

Framtiden har sex axlar

(2020-03-24) Framtiden har sex axlar. Markus Gardbring, COO på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

(2020-03-24) Resandet med Västtrafiks tåg ökade med tre procent 2019 jämfört med året innan. Under året gjordes 20,2 miljoner resor med Västtågen.

2021 får Västtrafik nya tåg

2021 får Västtrafik nya tåg

(2020-03-23) Nästa år kommer det första nya motorvagnståget till Västtrafik, om knappt fem år ska 45 beställda tåg vara i trafik.

Effektivare rangerbangårdar

Effektivare rangerbangårdar

(2020-02-27) Green Cargo har gått med förlust varje år under hela 2010-talet trots en ihållande högkonjunktur och ökande transporter.

Statsbidrag hjälper Green Cargo

Statsbidrag hjälper Green Cargo

(2020-02-27) 2019 var ännu ett bekymmersamt år för statliga Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag.