Lastbil ersätter tåg i Norrköping
På måndag stoppas järnvägstransporterna på Södra hamnspåret i Norrköping. Rälsen ska rivas upp, här ska byggas bostäder. Resultatet blir drygt 3 000 fler lastbilstransporter varje år.
På måndag stoppas järnvägstransporterna på Södra hamnspåret i Norrköping. Rälsen ska rivas upp, här ska byggas bostäder. Resultatet blir drygt 3 000 fler lastbilstransporter varje år.
Trafiksäkerheten är inte hotad, det finns ingen anledning att stoppa tågtrafiken och framförhållningen förbättras radikalt redan i början av 2023. Trafikverket tillbakavisar kritiken från Tågföretagen.
Först i sommar, ett halvår efter invigningen, kan spårvagnstrafiken i Lund komma att fungera som planerat. Hjulsvarven i Hässleholm kan inom kort användas för att svarva spårvagnshjul.
En markant förbättring av resultatet, statlig miljökompensationen och goda framtidsutsikter ger Green Cargo möjlighet att köpa ytterligare fyra Mb-lok.
För första gången på flera år kan Green Cargo redovisa vinst under ett kvartal. För andra kvartalet 2021 blev vinsten 25 Mkr. Men då ingår en miljökompensation från staten på 64 miljoner kronor
Miljökompensationen sänks med 60 procent redan i år och banavgifterna höjs med 37 procent nästa år. De kärva tiderna för de svenska godstågsbolagen blir ännu kärvare. Trafikverket räknar med färre godståg.