fbpx

Mycket politik i tågen på bron

När tågen och tågtrafiken mellan Sverige och Danmark skulle utvecklas med hjälp av den fasta förbindelsen över och under Öresund blev det politikerna i de två länderna som fattade de avgörande besluten.


AV ULF NYSTRÖM
 • Publicerad 30 juni 2020


FOTO: KASPER DUDZIK

Ett Öresundståg är på väg ut på Pepparholm med bron i bakgrunden i juni 2006.

”Vi hade flera gånger kommit långt i vår planering när politikerna i Sverige och Danmark plötsligt vände upp och ner på allting”, säger Lennart Serder.

Serder är sedan flera år trafikkonsult på Serder&Serder Communications. Men 1975-1988 var han trafikdirektör vid Sydvästra Skånes Kommunalförbund (SSK) och ansvarig för uppbyggnaden av den lokala tågtrafiken i sydvästra Skåne, Pågatågstrafiken, 1988–1990 affärsområdeschef för SJ Persontrafik i södra Sverige och 1991–1994 ansvarig för SJ Persontrafiks internationella engagemang.

1995 utsågs han till projektledare för trafiken över Öresund med placering i generaldirektörens stab.

17 projektgrupper på SJ

Projektledningen och 17 olika grupper jobbade med allt från tåginköp till tidtabeller, personalutbildning, tullfrågor och biljettsystem.

”Det var en stor och spännande utmaning”, säger Lennart Serder i dag, 20 år efter invigningen.

”Den största utmaningen var ju specifikation, beställning och leverans av nya fordon för trafiken över sundet. Vi hade inte lång tid på oss och när bron så småningom blev klar flera månader tidigare än beräknat sprack hela planeringen.”

Under sina år på SSK och på SJ Persontrafik Syd hade Serder arbetar mycket med Länstrafiken Malmöhus, Hovedstadsrådet i Köpenhamn, Hovedstadsområdets Trafikselskab och det statliga danska tågtrafikföretaget DSB.

”Jag kände ju de lokala förhållandena och många av de inblandade parterna och därför gick mycket av arbetet ganska friktionsfritt”, säger Serder.


FOTO: KASPER DUDZIK

X31K 4303 under tillverkning hos Adtranz i Västerås i november 1999

Snabbt överens om taxorna

”Vi kom ganska snabbt överens om ett särskilt taxesystem för trafiken över bron, Öresundstaxan, men vi var nog lite för tidigt ute när vi försökte enas om ett slags smartcard för betalningen av resorna.

Länstrafiken Malmöhus ville till att börja med inte engagera sig i tågtrafiken till och från Danmark, man ansåg i Skåne att det var en nationell fråga som SJ borde ta hand om.

När det stod klart att SJ och DSB skulle tvingas betala en årlig broavgift på 300 miljoner kronor, nästan en miljon kronor om dagen, förklarade de att trafiken skulle bli kraftigt förlustbringande.

”Politikerna i Sverige löste problemet genom att överföra ansvaret för den regionala trafiken mellan länderna till det då nybildade Skånetrafiken och kraftigt reducera broavgiften”, minns Lennart Serder.

Att SJ skulle behöva krympa trafik i resten av landet för att subventionera skåningarnas resor till Köpenhamn ansågs politiskt omöjligt. Att subventionera SJ genom sänkta broavgifter ansågs lika omöjligt.

”Politikerna i Sverige löste problemet genom att överföra ansvaret för den regionala trafiken mellan länderna till det då nybildade Skånetrafiken och kraftigt reducera broavgiften.”

 

Lennart Serder, trafikkonsult på Serder&Serder Communications


FOTO: KASPER DUDZIK

På morgonen den 2 juli 2000 tar bokförläggare Frank Stenvall en bild av det allra första ordinarie tåget på København H.

Fordonen största stötestenen

De stora stötestenen blev inköpen och utformningen av de särskilda tågen för trafiken över bron.

DSB ville att de nya eltågen skulle ha samma gummibälgar i fronterna som de danska dieseltågen IC3 för att kunna kopplas samman med dem och med flera tågsätt så att resenärerna skulle kunna gå genom hela tågen.

SJ-chefen Stig Larsson ville ha mer strömlinjeformade fronter, något liknande X2000.

Danskarna vann den striden.

”Sen hade vi beslutat att Alstom skulle få kontraktet och bygga de nya tågen”, säger Lennart Serder.

”Då blev det ett väldigt liv bland politiker i Sverige och Danmark, det ansågs otänkbart att ett franskt företag skulle bygga tågen som gick mellan Sverige och Danmark.”

Politikerna beslutade att Adtranz, som bildats 1996 genom sammanslagning av ABB och AEG, skulle få leverera tågen.

Tågen byggdes i Kalmar och Västerås

Tågen byggdes i Kalmar och Västerås, långt senare i Hennigsdorf, men den mer eller mindre riggade upphandlingen medförde att produktionen av tågen inte kom igång förrän i slutet av 1998.

”När brobyggarna jobbade på stod det snart klart att den fasta förbindelsen kunde invigas redan sommaren 2000 i stället för hösten samma år”, säger Serder.

”Problemet var att det i juni endast fanns några tågsätt klara för trafik.”

Ett antal danska dieseltåg modifierades snabbt för trafik över sundet men resultatet blev bristfällig utprovning och brådstörtad utbildning av lokförare och tågvärdar.

”Det var inte särskilt förvånade att det blev störningar i trafiken under ett antal månader, säger Serder.

De nya tågen, Öresundstågen med beteckningen X31 i Sverige och ET i Danmark, kördes till att börja med endast mellan Malmö C och Köpenhamn H med avgångar var 20:e minut.

”Då blev det ett väldigt liv bland politiker i Sverige och Danmark, det ansågs otänkbart att ett franskt företag skulle bygga tågen som gick mellan Sverige och Danmark.”

 

Lennart Serder, trafikkonsult på Serder&Serder Communications


FOTO: KASPER DUDZIK

Tågmöte på Svågertorp i juni 2007. Stationen trafikerades av Öresundstågen från brons öppnande till trafiken flyttades över till Citytunneln 2010.

Regionaltrafik i södra Sverige

Efter några månader utökades trafiken till Helsingør och så småningom till Karlskrona, Växjö, Kalmar och Göteborg vilket skapade ett sammanhåller regionaltrafiksystem i södra och västra Sverige.

Under några år innan elektrifieringen av BKB kördes dieselmotorvagnståg (Kustpilen-tåg med beteckningen Y2) mellan Karlskrona och Köpenhamn.

”Danskarna ville komma till Malmö, skåningarna till Köpenhamn och smålänningar och hallänningar till Kastrup”, sammanfattar Lennart Serder.

Sammanlagt byggdes 111 Öresundståg till DSB och fem svenska länstrafikbolag.

Sedan 2018 pågår upprustning av Öresundstågen och i december flyttas underhållet av tågen från Helgoland i Danmark till Hässleholm.

SJ kör normalt ett halvdussin turer i vardera riktningen med X2000-tåg över och under Öresund, de flesta till eller från Stockholm. I perioder har SJ kört X2000-tåg mellan Göteborg och Köpenhamn.

”Man måste konstatera att Öresundsförbindelsen blivit en succé”, säger Lennart Serder. ”Vi hade en dipp i resandet och trafiken i samband med finanskriser 2008-2009 och har en kraftig nedgång nu under coronapandemin men i stort det har trafiken och resandet gått spikrakt uppåt under alla år.”

”Redan fem år efter invigningen var det lika många som åkte över bron som det enligt prognoserna skulle vara efter 20 år.”

Ökande transporter till Båramo

Ökande transporter till Båramo

Transporterna av containrar i Båramopendeln ökade med fyra procent under första halvåret i år.

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Regeringen vill återuppväcka nattågstrafiken mellan Sverige och kontinenten och beredd att satsa 400 miljoner kronor under fyra år.

1409 blir app för alla

1409 blir app för alla

Är tåget en halvtimma sent kanske man kan ta en fika i lugn och ro i stället för att rusa till stationen. Med appen 1409 är det möjligt.

Enhetlig trafikledning

Enhetlig trafikledning

Trafikledningscentralen i Boden fick i juni ett nytt system för styrning av tågtrafiken i Övre Norrland.

SJ tappade 900 miljoner

SJ tappade 900 miljoner

SJ:s rörelseresultat försämrades med drygt 900 miljoner kronor andra kvartalet i år och antalet resenärer minskade med 77 procent.

Kardonbanan klar i höst

Kardonbanan klar i höst

Den sju kilometer långa järnvägen som ska förbinda Södra stambanan med hamnar och industriområdena på Händelö i Norrköping är klar för trafik i höst.

ERTMS sänker tågtrafiken

ERTMS sänker tågtrafiken

Kostnaden för införandet av ERTMS på järnvägarna i Sverige blir 46 miljarder kronor. Det har Ramböll räknat ut på uppdrag av Trafikverket och Tågföretagen.

20 år med Öresundsförbindelsen

20 år med Öresundsförbindelsen

(2020-06-30). 134 år efter den första ansökan men flera månader för tidigt invigdes Öresundsförbindelsen för 20 år sedan.

Mycket politik i tågen på bron

Mycket politik i tågen på bron

(2020-06-30). Mycket politik i tågen på bron.

Ingen dröm för godstrafiken

Ingen dröm för godstrafiken

(2020-06-30). Öresundsbron skulle bli för brant och för dyr. Därför var den fasta förbindelsen över och under Öresund inte särskilt populär på SJ Gods.

Avbokade resor ställer in tåg

Avbokade resor ställer in tåg

(2020-06-29). Det blir ingen persontrafik på Inlandsbanan i sommar.

Många vill till Norrland i sommar

Många vill till Norrland i sommar

(2020-06-25).Sedan Folkhälsomyndigheten aviserade att reserestriktionerna skulle bli mindre strikta har bokningarna till SJ:s nattåg till Jämtland och Övre Norrland ökat drastiskt.

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

(2020-06-22). Det blir ingen nattågstrafik mellan Malmö och Berlin i sommar. Men nästa år storsatsar Snälltåget och kör liggvagnar mellan Stockholm och Berlin via Malmö och Hamburg.

Oro för trängsel i sommartrafiken

Oro för trängsel i sommartrafiken

(2020-06-18). Midsommar är normalt en av de största resehelgerna i Sverige. Men i år är flygtrafiken så gott som inställd och tågtrafiken mer än halverad. Oron för trängsel och spridning av coronavirus är stor.

Euromaint flyttar in i Raladepån

Euromaint flyttar in i Raladepån

(2020-06-17). Euromaint hyr den nya tågverkstaden i Hallsberg. TXG Maintenance lämnade verkstaden i vredesmod sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra.

EQT säljer Hector Rail

EQT säljer Hector Rail

(2020-06-16). Det svenska investmentbolaget EQT säljer Hector Rail, Sveriges största privatägda godstågsbolag, till Ancala, ett betydligt mindre brittiskt investmentbolag.

Railcare kör malm åt LKAB

Railcare kör malm åt LKAB

(2020-06-15). Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader.

Begagnat lyft för Inlandsbanan

Begagnat lyft för Inlandsbanan

(2020-06-12). Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan.

SJ ökar trafiken efter midsommar

SJ ökar trafiken efter midsommar

(2020-06-10). SJ utökar fjärrtågstrafiken med 25 procent efter midsommarhelgen.

Första tåget från Norvik

Första tåget från Norvik

(2020-06-09). Ett historiskt ögonblick för Stockholms Hamnar och Green Cargo – det första lastade tåget från Norvikshamnen.

Fler tåg när restriktioner avskaffas

Fler tåg när restriktioner avskaffas

(2020-06-08). Tågtrafiken utökas när restriktionerna för resor inom Sveriges avskaffas.

Green Cargo i ekonomisk kris

Green Cargo i ekonomisk kris

(2020-06-05) Godstågsbolaget Green Cargo behöver ett kapitaltillskott.

Lönsamt satsa på 250 km/h

Lönsamt satsa på 250 km/h

(2020-06-01). Det är lönsamt att uppgradera Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h.

Mer trafik i Malungsfors

Mer trafik i Malungsfors

(2020-05-29). I höstas återinvigdes virkesterminalen i Malungsfors och tågtrafiken mellan Vansbro och Malung på Västerdalbanan återuppstod.

Inlandsbanan fjärrmanövreras

Inlandsbanan fjärrmanövreras

(2020-05-27) Växlar och signaler styrs från de nya tågledningscentralerna.

Tio röjningslok i ständig beredskap

Tio röjningslok i ständig beredskap

(2020-05-25) Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige.

Danska diesellok poppis i Sverige

Danska diesellok poppis i Sverige

(2020-05-23) Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köpte tre starka diesellok från danska DSB.

Oklart om nattågen till Berlin

Oklart om nattågen till Berlin

(2020-05-22) Pandemin och osäkerheten kring tågresor över gränserna gör det osäkert om och när trafiken kan komma igång.

Omvägar för godset från hamnen

Omvägar för godset från hamnen

(2020-05-19). Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje.

Hamnrekord för containertrafiken

Hamnrekord för containertrafiken

(2020-05-19). Containertransporterna till och från Göteborgs hamn är trots coronapandemin nära tidigare rekordnivåer.

Ny tågdepå i Hässleholm

Ny tågdepå i Hässleholm

(2020-05-15). Om två veckor, 29 maj, invigs den nya tågdepån i Hässleholm, en av de största i Sverige. Här ska de 111 Öresundstågen städas, tvättas och underhållas.

Hyresbråk stänger verkstad

Hyresbråk stänger verkstad

(2020-05-14) TXG Maintenance lämnar verkstaden i Hallsberg.

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

(2020-05-12). SJ fortsätter att köra nattåg från både Stockholm och Göteborg till Umeå och Duved.

Västlänken – Första sprängsalvan

Västlänken – Första sprängsalvan

(2020-05-08) På torsdagen sköts den första sprängsalvan för järnvägstunneln under centrala Göteborg, Västlänken.

Allt längre väntan för godstågen

Allt längre väntan för godstågen

(2020-05-06). Godstågen får stå åt sidan när snabbtåg, regionaltåg och lokaltåg ska fram.

Långt till vinst för Green Cargo

Långt till vinst för Green Cargo

(2020-05-04). Något ökad omsättning, något minskad förlust och något fler nya affärer.

Vinsten utraderad på två veckor

Vinsten utraderad på två veckor

(2020-05-04). Resandet med SJ:s tåg ökade kraftigt under årets första tio veckor. Fallet i mars i coronapandemins spår blev brant och hela kvartalets vinst raderades ut på två veckor.

Svag ökning av tågresandet

Svag ökning av tågresandet

(2020-04-30). Tågresandet ökar. Men mycket försiktigt och från en extremt låg nivå.

Nattåg till Bryssel kräver beslut

Nattåg till Bryssel kräver beslut

(2020-04-29) Trafikverket föreslår att Malmö-Köln-Bryssel blir den första sträckningen för nattåg till kontinenten som upphandlas.

Flera frågetecken för Vy

Flera frågetecken för Vy

(2020-04-27) Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg.

Oviss framtid för SJ:s nattåg

Oviss framtid för SJ:s nattåg

(2020-04-24) SJ kan komma att köra nattåg till och från Umeå trots att Norskägda Vy tar över den upphandlade trafiken i december.

Trafikverket vill köpa nya nattåg

Trafikverket vill köpa nya nattåg

(2020-04-22) Trafikverket vill köpa lok och vagnar för den upphandlade tågtrafiken mellan Stockholm och Norrland.

Cororna bromsar utbildningar

Cororna bromsar utbildningar

(2020-04-20). Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare.

Mer livsmedel på tåg efter corona

Mer livsmedel på tåg efter corona

(2020-04-18) Lastbilstransporter fungerar sämre under Coronapandemin. En lösning kan vara att köra fler varor med tåg.

Tågen rullar åter för ICA

Tågen rullar åter för ICA

(2020-04-14) Scanlog, Ica, Volvo och Green Cargo har kommit överens om att köra godstågen mellan Gent och Sverige.

De gula maskinernas högtid

De gula maskinernas högtid

(2020-04-09) Ingen annan tid på året arbetas så mycket på de svenska järnvägarna som under påsken. 2020 är inget undantag.

Alstom får stororder på ERTMS

Alstom får stororder på ERTMS

(2020-04-07) Alstom ska installera ombordsystem för det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS på 77 Öresundståg med option på resterande 34 tågsätt.

Här byggs flaskhalsen bort

Här byggs flaskhalsen bort

(2020-04-06) I december 2024 ska den sista betydande flaskhalsen på Västkustbanan förvandlas till historia.

Akut kris för tågtrafikbolagen

Akut kris för tågtrafikbolagen

(2020-04-03) Tågtrafikföretagen hotas av akut likviditetskris och konkurs.

Coronakris för länstrafikbolagen

Coronakris för länstrafikbolagen

(2020-04-02) Det kraftigt minskade resandet med kollektivtrafiken drabbar de svenska länstrafikbolagen och de 21 regionerna hårt.

Tätare tågtrafik i Västsverige

Tätare tågtrafik i Västsverige

(2020-04-01) Västtrafik vill trefaldiga tågresandet till år 2035.

Sex järnvägsbyggen får klartecken

Sex järnvägsbyggen får klartecken

(2020-03-31) Regeringen ger klartecken till Trafikverket att starta byggandet av sex stora järnvägsprojekt de närmaste åren.

Coronaviruset ger fler kombitåg

Coronaviruset ger fler kombitåg

(2020-03-29) Spridningen av coronaviruset och stängningen av många fabriker tycks inte drabba de svenska godstågsbolagen så hårt som väntat.

”Det är en kraftig nedgång”

”Det är en kraftig nedgång”

(2020-03-25) Från all-time-high till all-time-low på tre veckor. Rädslan för spridningen av Coronaviruset har medfört att SJ och MTR Express förlorat en mycket stor del av resenärerna.

Corona försenar nya spårvagnar

Corona försenar nya spårvagnar

(2020-03-24) I början av mars kom den andra av de 40 nya spårvagnarna till Göteborg. Den första vagnen har provkörts ett par månader.

Ståltåget genom vinterkvällen

Ståltåget genom vinterkvällen

(2020-03-24) Det har börjat mörkna och klockan har hunnit bli 15:09 innan tåg 9107 lämnar Boden C. Det har varit ett växelfel i Notviken och trafikstopp mellan Luleå och Boden.

Plats för fler tåg på stambanan

Plats för fler tåg på stambanan

(2020-03-24) På några årtionden har tågtrafiken på Västra stambanan mer än fördubblats.

Framtiden har sex axlar

Framtiden har sex axlar

(2020-03-24) Framtiden har sex axlar. Markus Gardbring, COO på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

(2020-03-24) Resandet med Västtrafiks tåg ökade med tre procent 2019 jämfört med året innan. Under året gjordes 20,2 miljoner resor med Västtågen.

2021 får Västtrafik nya tåg

2021 får Västtrafik nya tåg

(2020-03-23) Nästa år kommer det första nya motorvagnståget till Västtrafik, om knappt fem år ska 45 beställda tåg vara i trafik.

Effektivare rangerbangårdar

Effektivare rangerbangårdar

(2020-02-27) Green Cargo har gått med förlust varje år under hela 2010-talet trots en ihållande högkonjunktur och ökande transporter.

Statsbidrag hjälper Green Cargo

Statsbidrag hjälper Green Cargo

(2020-02-27) 2019 var ännu ett bekymmersamt år för statliga Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag.