fbpx

Utbyggnaden av ERTMS skjuts upp

Utbyggnaden av ERTMS skjuts upp Utbyggnaden av det nya trafiksäkerhetssystemet ERTMS på Södra stambanan skjuts upp två-tre år. En ny tidsplan kommer kring årsskiftet. Men målet är fortfarande att Södra stambanan ska ha ERTMS år 2030.   Av Ulf Nyström • Publicerad...

Nya bromsar risk på vintern

Nya bromsar risk på vintern För att minska bullret från bromsande godståg i Tyskland tvingas godstågsbolag i nästan hela Europa byta bromsblock på många godsvagnar. Resultatet kan bli fler tågolyckor i Sverige och Finland. AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 28 oktober 2020...

Batteritåg på Kinnekulle

Batteritåg på Kinnekulle Det mesta pekar mot elhybridtåg när Västra Götalandsregionen och Västtrafik ska köpa nya tåg för trafiken på Kinnekullebanan. Men vätgasdrift är definitivt inte uträknad. På kort sikt blir det biodiesel i Itino-tågen. AV ULF NYSTRÖM •...

Inlandsbanan tror på vätgas

ANNONS Inlandsbanan tror på vätgas Inlandsbanan satsar på eldrift. Men i stället för att elektrifiera 106 mil järnväg för åtta miljarder kronor, tror ledningen för Inlandsbanan på vätgas och bränsleceller. De första tågen kan rulla om fem år. AV ULF NYSTRÖM •...

Biodiesel målet i Småland

Biodiesel målet i Småland 100 procent biodiesel. Det är kravet från länstrafikbolagen när de upphandlar nya tåg för de många icke-elektrifierade banorna i Småland.  AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 7 oktober 2020 FOTO: KASPER DUDZIK Kustpilen Y31 1425 på väg från Linköping...