fbpx

Publicerad 2020-03-24

Med ståltåget genom vinterkvällen

Det har börjat mörkna och klockan har hunnit bli 15:09 innan tåg 9107 lämnar Boden C. Det har varit ett växelfel i Notviken och trafikstopp mellan Luleå och Boden. Men 159 minuter sent kan lokföraren Stefan Sandström äntligen rulla iväg söderut på Stambanan genom Övre Norrland.

TEXT: Ulf Nyström | FOTO: Kasper Dudzik

Rundgången med Mb-loken 4005 och 4006 i Boden är avklarad. Tåg 9106 har blivit 9107 och skall strax avgå mot Borlänge, 159 minuter försenat.

9107 är ett av de tre dagliga stålämnestågen från SSAB:s masugnar i Luleå till SSAB:s valsverk i Borlänge. Tåget lämnar Luleå strax efter 11 och når Borlänge vid 03-tiden på natten, tåget tar liksom de andra stålämnestågen cirka 16 timmar. På ett år kör Green Cargo tre miljoner ton stål de drygt 100 milen från Norrbotten till Bergslagen.

Denna mörka vinterdag med ovanligt lite snö och ovanligt mycket is är vagnvikten 2 943 ton och tåget medför 35 vagnar med varma stålämnen och fyra vagnar för lastbilstrailar längst bak i tåget.

Mb 4005 och 4006 står för dragkraften. De är Green Cargos nyaste, största och starkaste lok.

– Jag gillar de här loken, säger Sandström. De är lätta att köra, de drar riktigt bra och de har fantastisk elbroms.

Tåg 9107 hinner knappt få upp farten innan vi får gå in på sidospåret, eller avvikande huvudspår som det numera heter järnvägsbyråkratisk svenska, i Degerbäcken och vänta tre-fyra minuter på ett två timmar sent kombitåg från Oslo till Narvik.

Ytterligare några minuter sena stretar vi söderut. Det är flera nedsättningar till 40 km/h på grund av ”infrafel” som den lakoniska förklaringen lyser i Stefan Sandströms körorder. Ibland är det dåligt spårläge, ibland en bit räl som behöver bytas eller slipas och någon gång en växel som helt eller delvis skall bytas när vädret och Trafikverkets budget tillåter.

Vi glider genom Älvsbyn i 40 km/h där nästa kombitåg från Oslo mot Narvik står på sidan, knappa timman sent. När sista vagnen passerat en defekt växel kan Sandström dra på för fullt, nu väntar flera av fruktade 17-promillesstigningarna på Stambanan genom Övre Norrland.

Från Korsträsk strax söder om Älvsbyn till Storblåliden klättrar banan 300 meter på fyra mil.

De tunga Mb-loken drar stadigt uppför backen och farten ökar ganska snabbt till 90 km/h som är vad banan tillåter för de tyngsta tågen mellan Boden och Bastuträsk.

– Tolv axlar är bättre än åtta, säger Stefan Sandström.

– Alla lok slirar när det är riktigt tunga tåg men de nya Mb-loken slirar väldigt lite och det är lätt att häva slirningen, jag kan reglera strömstyrkan på de enskilda motorerna på främsta loket.

– Vi har provkört tåg med 3 700 tons vagnvikt och det har gått alldeles utmärkt. Personligen är jag väldigt nöjd med de här loken.

Det går riktigt snabbt uppför backen men när vi når Storsund tvingas vi in på sidan för ett möte med Norrtågs Reginatåg på väg från Umeå till Luleå, en av de få tågen som är i tid denna eftermiddag. Vi lämnar Storsund 182 minuter sena.

”Jag gillar de här loken. De är lätta att köra, de drar riktigt bra och de har fantastisk elbroms.”

 

Stefan Sandström, Lokförare.

Ståltåg 9107 har fått gå in på sidan i Koler för möte. Efter några minuter kommer ”tomstålet”, tåg 9118 från Borlänge mot Luleå med två Mb-lok och tomma stålämnesvagnar.

”Strålkastarna är riktigt dåliga men det borde vara lätt att åtgärda. Det är nog den enda nackdelen jag kan komma på med Mb-loken. Jo, det är ju väldigt trångt i förarhytten. Är man fler än två måste man ha med skohorn för att pressa in folk.”

 

Stefan Sandström, Lokförare.

I Koler ser Trafikverket åter till att tåg 9107 hamnar på avvikande huvudspår i nästan tio minuter, ett tomt ståltåg på väg från Borlänge till Luleå med två Mb-lok passerar i rätt tid. När vi fortsätter resan är förseningen 197 minuter.

Mörkret har sänkt sig över glesbygderna i Norrbottens inland när tåg 9107 når Storblåliden, 352 meter över havet.

– Det är inte mycket man ser i kvällsmörkret, säger Sandström.

– Strålkastarna är riktigt dåliga men det borde vara lätt att åtgärda. Det är nog den enda nackdelen jag kan komma på med Mb-loken. Jo, det är ju väldigt trångt i förarhytten. Är man fler än två måste man ha med skohorn för att pressa in folk.

Nu bär det utför och vi har mer tur med våra möten, de två kombitågen från Göteborg och Nässjö till Luleå väntar på sidan och när vi passerat Bastuträsk har förseningen krympt med drygt en halvtimma till 156 minuter. Söder om Bastuträsk tillåts de tunga stålämnestågen köra 100 km/h och tåget rullar på genom vinterkvällen.

Vi passerar Kattisträsk, Åsträsk, Lubboträsk och Ekträsk innan vi når Yttersjön där 9107 får gå in på avvikande huvudspår för att möta ett sex timmar sent godståg från Ånge mot Piteå.

Stefan Sandström har varit lokförare sedan 1984. Han är född i Umeå men bor sedan länge i järnvägsmetropolen Vännäs. Nästan hela sitt yrkesliv har han jobbat på SJ och Green Cargo men han jobbade några år på BK Tåg i Småland och Sydtåg i Skåne.

Klockan har hunnit bli 19:28 när han bromsat till stopp hemma i Vännäs. 28 mil avverkade på fyra timmar och 19 minuter.  Tåget är 147 minuter sent, tolv minuter är inkörda trots flera tillfälliga hastighetsnedsättningar och några oplanerade möten.

Stefan Sandström kliver av och ger plats i förarhytten till Charlotte Strandberg som skall köra tåget till Ånge, 37 mil på drygt fem timmar.

Avlösning i Vännäs. Förseningen har krympt till 147 minuter när Stefan Sandström klättrar av loket och Charlotte Strandberg gör sig redo för drygt fem timmars körning till Ånge.

Ökande transporter till Båramo

Ökande transporter till Båramo

Transporterna av containrar i Båramopendeln ökade med fyra procent under första halvåret i år.

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Regeringen vill återuppväcka nattågstrafiken mellan Sverige och kontinenten och beredd att satsa 400 miljoner kronor under fyra år.

1409 blir app för alla

1409 blir app för alla

Är tåget en halvtimma sent kanske man kan ta en fika i lugn och ro i stället för att rusa till stationen. Med appen 1409 är det möjligt.

Enhetlig trafikledning

Enhetlig trafikledning

Trafikledningscentralen i Boden fick i juni ett nytt system för styrning av tågtrafiken i Övre Norrland.

SJ tappade 900 miljoner

SJ tappade 900 miljoner

SJ:s rörelseresultat försämrades med drygt 900 miljoner kronor andra kvartalet i år och antalet resenärer minskade med 77 procent.

Kardonbanan klar i höst

Kardonbanan klar i höst

Den sju kilometer långa järnvägen som ska förbinda Södra stambanan med hamnar och industriområdena på Händelö i Norrköping är klar för trafik i höst.

ERTMS sänker tågtrafiken

ERTMS sänker tågtrafiken

Kostnaden för införandet av ERTMS på järnvägarna i Sverige blir 46 miljarder kronor. Det har Ramböll räknat ut på uppdrag av Trafikverket och Tågföretagen.

20 år med Öresundsförbindelsen

20 år med Öresundsförbindelsen

(2020-06-30). 134 år efter den första ansökan men flera månader för tidigt invigdes Öresundsförbindelsen för 20 år sedan.

Mycket politik i tågen på bron

Mycket politik i tågen på bron

(2020-06-30). Mycket politik i tågen på bron.

Ingen dröm för godstrafiken

Ingen dröm för godstrafiken

(2020-06-30). Öresundsbron skulle bli för brant och för dyr. Därför var den fasta förbindelsen över och under Öresund inte särskilt populär på SJ Gods.

Avbokade resor ställer in tåg

Avbokade resor ställer in tåg

(2020-06-29). Det blir ingen persontrafik på Inlandsbanan i sommar.

Många vill till Norrland i sommar

Många vill till Norrland i sommar

(2020-06-25).Sedan Folkhälsomyndigheten aviserade att reserestriktionerna skulle bli mindre strikta har bokningarna till SJ:s nattåg till Jämtland och Övre Norrland ökat drastiskt.

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

(2020-06-22). Det blir ingen nattågstrafik mellan Malmö och Berlin i sommar. Men nästa år storsatsar Snälltåget och kör liggvagnar mellan Stockholm och Berlin via Malmö och Hamburg.

Oro för trängsel i sommartrafiken

Oro för trängsel i sommartrafiken

(2020-06-18). Midsommar är normalt en av de största resehelgerna i Sverige. Men i år är flygtrafiken så gott som inställd och tågtrafiken mer än halverad. Oron för trängsel och spridning av coronavirus är stor.

Euromaint flyttar in i Raladepån

Euromaint flyttar in i Raladepån

(2020-06-17). Euromaint hyr den nya tågverkstaden i Hallsberg. TXG Maintenance lämnade verkstaden i vredesmod sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra.

EQT säljer Hector Rail

EQT säljer Hector Rail

(2020-06-16). Det svenska investmentbolaget EQT säljer Hector Rail, Sveriges största privatägda godstågsbolag, till Ancala, ett betydligt mindre brittiskt investmentbolag.

Railcare kör malm åt LKAB

Railcare kör malm åt LKAB

(2020-06-15). Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader.

Begagnat lyft för Inlandsbanan

Begagnat lyft för Inlandsbanan

(2020-06-12). Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan.

SJ ökar trafiken efter midsommar

SJ ökar trafiken efter midsommar

(2020-06-10). SJ utökar fjärrtågstrafiken med 25 procent efter midsommarhelgen.

Första tåget från Norvik

Första tåget från Norvik

(2020-06-09). Ett historiskt ögonblick för Stockholms Hamnar och Green Cargo – det första lastade tåget från Norvikshamnen.

Fler tåg när restriktioner avskaffas

Fler tåg när restriktioner avskaffas

(2020-06-08). Tågtrafiken utökas när restriktionerna för resor inom Sveriges avskaffas.

Green Cargo i ekonomisk kris

Green Cargo i ekonomisk kris

(2020-06-05) Godstågsbolaget Green Cargo behöver ett kapitaltillskott.

Lönsamt satsa på 250 km/h

Lönsamt satsa på 250 km/h

(2020-06-01). Det är lönsamt att uppgradera Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h.

Mer trafik i Malungsfors

Mer trafik i Malungsfors

(2020-05-29). I höstas återinvigdes virkesterminalen i Malungsfors och tågtrafiken mellan Vansbro och Malung på Västerdalbanan återuppstod.

Inlandsbanan fjärrmanövreras

Inlandsbanan fjärrmanövreras

(2020-05-27) Växlar och signaler styrs från de nya tågledningscentralerna.

Tio röjningslok i ständig beredskap

Tio röjningslok i ständig beredskap

(2020-05-25) Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige.

Danska diesellok poppis i Sverige

Danska diesellok poppis i Sverige

(2020-05-23) Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köpte tre starka diesellok från danska DSB.

Oklart om nattågen till Berlin

Oklart om nattågen till Berlin

(2020-05-22) Pandemin och osäkerheten kring tågresor över gränserna gör det osäkert om och när trafiken kan komma igång.

Omvägar för godset från hamnen

Omvägar för godset från hamnen

(2020-05-19). Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje.

Hamnrekord för containertrafiken

Hamnrekord för containertrafiken

(2020-05-19). Containertransporterna till och från Göteborgs hamn är trots coronapandemin nära tidigare rekordnivåer.

Ny tågdepå i Hässleholm

Ny tågdepå i Hässleholm

(2020-05-15). Om två veckor, 29 maj, invigs den nya tågdepån i Hässleholm, en av de största i Sverige. Här ska de 111 Öresundstågen städas, tvättas och underhållas.

Hyresbråk stänger verkstad

Hyresbråk stänger verkstad

(2020-05-14) TXG Maintenance lämnar verkstaden i Hallsberg.

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå

(2020-05-12). SJ fortsätter att köra nattåg från både Stockholm och Göteborg till Umeå och Duved.

Västlänken – Första sprängsalvan

Västlänken – Första sprängsalvan

(2020-05-08) På torsdagen sköts den första sprängsalvan för järnvägstunneln under centrala Göteborg, Västlänken.

Allt längre väntan för godstågen

Allt längre väntan för godstågen

(2020-05-06). Godstågen får stå åt sidan när snabbtåg, regionaltåg och lokaltåg ska fram.

Långt till vinst för Green Cargo

Långt till vinst för Green Cargo

(2020-05-04). Något ökad omsättning, något minskad förlust och något fler nya affärer.

Vinsten utraderad på två veckor

Vinsten utraderad på två veckor

(2020-05-04). Resandet med SJ:s tåg ökade kraftigt under årets första tio veckor. Fallet i mars i coronapandemins spår blev brant och hela kvartalets vinst raderades ut på två veckor.

Svag ökning av tågresandet

Svag ökning av tågresandet

(2020-04-30). Tågresandet ökar. Men mycket försiktigt och från en extremt låg nivå.

Nattåg till Bryssel kräver beslut

Nattåg till Bryssel kräver beslut

(2020-04-29) Trafikverket föreslår att Malmö-Köln-Bryssel blir den första sträckningen för nattåg till kontinenten som upphandlas.

Flera frågetecken för Vy

Flera frågetecken för Vy

(2020-04-27) Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg.

Oviss framtid för SJ:s nattåg

Oviss framtid för SJ:s nattåg

(2020-04-24) SJ kan komma att köra nattåg till och från Umeå trots att Norskägda Vy tar över den upphandlade trafiken i december.

Trafikverket vill köpa nya nattåg

Trafikverket vill köpa nya nattåg

(2020-04-22) Trafikverket vill köpa lok och vagnar för den upphandlade tågtrafiken mellan Stockholm och Norrland.

Cororna bromsar utbildningar

Cororna bromsar utbildningar

(2020-04-20). Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare.

Mer livsmedel på tåg efter corona

Mer livsmedel på tåg efter corona

(2020-04-18) Lastbilstransporter fungerar sämre under Coronapandemin. En lösning kan vara att köra fler varor med tåg.

Tågen rullar åter för ICA

Tågen rullar åter för ICA

(2020-04-14) Scanlog, Ica, Volvo och Green Cargo har kommit överens om att köra godstågen mellan Gent och Sverige.

De gula maskinernas högtid

De gula maskinernas högtid

(2020-04-09) Ingen annan tid på året arbetas så mycket på de svenska järnvägarna som under påsken. 2020 är inget undantag.

Alstom får stororder på ERTMS

Alstom får stororder på ERTMS

(2020-04-07) Alstom ska installera ombordsystem för det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS på 77 Öresundståg med option på resterande 34 tågsätt.

Här byggs flaskhalsen bort

Här byggs flaskhalsen bort

(2020-04-06) I december 2024 ska den sista betydande flaskhalsen på Västkustbanan förvandlas till historia.

Akut kris för tågtrafikbolagen

Akut kris för tågtrafikbolagen

(2020-04-03) Tågtrafikföretagen hotas av akut likviditetskris och konkurs.

Coronakris för länstrafikbolagen

Coronakris för länstrafikbolagen

(2020-04-02) Det kraftigt minskade resandet med kollektivtrafiken drabbar de svenska länstrafikbolagen och de 21 regionerna hårt.

Tätare tågtrafik i Västsverige

Tätare tågtrafik i Västsverige

(2020-04-01) Västtrafik vill trefaldiga tågresandet till år 2035.

Sex järnvägsbyggen får klartecken

Sex järnvägsbyggen får klartecken

(2020-03-31) Regeringen ger klartecken till Trafikverket att starta byggandet av sex stora järnvägsprojekt de närmaste åren.

Coronaviruset ger fler kombitåg

Coronaviruset ger fler kombitåg

(2020-03-29) Spridningen av coronaviruset och stängningen av många fabriker tycks inte drabba de svenska godstågsbolagen så hårt som väntat.

”Det är en kraftig nedgång”

”Det är en kraftig nedgång”

(2020-03-25) Från all-time-high till all-time-low på tre veckor. Rädslan för spridningen av Coronaviruset har medfört att SJ och MTR Express förlorat en mycket stor del av resenärerna.

Corona försenar nya spårvagnar

Corona försenar nya spårvagnar

(2020-03-24) I början av mars kom den andra av de 40 nya spårvagnarna till Göteborg. Den första vagnen har provkörts ett par månader.

Ståltåget genom vinterkvällen

Ståltåget genom vinterkvällen

(2020-03-24) Det har börjat mörkna och klockan har hunnit bli 15:09 innan tåg 9107 lämnar Boden C. Det har varit ett växelfel i Notviken och trafikstopp mellan Luleå och Boden.

Plats för fler tåg på stambanan

Plats för fler tåg på stambanan

(2020-03-24) På några årtionden har tågtrafiken på Västra stambanan mer än fördubblats.

Framtiden har sex axlar

Framtiden har sex axlar

(2020-03-24) Framtiden har sex axlar. Markus Gardbring, COO på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

Tre procent fler på Västtrafiks tåg

(2020-03-24) Resandet med Västtrafiks tåg ökade med tre procent 2019 jämfört med året innan. Under året gjordes 20,2 miljoner resor med Västtågen.

2021 får Västtrafik nya tåg

2021 får Västtrafik nya tåg

(2020-03-23) Nästa år kommer det första nya motorvagnståget till Västtrafik, om knappt fem år ska 45 beställda tåg vara i trafik.

Effektivare rangerbangårdar

Effektivare rangerbangårdar

(2020-02-27) Green Cargo har gått med förlust varje år under hela 2010-talet trots en ihållande högkonjunktur och ökande transporter.

Statsbidrag hjälper Green Cargo

Statsbidrag hjälper Green Cargo

(2020-02-27) 2019 var ännu ett bekymmersamt år för statliga Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag.