fbpx

Euromaint flyttar in i Raladepån

Euromaint flyttar in i Raladepån Euromaint hyr den nya tågverkstaden i Hallsberg. TXG Maintenance lämnade verkstaden i vredesmod sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra.   AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 17 juni 2020 FOTO: KASPER DUDZIKTrain...

Lönsamt satsa på 250 km/h

Lönsamt satsa på 250 km/h Det är lönsamt att uppgradera stora delar av Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h. Det är extremt lönsamt att uppgradera kortare sträckor på de aktuella banorna. AV ULF NYSTRÖM •...

Inlandsbanan fjärrmanövreras

Trafiken på Inlandsbanan fjärrstyrs Nu bommas tågklarerarnas expeditioner på Inlandsbanans mötesstationer igen en efter en. Men tågen slutar inte att gå. Tågklarerarna fjärrmanövrerar växlar och signaler från de nya tågledningscentralerna i Sveg, Hoting och Storuman....

Tio röjningslok i ständig beredskap

Tio röjningslok i ständig beredskap Röjningslok står nu i beredskap dygnet runt året runt på tio platser i Sverige. I storstadsområdena ska evakuering av tåg inledas högst en timma efter haveri. Röjning av spåren ska påbörjas inom två timmar. AV ULF NYSTRÖM •...

Omvägar för godset från hamnen

Tillfällig lösning för dubbelspårsbygge Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje. I december 2023 ska ytterligare nästan två kilometer av den tio kilometer långa banan ha två spår.   AV ULF NYSTRÖM • Publicerad...