fbpx

ANNONS

Nya X2000 fyra år försenad

2013 beslöt SJ att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men provkörningarna inleddes först 2017 och ännu är det första tågen inte klart för trafik. Nu lovar SJ premiärtur i vinter. Men färgsättningen är hemlig.

 

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 1 september 2020


Ilustration: järnvägar.nu / Magnus Gillberg
Så här tror vi på järnvägar.nu SJ X2 Upgrade kan komma att se ut. Lokets front är lackat för att likna den blanka korgen och en mycket mörkt grön dekor på taket går också ner över förarhytten. Samma kulör återfinns på tågets dörrar. 

I maj 2017 var beskedet att det första ombyggda X2000-tåget skulle sättas i ordinarie trafik tredje kvartalet 2018.

Det senaste officiella beskedet från SJ är att Nya X2000 sätts i trafik ”någon gång under kvartal fyra 2020”.

”Någon gång i vinter”, säger nu Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ sedan december förra året.

Varför ombyggnaden dragit ut på tiden och varför provkörningarna inte tycks visa att de ombyggda tågen är klara för trafik är inget som SJ-ledningen vill kommentera.

”Det är en utmaning att få de nya tekniska systemen att komma överens med de gamla systemen som finns kvar”, säger Fredman. ”Det blir oerhört många gränssnitt som skall fungera i alla lägen.”

”Men arbetena på verkstaden i Tillberga är i full sving, provkörningarna går bra och alla tillstånd från Transportstyrelsen är klara.”

Enligt Fredman har coronapandemin försenat leveranserna av vissa komponenter vilket bidragit till att utbildning för lokförare, ombordpersonal och verkstadstekniker kommer igång senare än planerat.

”Någon gång i vinter”.

 

Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ

FOTO: SJ / Red Dot
 I juni tilldelades SJ X2000 designpriset Red Dot Award i klassen för tåg och flyg. Interiörbild från första klass. 

942 resor till månen

De äldsta X2000-tågen har varit i drift i 30 år och de 44 drivenheterna som tillverkats hade i söndags kväll rullat sammanlagt 362 miljoner kilometer, motsvarande drygt 9 000 varv runt jorden eller 942 resor till månen.

Under de 30 åren har det gjorts 200 miljoner resor med X2000-tågen, fler för varje år till coronapandemin slog till i våras.

X2 2007, den sjunde drivenheten som levererades till SJ 1991, leder långkörarligan med 9 372 250 kilometer.

Trots ett par invändiga renoveringar börjar mycket bli slitet.  De tekniska systemen utvecklades på 1980-talet och mycket har blivit omodernt och börjat krångla samtidigt som det är brist på vitala reservdelar.

”Vi har kört X2000-tågen väldigt mycket och väldigt länge”, säger Fredman. ”Det är egentligen förvånande att de fungerat så väl som de gjort i 30 år.”

Det mesta är känt

Det mesta om ombyggnaden är dock känt sedan länge. Den enda hemligheten är egentligen vilken färg nya X2000 kommer att få. Att de, förutom de stora ytorna med korrugerad rostfritt stål, kommer att målas i grönt är igen högoddsare.

Arvid Fredman vill inte berätta vilken färg Nya X2000 får.

Enligt vad Järnvägar.nu erfar kommer Nya X2000 att få en mörkgrön, nästan umbrafärgad, kulör på front och dörrar.

Invändigt händer desto mer. Hela inredningen i såväl sittvagnar som bistro och drivenhet har rivits ut i de två provombyggda tågen.

Det blir nya stolar, nya innerväggar, nya innerdörrar, ny elutrustning med nya batterier och ny belysning.

Interiören har redan vunnit pris i den internationella designtävlingen Red Dot.

Nya X2000 tilldelades i somras designpriset, Best of the best, i klassen för tåg och flygplan. Juryn skrev bland annat: ”Omsorgen om detaljerna och belysningen skapar en lugn atmosfär i vagnen. Designen lyckas skapa ett intryck av ett bekvämt inrett vardagsrum. Detta förstärks ytterligare av de nyutvecklade, ergonomiska sätena.”

 

FOTO: KASPER DUDZIK
Nya dörr monterad på UB2X 2516 i Tillberga 1 juli 2020.

Nya stolar ger fler sittplatser

De nya stolarna ska ge ökad komfort och bättre utrymme för benen trots att varje tågssätt får 15 procent fler sittplatser, 360 i stället för dagens 310-330 beroende på andelen förstaklassvagnar.

Samtliga tågsätt får endast en förstaklassvagn. I dag har ungefär hälften av tågsätten, de som normalt rullar mellan Stockholm och Göteborg, två förstaklassvagnar. Det betyder av allt att döma dyrare förstaklass-biljetter i tågen på Västra stambanan.

”Trots fler stolar kommer resenärerna att uppleva att det är gott om plats i Nya X2000”, säger Arvid Fredman. ”Jag är 190 cm lång och tycker de nya stolarna är bekväma och att det är gott om plats i både första och andra klass.”

Enligt juryn i designtävlingen är färgskalan ”sobert skandinaviskt” och interiören framstår som ”mycket samtida för ett modernt snabbtåg.”

I drivenheterna har det mesta mellan golv och tak blåsts ut, tryckluftstativet lär dock fått vara kvar. Det innebär nya styrsystem, nya elkraftsystem med nya strömriktare, ny huvudtransformator, ny kompressor, ny frånskiljare, ny huvudbrytare, ny ventilavledare och nytt felindikeringssystem.

”Jag är 190 cm lång och tycker de nya stolarna är bekväma och att det är gott om plats i både första och andra klass.”

 

Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ

 

FOTO: KASPER DUDZIK
Drivenhet X2 2005 provkörs på verkstadsspåren i Tillberga i maj 2017.

Alla tåg ska kunna gå till Köpenhamn

Hittills har endast tolv av de 42 drivenheterna haft transformatorer och tågsäkerhetssystem som möjliggjort trafik i Danmark, i praktiken till och från Köpenhamn.

Med de nya transformatorerna och dubbla tågsäkerhetssystem skall alla X2000-tåg kunna trafikera Köpenhamn.

Drivenheterna förbereds också för installation av ETCS, fordonsdelen av det europeiska tågledningssystemet ERTMS.

Boggierna och traktionsmotorerna under golvet är också kvar. Effekten är oförändrad 3 260 kW liksom toppfarten 200 km/h.

Den mediokra accelerationen skall dock bli något mindre medioker.

Bättre reaktionsförmåga

”Det nya styrsystemet och de nya strömriktarna jobbar lite snabbare än de gamla”, sade Lars Lindberg på SJ för drygt tre år sedan. ”Tåget får lite bättre reaktionsförmåga.”

Energiförbrukningen blir av samma anledning något lägre. Dessutom medför fler sittplatser att energiförbrukningen per resenär sjunker rejält.

Tågen blir tystare utvändigt, främst beroende på att kylfläktarna behöver jobba betydligt mindre med den modernare kraftelektroniken.

”Alla tekniska system övervakas minutiöst, på ett hela annat sätt än som var möjligt när X2000 konstruerades och byggdes på 1980-talet”, säger Arvid Fredman. ”Vi kommer att ha det intelligentaste fordonet på svenska spår.”

”Antalet stoppande eller försenande fel kommer att minska mycket märkbart. Och då är inte särskilt många i dag. De nya tågen blir betydligt mer driftsäkra än dagens tåg.”

Ombyggnaden av de 36 tågsätten och ytterligare sex drivenheter kostar 3,5 miljarder kronor och är den hittills största investeringen i SJ AB:s historia.

Att modernisera de 30 år gamla tågen har visat sig svårt. Att samtidigt köra gamla och nya X2000-tåg blir också en utmaning för SJ.

Att samordna ombyggnaderna, löpande underhåll, utbildning av personal samt tursättning av nya och gamla fordon är mer komplicerat än man skulle kunna tro.

300 man från SJ, ABB, Stadler och flera andra underleverantörer har arbetat med ombyggnaden av X2000 i flera år.

FOTO: KASPER DUDZIK
Det nya förarbordet utprovas på X2 2005.

20-25 års längre livstid

Med den genomgripande ombyggnaden av X2000-tågen förlängs livslängden med 20-25 år.

Crister Fritzson, som var vd för SJ från oktober 2012 till april 2020, tyckte det var nästintill självklart att modernisera X2000-tågen i stället för att köpa nya snabbtåg.

”Vi gjorde en grundlig analys och fann att en livstidförlängning av X2000 var det bästa alternativet”, sade han för ett par år sedan. ”X2000 har mjuka boggier och korglutning som gör att vi kan köra snabbt på kurviga svenska järnvägar samtidigt som det är väldigt komfortabla tåg med låg ljudnivå, en ljudnivå som är svår att nå med tåg med motorer och elektrisk utrustning i sittvagnarna.”

”Andra snabbtåg som fanns tillgängliga då hade sämre komfort och skulle inte klara samma restider.”

”Dessutom var det ekonomiskt betydligt mer fördelaktigt att bygga om än att köpa nytt, det handlade om ungefär halva kostnaden. Beslutet att satsa på X2000 var ganska enkelt att fatta våren 2013.”

Fritzson är övertygad om att resenärerna kommer att uppleva ombyggda X2000 som nya tåg.

”Utsidan må bli ganska oförändrad men tar man av ögonbindeln på en kund som kommit ombord kommer kunden inte att tro att han eller hon är i ett X2000-tåg.”

Nya tåg till Småland försenas

Nya tåg till Småland försenas

Leveransen av nya tåg till länstrafikbolagen i Småland och Blekinge försenas minst ett år.

Vill stoppa bidrag till Green Cargo

Vill stoppa bidrag till Green Cargo

Riksdagen måste stoppa regeringens förslag om ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor till Green Cargo. Det kräver ledningen för konkurrenten Hector Rail, landets näst största godstågsbolag.

Premiär för långrälsåtervinning

Premiär för långrälsåtervinning

Rälerna från Södra stambanan mellan Malmö och Lund får nytt liv i södra Halland. Flytten 16 mil norrut sparar cirka tio miljoner kronor och utsläpp av 2 200 ton koldioxid.

Halvt spårbyte på Älvsborgsbanan

Halvt spårbyte på Älvsborgsbanan

37 kilometer av Älvsborgsbanan får i höst ny makadam och nya betongsliprar. Tre driftplatser får nya växlar. Men rälerna byts inte ut, de svetsas samman till skarvfritt spår.

1,4 miljarder kr till Green Cargo

1,4 miljarder kr till Green Cargo

Godstågsbolaget Green Cargo kommer att få 1,4 miljarder kronor i kapitaltillskott av ägaren, staten.

Tre månader till start

Tre månader till start

Om tre månader tar Vy Tåg över nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland.

Coop-trailrar går som tåget

Coop-trailrar går som tåget

Det börjar bra och det slutar ändå bättre. Coop-tåget från Malmö godsbangård till terminalen i Bro avgår elva minuter tidigt och går i mål 48 minuter före utsatt tid.

Nya X2000 fyra år försenad

Nya X2000 fyra år försenad

2013 beslöt SJ att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men provkörningarna inleddes först 2017 och ännu är det första tågen inte klart för trafik. Nu lovar SJ premiärtur i vinter.

Räddaren i nöden behöver hjälp

Räddaren i nöden behöver hjälp

I 30 år har X2000 varit Sveriges snabbaste och bekvämaste tåg. Utan X2000 hade SJ förmodligen inte överlevt det senaste sekelskiftet.

22 år från tanke till verklighet

22 år från tanke till verklighet

Det tog 22 år från den första utredningen startade till tåget sattes i trafik. Utmaningarna var gigantiska, bakslagen många. Men 4 september 1990 sattes X2000 i trafik mellan Stockholm och Göteborg.

610 miljoner kr i EU-bidrag

610 miljoner kr i EU-bidrag

Sverige får 59 miljoner euro, motsvarande ca 610 miljoner kronor, i EU-bidrag till fyra järnvägsprojekt. De största delarna går till fyrspårsutbyggnaden Flackarp-Arlöv och Västlänken genom Göteborg.

BIM gör sitt intåg på järnvägarna

BIM gör sitt intåg på järnvägarna

Sista etappen på renoveringen av Getingmidjan är den första järnvägsprojekt där entreprenörerna använt virtuella tredimensionella modeller i stor utsträckning.

Ballastfria spår minskar underhåll

Ballastfria spår minskar underhåll

Räler och växelsektioner kördes på lastbil från Ystad till Tallinn. Spår och växlar är bultade i broarnas stålsektioner. Det finns sju och en halv växel på bron.

Tågstopp sex dygn Malmö-Lund

Tågstopp sex dygn Malmö-Lund

Under sex dygn ska två tillfälliga spår mellan Hjärup och Åkarp och två helt nya spår genom Arlöv kopplas in på Södra stambanan.

Getingmidjan snart som ny

Getingmidjan snart som ny

150 år efter invigningen av sammanbindningsbanan genom centrala Stockholm 1871 är Getingmidjan som ny.

720 miljoner över hela landet

720 miljoner över hela landet

Regeringen föreslog i maj 720 miljoner kronor extra på järnvägsunderhållet 2020. Trafikverket har i sommar beslutat att använda pengarna för förstärka basunderhållet och öka reinvesteringarna över hela landet.

Rekord i inställda tåg

Rekord i inställda tåg

Tågtrafiken på Stångådalsbanan Linköping-Kalmar har i många år fungerat uselt. Trafiken på Tjustbanan Linköping-Västervik har fungerat ännu sämre.

Förlust för Green Cargo

Förlust för Green Cargo

Coronapandemin har inte påverkat godstransporterna och lönsamheten så mycket som befarat. Men Green Cargo tvingas ändå redovisa ett minusresultat.

Första vagnarna på plats i Lund

Första vagnarna på plats i Lund

29 juli kom Åsa-Hanna. I fredags kom Sfinxen. Om fyra månader invigs spårvägen i Lund. Den sex kilometer långa banan kommer att trafikeras med sju vagnar.

Strid om Inlandsbanans framtid

Strid om Inlandsbanans framtid

En bana i avfolkningsbygderna med undermålig standard eller en outnyttjad resurs. Åsikterna om Inlandsbanan går isär.

Ökande transporter till Båramo

Ökande transporter till Båramo

Transporterna av containrar i Båramopendeln ökade med fyra procent under första halvåret i år.

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Regeringen vill återuppväcka nattågstrafiken mellan Sverige och kontinenten och beredd att satsa 400 miljoner kronor under fyra år.

1409 blir app för alla

1409 blir app för alla

Är tåget en halvtimma sent kanske man kan ta en fika i lugn och ro i stället för att rusa till stationen. Med appen 1409 är det möjligt.

Enhetlig trafikledning

Enhetlig trafikledning

Trafikledningscentralen i Boden fick i juni ett nytt system för styrning av tågtrafiken i Övre Norrland.

SJ tappade 900 miljoner

SJ tappade 900 miljoner

SJ:s rörelseresultat försämrades med drygt 900 miljoner kronor andra kvartalet i år och antalet resenärer minskade med 77 procent.

Kardonbanan klar i höst

Kardonbanan klar i höst

Den sju kilometer långa järnvägen som ska förbinda Södra stambanan med hamnar och industriområdena på Händelö i Norrköping är klar för trafik i höst.

ERTMS sänker tågtrafiken

ERTMS sänker tågtrafiken

Kostnaden för införandet av ERTMS på järnvägarna i Sverige blir 46 miljarder kronor. Det har Ramböll räknat ut på uppdrag av Trafikverket och Tågföretagen.

20 år med Öresundsförbindelsen

20 år med Öresundsförbindelsen

(2020-06-30). 134 år efter den första ansökan men flera månader för tidigt invigdes Öresundsförbindelsen för 20 år sedan.

Mycket politik i tågen på bron

Mycket politik i tågen på bron

(2020-06-30). Mycket politik i tågen på bron.

Ingen dröm för godstrafiken

Ingen dröm för godstrafiken

(2020-06-30). Öresundsbron skulle bli för brant och för dyr. Därför var den fasta förbindelsen över och under Öresund inte särskilt populär på SJ Gods.

Avbokade resor ställer in tåg

Avbokade resor ställer in tåg

(2020-06-29). Det blir ingen persontrafik på Inlandsbanan i sommar.

Många vill till Norrland i sommar

Många vill till Norrland i sommar

(2020-06-25).Sedan Folkhälsomyndigheten aviserade att reserestriktionerna skulle bli mindre strikta har bokningarna till SJ:s nattåg till Jämtland och Övre Norrland ökat drastiskt.

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

(2020-06-22). Det blir ingen nattågstrafik mellan Malmö och Berlin i sommar. Men nästa år storsatsar Snälltåget och kör liggvagnar mellan Stockholm och Berlin via Malmö och Hamburg.

Oro för trängsel i sommartrafiken

Oro för trängsel i sommartrafiken

(2020-06-18). Midsommar är normalt en av de största resehelgerna i Sverige. Men i år är flygtrafiken så gott som inställd och tågtrafiken mer än halverad. Oron för trängsel och spridning av coronavirus är stor.

Euromaint flyttar in i Raladepån

Euromaint flyttar in i Raladepån

(2020-06-17). Euromaint hyr den nya tågverkstaden i Hallsberg. TXG Maintenance lämnade verkstaden i vredesmod sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra.

EQT säljer Hector Rail

EQT säljer Hector Rail

(2020-06-16). Det svenska investmentbolaget EQT säljer Hector Rail, Sveriges största privatägda godstågsbolag, till Ancala, ett betydligt mindre brittiskt investmentbolag.

Railcare kör malm åt LKAB

Railcare kör malm åt LKAB

(2020-06-15). Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader.

Begagnat lyft för Inlandsbanan

Begagnat lyft för Inlandsbanan

(2020-06-12). Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan.

SJ ökar trafiken efter midsommar

SJ ökar trafiken efter midsommar

(2020-06-10). SJ utökar fjärrtågstrafiken med 25 procent efter midsommarhelgen.

Första tåget från Norvik

Första tåget från Norvik

(2020-06-09). Ett historiskt ögonblick för Stockholms Hamnar och Green Cargo – det första lastade tåget från Norvikshamnen.

Fler tåg när restriktioner avskaffas

Fler tåg när restriktioner avskaffas

(2020-06-08). Tågtrafiken utökas när restriktionerna för resor inom Sveriges avskaffas.

Green Cargo i ekonomisk kris

Green Cargo i ekonomisk kris

(2020-06-05) Godstågsbolaget Green Cargo behöver ett kapitaltillskott.

Lönsamt satsa på 250 km/h

Lönsamt satsa på 250 km/h

(2020-06-01). Det är lönsamt att uppgradera Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h.

Mer trafik i Malungsfors

Mer trafik i Malungsfors

(2020-05-29). I höstas återinvigdes virkesterminalen i Malungsfors och tågtrafiken mellan Vansbro och Malung på Västerdalbanan återuppstod.

Inlandsbanan fjärrmanövreras

Inlandsbanan fjärrmanövreras

(2020-05-27) Växlar och signaler styrs från de nya tågledningscentralerna.

Tio röjningslok i ständig beredskap

Tio röjningslok i ständig beredskap

(2020-05-25) Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige.

Danska diesellok poppis i Sverige

Danska diesellok poppis i Sverige

(2020-05-23) Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köpte tre starka diesellok från danska DSB.

Oklart om nattågen till Berlin

Oklart om nattågen till Berlin

(2020-05-22) Pandemin och osäkerheten kring tågresor över gränserna gör det osäkert om och när trafiken kan komma igång.

Omvägar för godset från hamnen

Omvägar för godset från hamnen

(2020-05-19). Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje.

Hamnrekord för containertrafiken

Hamnrekord för containertrafiken

(2020-05-19). Containertransporterna till och från Göteborgs hamn är trots coronapandemin nära tidigare rekordnivåer.

Ny tågdepå i Hässleholm

Ny tågdepå i Hässleholm

(2020-05-15). Om två veckor, 29 maj, invigs den nya tågdepån i Hässleholm, en av de största i Sverige. Här ska de 111 Öresundstågen städas, tvättas och underhållas.

Hyresbråk stänger verkstad

Hyresbråk stänger verkstad

(2020-05-14) TXG Maintenance lämnar verkstaden i Hallsberg.

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

(2020-05-12). SJ fortsätter att köra nattåg från både Stockholm och Göteborg till Umeå och Duved.

Västlänken – Första sprängsalvan

Västlänken – Första sprängsalvan

(2020-05-08) På torsdagen sköts den första sprängsalvan för järnvägstunneln under centrala Göteborg, Västlänken.

Allt längre väntan för godstågen

Allt längre väntan för godstågen

(2020-05-06). Godstågen får stå åt sidan när snabbtåg, regionaltåg och lokaltåg ska fram.

Långt till vinst för Green Cargo

Långt till vinst för Green Cargo

(2020-05-04). Något ökad omsättning, något minskad förlust och något fler nya affärer.

Vinsten utraderad på två veckor

Vinsten utraderad på två veckor

(2020-05-04). Resandet med SJ:s tåg ökade kraftigt under årets första tio veckor. Fallet i mars i coronapandemins spår blev brant och hela kvartalets vinst raderades ut på två veckor.

Svag ökning av tågresandet

Svag ökning av tågresandet

(2020-04-30). Tågresandet ökar. Men mycket försiktigt och från en extremt låg nivå.

Nattåg till Bryssel kräver beslut

Nattåg till Bryssel kräver beslut

(2020-04-29) Trafikverket föreslår att Malmö-Köln-Bryssel blir den första sträckningen för nattåg till kontinenten som upphandlas.

Flera frågetecken för Vy

Flera frågetecken för Vy

(2020-04-27) Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg.

Oviss framtid för SJ:s nattåg

Oviss framtid för SJ:s nattåg

(2020-04-24) SJ kan komma att köra nattåg till och från Umeå trots att Norskägda Vy tar över den upphandlade trafiken i december.

Trafikverket vill köpa nya nattåg

Trafikverket vill köpa nya nattåg

(2020-04-22) Trafikverket vill köpa lok och vagnar för den upphandlade tågtrafiken mellan Stockholm och Norrland.

Cororna bromsar utbildningar

Cororna bromsar utbildningar

(2020-04-20). Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare.

Mer livsmedel på tåg efter corona

Mer livsmedel på tåg efter corona

(2020-04-18) Lastbilstransporter fungerar sämre under Coronapandemin. En lösning kan vara att köra fler varor med tåg.

Tågen rullar åter för ICA

Tågen rullar åter för ICA

(2020-04-14) Scanlog, Ica, Volvo och Green Cargo har kommit överens om att köra godstågen mellan Gent och Sverige.

De gula maskinernas högtid

De gula maskinernas högtid

(2020-04-09) Ingen annan tid på året arbetas så mycket på de svenska järnvägarna som under påsken. 2020 är inget undantag.

Alstom får stororder på ERTMS

Alstom får stororder på ERTMS

(2020-04-07) Alstom ska installera ombordsystem för det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS på 77 Öresundståg med option på resterande 34 tågsätt.

Här byggs flaskhalsen bort

Här byggs flaskhalsen bort

(2020-04-06) I december 2024 ska den sista betydande flaskhalsen på Västkustbanan förvandlas till historia.

Akut kris för tågtrafikbolagen

Akut kris för tågtrafikbolagen

(2020-04-03) Tågtrafikföretagen hotas av akut likviditetskris och konkurs.

Coronakris för länstrafikbolagen

Coronakris för länstrafikbolagen

(2020-04-02) Det kraftigt minskade resandet med kollektivtrafiken drabbar de svenska länstrafikbolagen och de 21 regionerna hårt.

Tätare tågtrafik i Västsverige

Tätare tågtrafik i Västsverige

(2020-04-01) Västtrafik vill trefaldiga tågresandet till år 2035.

Sex järnvägsbyggen får klartecken

Sex järnvägsbyggen får klartecken

(2020-03-31) Regeringen ger klartecken till Trafikverket att starta byggandet av sex stora järnvägsprojekt de närmaste åren.

Coronaviruset ger fler kombitåg

Coronaviruset ger fler kombitåg

(2020-03-29) Spridningen av coronaviruset och stängningen av många fabriker tycks inte drabba de svenska godstågsbolagen så hårt som väntat.

”Det är en kraftig nedgång”

”Det är en kraftig nedgång”

(2020-03-25) Från all-time-high till all-time-low på tre veckor. Rädslan för spridningen av Coronaviruset har medfört att SJ och MTR Express förlorat en mycket stor del av resenärerna.

Corona försenar nya spårvagnar

Corona försenar nya spårvagnar

(2020-03-24) I början av mars kom den andra av de 40 nya spårvagnarna till Göteborg. Den första vagnen har provkörts ett par månader.

Ståltåget genom vinterkvällen

Ståltåget genom vinterkvällen

(2020-03-24) Det har börjat mörkna och klockan har hunnit bli 15:09 innan tåg 9107 lämnar Boden C. Det har varit ett växelfel i Notviken och trafikstopp mellan Luleå och Boden.

Plats för fler tåg på stambanan

Plats för fler tåg på stambanan

(2020-03-24) På några årtionden har tågtrafiken på Västra stambanan mer än fördubblats.

Framtiden har sex axlar

Framtiden har sex axlar

(2020-03-24) Framtiden har sex axlar. Markus Gardbring, COO på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

(2020-03-24) Resandet med Västtrafiks tåg ökade med tre procent 2019 jämfört med året innan. Under året gjordes 20,2 miljoner resor med Västtågen.

2021 får Västtrafik nya tåg

2021 får Västtrafik nya tåg

(2020-03-23) Nästa år kommer det första nya motorvagnståget till Västtrafik, om knappt fem år ska 45 beställda tåg vara i trafik.

Effektivare rangerbangårdar

Effektivare rangerbangårdar

(2020-02-27) Green Cargo har gått med förlust varje år under hela 2010-talet trots en ihållande högkonjunktur och ökande transporter.

Statsbidrag hjälper Green Cargo

Statsbidrag hjälper Green Cargo

(2020-02-27) 2019 var ännu ett bekymmersamt år för statliga Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag.