Järnvägsmässor, mötesplatser, konferenser och seminarier
Att delta i en järnvägsmässa eller konferens är mer än bara ett tillfälle att mingla. Det är här framtiden för järnväg stakas ut, där innovationer presenteras och branschens ledande röster diskuterar lösningar på allt från kapacitetsbrist till hållbara transporter.
Train & Rail 2023. FOTO: Kasper Dudzik
F
ör företag i järnvägssektorn är mässorna ett tillfälle att få visa upp nya tekniska landvinningar, medan yrkesverksamma får chansen att nätverka med beslutsfattare och experter från hela världen. Genom föreläsningar, paneldiskussioner och utställningar får deltagarna insikt i de trender som formar morgondagens järnvägssystem, med fokus på både teknik och effektivitet.
De tre senaste artiklarna om mässor, konferenser och seminarier
Omtag Svensk Järnväg släpper ny rapport
Infrastrukturen är en fråga för hela Sverige. Den bristfälliga infrastrukturen och inte minst järnvägssystemet, är ett hinder för Sveriges tillväxt. Det konstaterade Omtag Svensk Järnväg på sitt senaste seminarium i Stockholm 8 oktober 2024.
Train & Rail inspirerades på Innotrans
Revolutionerande ny järnvägsteknik gav en bild av järnvägens nära framtid på Innotrans 2024. På plats i Berlin var också Train & Rail – järnvägsbranschens största mötesplats i Norden.
Vätgas lyftes på Innotrans
Är det något som ska lyftas som årets stora snackis på InnoTrans i Berlin så är det vätgasdrivna tåg. Aldrig tidigare har så många gröna nyheter presenterats på samma gång.
Annons:
Järnvägsmässor och konferenser i Sverige
Sverige är ett land med en stark järnvägssektor och det finns flera viktiga evenemang som regelbundet samlar både nationella och internationella aktörer för att diskutera branschens framtid. Några av de mest framträdande är:
Train & Rail i Stockholm. Denna relativt nya mässa har snabbt blivit en av de mest betydelsefulla mötesplatserna för järnvägssektorn i Norden. Den första upplagan av Train & Rail 2023 lockade över 4 000 deltagare, och mässan etablerat sig som ett viktigt forum för branschen.
Nordic Rail i Jönköping. Nordic Rail är fortfarande en mycket viktig mässa för järnvägssektorn i Sverige och Norden. Här möts aktörer från hela Norden sedan många år tillbaka för att diskutera och visa upp framtidens järnvägslösningar.
Järnvägsdagen i Stockholm. Denna årliga konferens, arrangerad av Swedtrain och Tågföretagen, samlar hela branschens aktörer och politiska beslutsfattare för att diskutera aktuella frågor kring järnvägspolitik, kapacitetsutveckling och klimatmål i Sverige.
Järnvägsfrämjandets konferenser. Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet arrangerar regelbundet seminarier och konferenser som belyser järnvägens betydelse för en hållbar framtid, med fokus på både gods- och persontransporter.
Transportforum i Linköping. Även om Transportforum inte enbart fokuserar på järnväg, är det en viktig mötesplats för diskussioner om transportlösningar, inklusive järnvägens roll i att möta klimatmålen. Med över 1 500 deltagare från hela transportsektorn är detta en av Sveriges största transportkonferenser.
NJS konferenser och seminarier. NJS – forum för nordiskt järnvägssamarbete, är en central plattform för samarbete mellan järnvägsaktörer i Norden. Deras seminarier och konferenser samlar branschfolk från hela regionen för att diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter inom järnvägstransporter.
Alla artiklar om mässor, konferenser och seminarier
Nu tar järnvägsbranschen nästa steg
Tidigare i år presenterade järnvägsbranschen Vision 2050 för hur Sverige ska växa med järnvägen. Den 28 juni är det dags för nästa steg i Almedalen på Gotland. Då presenteras första steget av färdplanen, som innehåller både snabba förbättringar och förslag på struktur och angreppssätt, som snabbt tar oss till ett transportsystem som för oss närmare och ett Sverige som växer med järnvägen.
Vision och enighet kring handling
Jonas Friberg ser en tydlig gemensam nämnare mellan två relativt olika konferenser – vi måste ha gemensamma mål, våga prata om målkonflikterna och göra saker tillsammans. Läs hans krönika om Järnvägsbranschens samverkansforum och Rådslagets Summit.
Train & Rail inspirerades på Innotrans
Revolutionerande ny järnvägsteknik gav en bild av järnvägens nära framtid på Innotrans 2024. På plats i Berlin var också Train & Rail – järnvägsbranschens största mötesplats i Norden.
Järnvägen – industribroms eller industrilyft?
Den 29 maj lanserade Omtag Svensk Järnväg rapporten Industribroms eller industrilyft? Störningar och kapacitetsbrist i järnvägssystemet hinder för industrins tillväxt på ett seminarium i Stockholm.
Infrastrukturen måste utnyttjas mer effektivt
En väl fungerande järnväg är ett väl underhållet system där de tåg som rullar är stora och effektiva. Hur skapar vi mekanismer som leder dit? Det skriver Mats Nyblom om i den här krönikan.
Infrastruktur ordet för veckan i Almedalen
Det var en strålande solig och varm i Visby och trots att både bad och hemfärd lockade, fanns det inte en enda ledig plats på Samhällsbyggararenan när Almedalsveckans hetaste seminarium, "Transportsystemet för oss närmare – Sverige växer med järnvägen”, drog igång på fredagsmorgonen.
Omtag Svensk Järnväg släpper ny rapport
Infrastrukturen är en fråga för hela Sverige. Den bristfälliga infrastrukturen och inte minst järnvägssystemet, är ett hinder för Sveriges tillväxt. Det konstaterade Omtag Svensk Järnväg på sitt senaste seminarium i Stockholm 8 oktober 2024.
Snart dags för Logistik & Transport i Göteborg
Den 24-25 oktober arrangeras Logistik & Transport, en mässa och konferens om framtidens logistik- och transportlösningar, på Svenska Mässan i Göteborg.
“Det är ingen bra politik att spara på infrastruktur”
Det finns ett starkt samband mellan transportinfrastruktur, arbetsmarknad och regional utveckling. Den beskriver den andra rapporten, Järnvägssystemets betydelse för regional tillväxt, inom initiativet Omtag svensk järnväg.
Tusentals besökare på Train & Rails första dag
Järnvägsmässan Train & Rail på Stockholmsmässan bjöd under första dagen 2023 på seminarier om järnvägstrafik, trafikpolitik och järnvägsteknik.
40 quick fixes för svensk järnväg – vad väntar vi på?
I förra veckan presenterade SJ inom ramen för Omtag Svensk Järnväg en analys över 40 snabba åtgärder som ger resultat. Järnvägsbranschen visade för första gången upp en enad ansats. Det gläder ett resenärshjärta att man sätter sig ner, kraftsamlar, prioriterar och tänker gemensamt, skriver Jonas Friberg från Resenärerna.
Järnvägsdagen: Ja det går att investera mer!
Järnvägsdagen som gick av stapeln den 29 november innehöll en kavalkad av möjligheter – i synnerhet i frågan om nya förutsättningar för investeringar i infrastruktur. Det skriver Tågföretagen i en veckosammanfattning.
Ökad mognad i branschen 2023
Som resenär och bevakare av järnvägen i flera decennier så känns det som 2023 har varit ett tydligt steg mot en mer samlad bransch. En ökad mognad i att det finns områden där man konkurrerar och områden där man måste samarbeta. Det skriver Jonas Friberg, ordförande i Resenärerna, i en krönika.
Nordic Rail igång för fjortonde gången
På tisdagen inleddes Nordic Rail i Jönköping. Det är den fjortonde järnvägsmässan på Elmia men konkurrensen med Stockholmsmässan om branschens intresse är en utmaning.
40 snabba åtgärder för svensk järnväg
Under de senaste dryga tre decennierna, från 1990 till 2022, har trafiken på den svenska järnvägen ökat med 65 procent. Samtidigt har underhållsskulden ökat och järnvägsnätet krympt med någon enstaka procent.
Internationellt i fokus när NJS firade 150 år
Det var fullt intill sista konferensstol när anrika NJS – forum för nordiskt järnvägssamarbete, firade 150 år i Köpenhamn den 30 augusti. Utöver en spännande nordisk järnvägskonferens, bjöd föreningen på galamiddag och en utflykt med chartrat tåg till Fehmarnbältförbindelsen.
Träffa Train & Rail på InnoTrans i Berlin
Den 24–27 september är det dags för InnoTrans 2024 i Berlin. Bland årets höjdpunkter hittar vi 220 världspremiärer och 110 fordon på utomhusutställningen. Självklart är Stockholmsmässan på plats och inspireras inför Train & Rail 2025.
Grön våg på Innotrans 2022
Till slut kunde Innotrans 2022, världens största järnvägsmässa, äga rum i Berlin. Fyra år har gått sedan den senaste mässan 2018. Under tiden har det skett en tydlig förändring: Järnvägsbranschen har svepts med i den gröna vågen.
Vätgas lyftes på Innotrans
Är det något som ska lyftas som årets stora snackis på InnoTrans i Berlin så är det vätgasdrivna tåg. Aldrig tidigare har så många gröna nyheter presenterats på samma gång.
En mer attraktiv järnväg i Norden
30 augusti reste Karin Svensson Smith till Köpenhamn för att delta i ett seminarium om järnvägen i Norden. Seminariet arrangerades av NJS – forum för nordiskt järnvägssamarbete.
Fler spännande ämnen att utforska
Spårväg först och bostäder sen
Spårvagn är den bästa lösningen för kollektivtrafik i städer med mer än 150 000 invånare. Men spårvagnar kan ändå fungera bra i mindre städer som Lund med knappt 100 000 invånare i tätorten.
Många möjligheter med hybridlok
Lokuthyrningsbolaget European Loc Pool (ELP) satsar på att öka flottan av EuroDual-lok i Skandinavien. Sedan några år rullar ett antal lok i daglig trafik, främst på de krävande linjerna i Norge. EuroDual tillverkas av Stadler i Valencia. Kanske är det mer än ett nytt lok, vi skulle kunna tala om ett nytt dragkraftskoncept.
Vätgas lyftes på Innotrans
Är det något som ska lyftas som årets stora snackis på InnoTrans i Berlin så är det vätgasdrivna tåg. Aldrig tidigare har så många gröna nyheter presenterats på samma gång.