Annons:
20 nya vätgaslok till Väte
Väte Rail byter ut hela sin lokpark mot 20 nya SM42-6Dn vätgaslok från den polska loktillverkaren Pesa. Det första loket levereras till Väte inom två år och sedan ska alla lok vara på plats till 2030.
Text: Peter Johnsson

SM42-6Dn Hydrogen är ett 4-axligt lok med 4x180kW motorer och en maxhastighet på 90 km/h. Två bränsleceller på 85 kW står för energiproduktionen och loket är utrustat med radiostyrning. FOTO: Pesa

Kontrakten signerades av Jan G Forslund och Adrian Lindqvist med flera under Innotrans i Berlin.
SM42-6Dn är ett lok framtaget främst för växling och arbete på depåer, intermodala terminaler, i hamnar och som lokalgodståg.
”Vi skiftar ut alla våra gamla lok. Vi har 20 lok i produktionen idag och alla dessa ska bytas ut”, säger Jan G Forslund, delägare och styrelseordförande i Väte Rail.
Och valet av just SM42-6Dn var enkelt.
”Det finns inget annat växlings- och lokalgodslok som drivs med vätgas och bränsleceller helt enkelt.”
”Sveriges grönaste godsbolag”
De är 4-axliga med 4x180kW motorer och en maxhastighet på 90 km/h. Två bränsleceller på 85 kW står för energiproduktionen och loket är utrustat med radiostyrning.
”Vår vision är att vara det grönaste godsbolaget i Sverige och helt koldioxidneutrala till 2030. Det är så här vi klarar det”, säger Jan G Forslund.
Att komma igång med trafiken på så kort tid med ett nytt drivmedel ska inte heller vara något problem enligt Jan G Forslund.
”Vår första kund som vi kommer arbeta tillsammans med producerar egen vätgas, så vi för just nu diskussioner om hur vi ska lägga upp arbetet tillsammans”, säger han.
”Vi är oerhört glada för den här möjligheten. Det ger oss en chans att glänta på dörren till en ny framtid med ett helt hållbart drivmedel. Vi hoppas med detta kunna ändra synen på vätgas på järnväg i Sverige”, säger Jan G Forslund.
Annons:

Väte tar över tung växling
Väte Trafik tar vid årsskiftet över växlingen av ståltågen i Borlänge och Oxelösund för SSAB. Green Cargo behåller växlingen i Luleå.
Annat svenskt bolag köper loken
Väte Rail hyr loken av det nystartade företaget Hankavik AB.
”Det här är ett stort steg både för oss och för branschen. Vi tror på svensk järnväg och vill satsa på miljövänliga lok för framtiden. Det här är första steget”, säger Adrian Lindqvist, en av ägarna.
Tar över växling av ståltågen
Väte Rail har verksamhet över hela landet och sköter bland annat godsvagnsväxlingen i Trelleborg och på flera andra platser och kör sedan snart två år godståg mellan Göteborg och Ånge via Hallsberg och Sundsvall samt sedan i juni godståg mellan Göteborg och Haparanda via Umeå och Sundsvall.
Dessutom tar Väte via systerbolaget Väte Trafik vid årsskiftet över växlingen av ståltågen i Borlänge och Oxelösund för SSAB. Green Cargo behåller växlingen i Luleå.
Väte Rail omsatte 190 miljoner kronor 2023, redovisade en vinst på 5,5 Mkr och har för närvarande drygt 100 fast anställda samt inhyrd personal.
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Svåra tider i järnvägsbranschen
Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.
Nio av tio tåg i tid
Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.
1409 utvecklas
Sträckorder till lokförare, förfinat underlag för eco-drivning och telefonnummer till kundtjänst för tågresenärer. Tydal Systems avslöjade flera nyheter på 1409-dagen i Västerås häromveckan.
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.