Annons:

Publicerad: 2024-09-26

20 nya vätgaslok till Väte

VÄTE Rail byter ut hela sin lokpark mot 20 nya PESA 42 vätgaslok från den polska loktillverkaren PESA. Det första loket levereras till VÄTE inom två år och sedan ska alla lok vara på plats till 2030.

Text: Peter Johnsson

PESA 42 är ett 4-axligt lok med 4x180kW motorer och en maxhastighet på 90 km/h. Två bränsleceller på 85 kW står för energiproduktionen och loket är utrustat med radiostyrning. FOTO: PESA
Kontrakten signerades av Jan G Forslund och Adrian Lindqvist med flera under Innotrans i Berlin.

PESA 42 är ett lok framtaget främst för växling och arbete på depåer, intermodala terminaler, i hamnar och som lokalgodståg.

”Vi skiftar ut alla våra gamla lok. Vi har 20 lok i produktionen idag och alla dessa ska bytas ut”, säger Jan G Forslund.

Och valet av just PESA 42 var enkelt.

”Det finns inget annat växlings- och lokalgodslok som drivs med vätgas och bränsleceller helt enkelt.”

”Sveriges grönaste godsbolag”

De är 4-axliga med 4x180kW motorer och en maxhastighet på 90 km/h. Två bränsleceller på 85 kW står för energiproduktionen och loket är utrustat med radiostyrning.

”Vår vision är att vara det grönaste godsbolaget i Sverige och helt koldioxidneutrala till 2030. Det är så här vi klarar det”, säger Jan G Forslund, delägare och styrelseordförande i VÄTE Rail.

Att komma igång med trafiken på så kort tid med ett nytt drivmedel ska inte heller vara något problem enligt Jan G Forslund.

”Vår första kund som vi kommer arbeta tillsammans med producerar egen vätgas, så vi för just nu diskussioner om hur vi ska lägga upp arbetet tillsammans”, säger han.

”Vi är oerhört glada för den här möjligheten. Det ger oss en chans att glänta på dörren till en ny framtid med ett helt hållbart drivmedel. Vi hoppas med detta kunna ändra synen på vätgas på järnväg i Sverige”, säger Jan G Forslund.

Annons:

Väte tar över tung växling

Väte Trafik tar vid årsskiftet över växlingen av ståltågen i Borlänge och Oxelösund för SSAB. Green Cargo behåller växlingen i Luleå.

Annat svenskt bolag köper loken

VÄTE Rail hyr loken av det nystartade företaget Hankavik AB.

”Det här är ett stort steg både för oss och för branschen. Vi tror på svensk järnväg och vill satsa på miljövänliga lok för framtiden. Det här är första steget”, säger Adrian Lindqvist, en av ägarna.

Tar över växling av ståltågen

VÄTE Rail har verksamhet över hela landet och sköter bland annat godsvagnsväxlingen i Trelleborg och på flera andra platser och kör sedan snart två år godståg mellan Göteborg och Ånge via Hallsberg och Sundsvall samt sedan i juni godståg mellan Göteborg och Haparanda via Umeå och Sundsvall.

Dessutom tar VÄTE via systerbolaget VÄTE Trafik vid årsskiftet över växlingen av ståltågen i Borlänge och Oxelösund för SSAB. Green Cargo behåller växlingen i Luleå.

VÄTE Rail omsatte 190 miljoner kronor 2023, redovisade en vinst på 5,5 Mkr och har för närvarande drygt 100 fast anställda samt inhyrd personal.

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Notis

Mälardalstrafik utökar trafiken mellan Stockholm och Uppsala

Mälardalstrafik planerar att successivt utöka antalet avgångar med Mälartåg på flera sträckor från och med den 15 december 2024. Störst utökning blir det mellan Stockholm och Uppsala i och med att SJ avslutar sin regionaltågstrafik på sträckan. För trafiken mellan Stockholm och Uppsala är planen att det ska bli samma utbud av trafik som SJ Regional och Mälartåg erbjuder tillsammans i dag.

Nyhet

Storsatsning på tåg i Kristinehamn

Nyligen startade den första lokförarutbildningen i Kristinehamn och nästa höst inleds en treårig gymnasieutbildning till tågtekniker. Tågab hoppas dessutom kunna påbörja en utbyggnad av sin verkstad i vår.

Nyhet

Uppförsbacke för tågtrafiken

Nu vankas kärva tider på godstrafiken och den upphandlade persontrafiken på järnvägen. Vid årsskiftet höjs banavgifterna för godstågstrafiken kraftigt samtidigt som det statliga anslaget för köp och stöd till persontågstrafik blir i stort sett oförändrat.

Notis

Tågplan 2025 fastställd

I tågplanen för 2025 samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.