Vy tog över nattågen i norr
Vy tog över nattågen till och från Övre Norrland från SJ, SJ övertog trafiken med Öresundstågen från Transdev, Lommabanan återfick persontågstrafiken efter 37 år och det blev enklare att köra godståg genom Hallsberg.
AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 14 december 2020

FOTO: KASPER DUDZIK
Nattåget mot Narvik gör uppehåll i Murjek i november 2009
Vid midnatt natten till söndagen skedde järnvägens årliga pånyttfödelse, övergången till ny tågplan.
Klockan 05:13 på söndagsmorgonen avgick tåg 3964 från Luleå mot Boden, de första tåget som från start kördes av Vy Tåg efter övertagandet av nattågstrafiken till och från Övre Norrland.
De fyra nattågen längs Norrlandskusten skulle köras av SJ fram till midnatt och därefter av Vy. För enkelhets skull skedde bytet av lokförare och ombordpersonal vid första åkstation efter midnatt.
”Det har fungerat riktigt bra”, säger Stefan Linder, affärschef för Vy Nattåget Norrland. ”Vi tog över tågen som rullade under natten, samtliga tåg kom fram i tid eller högst ett par minuter sena och vårt första ”egna” tåg avgick i rätt tid från Luleå.”
I februari stod det klart att Vy Tåg, dotterföretag till statliga norska Vygruppen, vunnit Trafikverkets upphandling av nattågstrafiken till och från Övre Norrland.
Tre månader till start | Järnvägar (jarnvagar.nu)
Avtalet mellan Vy Tåg och Trafikverket gäller i fyra år med möjlighet till förlängning i två år. De senaste åren, innan coronapandemin slog till, har drygt 500 000 resor gjorts med nattågen till och från Övre Norrland per år.
”Övertagandet av nattågen är en stor dag för oss och vi skulle verkligen vilja fira men det är inte läge för folkfest på centralstationerna i Luleå och Stockholm. Vi får jubla inombords i stället”, säger Stefan Linder.
Fjärde operatören på 20 år
SJ körde nattågen till och från Övre Norrland under hela 1900-talet. Från januari 2000 till juni 2003 körde Tågkompaniet och 2003-2008 Connex av som senare bytte namn till Veolia och nu heter Transdev. 2008 tog SJ över igen.
Tågkompaniet har efter 2003 kört upphandlad trafik för länstrafikbolag i Sverige. 2006 blev NSB huvudägare i bolaget och året efter ensam ägare till Tågkompaniet.
NSB omvandlades förra året till Vygruppen som äger svenska Vy Tåg, fd Tågkompaniet. Vy Tåg kör bland annat Norrtåg för länstrafikbolagen i Sveriges fyra nordligaste län och nu alltså nattågen mellan Stockholm, Luleå och Narvik.
”Det är säkert många som minns när Tågkompaniet körde nattågen här i norr”, säger Stefan Linder. ”Nu heter vi Vy men på många sätt är cirkeln sluten.”
”Det har fungerat riktigt bra. Vi tog över tågen som rullade under natten, samtliga tåg kom fram i tid eller högst ett par minuter sena och vårt första ”egna” tåg avgick i rätt tid från Luleå.”
Stefam Linder, affãrschef för Vy Nattåget Norrland
120 anställda på Vy Nattåget Norrland
Vy Nattåget Norrland har genomfört ett verksamhetsövertagande från SJ i Luleå och rekryterat personal, bland annat från SJ, i Umeå och Gävle.
”Vi är totalt 120 anställda varav 80 här i Luleå där ledning och administration finns”, säger Linder. ”Vi har ju kört för Norrtåg och X-trafik i Gävleborg och därmed haft åkstationer i Umeå och Gävle som vi kunnat utnyttja som bas för personalen som nu arbetar i nattågen.”
De tolv lok och de 75 vagnar som används för nattågstrafiken till och från Övre Norrland ägs av Trafikverket.
Loken och vagnarna har besiktigats under hösten och skulle varit nollställda innan övertagandet.
”Tyvärr hann verkstäderna inte med alla vagnar innan övertagandet men det påverkar inte trafiken”, säger Stefan Linder. ”Vi får de sista vagnarna inom några dagar.”
27 vagnar med fukt- och rostskador
Enligt Jan Kyrk, affärschef på SJ, hade 27 vagnar fukt- och rostskador som åtgärdas. Trafikverket bekostar verkstadsbesöken.
De fem WL4-vagnarna med dusch i samtliga sovkupéer som stått avställda en längre tid för fukt- och rostskador åtgärdas också.
”Vi får de två första på onsdag och resterande tre kommer i januari”, säger Stefan Linder på Vy.
Enligt Linder är bokningsläget bra inför jul- och nyårshelgerna.
”Coronapandemin har naturligtvis minskar resandet men nattågen har ju drabbats mindre än andra tåg”, säger Linder. ”Väldigt många bokar egna kupéer, både i sov- och liggvagnarna. För att underlätta valet har vi fördelaktiga priser på egen kupé.”
”Vi uppmanar också våra resenärer att kliva på rätt vagn, att inte röra sig mer än nödvändigt ombord på tåget och att resa med omtanke och stanna hemma vid minsta symptom.”
Lokal förankring i norr
Stefan Linder är affärschef för Vy Nattåget Norrland sedan i augusti. Han har arbetat många år på Bombardier i Luleå och känner väl till de lok och vagnar som han ska använda i trafiken. Som Lulebo är han också angelägen att ge Norrlandstågen den lokala förankringen som de fick när Tågkompaniet tog över år 2000.
”Vi vill att resan till norr ska vara mer än en transport. Utbudet i restaurang och bistro är viktigt, all vår mat lagas i Luleå med färska råvaror.”
”Resenärerna kommer att erbjudas charkuterier från trakten, renskav, fjällfil med hjortronsylt och öl från bryggeriet Bottenviken i Luleå.”
På söndagskvällen var det premiär för SJ:s nya trafikupplägg med det nya nattåget mellan Göteborg och Umeå som komplement till den upphandlade trafiken mellan Stockholm och Duved.

FOTO: MARTIN OSCARSSON
Nattåget på väg söderut vid Korsträsk 21 juli 2020.
Nattlig omväxling i Sundsvall
I Sundvall växlas sov-, ligg- och sittvagnar mellan tågen så att man även kan resa direkt från Göteborg till Östersund, Åre och Duved och från Stockholm till Örnsköldsvik och Umeå och vice versa.
”Det hade varit fel att bara köra det upphandlade nattåget till och från Jämtland”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ. ”40 procent av resenärerna till Jämtland kommer från Västsverige och Närke”.
”Men det här upplägget bevarar vi den goda förbindelserna mellan Västsverige och Norrland samtidigt som vi nu kan erbjuda bättre avgångs- och ankomsttider.”
Tåget från Göteborg går en timma senare, 19:29, och anländer till Kramfors 05:51, Örnsköldsvik 06:48 och Umeå 08:05.
Tåget från Umeå avgår 19:38, från Örnsköldsvik 20:52, från Kramfors 21:43, från Härnösand 22:14 och från Sundsvall mot Göteborg 23:56 och mot Stockholm 00:11.
Tidigare ankomst till Göteborg
Ankomsttiden till Göteborg är drygt en och en halv timme tidigare än tidigare, 08:50 måndag-fredag och 08.10 lördag-söndag.
SJ rekommenderar anslutningsresor med buss till och från städerna vid norra Norrlandskusten. Att resa med regionaltågen som Vy Tåg kör för Norrtåg innebär långa väntetider i Umeå.
Även SJ märker att väldigt många bokar egen kupé för sig själv eller för sin familj och sina vänner.
”Utvecklingen mot ”eget boende” startade redan innan pandemin och har förstärkts sedan i våras”, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ. ”Numera kan man ju boka egen kupé även i 2 klass sovvagn”.
Persontågen på Lommabanan började åter rulla på söndagen. Persontågstrafiken lades ner 1983 och återkommer nu i form av Pågatåg mellan Kävlinge och Malmö.
”Det hade varit fel att bara köra det upphandlade nattåget till och från Jämtland. 40 procent av resenärerna till Jämtland kommer från Västsverige och Närke”.
Jan Kyrk, affärschef på SJ.
På söndagen tog SJ genom dotterbolaget SJ Öresund över drift och underhåll av Öresundstågen i södra Sverige.
SJ har lovat att hålla bussar i beredskap för snabba insatser vid tågstörningar och att ha fler tågvärdar ombord.
Samtidigt togs den nya depån i Hässleholm formellt i drift under intrimning under hösten.
Ny tågdepå i Hässleholm | Järnvägar (jarnvagar.nu)
”Det är ett stort ansvar att få förmånen att köra Öresundstågen som är ett av Sveriges största trafiksystem”, säger Anders Gustafsson, vd i SJ Öresund i ett pressmeddelande.
”I ett och ett halvt år har vi arbetat för att förverkliga de förbättringar av trafiken som vi kommit överens om. Jag är övertygad om att resenärerna kommer att uppleva att Öresundståg utvecklas till det bättre.”
Utbyggnaden av Godsstråket genom Bergslagen till dubbelspår på sträckan Hallsberg-Motala som pågått sedan 1997 passerade en viktig milstolpe under veckoslutet,
Kort men viktig det av Godsstråket
Då togs den fyra kilometer långa sträckan genom Hallsberg i bruk. De nya spåren går mellan rangerbangården och Västra stambanan.
Under arbetet har tågen på Västra stambanan drabbats av längre gångtider och förseningar. Men nu ska både persontåg och godståg kunna rulla snabbt och störningsfritt genom järnvägsmetropolen.
Trafikverket och dess entreprenörer och flyttat Västra Storgatan i Hallsberg några meter söderut för att få plats med ytterligare ett spår, byggt det nya dubbelspåret med 13 växlar, byggt två kilometer bullerplank, planterat 54 000 lökar i bullervallen och genomfört 2 000 fönsterbyten i 275 hus.

Snöslungor håller spåren öppna
Det var konventionella snöplogar, gamla ploglok och motortrallor med snöborstar som gjorde järnvägarna farbara efter snökaoset förra veckan. Men om drygt ett år har Trafikverket tre effektiva snöslungor i tjänst.

Så kan underhållet förbättras
Järnvägsunderhållet blir för dyrt, sa Riksrevisionen i höstas. – Botemedlet är tydliga visioner från regeringen, nya processer och förändrade upphandlingar, säger förvaltningsexperten Yves Putallaz.

Rekordfå tåg försenade förra året
Tågförseningarna har aldrig varit så få som under 2020. Den främsta orsaken är att de långväga persontågen varit färre under coronapandemin. Nya konstruktionsregler för tågplanen har gett stor effekt.

Hector Rail går till EU
Hector Rail kommer troligen att vända sig till EU för att stoppa svenska statens kapitaltillskott till Green Cargo. Kapitaltillskottet är på 1,4 miljarder kronor.

Snön stoppade tågen
Det blev totalstopp för tågtrafiken i mellersta Sverige när snön vräkte ner under måndagskvällen och tisdagen. Många tåg ställdes in medan tre nattåg och tjogtals godståg tvingades stanna på Stambanan genom Övre Norrland.

Kapitaltillskott ger många nya lok
Två tredjedelar till nya lok och resten till nya vagnar och IT-satsningar. Så ser investeringsplanen ut för statliga godstrafikbolaget Green Cargo. Strax före jul beslutade riksdagen om ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor.

Sju dubbeldäckare till Bergslagen
Tåg i Bergslagen köper sju dubbeldäckare från Stadler för trafiken mellan Ludvika och Västerås via Fagersta och för en utökad trafik mellan Borlänge och Mora.

Trailer på tåg ökar igen
Kombitrafiken på järnväg mellan södra och norra Sverige minskade när Schenker slutade köra trailrar på tåg i höstas. Men efter idogt arbete av Sandahls Goods & Parcel och Real Rail är tågfrakterna nästan uppe på de gamla nivåerna.

Verkligheten i skala 1:87
Rickard Nordström bygger modeller av de svenska sitt-, ligg-, sov- och restaurangvagnarna som Kalmar verkstad byggde under 1980-talet och som levererades till SJ i drygt 400 exemplar.

Ny station i Väröbacka
Väröbacka kan få en ny station vid Västkustbanan och tät regionaltågstrafik. Men den som väntar på något gott får vänta länge, minst sex år.

En bok om en dröm och om tåg
Under 1970-talets andra hälft ägnade Mats Nyblom skolloven till att fotografera tåg. Han reste på de järnvägar som ännu låg kvar och fotograferade nästan alla lok och vagnar han såg.

Två upphandlingar, tre överklaganden
SJ och Arriva överklagar Mälardalstrafiks beslut att låta MTR köra Mälartågen i minst åtta år från december 2021.

Testkörningar inleds i Tyskland
Det dröjer ett år innan det första kommer till Sverige och drygt två år innan de sätts i trafik. Men nu har i alla fall provkörningarna med Västtrafiks nya motorvagnståg inletts i Tyskland.

Persontågen åter efter 37 år
Efter 37 och ett halvt år återfick Lomma och Furulund persontågstrafik på järnväg. Lommabanan har rustats upp för 270 miljoner kronor och på Luciadagen börjar Pågatågen rulla på den 19 kilometer långa banan.

Green Cargo satsar på ny teknik
Green Cargo testar i vinter vagnar med skivbromsar, vagnar med elförsörjning från loket för kyltransporter, automatkoppel och hybridlok.

Vy tog över nattågen i norr
Vy tog över nattågen till och från Övre Norrland från SJ, SJ övertog trafiken med Öresundstågen från Transdev, Lommabanan återfick persontågstrafiken efter 37 år och det blev enklare att köra godståg genom Hallsberg.

Nu invigs spårvägen i Lund
På lördag invigs spårvägen i Lund. Fem av sju vagnar är levererade men trafiken blir lite glesare än planerat den första tiden. Redan under provkörningarna inträffade den första olyckan sedan en cyklist kört mot rött ljus.

Spårväg bäst i större städer
Spårvagn är den bästa lösningen för kollektivtrafik i städer med mer än 150 000 invånare. Men spårvagnar kan ändå fungera bra i mindre städer som Lund med knappt 100 000 invånare i tätorten.

Lång strid om spårvägen i Lund
Spårvägen har verkligen engagerat Lundaborna, för eller emot. Debattinläggen och tidningsartiklarna har avlöst varandra genom åren.

MTR vann Mälartågen
MTR kommer att köra regionaltågen i Mälardalen från december nästa år. Det står klart sedan Mälardalstrafik avgjort upphandlingen av trafiken med Mälartågen. MTR jublar, SJ deppar.

Hector Rail kör tågen för Flixtrain
Det blir Hector Rail som kommer att dra tågen för Flixtrain när trafiken mellan Göteborg och Stockholm kommer i gång i vår. Det blir tre dubbelturer per dag och restider på tre och en halv timma.

Täcker knappt halva förlusten
Kollaktivtrafikbolagen i Sverige förlorar drygt sju miljarder kronor i minskade biljettintäkter år. Men ersättningen från staten via Trafikverket blir endast tre miljarder kronor.

1 000 spårväxlar får sensorer
Från reaktivt till förebyggande underhåll. Med data från 1 000 accelerometrar ska Trafikverket realtidövervaka tillståndet i spårväxlar och förutsäga när de är på väg att gå sönder.

SJ kör Krösatågen och Kustpilen
SJ tar över trafiken med Krösatågen och Kustpilen i december 2021. Avtalet med de sex länstrafikbolagen löper på tolv år och är värt drygt fyra miljarder kronor.

Långt avtal om malmtransporter
Railcare kommer att transportera järnmalm för Kaunis Iron från Pitkäjärvi till Narvik i ytterligare tio år. Det nya avtalet gäller till november 2031.

Tre nya kombitåg på två månader
Logistikföretaget GDL börjar efter nyår trafikera Jönköping-Göteborg med en ny kombipendel efter en schism med Green Cargo. CFL Cargo kommer att sköta tågdragningen. Men Båramopendeln Vaggeryd-Göteborg blir kvar.

Tre lok i tre länder
Det blir lok- och lokförarbyte i både Malmö och Padborg när Snälltåget nästa år börjar köra nattåg mellan Stockholm och Berlin. Hector Rail kommer att dra Snälltåget genom Danmark.

Tyska lok från Schweiz till Kiruna
Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance har köpt fem godstågslok från Schweiz, kommer att hyra ett sjätte lok och har option på ytterligare fyra lok.

Utbyggnaden av ERTMS skjuts upp
Utbyggnaden av det nya trafiksäkerhetssystemet ERTMS på Södra stambanan skjuts upp två-tre år. En ny tidsplan kommer kring årsskiftet.

Nystart för persontåg i norr
1 april återupptas persontågstrafiken mellan Boden och Haparanda efter 28 år utan ordinarie trafik. Stationen i Haparanda rustas upp och i Kalix byggs en helt ny station.

Regeringen tyst om nya nattåg
Regeringen har ännu inte tagit ställning till frågan om inköp av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken i Sverige. Men Trafikverket tror fortfarande på leverans av nya fordon 2025-2026.

Kräver sänkta banavgifter
Coronapandemin har drabbat svenska tågtrafikföretag hårt. SJ har förlorat 1,6 miljarder kronor, förlusterna för MTRX ökar och flera godstågsbolag har tappat 100-tals miljoner kronor.

Resenär oftare sena än tåget
De svenska tågresenärerna är mer försenade än de svenska tågen. Det är en av orsakerna till att resenärerna och allmänheten upplever tågen som mindre punktliga än de är i verkligheten.

Små vinster eller stora förluster
De flesta godstågsbolagen i Sverige redovisar mycket blygsamma vinster eller ordentliga förluster. Bristen på kapital försvårar anskaffningen av nya lok och vagnar och en effektivisering av transporterna.

Nytt kapital räddar Green Cargo
Ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor kan rädda det statliga godstågsbolaget Green Cargo. Men extremt billiga landsvägstransporter gör framtiden oviss för alla godstågsbolag.

750 000 ton flis eldas varje vinter
Kraftvärmeverket i Värtan är det största som eldas med biobränsle i Sverige. Det förser motsvarande 190 000 lägenheter med värme och genererar el som kan ladda 150 000 elbilar.

1 200 ton flis från skog till ugn
Lastningen går som tåget. Lossningen går som tåget. Men tåget går inte som tåget. Det blir många inbromsningar och många tunga starter när 1 200 ton bränsleflis transporteras från Småland till Stockholm.

100 miljarder för automatkoppel
Automatkoppel gör godstågstrafiken lite snabbare och mycket säkrare. Men kostnaden är enorm. Att förse Europas 500 000 godsvagnar beräknas kosta 50-100 miljarder kronor.

Sista tåget har gått från Hyltebruk
På fredagen gick det sista godståget med papper från Hyltebruk. Transporterna har pågått i 111 år men i fortsättningen kommer Stora Enso att skicka allt tidningspapper med lastbilar, ett dussintal varje dag.

Nya bromsar risk på vintern
För att minska bullret från bromsande godståg i Tyskland tvingas godstågsbolag i nästan hela Europa byta bromsblock på många godsvagnar. Resultatet kan bli fler tågolyckor i Sverige och Finland.

Green Cargo kan köpa 100 ellok
Green Cargo har förnyat avtalet med den rumänska loktillverkaren Softronic om framtida leveranser av Transmontana-lok. Avtalet ger Green Cargo möjlighet att köpa tio lok per år i tio år.

Fritidsresenärerna räddar SJ
Fritidsresenärerna räddar SJ under coronapandemin. Medan affärsresenärerna fortfarande stannar hemma har fritidsresandet ökat kontinuerligt under sommaren och hösten.

Ny godspendel Oslo–Göteborg
Sedan mitten av september körs ett nytt godståg mellan Oslo och Göteborg, till att börja med en gång i veckan. Tåget minskar trafiken på E6 med 2 000 lastbilar och därmed koldioxidutsläppen med 700 ton om året.

Bättre tider för SJ:s nattåg
Resandet med nattågen har påverkats allra minst när coronapandemin har slagit hårt mot all kollektivtrafik. I december utökas nattågstrafiken i Sverige för första gången på årtionden.

Kollektivtrafiken förlorar miljarder
Kollektivtrafikbolagen tappar i år 7-8 miljarder kronor i förlorade biljettintäkter på grund av coronapandemin. Nästa år väntar minskad trafik och höjda biljettpriser.

MTR förlorade en halv miljard
Förra året var ett bra år för MTR i Sverige, i alla fall jämfört med 2018. De katastrofala förlusterna 2018 förvandlades till betydande förluster 2019. Men sen kom coronapandemin.

Direktupphandling av nattågen
Trafikverket kommer att genomföra en direktupphandling av nattågstrafik mellan Sverige och Hamburg respektive Bryssel.

Batteritåg på Kinnekulle
Det mesta pekar mot elhybridtåg för trafiken på Kinnekullebanan. Men vätgasdrift är definitivt inte uträknad. På kort sikt blir biodiesel i Itino-tågen.

Inlandsbanan tror på vätgas
Inlandsbanan satsar på eldrift. Men i stället för att elektrifiera 106 mil järnväg för åtta miljarder kronor, tror ledningen för Inlandsbanan på vätgas och bränsleceller. De första tågen kan rulla om fem år.

Biodiesel målet i Småland
100 procent biodiesel. Det är kravet från länstrafikbolagen när de upphandlar nya tåg för de många icke-elektrifierade banorna i Småland.

Systemomställning i Mariestad
Vätgas som drivmedel i tåg, bilar – och förskolor. I Mariestad arbetar man med en systemomställning för att få hela samhället fossilfritt.

Lastbilstrailrar kvar på spåren
När logistikjätten DB Schenker avbröt allt samarbete med Sandahls i Småland riskerade 40 000 lastbilstransporter att hamna på E4 varje år.

Nya vagnen i trafik
Kring årsskiftet sätts de två första av de nya spårvagnarna i ordinarie trafik i Göteborg. Våren 2022 ska alla 40 ha levererats. Erfarenhetsdriften har inte avslöjat några nämnvärda problem.

Nya tåg till Småland försenas
Leveransen av nya tåg till länstrafikbolagen i Småland och Blekinge försenas minst ett år.

Vill stoppa bidrag till Green Cargo
Riksdagen måste stoppa regeringens förslag om ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor till Green Cargo. Det kräver ledningen för konkurrenten Hector Rail, landets näst största godstågsbolag.

Premiär för långrälsåtervinning
Rälerna från Södra stambanan mellan Malmö och Lund får nytt liv i södra Halland. Flytten 16 mil norrut sparar cirka tio miljoner kronor och utsläpp av 2 200 ton koldioxid.

Halvt spårbyte på Älvsborgsbanan
37 kilometer av Älvsborgsbanan får i höst ny makadam och nya betongsliprar. Tre driftplatser får nya växlar. Men rälerna byts inte ut, de svetsas samman till skarvfritt spår.

1,4 miljarder kr till Green Cargo
Godstågsbolaget Green Cargo kommer att få 1,4 miljarder kronor i kapitaltillskott av ägaren, staten.

Tre månader till start
Om tre månader tar Vy Tåg över nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland.

Coop-trailrar går som tåget
Det börjar bra och det slutar ändå bättre. Coop-tåget från Malmö godsbangård till terminalen i Bro avgår elva minuter tidigt och går i mål 48 minuter före utsatt tid.

Nya X2000 fyra år försenad
2013 beslöt SJ att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men provkörningarna inleddes först 2017 och ännu är det första tågen inte klart för trafik. Nu lovar SJ premiärtur i vinter.

Räddaren i nöden behöver hjälp
I 30 år har X2000 varit Sveriges snabbaste och bekvämaste tåg. Utan X2000 hade SJ förmodligen inte överlevt det senaste sekelskiftet.

22 år från tanke till verklighet
Det tog 22 år från den första utredningen startade till tåget sattes i trafik. Utmaningarna var gigantiska, bakslagen många. Men 4 september 1990 sattes X2000 i trafik mellan Stockholm och Göteborg.

610 miljoner kr i EU-bidrag
Sverige får 59 miljoner euro, motsvarande ca 610 miljoner kronor, i EU-bidrag till fyra järnvägsprojekt. De största delarna går till fyrspårsutbyggnaden Flackarp-Arlöv och Västlänken genom Göteborg.

BIM gör sitt intåg på järnvägarna
Sista etappen på renoveringen av Getingmidjan är den första järnvägsprojekt där entreprenörerna använt virtuella tredimensionella modeller i stor utsträckning.

Ballastfria spår minskar underhåll
Räler och växelsektioner kördes på lastbil från Ystad till Tallinn. Spår och växlar är bultade i broarnas stålsektioner. Det finns sju och en halv växel på bron.

Tågstopp sex dygn Malmö-Lund
Under sex dygn ska två tillfälliga spår mellan Hjärup och Åkarp och två helt nya spår genom Arlöv kopplas in på Södra stambanan.

Getingmidjan snart som ny
150 år efter invigningen av sammanbindningsbanan genom centrala Stockholm 1871 är Getingmidjan som ny.

720 miljoner över hela landet
Regeringen föreslog i maj 720 miljoner kronor extra på järnvägsunderhållet 2020. Trafikverket har i sommar beslutat att använda pengarna för förstärka basunderhållet och öka reinvesteringarna över hela landet.

Rekord i inställda tåg
Tågtrafiken på Stångådalsbanan Linköping-Kalmar har i många år fungerat uselt. Trafiken på Tjustbanan Linköping-Västervik har fungerat ännu sämre.

Förlust för Green Cargo
Coronapandemin har inte påverkat godstransporterna och lönsamheten så mycket som befarat. Men Green Cargo tvingas ändå redovisa ett minusresultat.

Första vagnarna på plats i Lund
29 juli kom Åsa-Hanna. I fredags kom Sfinxen. Om fyra månader invigs spårvägen i Lund. Den sex kilometer långa banan kommer att trafikeras med sju vagnar.

Strid om Inlandsbanans framtid
En bana i avfolkningsbygderna med undermålig standard eller en outnyttjad resurs. Åsikterna om Inlandsbanan går isär.

Ökande transporter till Båramo
Transporterna av containrar i Båramopendeln ökade med fyra procent under första halvåret i år.

Nattåg till Hamburg och Bryssel
Regeringen vill återuppväcka nattågstrafiken mellan Sverige och kontinenten och beredd att satsa 400 miljoner kronor under fyra år.

1409 blir app för alla
Är tåget en halvtimma sent kanske man kan ta en fika i lugn och ro i stället för att rusa till stationen. Med appen 1409 är det möjligt.

Enhetlig trafikledning
Trafikledningscentralen i Boden fick i juni ett nytt system för styrning av tågtrafiken i Övre Norrland.

SJ tappade 900 miljoner
SJ:s rörelseresultat försämrades med drygt 900 miljoner kronor andra kvartalet i år och antalet resenärer minskade med 77 procent.

Kardonbanan klar i höst
Den sju kilometer långa järnvägen som ska förbinda Södra stambanan med hamnar och industriområdena på Händelö i Norrköping är klar för trafik i höst.

ERTMS sänker tågtrafiken
Kostnaden för införandet av ERTMS på järnvägarna i Sverige blir 46 miljarder kronor. Det har Ramböll räknat ut på uppdrag av Trafikverket och Tågföretagen.

20 år med Öresundsförbindelsen
(2020-06-30). 134 år efter den första ansökan men flera månader för tidigt invigdes Öresundsförbindelsen för 20 år sedan.

Ingen dröm för godstrafiken
(2020-06-30). Öresundsbron skulle bli för brant och för dyr. Därför var den fasta förbindelsen över och under Öresund inte särskilt populär på SJ Gods.

Många vill till Norrland i sommar
(2020-06-25).Sedan Folkhälsomyndigheten aviserade att reserestriktionerna skulle bli mindre strikta har bokningarna till SJ:s nattåg till Jämtland och Övre Norrland ökat drastiskt.

Nattåg Stockholm-Berlin 2021
(2020-06-22). Det blir ingen nattågstrafik mellan Malmö och Berlin i sommar. Men nästa år storsatsar Snälltåget och kör liggvagnar mellan Stockholm och Berlin via Malmö och Hamburg.

Oro för trängsel i sommartrafiken
(2020-06-18). Midsommar är normalt en av de största resehelgerna i Sverige. Men i år är flygtrafiken så gott som inställd och tågtrafiken mer än halverad. Oron för trängsel och spridning av coronavirus är stor.

Euromaint flyttar in i Raladepån
(2020-06-17). Euromaint hyr den nya tågverkstaden i Hallsberg. TXG Maintenance lämnade verkstaden i vredesmod sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra.

EQT säljer Hector Rail
(2020-06-16). Det svenska investmentbolaget EQT säljer Hector Rail, Sveriges största privatägda godstågsbolag, till Ancala, ett betydligt mindre brittiskt investmentbolag.

Railcare kör malm åt LKAB
(2020-06-15). Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader.

Begagnat lyft för Inlandsbanan
(2020-06-12). Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan.

SJ ökar trafiken efter midsommar
(2020-06-10). SJ utökar fjärrtågstrafiken med 25 procent efter midsommarhelgen.

Första tåget från Norvik
(2020-06-09). Ett historiskt ögonblick för Stockholms Hamnar och Green Cargo – det första lastade tåget från Norvikshamnen.

Fler tåg när restriktioner avskaffas
(2020-06-08). Tågtrafiken utökas när restriktionerna för resor inom Sveriges avskaffas.

Lönsamt satsa på 250 km/h
(2020-06-01). Det är lönsamt att uppgradera Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h.

Mer trafik i Malungsfors
(2020-05-29). I höstas återinvigdes virkesterminalen i Malungsfors och tågtrafiken mellan Vansbro och Malung på Västerdalbanan återuppstod.

Inlandsbanan fjärrmanövreras
(2020-05-27) Växlar och signaler styrs från de nya tågledningscentralerna.

Tio röjningslok i ständig beredskap
(2020-05-25) Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige.

Danska diesellok poppis i Sverige
(2020-05-23) Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köpte tre starka diesellok från danska DSB.

Oklart om nattågen till Berlin
(2020-05-22) Pandemin och osäkerheten kring tågresor över gränserna gör det osäkert om och när trafiken kan komma igång.

Omvägar för godset från hamnen
(2020-05-19). Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje.

Hamnrekord för containertrafiken
(2020-05-19). Containertransporterna till och från Göteborgs hamn är trots coronapandemin nära tidigare rekordnivåer.

Ny tågdepå i Hässleholm
(2020-05-15). Om två veckor, 29 maj, invigs den nya tågdepån i Hässleholm, en av de största i Sverige. Här ska de 111 Öresundstågen städas, tvättas och underhållas.

SJ kör nattåg Göteborg – Umeå
(2020-05-12). SJ fortsätter att köra nattåg från både Stockholm och Göteborg till Umeå och Duved.

Västlänken – Första sprängsalvan
(2020-05-08) På torsdagen sköts den första sprängsalvan för järnvägstunneln under centrala Göteborg, Västlänken.

Allt längre väntan för godstågen
(2020-05-06). Godstågen får stå åt sidan när snabbtåg, regionaltåg och lokaltåg ska fram.

Långt till vinst för Green Cargo
(2020-05-04). Något ökad omsättning, något minskad förlust och något fler nya affärer.

Vinsten utraderad på två veckor
(2020-05-04). Resandet med SJ:s tåg ökade kraftigt under årets första tio veckor. Fallet i mars i coronapandemins spår blev brant och hela kvartalets vinst raderades ut på två veckor.

Svag ökning av tågresandet
(2020-04-30). Tågresandet ökar. Men mycket försiktigt och från en extremt låg nivå.

Nattåg till Bryssel kräver beslut
(2020-04-29) Trafikverket föreslår att Malmö-Köln-Bryssel blir den första sträckningen för nattåg till kontinenten som upphandlas.

Flera frågetecken för Vy
(2020-04-27) Inget är ännu klart. Det är beskedet från Vy Tåg när det gäller möjligheten att köra nattågen mellan Luleå och Stockholm till och från Göteborg.

Oviss framtid för SJ:s nattåg
(2020-04-24) SJ kan komma att köra nattåg till och från Umeå trots att Norskägda Vy tar över den upphandlade trafiken i december.

Trafikverket vill köpa nya nattåg
(2020-04-22) Trafikverket vill köpa lok och vagnar för den upphandlade tågtrafiken mellan Stockholm och Norrland.

Cororna bromsar utbildningar
(2020-04-20). Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare.

Mer livsmedel på tåg efter corona
(2020-04-18) Lastbilstransporter fungerar sämre under Coronapandemin. En lösning kan vara att köra fler varor med tåg.

Tågen rullar åter för ICA
(2020-04-14) Scanlog, Ica, Volvo och Green Cargo har kommit överens om att köra godstågen mellan Gent och Sverige.

De gula maskinernas högtid
(2020-04-09) Ingen annan tid på året arbetas så mycket på de svenska järnvägarna som under påsken. 2020 är inget undantag.

Alstom får stororder på ERTMS
(2020-04-07) Alstom ska installera ombordsystem för det nya europeiska tågsäkerhetssystemet ERTMS på 77 Öresundståg med option på resterande 34 tågsätt.

Här byggs flaskhalsen bort
(2020-04-06) I december 2024 ska den sista betydande flaskhalsen på Västkustbanan förvandlas till historia.

Akut kris för tågtrafikbolagen
(2020-04-03) Tågtrafikföretagen hotas av akut likviditetskris och konkurs.

Coronakris för länstrafikbolagen
(2020-04-02) Det kraftigt minskade resandet med kollektivtrafiken drabbar de svenska länstrafikbolagen och de 21 regionerna hårt.

Sex järnvägsbyggen får klartecken
(2020-03-31) Regeringen ger klartecken till Trafikverket att starta byggandet av sex stora järnvägsprojekt de närmaste åren.

Coronaviruset ger fler kombitåg
(2020-03-29) Spridningen av coronaviruset och stängningen av många fabriker tycks inte drabba de svenska godstågsbolagen så hårt som väntat.

”Det är en kraftig nedgång”
(2020-03-25) Från all-time-high till all-time-low på tre veckor. Rädslan för spridningen av Coronaviruset har medfört att SJ och MTR Express förlorat en mycket stor del av resenärerna.

Corona försenar nya spårvagnar
(2020-03-24) I början av mars kom den andra av de 40 nya spårvagnarna till Göteborg. Den första vagnen har provkörts ett par månader.

Ståltåget genom vinterkvällen
(2020-03-24) Det har börjat mörkna och klockan har hunnit bli 15:09 innan tåg 9107 lämnar Boden C. Det har varit ett växelfel i Notviken och trafikstopp mellan Luleå och Boden.

Plats för fler tåg på stambanan
(2020-03-24) På några årtionden har tågtrafiken på Västra stambanan mer än fördubblats.

Framtiden har sex axlar
(2020-03-24) Framtiden har sex axlar. Markus Gardbring, COO på Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag, är helt säker. Fyraxliga lok, hur starka de än är, får inte ner kraften i spåret.

Tre procent fler på Västtrafiks tåg
(2020-03-24) Resandet med Västtrafiks tåg ökade med tre procent 2019 jämfört med året innan. Under året gjordes 20,2 miljoner resor med Västtågen.

2021 får Västtrafik nya tåg
(2020-03-23) Nästa år kommer det första nya motorvagnståget till Västtrafik, om knappt fem år ska 45 beställda tåg vara i trafik.

Effektivare rangerbangårdar
(2020-02-27) Green Cargo har gått med förlust varje år under hela 2010-talet trots en ihållande högkonjunktur och ökande transporter.

Statsbidrag hjälper Green Cargo
(2020-02-27) 2019 var ännu ett bekymmersamt år för statliga Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag.