Annons:


Stockholm C omvandlas från grunden
Byggstart om sex-sju år, klart om 20 år och kostnad närmare 40 miljarder kronor. Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt tar tid att genomföra och kostar mycket pengar. Men år 2045 ska Stockholm C vara en helt annan station än i dag.
Akut kris för tågtrafikbolagen
Tågtrafikföretagen hotas av akut likviditetskris och konkurs. SJ har dragit ner snabbtågstrafiken mellan Göteborg och Stockholm med nästan 80 procent, ändå går tågen nästan tomma. Snälltåget har ställt in nästan alla avgångar. Tågab har korttidspermitterat medarbetare. SJ följer troligen efter.
Tyska lok från Schweiz till Kiruna
Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance har köpt fem godstågslok från Schweiz, kommer att hyra ett sjätte lok och har option på ytterligare fyra lok.
SJ på rätt väg med Nya X2000
Premiärvisning av Nya X2000, beställning av nya regional- och snabbtåg och ökat resande efter coronapandemin. SJ är på rätt väg i novembermörkret. Men just nu är det kaos i personalplaneringen och många tåg ställs in.
Fortfarande stort minus för SJ
Från brakförlust till storförlust. SJ redovisar ett rörelseresultat på minus 415 miljoner kronor för andra kvartalet 2021. Förra året gav andra kvartalet ett minus på 656 Mkr.
Senaste nytt
Nya lok men gammal bistro
Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.
Nu färdigställs tunneln under Varberg
Natten till måndagen kördes det sista tåget på en enkelspåriga Västkustbanan genom Varberg. 14 juli återupptas tågtrafiken men då rullar tågen i dubbelspårstunneln under Varberg.
Sista tåget var försenat
Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget. Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.
Debatt & krönikor
DEBATT: ”Dags att ompröva järnvägsunderhållet”
En ny studie från Boston Consulting Group (BCG) visar att många infrastrukturförvaltare i Europa fortfarande förlitar sig på föråldrade och reaktiva strategier för järnvägsunderhåll, något som leder till höga kostnader och minskad tillförlitlighet. Ett skifte till mer strategiska och datadrivna arbetssätt är akut nödvändigt. Det menar Christian Haslestad, partner på Boston Consulting Group.
”Europaspåret viktig för ökad spårkapacitet i Skåne”
Några av Sveriges hårdast belastade järnvägssträckor finns i Skåne enligt Trafikverkets rapport om järnvägens kapacitetsutnyttjandet 2024. På flera sträckor ska gods-, fjärr-, regional- och lokaltåg dela på kapaciteten och för den gränsöverskridande trafiken finns idag bara en järnvägsförbindelse över Öresund. Det bidrar till störningskänslighet och ett högt kapacitetsutnyttjande menar Hanne Skak Jensen som är projektledare Europaspåret.
Så får vi bättre utbud och lönsamhet i nattågstrafiken
De direkta nattågen mellan Göteborg och Jämtland gick för sista gången söndagen den 27 april 2025. Nu får resenärerna byta tåg i Stockholm vilket är besvärligt då tåget från Jämtland ankommer redan 5.05 på morgonen. Bo-Lennart Nelldal och Anders Lundberg har ett förslag på lösning.
Platsannonser

Tågföretagen söker en senior näringspolitisk expert
Tågföretagen söker en ny kollega som vill vara med och forma framtiden inom tågbranschen i en roll som näringspolitisk expert.
Annons:

Annons:

Aktuella teman
Danska diesellok populära i Sverige
Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köpte tre tunga och starka diesellok från danska DSB. Ett hyrdes ut direkt och nu står tågföretagen i kö för att hyra de två kvarvarande.
DEBATT: Vy Tåg utförde gediget underhåll
Vy Tåg anser att artikeln om övertagandet av nattågstrafiken till Övre Norrland, som publicerades på Järnvägar.nu 21 februari, inte gav all väsentlig information om statusen för lok och vagnar vid deras övertagande och inte heller när de lämnade över trafiken till ny operatör.