fbpx

ANNONS

Räddaren i nöden behöver hjälp

I 30 år har X2000 varit Sveriges snabbaste och bekvämaste tåg. Utan X2000 hade SJ förmodligen inte överlevt det senaste sekelskiftet. Men efter drömstarten uppstod många tekniska problem som tagit åratal att lösa.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 1 september 2020
 

FOTO: KASPER DUDZIK
Två X2000-tåg möts i Vislanda en regnig augustikväll 2001.

Det är 30 år sedan trafiken med X2000 inleddes mellan Göteborg och Stockholm. Klockan 06:33 tisdag 4 september 1990 avgick det första tåget med betalande passagerare från Stockholm C och tre timmar och 34 minuter senare anlände det till Göteborg C med Christer Sjöborg och Ingwar Åfeldt som förare.

De första åren gick X2000-tågen som klockan och förseningarna var mycket få. Men 20 år senare, i juli 2010, var vartannat X2000-tåg mellan Göteborg och Stockholm mer än fem minuter försenat, vart fjärde var mer än en kvart sent.

Nu går X2000 åter som tåget men både teknik och interiör börjar bli slitna.

1990 tog resan mellan Stockholm och Göteborg drygt tre och en halv timma, endast sträckan Hallsberg-Skövde var anpassad för 200 km/h.

Sex turer i veckan

Avgångar från Göteborg måndag, onsdag, fredag och från Stockholm tisdag, torsdag och lördag. Det enda tågsättet fick minutiös omvårdnad på verkstäderna i Olskroken och Hagalund.

11 mars sattes det andra tåget i trafik och utbudet ökade till två tåg om dagen. I varje riktning. Före coronapandemin i våras kördes 18 snabbtåg i varje riktning varje vardag.

När det gick som bäst för några år sedan gick de snabbaste tågen mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och 45 minuter, medelhastigheten var 164 km/h.

Nu går det lite långsammare på grund av banarbeten och ökade marginaler, snabbaste tåget tar två timmar och 57 minuter.

När X2000 sattes i trafik 1990 hade tågresandet minskat i årtionden medan bilåkandet och flygresandet ökat explosionsartat, betydligt fler flög mellan Stockholm och Göteborg än de som tog tågen.

X2000 blev vändpunkten. Tågresandet började öka. Efter 20 år hade SJ mer än dubbelt så många resenärer mellan Göteborg och Stockholm som SAS och övriga flygbolag tillsammans.

Devisen ”Enklare än flyget – snabbare än tåget” fick enormt genomslag.


FOTO: KASPER DUDZIK
X2000 vid Håstad mellan Lund och Eslöv i maj 2001.

X2000 räddade SJ

”Helt klart var det X2000 som räddade SJ”, säger Karl-Erik Strand. ”Utan X2000 hade persontågstrafiken i Sverige dött sotdöden”.

Karl-Erik Strand var persontrafikchef på SJ från 1988 till 1998. Han kom till SJ från flygbolaget Swedair.

1990 reste svenska folket sex miljarder personkilometer med tåg, 20 år senare var det elva miljarder personkilometer och 2019, året före coronapandemin, närmare 15 miljarder. Men i ärlighetens namn bör påpekas att det är den lokala och regionala tågresandet som ökat mest.

”Hade vi inte fått X2000 utan tvingats kämpa på med InterCity och CityExpress hade vi blivit överkörda av flyget”, säger Strand. ”SJ hade ganska snart tvingats lämna även storstadstriangeln Stockholm-Göteborg-Malmö-Stockholm och fått ägna sig åt upphandlad lokal och regional tågtrafik i tuff konkurrens med inhemska och utländska aktörer.”

”X2000 kom fem i tolv, det stärkte oss oerhört, det gav en betydligt modernare bild av SJ och det kom snart att innebära stora problem för inrikesflyget.”

X2000 hade de första åren en rättidighet på 97-98 procent månad efter månad.

”Förutsättningarna var ju lite annorlunda på den tiden”, säger Strand. ”SJ hade fortfarande hand om trafikledningen av tågen och vi prioriterade X2000 stenhårt. Alla andra tåg ställdes åt sidan.”


FOTO: KASPER DUDZIK
SJ och NSB drev trafiken Oslo-Stockholm och Oslo-Köpenhamn under åren 2001-2004 i det gemensamma bolaget Linx. Ett X2-tåg i detta utförande gör uppehåll på Lund C i maj 2002.

Ett stort nät med snabbtågstrafik

Under 1990-talet byggdes snabbtågstrafiken successivt ut och 1997, när det 43:e och sista tåget levererades till SJ rullade X2000-tåg på alla betydande sträckor i landet.

X2000 hade ersatt de långsamma lokdragna InterCity-tågen som stommen i fjärrtågstrafiken.

”Det tog lång tid att få alla X2000-tågen i trafik men helt klart gav snabbtågen oss en positiv skjuts, fler resenärer och kraftigt ökade intäkter”, säger Karl-Erik Strand.

Tågen hade få barnsjukdomar och lockade redan från början många affärsresenärer. Det hade en aura av lyx och framtid över sig.

På flera sträckor blev X2000 dödsstöten för flygtrafiken och flera flygplatser lades ner eller sattes på sparlåga som Skövde, Karlstad, Borlänge, Sandviken och Hudiksvall.

”Det var en sagolik upplevelse”, säger Strand.

Asea, ABB och Adtranz byggde 43 snabbtåg till SJ. Trots provkörningar i Norge, Tyskland, USA och Australien blev det svenska snabbtåget ingen exportframgång. Kina köpte ett tåg, det 44:e men eftersom 4 är en oturssiffra i det vidskepliga Kina numrerades det 2088 i stället för 2044.

”Det tog lång tid att få alla X2000-tågen i trafik men helt klart gav snabbtågen oss en positiv skjuts, fler resenärer och kraftigt ökade intäkter”.

 

Karl-Erik Strand, f.d persontrafikchef på SJ från 1988 till 1998


FOTO: KASPER DUDZIK
X2 2088 färdigställs i dåvarande Adtranz verkstad på Finnslätten i Västerås i januari 1997.

Kinesiska förare utbildades i Sverige

Stefan Utterström, erfaren provtågsförare, X2000-förare och instruktör på X2000, var en av två svenska förare som fick utbilda kinesiska lokförare i Sverige och fick chansen att köra X2000 i Kina 1998-1999.

”Det var en väldigt rolig tid”, säger han. ”Vi jobbade tio-tolv timmar om dagen och körde en oherrans massa kilometer.”

”Tåget fungerade utomordentligt väl, kineserna kallade det Mirakeltåget. Men det blev inga fler tåg från Sverige. I stället byggde kineserna upp en snabbtågstillverkning med stöd från Sverige och nu har de världens störta tågtillverkningsföretag och 1 000-tals höghastighetståg i trafik.”

Redan innan sejouren i Kina hade Stefan Utterström tillsammans med kollegan Mats Karlsson, båda Göteborgsförare, skrivit in sig i rekordböckerna.

Sommaren 1993 genomfördes en rad provkörningar med X2000 på Västkustbanan mellan Varberg och Falkenberg. Sträckan Hamra-Breås hade just byggts ut till dubbelspår och SJ, Banverket och ABB ville visa vad X2000 var kapabelt till på ett modernt spår.

”Tåget fungerade utomordentligt väl, kineserna kallade det Mirakeltåget. Men det blev inga fler tåg från Sverige. I stället byggde kineserna upp en snabbtågstillverkning med stöd från Sverige och nu har de världens störta tågtillverkningsföretag och 1 000-tals höghastighetståg i trafik.”  

Stefan Utterström, erfaren provtågförare, X2000-förare och instruktör på X2000

FOTO: KASPER DUDZIK
Provkörning med Gröna tåget utanför Västerås i augusti 2007.

276 km/h svenskt rekord

21 juli fylldes tåget med mättekniker, företags- och verksledningar samt ett tjog journalister. Med två drivenheter, 2016 och 2017, och endast tre mellanvagnar pressade Utterström och Karlsson upp snabbtåget i 276 km/h och slog därmed världsrekord för X2000-tåg.

”Det häftigaste var trots allt att dra på i 110 genom kurvorna vid Apelviken och 210 på det gamla spåret upp till Hamra”, säger Utterström. ”På det nya dubbelspåret gick det visserligen snabbare men det kändes mer som den normala X2000-hastigheten.”

”Målet är att köra 250 km/h på stora delar av storstadstriangeln”, sade SJ-chefen Stig Larsson när provtåget stannat i Falkenberg

27 år senare känns det målet fortfarande avlägset.

Stefan Utterström deltog några år senare i många provkörningar med Gröna tåget, X52 9062, ett modifierat Regina-tåg som i dag används av Norrtåg för den regionala trafiken i mellersta och övre Norrland.

Under provkörningarna hade tåget elektrisk lateralstyrning av sidorörelsen i boggierna och permanentmagnetiserade motorer som gav30 procent högre effekt. Spänningen i kontaktledningen hade höjts från normala 15 till 18,6 kilovolt.

 

Gröna tåget nådde 303 km/h

Klockan 04:10 på söndagsmorgonen 14 september 2008 spräckte Gröna tåget drömgränsen på järnväg, och nådde 303 km/h mellan Skövde och Töreboda och berövade definitivt X2000 dess hastighetsrekord.

”Det kändes rätt så bra”, säger Stefan Utterström. ”Det var en speciell känsla att köra över 300 kilometer i timman i nattmörkret. Man är inte riktigt beredd på ojämnheterna i spåret och tåget kastade rätt bra i de höga hastigheterna. Den gamla kontaktledningen gungade ordentligt och vi fick många bygelstudsar.”

”Vi hade nog kunnat köra betydligt snabbare om vi haft dagens spår och dagens kontaktledning”.

Det senaste åren har SJ fått konkurrens på spåren, tidvis och i ytterst ringa utsträckning av Blå tåget mellan Stockholm och Göteborg, i något större utsträckning av Snälltåget mellan Stockholm och Malmö (tidvis Storlien-Stockholm-Malmö) och i betydande utsträckning av MTRX mellan Stockholm och Göteborg,

Både Snälltåget och MTRX kör numera med 200 km/h men tågen saknar lutande vagnskorgar och får inte köra lika fort i kurvorna som SJ kan med X2000. X74-tågen som MTRX använder har dessutom mycket bättre acceleration än X2000, Men fortfarande är X2000 snabbast mellan Stockholm och Göteborg tack vare korglutningen och högre överhastighet i kurvorna.

Sydvästen fick använda två X2000-tåg

I slutet av förra seklet vann Sydvästen en statlig upphandling av persontågstrafiken på Västkustbanan från januari 2000 och fick använda två X2000-tåg som försågs med dekaler i fronten och på vagnssidorna. Men efter fyra månader ansökte Sydvästen om konkurs och såväl tågsätt som trafik återgick till SJ.

Men möjligheten att se och åka annorlunda X2000-tåg på Västkustbanan var inte över.

I maj 2000 kom SJ:s och de norska statsbanornas generaldirektörer överens om att lägga den internationella persontågstrafiken Stockholm-Oslo och Oslo-Göteborg-Köpenhamn i ett gemensamt bolag. Bolaget fick namnet Linx och huvudkontoret i Göteborg.

Tågen började rulla i januari 2001, de skulle bli elva men blev bara sju. Linx hyrde X2000-tågen av SJ och lät bygga om dem för 70 miljoner kronor, inredningen fick beröm, bistron blev en succé och den utvändiga färgsättningen var djärv. Linx blev också först med fungerande Internet på tågen.

Men fyra år och åtskilliga SJ- och NSB-chefer senare lades bolaget ner. SJ:s vd Jan Forsberg skyllde på att trafiken gick med förlust men de anställda på Linx hävdade att SJ tog ut överpris för att sälja biljetter till Linx-tågen och att ta SJ-ledningen i Stockholm ogillade att Linx styrdes från Göteborg.

Pubertet och tonårsrevolt

Efter knappt tio år kom X2000-tågen in i en tidig pubertet och några år senare utbröt något slags tonårsrevolt. Först orsakade ett antal lagerhaverier och hjulaxelbrott urspårningar som kunnat bli ödesdigra. Men tack vare den stabila konstruktionen av boggier och underrede märkte resenärerna knappt när ett par hjul gick ur spår. Lager byttes och hjulaxlar kontrolleras numera oftare.

Efter ytterligare några år, mot slutet av 00-talet, accelererade problemen.

Det uppstod fel på korglutningen, skador på hjulen, fel i kretskorten och överslag i strömriktare. Rambalkarnas svetsfogar började spricka liksom ramverken i drivenhetens boggier.

Otaliga resor med X2000 tog slut i Vårgårda, Hässleholm, Stenstorp, Sommen, Laxå, Linghem, Kilsmo, Södertälje och andra orter sedan olika tekniska system havererat.

Passagerarna fick vid 100-tals tillfällen evakueras till nästa X2000-tåg eller till de Intercity-tåg som fortfarande rullade.

I juli 2010 tvingades över 250 resenärer tillbringa sex timmar i ett stekhett X2000-tåg som havererat mellan Flemingsberg och Södertälje och SJ och Trafikverket inte lyckats komma överens om hur evakueringen skulle gå till.

Enligt Karl-Erik Strand och många andra berodde problemen på att SJ vid bolagiseringen och delningen 2001 tvingades lämna från sig verkstadsdivisionen som i stället blev ett fristående företag, Euromaint. Ansvaret för trafik och underhåll splittrades och mycket föll mellan stolarna.


FOTO: KASPER DUDZIK
I slutet av 00-talet ökade antalet resenärer i X2000-tågen och SJ började i större utsträckning köra med multipelkopplade tåg. Här ett tåg från Göteborg mot Stockholm vid Håvared mellan Floda och Norsesund på Västra stambanan i augusti 2008.

SJ:s första vd avgick

SJ AB:s första vd Kjell Nilsson avgick när han inte fick klartecken från ägaren, staten, att återta underhållet. Missnöjet med det ensidiga beroendet av Euromaint var stort.

Men problemen var egentligen äldre än så. Inom SJ:s teknikdivision genomfördes i slutet av 1990-talet Projektet Teknik 2000. Man beslöt att lägga ner verkstaden i Olskroken i Göteborg som varit den viktigaste verkstaden för X2000 och överföra allt underhåll till Hagalund utanför Stockholm.

När underhållet av och tillförlitligheten för X2000-tågen snabbt försämrades gjordes SJ-ledningen en kovändning och återförde en del av underhållet till Olskroken. Men då var skadan redan skedd, flera av de skickligaste teknikerna hade lämnat SJ.

Persontrafikbolaget SJ var dessutom underkapitaliserat vid delningen i sex bolag 2001. Tillgångarna var övervärderade och skulderna undervärderade. Först när SJ AB 2003 fick ett kapitaltillskott av staten på 1,9 miljarder kronor kunde företaget drivas med sunda finanser.

Hösten 1992 fick lokföraren Björn Fura i Stockholm utbildning på X2000. Han körde några år på Göteborg men hamnade snart på Driftstöd, lokförarnas livlina när något krånglar med lok eller motorvagnar.

”Vi jobbade två och två i Stockholm och i Göteborg och var i princip bemannade 24/7 som det heter numera”, säger han. ”Vi gick på söndag och sedan var vi inte lediga förrän nästa söndag.”

”Det ringde i telefonen från 05 på morgonen till midnatt”.

Under 25 år på Driftstöd blev det minst 30 000 telefonsamtal från förvirrade, förvånade, förbannade och förtvivlade X2000-förare.

De veckor Björn Fura inte stöttade sina kollegor jobbade han som förare, instruktör och författare till handhavandeböcker.

”Vi jobbade två och två i Stockholm och i Göteborg och var i princip bemannade 24/7 som det heter numera.”  

 

Björn Fura, f.d lokförare

Strömriktarna havererade

Allra värst var det 2009-2010 när strömriktarna drabbades av något slags epidemi och snabbtågen ofta fick hanka sig fram på två i stället för fyra traktionsmotorer.

”Ingen lyckades egentligen utröna vad problemen berodde på men det var nog en kombination av ett antal åldrande komponenter”, säger Fura.

Trots lagerhaverier, axelbrott och flera urspårningar är Fura väldigt positiv till X2000.

”X2000 var och är ett oerhört säkert tåg, jag tycker fortfarande det är det bästa tåg jag kört och det bästa tåg jag åkt.”

När trafiken med X2000 inleddes för 30 år sedan bestod tågen av drivenhet, två 1-klassvagnar, en kombinerad 2-klass och bistrovagn, en 2-klassvagn och manövervagnen med 2-klassinredning.

Detta ändrades raskt till förmån för 1-klass i hela tåget.

X2000 skulle vara ett tåg för affärsmän och tjänsteresenärer. Dock hade ABB hunnit leverera bistro- och manövervagnar med 2-klass, efter några år var dock X2000 ett renodlat förstaklasståg.

De första åren var beteckningarna X2000-klass och Budget-klass. Inredningen var densamma men det fanns en ”flytande gräns” och olika servicekoncept. Prisnivån var i båda fallen betydligt högre än i övriga tåg.

Vid ”Expansion 96”, den stora satsningen på ett nationellt nät med snabbtågstrafik, ändrades upplägget från affärståg till folktåg.

 

 

FOTO: KASPER DUDZIK
Ett X2000 från Stockholm töms på resenärer efter ankomsten till Göteborg C en februarikväll 2008.

Ombyggnad till andra klass

Ett stort antal vagnar byggdes om till andra klass, en vanlig sammansättning blev två 1-klassvagnar och resten 2-klass. Ett par tusen förstaklass-stolar ställdes i förråden men kom aldrig mer att användas.

Samtidigt gjordes 2-klass mera lik 1-klass med mer utrymme och samma färger och material invändigt.

X2-1 och X2-2 var specialversioner med en eller två vagnar färre för interregional trafik, bland annat Göteborg-Kalmar.

Numera består samtliga X2000-tåg av drivenhet, en förstaklass-vagn, en vagn som antingen är första- eller andraklass, bistrovagn med andraklassalong, två andraklassvagnar och manövervagn med andraklassalong.

Samtliga 36 tåg har numera sex vagnar. Det innebär att det finns ett ordentligt överskott på drivenheter, i skrivande stund 42.

X2000-tågen moderniserades invändigt 2005-2008 och exteriören blev grått-rostfritt i stället för svart-blått-rostfritt.

Mindre moderniseringar har genomförts av den tekniska utrustningen men första generationens datorteknik och avancerad styrning av olika tekniska system som möjliggjort snabb körning på krokiga svenska spår och korglutning har snart tjänat ut. Det har blivit allt svårare att få tag på reservdelar.

”Ingen lyckades egentligen utröna vad problemen berodde på men det var nog en kombination av ett antal åldrande komponenter  

Björn Fura, f.d lokförare

X55 en blek efterföljare

2010-2012 levererades 20 nya snabbtåg till SJ, X55. Men X55 blev bara ett komplement till X2000. Inte så spektakulärt, inte så bekvämt, inte så snabbt i kurvorna men med samma toppfart och bättre acceleration. De innebar ingen revolution för resenärerna, mer ett vardagståg som tar resenärerna från Uddevalla, Karlstad och Umeå till Stockholm och mellan Göteborg och Malmö nästan lika snabbt som X2000.

X2000 har därefter koncentrerats till linjerna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Innan coronapandemin slog till kördes 18 snabbtåg i varje riktning mellan Stockholm och Göteborg varje vardagsdygn och nästan lika många mellan Stockholm och Malmö.

Sedan flera år finns ett par X2000-tåg på verkstäderna i Tillberga utanför Västerås för prototypombyggnad inom projektet X2 Upgrade. Provkörningarna har avlöst varandra de senaste åren men datum för pressvisning och trafik har skjutits upp flera gånger.

De senaste beskeden från SJ:s ledning är att det första ombyggda tåget kan komma i trafik under fjärde kvartalet i år.

Nya tåg till Småland försenas

Nya tåg till Småland försenas

Leveransen av nya tåg till länstrafikbolagen i Småland och Blekinge försenas minst ett år.

Vill stoppa bidrag till Green Cargo

Vill stoppa bidrag till Green Cargo

Riksdagen måste stoppa regeringens förslag om ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor till Green Cargo. Det kräver ledningen för konkurrenten Hector Rail, landets näst största godstågsbolag.

Premiär för långrälsåtervinning

Premiär för långrälsåtervinning

Rälerna från Södra stambanan mellan Malmö och Lund får nytt liv i södra Halland. Flytten 16 mil norrut sparar cirka tio miljoner kronor och utsläpp av 2 200 ton koldioxid.

Halvt spårbyte på Älvsborgsbanan

Halvt spårbyte på Älvsborgsbanan

37 kilometer av Älvsborgsbanan får i höst ny makadam och nya betongsliprar. Tre driftplatser får nya växlar. Men rälerna byts inte ut, de svetsas samman till skarvfritt spår.

1,4 miljarder kr till Green Cargo

1,4 miljarder kr till Green Cargo

Godstågsbolaget Green Cargo kommer att få 1,4 miljarder kronor i kapitaltillskott av ägaren, staten.

Tre månader till start

Tre månader till start

Om tre månader tar Vy Tåg över nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland.

Coop-trailrar går som tåget

Coop-trailrar går som tåget

Det börjar bra och det slutar ändå bättre. Coop-tåget från Malmö godsbangård till terminalen i Bro avgår elva minuter tidigt och går i mål 48 minuter före utsatt tid.

Nya X2000 fyra år försenad

Nya X2000 fyra år försenad

2013 beslöt SJ att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men provkörningarna inleddes först 2017 och ännu är det första tågen inte klart för trafik. Nu lovar SJ premiärtur i vinter.

Räddaren i nöden behöver hjälp

Räddaren i nöden behöver hjälp

I 30 år har X2000 varit Sveriges snabbaste och bekvämaste tåg. Utan X2000 hade SJ förmodligen inte överlevt det senaste sekelskiftet.

22 år från tanke till verklighet

22 år från tanke till verklighet

Det tog 22 år från den första utredningen startade till tåget sattes i trafik. Utmaningarna var gigantiska, bakslagen många. Men 4 september 1990 sattes X2000 i trafik mellan Stockholm och Göteborg.

610 miljoner kr i EU-bidrag

610 miljoner kr i EU-bidrag

Sverige får 59 miljoner euro, motsvarande ca 610 miljoner kronor, i EU-bidrag till fyra järnvägsprojekt. De största delarna går till fyrspårsutbyggnaden Flackarp-Arlöv och Västlänken genom Göteborg.

BIM gör sitt intåg på järnvägarna

BIM gör sitt intåg på järnvägarna

Sista etappen på renoveringen av Getingmidjan är den första järnvägsprojekt där entreprenörerna använt virtuella tredimensionella modeller i stor utsträckning.

Ballastfria spår minskar underhåll

Ballastfria spår minskar underhåll

Räler och växelsektioner kördes på lastbil från Ystad till Tallinn. Spår och växlar är bultade i broarnas stålsektioner. Det finns sju och en halv växel på bron.

Tågstopp sex dygn Malmö-Lund

Tågstopp sex dygn Malmö-Lund

Under sex dygn ska två tillfälliga spår mellan Hjärup och Åkarp och två helt nya spår genom Arlöv kopplas in på Södra stambanan.

Getingmidjan snart som ny

Getingmidjan snart som ny

150 år efter invigningen av sammanbindningsbanan genom centrala Stockholm 1871 är Getingmidjan som ny.

720 miljoner över hela landet

720 miljoner över hela landet

Regeringen föreslog i maj 720 miljoner kronor extra på järnvägsunderhållet 2020. Trafikverket har i sommar beslutat att använda pengarna för förstärka basunderhållet och öka reinvesteringarna över hela landet.

Rekord i inställda tåg

Rekord i inställda tåg

Tågtrafiken på Stångådalsbanan Linköping-Kalmar har i många år fungerat uselt. Trafiken på Tjustbanan Linköping-Västervik har fungerat ännu sämre.

Förlust för Green Cargo

Förlust för Green Cargo

Coronapandemin har inte påverkat godstransporterna och lönsamheten så mycket som befarat. Men Green Cargo tvingas ändå redovisa ett minusresultat.

Första vagnarna på plats i Lund

Första vagnarna på plats i Lund

29 juli kom Åsa-Hanna. I fredags kom Sfinxen. Om fyra månader invigs spårvägen i Lund. Den sex kilometer långa banan kommer att trafikeras med sju vagnar.

Strid om Inlandsbanans framtid

Strid om Inlandsbanans framtid

En bana i avfolkningsbygderna med undermålig standard eller en outnyttjad resurs. Åsikterna om Inlandsbanan går isär.

Ökande transporter till Båramo

Ökande transporter till Båramo

Transporterna av containrar i Båramopendeln ökade med fyra procent under första halvåret i år.

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Regeringen vill återuppväcka nattågstrafiken mellan Sverige och kontinenten och beredd att satsa 400 miljoner kronor under fyra år.

1409 blir app för alla

1409 blir app för alla

Är tåget en halvtimma sent kanske man kan ta en fika i lugn och ro i stället för att rusa till stationen. Med appen 1409 är det möjligt.

Enhetlig trafikledning

Enhetlig trafikledning

Trafikledningscentralen i Boden fick i juni ett nytt system för styrning av tågtrafiken i Övre Norrland.

SJ tappade 900 miljoner

SJ tappade 900 miljoner

SJ:s rörelseresultat försämrades med drygt 900 miljoner kronor andra kvartalet i år och antalet resenärer minskade med 77 procent.

Kardonbanan klar i höst

Kardonbanan klar i höst

Den sju kilometer långa järnvägen som ska förbinda Södra stambanan med hamnar och industriområdena på Händelö i Norrköping är klar för trafik i höst.

ERTMS sänker tågtrafiken

ERTMS sänker tågtrafiken

Kostnaden för införandet av ERTMS på järnvägarna i Sverige blir 46 miljarder kronor. Det har Ramböll räknat ut på uppdrag av Trafikverket och Tågföretagen.

20 år med Öresundsförbindelsen

20 år med Öresundsförbindelsen

(2020-06-30). 134 år efter den första ansökan men flera månader för tidigt invigdes Öresundsförbindelsen för 20 år sedan.

Mycket politik i tågen på bron

Mycket politik i tågen på bron

(2020-06-30). Mycket politik i tågen på bron.

Ingen dröm för godstrafiken

Ingen dröm för godstrafiken

(2020-06-30). Öresundsbron skulle bli för brant och för dyr. Därför var den fasta förbindelsen över och under Öresund inte särskilt populär på SJ Gods.

Avbokade resor ställer in tåg

Avbokade resor ställer in tåg

(2020-06-29). Det blir ingen persontrafik på Inlandsbanan i sommar.

Många vill till Norrland i sommar

Många vill till Norrland i sommar

(2020-06-25).Sedan Folkhälsomyndigheten aviserade att reserestriktionerna skulle bli mindre strikta har bokningarna till SJ:s nattåg till Jämtland och Övre Norrland ökat drastiskt.

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

(2020-06-22). Det blir ingen nattågstrafik mellan Malmö och Berlin i sommar. Men nästa år storsatsar Snälltåget och kör liggvagnar mellan Stockholm och Berlin via Malmö och Hamburg.

Oro för trängsel i sommartrafiken

Oro för trängsel i sommartrafiken

(2020-06-18). Midsommar är normalt en av de största resehelgerna i Sverige. Men i år är flygtrafiken så gott som inställd och tågtrafiken mer än halverad. Oron för trängsel och spridning av coronavirus är stor.

Euromaint flyttar in i Raladepån

Euromaint flyttar in i Raladepån

(2020-06-17). Euromaint hyr den nya tågverkstaden i Hallsberg. TXG Maintenance lämnade verkstaden i vredesmod sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra.

EQT säljer Hector Rail

EQT säljer Hector Rail

(2020-06-16). Det svenska investmentbolaget EQT säljer Hector Rail, Sveriges största privatägda godstågsbolag, till Ancala, ett betydligt mindre brittiskt investmentbolag.

Railcare kör malm åt LKAB

Railcare kör malm åt LKAB

(2020-06-15). Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader.

Begagnat lyft för Inlandsbanan

Begagnat lyft för Inlandsbanan

(2020-06-12). Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan.

SJ ökar trafiken efter midsommar

SJ ökar trafiken efter midsommar

(2020-06-10). SJ utökar fjärrtågstrafiken med 25 procent efter midsommarhelgen.

Första tåget från Norvik

Första tåget från Norvik

(2020-06-09). Ett historiskt ögonblick för Stockholms Hamnar och Green Cargo – det första lastade tåget från Norvikshamnen.

Fler tåg när restriktioner avskaffas

Fler tåg när restriktioner avskaffas

(2020-06-08). Tågtrafiken utökas när restriktionerna för resor inom Sveriges avskaffas.

Green Cargo i ekonomisk kris

Green Cargo i ekonomisk kris

(2020-06-05) Godstågsbolaget Green Cargo behöver ett kapitaltillskott.

Lönsamt satsa på 250 km/h

Lönsamt satsa på 250 km/h

(2020-06-01). Det är lönsamt att uppgradera Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h.

Mer trafik i Malungsfors

Mer trafik i Malungsfors

(2020-05-29). I höstas återinvigdes virkesterminalen i Malungsfors och tågtrafiken mellan Vansbro och Malung på Västerdalbanan återuppstod.

Inlandsbanan fjärrmanövreras

Inlandsbanan fjärrmanövreras

(2020-05-27) Växlar och signaler styrs från de nya tågledningscentralerna.

Tio röjningslok i ständig beredskap

Tio röjningslok i ständig beredskap

(2020-05-25) Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige.

Danska diesellok poppis i Sverige

Danska diesellok poppis i Sverige

(2020-05-23) Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köpte tre starka diesellok från danska DSB.

Oklart om nattågen till Berlin

Oklart om nattågen till Berlin

(2020-05-22) Pandemin och osäkerheten kring tågresor över gränserna gör det osäkert om och när trafiken kan komma igång.

Omvägar för godset från hamnen

Omvägar för godset från hamnen

(2020-05-19). Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje.

Hamnrekord för containertrafiken

Hamnrekord för containertrafiken

(2020-05-19). Containertransporterna till och från Göteborgs hamn är trots coronapandemin nära tidigare rekordnivåer.

Ny tågdepå i Hässleholm

Ny tågdepå i Hässleholm

(2020-05-15). Om två veckor, 29 maj, invigs den nya tågdepån i Hässleholm, en av de största i Sverige. Här ska de 111 Öresundstågen städas, tvättas och underhållas.

Hyresbråk stänger verkstad

Hyresbråk stänger verkstad

(2020-05-14) TXG Maintenance lämnar verkstaden i Hallsberg.

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

(2020-05-12). SJ fortsätter att köra nattåg från både Stockholm och Göteborg till Umeå och Duved.

Västlänken – Första sprängsalvan

Västlänken – Första sprängsalvan

(2020-05-08) På torsdagen sköts den första sprängsalvan för järnvägstunneln under centrala Göteborg, Västlänken.

Allt längre väntan för godstågen

Allt längre väntan för godstågen

(2020-05-06). Godstågen får stå åt sidan när snabbtåg, regionaltåg och lokaltåg ska fram.

Långt till vinst för Green Cargo

Långt till vinst för Green Cargo

(2020-05-04). Något ökad omsättning, något minskad förlust och något fler nya affärer.

Vinsten utraderad på två veckor

Vinsten utraderad på två veckor

(2020-05-04). Resandet med SJ:s tåg ökade kraftigt under årets första tio veckor. Fallet i mars i coronapandemins spår blev brant och hela kvartalets vinst raderades ut på två veckor.

Svag ökning av tågresandet

Svag ökning av tågresandet

(2020-04-30). Tågresandet ökar. Men mycket försiktigt och från en extremt låg nivå.

Nattåg till Bryssel kräver beslut

Nattåg till Bryssel kräver beslut

(2020-04-29) Trafikverket föreslår att Malmö-Köln-Bryssel blir den första sträckningen för nattåg till kontinenten som upphandlas.

Flera frågetecken för Vy

Flera frågetecken för Vy

(2020-04-27) Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg.

Oviss framtid för SJ:s nattåg

Oviss framtid för SJ:s nattåg

(2020-04-24) SJ kan komma att köra nattåg till och från Umeå trots att Norskägda Vy tar över den upphandlade trafiken i december.

Trafikverket vill köpa nya nattåg

Trafikverket vill köpa nya nattåg

(2020-04-22) Trafikverket vill köpa lok och vagnar för den upphandlade tågtrafiken mellan Stockholm och Norrland.

Cororna bromsar utbildningar

Cororna bromsar utbildningar

(2020-04-20). Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare.

Mer livsmedel på tåg efter corona

Mer livsmedel på tåg efter corona

(2020-04-18) Lastbilstransporter fungerar sämre under Coronapandemin. En lösning kan vara att köra fler varor med tåg.

Tågen rullar åter för ICA

Tågen rullar åter för ICA

(2020-04-14) Scanlog, Ica, Volvo och Green Cargo har kommit överens om att köra godstågen mellan Gent och Sverige.

De gula maskinernas högtid

De gula maskinernas högtid

(2020-04-09) Ingen annan tid på året arbetas så mycket på de svenska järnvägarna som under påsken. 2020 är inget undantag.

Alstom får stororder på ERTMS

Alstom får stororder på ERTMS

(2020-04-07) Alstom ska installera ombordsystem för det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS på 77 Öresundståg med option på resterande 34 tågsätt.

Här byggs flaskhalsen bort

Här byggs flaskhalsen bort

(2020-04-06) I december 2024 ska den sista betydande flaskhalsen på Västkustbanan förvandlas till historia.

Akut kris för tågtrafikbolagen

Akut kris för tågtrafikbolagen

(2020-04-03) Tågtrafikföretagen hotas av akut likviditetskris och konkurs.

Coronakris för länstrafikbolagen

Coronakris för länstrafikbolagen

(2020-04-02) Det kraftigt minskade resandet med kollektivtrafiken drabbar de svenska länstrafikbolagen och de 21 regionerna hårt.

Tätare tågtrafik i Västsverige

Tätare tågtrafik i Västsverige

(2020-04-01) Västtrafik vill trefaldiga tågresandet till år 2035.

Sex järnvägsbyggen får klartecken

Sex järnvägsbyggen får klartecken

(2020-03-31) Regeringen ger klartecken till Trafikverket att starta byggandet av sex stora järnvägsprojekt de närmaste åren.

Coronaviruset ger fler kombitåg

Coronaviruset ger fler kombitåg

(2020-03-29) Spridningen av coronaviruset och stängningen av många fabriker tycks inte drabba de svenska godstågsbolagen så hårt som väntat.

”Det är en kraftig nedgång”

”Det är en kraftig nedgång”

(2020-03-25) Från all-time-high till all-time-low på tre veckor. Rädslan för spridningen av Coronaviruset har medfört att SJ och MTR Express förlorat en mycket stor del av resenärerna.

Corona försenar nya spårvagnar

Corona försenar nya spårvagnar

(2020-03-24) I början av mars kom den andra av de 40 nya spårvagnarna till Göteborg. Den första vagnen har provkörts ett par månader.

Ståltåget genom vinterkvällen

Ståltåget genom vinterkvällen

(2020-03-24) Det har börjat mörkna och klockan har hunnit bli 15:09 innan tåg 9107 lämnar Boden C. Det har varit ett växelfel i Notviken och trafikstopp mellan Luleå och Boden.

Plats för fler tåg på stambanan

Plats för fler tåg på stambanan

(2020-03-24) På några årtionden har tågtrafiken på Västra stambanan mer än fördubblats.

Framtiden har sex axlar

Framtiden har sex axlar

(2020-03-24) Framtiden har sex axlar. Markus Gardbring, COO på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

(2020-03-24) Resandet med Västtrafiks tåg ökade med tre procent 2019 jämfört med året innan. Under året gjordes 20,2 miljoner resor med Västtågen.

2021 får Västtrafik nya tåg

2021 får Västtrafik nya tåg

(2020-03-23) Nästa år kommer det första nya motorvagnståget till Västtrafik, om knappt fem år ska 45 beställda tåg vara i trafik.

Effektivare rangerbangårdar

Effektivare rangerbangårdar

(2020-02-27) Green Cargo har gått med förlust varje år under hela 2010-talet trots en ihållande högkonjunktur och ökande transporter.

Statsbidrag hjälper Green Cargo

Statsbidrag hjälper Green Cargo

(2020-02-27) 2019 var ännu ett bekymmersamt år för statliga Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag.