fbpx

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Regeringen vill återuppväcka nattågstrafiken mellan Sverige och kontinenten och beredd att satsa 400 miljoner kronor under fyra år. Trafikverket får uppdraget att upphandla trafiken.


AV ULF NYSTRÖM
• Publicerad 28 juli 2020

FOTO: JAN LINDAHL
Hamburg-Expressen söder om Södertälje den 1 september 1983.

Sommaren 2019 fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att utreda förutsättningarna för upphandling av nattågstrafik till europeiska städer.

I slutredovisningen, som överlämnades till regeringen i april, pekade Trafikverket ut sträckan Malmö-Köln-Bryssel som mest lämplig för att gå vidare med. I andra hand föreslogs upphandling av nattåg på sträckan Stockholm-Hamburg.

Regeringen väljer att satsa på båda alternativen; från 1 augusti 2022 ska tågresenärer kunna kliva på tågen på kvällen och stiga av mer eller mindre utvilade morgonen därpå i Hamburg eller Bryssel.

”Trafikverket har tittat på vilka alternativ de anser vara de mest attraktiva och de här städerna är knutpunkter från vilka man kan resa vidare till exempelvis London och Sydeuropa på ett smidigt sätt”, sade finansmarknadsminister Per Bolund (MP) när han efter regeringssammanträdet 23 juli tillsammans med infrastrukturminister presenterade regeringens uppdrag till Trafikverket.

Billigt flyg slog ut nattågen

Att tågen, och särskilt nattågen, haft och har svårt att konkurrera med flyget om resenärernas gunst beror, enligt Bolund på de låga flygpriserna.

”Att det inte tidigare fungerat med nattågstrafik har berott mycket på konkurrensen från lågprisflygen”, sade han. ”Men efterfrågan på tågresor ökar och det handlar mycket om att många länder nu ser till att flyget får betala för sina miljökostnader.

”När vi nu ser till att möjligheten kommer att finnas att välja det hållbara så är vi säkra på att många kommer välja det alternativet.”

”Trafikverket har tittat på vilka alternativ de anser vara de mest attraktiva och de här städerna är knutpunkter från vilka man kan resa vidare till exempelvis London och Sydeuropa på ett smidigt sätt.” 

 

Per Bolund, finansmarknadsminister (MP)

FOTO: JAN LINDAHL
“Alfred Nobel” kopplad med ett IC-tåg till Mjölby rullar söder ut över Årstabron i Stockholm i april 1991.

SJ och nästan alla europeiska tågtrafikföretag har den senaste 20-30 åren ställt in de flesta av de internationella nattågen på grund av bristande lönsamhet eller snarare betydande olönsamhet. På senare år har dock österrikiska ÖBB satsat på nattåg genom flera länder i Central- och Västeuropa.

”Genom att upphandla trafiken ser vi till att det blir konkurrenskraftiga priser”, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter regeringssammanträdet. ”Men vi såg redan förra året att man valde tåg och klimatsmart resande även i de fall där det tog längre tid och var dyrare.”

Regeringen vill satsa 400 miljoner kronor på den upphandlade nattågstrafiken, den årliga fördelningen av beloppet kommer att preciseras i höstens budget.

Flera stötestenar

Trafikverket påpekade i sin utredning att det finns flera stötestenar som kan försvåra upphandling av internationell nattågstrafik.

Danska trafikministeriet har ställt sig positivt till att samarbeta om allmän trafikplikt för nattåg och de danska regeringspartierna har tidigare avsatt fem miljoner danska kronor per år för medfinansiering av nattågstrafik mellan Sverige och Tyskland-Belgien.

Tyska myndigheter har påpekat att de inte är beredda att ingå en överenskommelse som innebär att allmän trafikplikt omfattar nattågstrafik i Tyskland. Belgiska myndigheter har samma hållning.

”Det är ett krångligt regelverk”, medger Tomas Eneroth. ”Jag har träffat infrastrukturministrarna i varje land för att göra bilaterala avtal för att kunna köra upphandlad trafik där. Och det måste såklart finnas aktörer som är villiga att lägga bud.”

Delvis upphandlad trafik

Lösningen blir troligen att Sverige med hjälp av Danmark upphandlar nattågstrafiken men att trafiken genom Tyskland och i Belgien inte upphandlas utan bedrivs på åtminstone skenbara kommersiella villkor.

Genom att betala tågtrafikföretag för att upprätthålla trafik i Sverige och genom Danmark kan tågen rulla även i Tyskland och Belgien utan ekonomiskt tillskott.

Enligt regeringens uppdrag till Trafikverket ska tåget från Malmö ”företrädesvis” gå till Bryssel med en sammanhängande bytesfri resa på minst åtta timmar.

Tåget från Stockholm ska ”företrädesvis” gå till Hamburg med sammanhängande bytesfri på minst elva timmar.

De angivna tiderna är inte eftersträvad körtid utan minsta sammanhängande vilotid.

Hamburgförbindelsen ska inte konkurrera med kommersiell trafik och därför inte upphandlas de delar av året och de dagar som sammanfaller med befintlig kommersiell trafik.

Trafikstart ska senast 1 augusti 2022.

Fyrårigt avtal

Regeringen påpekar att avtalstiden bör vara relativt kort, högst fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år, för att inte blockera uppbyggnad av nya kommersiella alternativ.

Inget sägs i regeringens skrivelse till Trafikverket om komfortnivåer, troligen för att ge Trafikverket förhandlingsutrymme.

FOTO: JAN LINDAHL
Alfred Nobel” mot Sverige inväntar avgångstid på Hamburg Hbf i maj 1994.

Direktupphandling är möjlig enligt EU:s nuvarande regelverk och ger i detta fall Trafikverket stor frihet att förhandla och välja operatör.

Upphandlingen måste dock annonseras ett år i förväg och det finns begränsningar som säger att utföraren inte får överkompenseras, ersättningen får endast täcka förluster och ge ett mindre överskott.

”Vi får sätta igång direkt när vi får skrivelsen från regeringen”, säger Håkan Jacobsson på enheten för Avtal och finansiering på Trafikverket.

”Vi vet att regeringen är medveten om de problem som finns och det är upp till oss att försöka lösa dem.”

Två år till trafikstart

Trafikverkets ambition är att kunna teckna avtal med en eller flera operatörer ett år innan trafikstart för att det eller dessa ska ha tid att planera och förbereda trafiken.

”Det ger oss exakt ett år för att utreda och förhandla”, konstaterar Jacobsson.

”Till viss del förenklas uppdraget genom att det endast finns ett fåtal bolag som kan klara den skissade trafiken men samtidigt försvåras det genom att det är oerhört ont om lämpliga vagnar.”

”Till viss del förenklas uppdraget genom att det endast finns ett fåtal bolag som kan klara den skissade trafiken men samtidigt försvåras det genom att det är oerhört ont om lämpliga vagnar.”

 

Håkan Jacobsson, på enheten för Avtal och finansiering vid Trafikverket

FOTO: ÖBB/HARALD EISENBERGER
ÖBB Nightjet-tåg med ett Siemenstillverkat Tauruslok som dragkraft står redo för avgång på Wien Hauptbahnhof.

Statliga danska tågtrafikföretaget DSB konstaterar i en analys av möjligheterna att köra nattåg ”från Köpenhamn till Europa” att statliga österrikiska ÖBB kan få hyra äldre men moderniserade sov- och liggvagnar från och med 2022 och att ÖBB från och med 2025 kan utnyttja ett ramavtal för anskaffning av nya sov- och liggvagnar för nattågstrafik till och från Skandinavien.

Om så kan ske, beror enligt DSB, på ”hvis der er dansk politisk og økonomisk støtte til en sådan investering om kørsel til og fra Danmark samt svensk opbakning hvis nattoget skal køre til og fra Sverige”.

Den svenska regeringen påpekar i uppdraget till Trafikverket att upphandlad nattågstrafik till och från Hamburg inte får konkurrera med kommersiell trafik.

Snälltåget kör utan statsstöd

Den kommersiella trafiken som avses är Snälltågets planerade nattågstrafik Stockholm-Malmö-Hamburg-Berlin som ska köras dagligen under sommarmånaderna juni, juli och augusti, som veckoslutståg från påskhelgen och under april och maj samt i september och med enstaka turer redan från december i år.

Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget, är orolig för att upphandlad trafik, trots regeringens reservationer i uppdraget till Trafikverket, kommer att medföra att Snälltågets trafik inte kan bli lönsam.

”Regeringen vill trots allt upphandla nattåg på en sträcka som Snälltåget ska köra. Det strider mot EU-rätten, det strider mot lagstiftningen i Tyskland och det är slöseri med skattepengar”, säger han.

”Det är dessutom en fruktansvärt ålderdomlig politik signerat MP och S, närmast planekonomi, en provokation mot Snälltåget och den trafik vi bedriver utan statsbidrag.”

Marco Andersson anser att den svenska regeringen i stället borde underlätta för de företag som vill köra nattåg utan statliga bidrag.

”Sänk i stället banavgifterna, sänk avgiften på Öresundsbron och se till att infrastrukturen är i gott skick”, säger han.

Nya tåg till Småland försenas

Nya tåg till Småland försenas

Leveransen av nya tåg till länstrafikbolagen i Småland och Blekinge försenas minst ett år.

Vill stoppa bidrag till Green Cargo

Vill stoppa bidrag till Green Cargo

Riksdagen måste stoppa regeringens förslag om ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor till Green Cargo. Det kräver ledningen för konkurrenten Hector Rail, landets näst största godstågsbolag.

Premiär för långrälsåtervinning

Premiär för långrälsåtervinning

Rälerna från Södra stambanan mellan Malmö och Lund får nytt liv i södra Halland. Flytten 16 mil norrut sparar cirka tio miljoner kronor och utsläpp av 2 200 ton koldioxid.

Halvt spårbyte på Älvsborgsbanan

Halvt spårbyte på Älvsborgsbanan

37 kilometer av Älvsborgsbanan får i höst ny makadam och nya betongsliprar. Tre driftplatser får nya växlar. Men rälerna byts inte ut, de svetsas samman till skarvfritt spår.

1,4 miljarder kr till Green Cargo

1,4 miljarder kr till Green Cargo

Godstågsbolaget Green Cargo kommer att få 1,4 miljarder kronor i kapitaltillskott av ägaren, staten.

Tre månader till start

Tre månader till start

Om tre månader tar Vy Tåg över nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland.

Coop-trailrar går som tåget

Coop-trailrar går som tåget

Det börjar bra och det slutar ändå bättre. Coop-tåget från Malmö godsbangård till terminalen i Bro avgår elva minuter tidigt och går i mål 48 minuter före utsatt tid.

Nya X2000 fyra år försenad

Nya X2000 fyra år försenad

2013 beslöt SJ att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men provkörningarna inleddes först 2017 och ännu är det första tågen inte klart för trafik. Nu lovar SJ premiärtur i vinter.

Räddaren i nöden behöver hjälp

Räddaren i nöden behöver hjälp

I 30 år har X2000 varit Sveriges snabbaste och bekvämaste tåg. Utan X2000 hade SJ förmodligen inte överlevt det senaste sekelskiftet.

22 år från tanke till verklighet

22 år från tanke till verklighet

Det tog 22 år från den första utredningen startade till tåget sattes i trafik. Utmaningarna var gigantiska, bakslagen många. Men 4 september 1990 sattes X2000 i trafik mellan Stockholm och Göteborg.

610 miljoner kr i EU-bidrag

610 miljoner kr i EU-bidrag

Sverige får 59 miljoner euro, motsvarande ca 610 miljoner kronor, i EU-bidrag till fyra järnvägsprojekt. De största delarna går till fyrspårsutbyggnaden Flackarp-Arlöv och Västlänken genom Göteborg.

BIM gör sitt intåg på järnvägarna

BIM gör sitt intåg på järnvägarna

Sista etappen på renoveringen av Getingmidjan är den första järnvägsprojekt där entreprenörerna använt virtuella tredimensionella modeller i stor utsträckning.

Ballastfria spår minskar underhåll

Ballastfria spår minskar underhåll

Räler och växelsektioner kördes på lastbil från Ystad till Tallinn. Spår och växlar är bultade i broarnas stålsektioner. Det finns sju och en halv växel på bron.

Tågstopp sex dygn Malmö-Lund

Tågstopp sex dygn Malmö-Lund

Under sex dygn ska två tillfälliga spår mellan Hjärup och Åkarp och två helt nya spår genom Arlöv kopplas in på Södra stambanan.

Getingmidjan snart som ny

Getingmidjan snart som ny

150 år efter invigningen av sammanbindningsbanan genom centrala Stockholm 1871 är Getingmidjan som ny.

720 miljoner över hela landet

720 miljoner över hela landet

Regeringen föreslog i maj 720 miljoner kronor extra på järnvägsunderhållet 2020. Trafikverket har i sommar beslutat att använda pengarna för förstärka basunderhållet och öka reinvesteringarna över hela landet.

Rekord i inställda tåg

Rekord i inställda tåg

Tågtrafiken på Stångådalsbanan Linköping-Kalmar har i många år fungerat uselt. Trafiken på Tjustbanan Linköping-Västervik har fungerat ännu sämre.

Förlust för Green Cargo

Förlust för Green Cargo

Coronapandemin har inte påverkat godstransporterna och lönsamheten så mycket som befarat. Men Green Cargo tvingas ändå redovisa ett minusresultat.

Första vagnarna på plats i Lund

Första vagnarna på plats i Lund

29 juli kom Åsa-Hanna. I fredags kom Sfinxen. Om fyra månader invigs spårvägen i Lund. Den sex kilometer långa banan kommer att trafikeras med sju vagnar.

Strid om Inlandsbanans framtid

Strid om Inlandsbanans framtid

En bana i avfolkningsbygderna med undermålig standard eller en outnyttjad resurs. Åsikterna om Inlandsbanan går isär.

Ökande transporter till Båramo

Ökande transporter till Båramo

Transporterna av containrar i Båramopendeln ökade med fyra procent under första halvåret i år.

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Regeringen vill återuppväcka nattågstrafiken mellan Sverige och kontinenten och beredd att satsa 400 miljoner kronor under fyra år.

1409 blir app för alla

1409 blir app för alla

Är tåget en halvtimma sent kanske man kan ta en fika i lugn och ro i stället för att rusa till stationen. Med appen 1409 är det möjligt.

Enhetlig trafikledning

Enhetlig trafikledning

Trafikledningscentralen i Boden fick i juni ett nytt system för styrning av tågtrafiken i Övre Norrland.

SJ tappade 900 miljoner

SJ tappade 900 miljoner

SJ:s rörelseresultat försämrades med drygt 900 miljoner kronor andra kvartalet i år och antalet resenärer minskade med 77 procent.

Kardonbanan klar i höst

Kardonbanan klar i höst

Den sju kilometer långa järnvägen som ska förbinda Södra stambanan med hamnar och industriområdena på Händelö i Norrköping är klar för trafik i höst.

ERTMS sänker tågtrafiken

ERTMS sänker tågtrafiken

Kostnaden för införandet av ERTMS på järnvägarna i Sverige blir 46 miljarder kronor. Det har Ramböll räknat ut på uppdrag av Trafikverket och Tågföretagen.

20 år med Öresundsförbindelsen

20 år med Öresundsförbindelsen

(2020-06-30). 134 år efter den första ansökan men flera månader för tidigt invigdes Öresundsförbindelsen för 20 år sedan.

Mycket politik i tågen på bron

Mycket politik i tågen på bron

(2020-06-30). Mycket politik i tågen på bron.

Ingen dröm för godstrafiken

Ingen dröm för godstrafiken

(2020-06-30). Öresundsbron skulle bli för brant och för dyr. Därför var den fasta förbindelsen över och under Öresund inte särskilt populär på SJ Gods.

Avbokade resor ställer in tåg

Avbokade resor ställer in tåg

(2020-06-29). Det blir ingen persontrafik på Inlandsbanan i sommar.

Många vill till Norrland i sommar

Många vill till Norrland i sommar

(2020-06-25).Sedan Folkhälsomyndigheten aviserade att reserestriktionerna skulle bli mindre strikta har bokningarna till SJ:s nattåg till Jämtland och Övre Norrland ökat drastiskt.

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

(2020-06-22). Det blir ingen nattågstrafik mellan Malmö och Berlin i sommar. Men nästa år storsatsar Snälltåget och kör liggvagnar mellan Stockholm och Berlin via Malmö och Hamburg.

Oro för trängsel i sommartrafiken

Oro för trängsel i sommartrafiken

(2020-06-18). Midsommar är normalt en av de största resehelgerna i Sverige. Men i år är flygtrafiken så gott som inställd och tågtrafiken mer än halverad. Oron för trängsel och spridning av coronavirus är stor.

Euromaint flyttar in i Raladepån

Euromaint flyttar in i Raladepån

(2020-06-17). Euromaint hyr den nya tågverkstaden i Hallsberg. TXG Maintenance lämnade verkstaden i vredesmod sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra.

EQT säljer Hector Rail

EQT säljer Hector Rail

(2020-06-16). Det svenska investmentbolaget EQT säljer Hector Rail, Sveriges största privatägda godstågsbolag, till Ancala, ett betydligt mindre brittiskt investmentbolag.

Railcare kör malm åt LKAB

Railcare kör malm åt LKAB

(2020-06-15). Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader.

Begagnat lyft för Inlandsbanan

Begagnat lyft för Inlandsbanan

(2020-06-12). Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan.

SJ ökar trafiken efter midsommar

SJ ökar trafiken efter midsommar

(2020-06-10). SJ utökar fjärrtågstrafiken med 25 procent efter midsommarhelgen.

Första tåget från Norvik

Första tåget från Norvik

(2020-06-09). Ett historiskt ögonblick för Stockholms Hamnar och Green Cargo – det första lastade tåget från Norvikshamnen.

Fler tåg när restriktioner avskaffas

Fler tåg när restriktioner avskaffas

(2020-06-08). Tågtrafiken utökas när restriktionerna för resor inom Sveriges avskaffas.

Green Cargo i ekonomisk kris

Green Cargo i ekonomisk kris

(2020-06-05) Godstågsbolaget Green Cargo behöver ett kapitaltillskott.

Lönsamt satsa på 250 km/h

Lönsamt satsa på 250 km/h

(2020-06-01). Det är lönsamt att uppgradera Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h.

Mer trafik i Malungsfors

Mer trafik i Malungsfors

(2020-05-29). I höstas återinvigdes virkesterminalen i Malungsfors och tågtrafiken mellan Vansbro och Malung på Västerdalbanan återuppstod.

Inlandsbanan fjärrmanövreras

Inlandsbanan fjärrmanövreras

(2020-05-27) Växlar och signaler styrs från de nya tågledningscentralerna.

Tio röjningslok i ständig beredskap

Tio röjningslok i ständig beredskap

(2020-05-25) Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige.

Danska diesellok poppis i Sverige

Danska diesellok poppis i Sverige

(2020-05-23) Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köpte tre starka diesellok från danska DSB.

Oklart om nattågen till Berlin

Oklart om nattågen till Berlin

(2020-05-22) Pandemin och osäkerheten kring tågresor över gränserna gör det osäkert om och när trafiken kan komma igång.

Omvägar för godset från hamnen

Omvägar för godset från hamnen

(2020-05-19). Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje.

Hamnrekord för containertrafiken

Hamnrekord för containertrafiken

(2020-05-19). Containertransporterna till och från Göteborgs hamn är trots coronapandemin nära tidigare rekordnivåer.

Ny tågdepå i Hässleholm

Ny tågdepå i Hässleholm

(2020-05-15). Om två veckor, 29 maj, invigs den nya tågdepån i Hässleholm, en av de största i Sverige. Här ska de 111 Öresundstågen städas, tvättas och underhållas.

Hyresbråk stänger verkstad

Hyresbråk stänger verkstad

(2020-05-14) TXG Maintenance lämnar verkstaden i Hallsberg.

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

(2020-05-12). SJ fortsätter att köra nattåg från både Stockholm och Göteborg till Umeå och Duved.

Västlänken – Första sprängsalvan

Västlänken – Första sprängsalvan

(2020-05-08) På torsdagen sköts den första sprängsalvan för järnvägstunneln under centrala Göteborg, Västlänken.

Allt längre väntan för godstågen

Allt längre väntan för godstågen

(2020-05-06). Godstågen får stå åt sidan när snabbtåg, regionaltåg och lokaltåg ska fram.

Långt till vinst för Green Cargo

Långt till vinst för Green Cargo

(2020-05-04). Något ökad omsättning, något minskad förlust och något fler nya affärer.

Vinsten utraderad på två veckor

Vinsten utraderad på två veckor

(2020-05-04). Resandet med SJ:s tåg ökade kraftigt under årets första tio veckor. Fallet i mars i coronapandemins spår blev brant och hela kvartalets vinst raderades ut på två veckor.

Svag ökning av tågresandet

Svag ökning av tågresandet

(2020-04-30). Tågresandet ökar. Men mycket försiktigt och från en extremt låg nivå.

Nattåg till Bryssel kräver beslut

Nattåg till Bryssel kräver beslut

(2020-04-29) Trafikverket föreslår att Malmö-Köln-Bryssel blir den första sträckningen för nattåg till kontinenten som upphandlas.

Flera frågetecken för Vy

Flera frågetecken för Vy

(2020-04-27) Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg.

Oviss framtid för SJ:s nattåg

Oviss framtid för SJ:s nattåg

(2020-04-24) SJ kan komma att köra nattåg till och från Umeå trots att Norskägda Vy tar över den upphandlade trafiken i december.

Trafikverket vill köpa nya nattåg

Trafikverket vill köpa nya nattåg

(2020-04-22) Trafikverket vill köpa lok och vagnar för den upphandlade tågtrafiken mellan Stockholm och Norrland.

Cororna bromsar utbildningar

Cororna bromsar utbildningar

(2020-04-20). Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare.

Mer livsmedel på tåg efter corona

Mer livsmedel på tåg efter corona

(2020-04-18) Lastbilstransporter fungerar sämre under Coronapandemin. En lösning kan vara att köra fler varor med tåg.

Tågen rullar åter för ICA

Tågen rullar åter för ICA

(2020-04-14) Scanlog, Ica, Volvo och Green Cargo har kommit överens om att köra godstågen mellan Gent och Sverige.

De gula maskinernas högtid

De gula maskinernas högtid

(2020-04-09) Ingen annan tid på året arbetas så mycket på de svenska järnvägarna som under påsken. 2020 är inget undantag.

Alstom får stororder på ERTMS

Alstom får stororder på ERTMS

(2020-04-07) Alstom ska installera ombordsystem för det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS på 77 Öresundståg med option på resterande 34 tågsätt.

Här byggs flaskhalsen bort

Här byggs flaskhalsen bort

(2020-04-06) I december 2024 ska den sista betydande flaskhalsen på Västkustbanan förvandlas till historia.

Akut kris för tågtrafikbolagen

Akut kris för tågtrafikbolagen

(2020-04-03) Tågtrafikföretagen hotas av akut likviditetskris och konkurs.

Coronakris för länstrafikbolagen

Coronakris för länstrafikbolagen

(2020-04-02) Det kraftigt minskade resandet med kollektivtrafiken drabbar de svenska länstrafikbolagen och de 21 regionerna hårt.

Tätare tågtrafik i Västsverige

Tätare tågtrafik i Västsverige

(2020-04-01) Västtrafik vill trefaldiga tågresandet till år 2035.

Sex järnvägsbyggen får klartecken

Sex järnvägsbyggen får klartecken

(2020-03-31) Regeringen ger klartecken till Trafikverket att starta byggandet av sex stora järnvägsprojekt de närmaste åren.

Coronaviruset ger fler kombitåg

Coronaviruset ger fler kombitåg

(2020-03-29) Spridningen av coronaviruset och stängningen av många fabriker tycks inte drabba de svenska godstågsbolagen så hårt som väntat.

”Det är en kraftig nedgång”

”Det är en kraftig nedgång”

(2020-03-25) Från all-time-high till all-time-low på tre veckor. Rädslan för spridningen av Coronaviruset har medfört att SJ och MTR Express förlorat en mycket stor del av resenärerna.

Corona försenar nya spårvagnar

Corona försenar nya spårvagnar

(2020-03-24) I början av mars kom den andra av de 40 nya spårvagnarna till Göteborg. Den första vagnen har provkörts ett par månader.

Ståltåget genom vinterkvällen

Ståltåget genom vinterkvällen

(2020-03-24) Det har börjat mörkna och klockan har hunnit bli 15:09 innan tåg 9107 lämnar Boden C. Det har varit ett växelfel i Notviken och trafikstopp mellan Luleå och Boden.

Plats för fler tåg på stambanan

Plats för fler tåg på stambanan

(2020-03-24) På några årtionden har tågtrafiken på Västra stambanan mer än fördubblats.

Framtiden har sex axlar

Framtiden har sex axlar

(2020-03-24) Framtiden har sex axlar. Markus Gardbring, COO på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

(2020-03-24) Resandet med Västtrafiks tåg ökade med tre procent 2019 jämfört med året innan. Under året gjordes 20,2 miljoner resor med Västtågen.

2021 får Västtrafik nya tåg

2021 får Västtrafik nya tåg

(2020-03-23) Nästa år kommer det första nya motorvagnståget till Västtrafik, om knappt fem år ska 45 beställda tåg vara i trafik.

Effektivare rangerbangårdar

Effektivare rangerbangårdar

(2020-02-27) Green Cargo har gått med förlust varje år under hela 2010-talet trots en ihållande högkonjunktur och ökande transporter.

Statsbidrag hjälper Green Cargo

Statsbidrag hjälper Green Cargo

(2020-02-27) 2019 var ännu ett bekymmersamt år för statliga Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag.