fbpx

Tre lok i tre länder

Det blir lok- och lokförarbyte i både Malmö och Padborg när Snälltåget nästa år börjar köra nattåg mellan Stockholm och Berlin. Hector Rail kommer att dra Snälltåget genom Danmark.

 

Av Ulf Nyström • Publicerad 27 november 2020

FOTO: KASPER DUDZIK
Hector Rail har dragit Snälltåget förut, i november 2009 gjorde 141 002 med tåget Malmö-Stockholm uppehåll i Alvesta.

”Det blir första gången på ett bra tag som vi kör persontåg och det är alltid lika spännande”, säger Anders Bellander, marknadschef på Hector Rail.

”Det är ju Snälltåget som säljer biljetterna och möter kunderna men det är ändå roligt att ha människor ombord på tågen.”

Hector Rail, Sveriges näst största godstågsbolag, har tidigare dragit Snälltåget mellan Stockholm och Malmö, Blå tåget för Skandinaviska Jernbanor mellan Göteborg och Stockholm och chartertågen för DN mellan Stockholm och Venedig.

”Det var i samband med körningarna för DN som vi skaffade licens för att köra persontåg i Danmark och det kommer ju väl till pass nu”, säger Bellander.

Horisontalläge genom Danmark

Snälltågets satsning på nattåg till Berlin via Hamburg blir nypremiär för reguljära nattåg mellan Sverige och Tyskland via Danmark. Inte sedan 1990-talet har det gått att sova sig genom Danmark på tåg. I alla fall inte i en säng.

SJ och därefter Snälltåget, dotterdotterbolag till Transdev, har tidigare kört nattåg mellan Malmö och Berlin sommartid men då via färja mellan Trelleborg och Sassnitz.

Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget, hoppas att trafiken med nattåg till kontinenten kan komma igång redan i februari.

”Vi har planerat att köra sex tåg till Bischofshofen i Österrike i samband med sportloven i Sverige”, säger han. ”Men då måste coronapandemin vara ordentligt i avtagande.”

”Det är nog större chans att vi kommer igång med trafiken till Berlin 27 mars men även där finns det ju frågetecken för pandemin.”

”Det blir första gången på ett bra tag som vi kör persontåg och det är alltid lika spännande.”

 

Anders Bellander, marknadschef på Hector Rail

Dagliga avgångar kommande sommar

Snälltåget kommer att köra nattåget från Sverige onsdagar och lördagar 27 mars-29 september och från Berlin onsdagar och lördagar 31 mars-2 oktober.

Under sommarmånaderna, 11 juni -5 september, går nattågen varje dag eller snarare varje natt.

Dessutom körs tågen troligen kring höstlovet och julmarknaderna i Berlin 2021.

I praktiken kommer ett par liggvagnar att kopplas på Snälltågets eftermiddagståg från Stockholm.

I Malmö ersätts Vectron-loket som Snälltåget hyr för trafiken i Sverige av ett Traxx-lok från Hector Rail och ett antal sittvagnar kopplas från och ett antal liggvagnar kopplas till.

I Padborg, nära dansk-tyska gränsen, ersättas Traxx-loket av ett lok som Transdevs tyska dotterbolag Trandsdev Regio Ost hyr från Wedler Franz Logistik (WFL).

Tågmöte och lokbyte i Padborg

Vid tågkörningen från Berlin till Stockholm sker samma manövrar fast i omvänd ordning. Syd- och nordgående tåg möts i Padborg varför tågdragningen inte kräver mer än ett lok från Hector Rail och ett från WFL.

”Det är allt annat än en barnlek att köra nattåg genom Europa”, säger Marco Andersson. ”Olika strömsystem och olika tågsäkerhetssystem kräver väldigt ofta olika lok.”

De Vectron-lok som Snälltåget använder mellan Stockholm och Malmö får inte framföras i Danmark eftersom de inte är utrustade med det danska trafiksäkerhetssystemet.

”Hector Rail har ju lok som kan framföras i Danmark och lokförare som får köra tåg i Danmark så den enkla lösningen är att anlita Hector Rail för sträckan Malmö-Padborg”, säger Marco Andersson.

”För tågdragningen i Tyskland samarbetar vi med WFL som tidigare kört våra tåg mellan färjeterminalen i Sassnitz och Berlin.”

Stort intresse för nattågen

Enligt Andersson är intresset för den nya nattågsförbindelsen mycket stort och många har redan bokat plats.

”Det verkar finnas ett stort uppdämt behov av att kunna resa fritt när pandemin är över”, säger han. När pandemin satte fart för ett par veckor sedan sjönk bokningstakten på samma sätt som resandet med våra tåg i Sverige minskade.”

Marco Andersson och hans kollegor väntar spänt på de reserekommendationer för jul- och nyårshelgen som Folkhälsomyndigheten offentliggör inom kort.

”Vi har många bokningar i våra nattåg till Jämtlandsfjällen under helgerna och vi och våra resenärer väntar på besked”, säger Andersson.

Fler artiklar

Vill du läsa fler artiklar?