Våra temasidor 

För att kunna ge dig som läsare en bredare och djupare bild av spännande ämnesområden, gör redaktionen ibland större omtag av ett specifikt tema. Dessa samlas på denna sida. Finns det något tema du skulle vilja läsa mer om? Tveka inte att hör av dig till oss på redaktionen@jarnvagar.nu.

Järnvägens mötesplatser

Att delta i en järnvägsmässa eller konferens är mer än bara ett tillfälle att mingla. Det är här framtiden för järnväg stakas ut, där innovationer presenteras och branschens ledande röster diskuterar lösningar på allt från kapacitetsbrist till hållbara transporter.

Läs mer

Spårväg

Göteborg, Mölndal, Norrköping, Stockholm och Lidingö har haft det länge. Lund, Sundbyberg, Nacka och Solna har nyss fått eller återfått spårväg och nu får också Uppsala snart modern spårväg. Spårvägen har spelat en avgörande roll i utvecklingen av svensk kollektivtrafik, från de tidiga hästspårvägarna till dagens moderna, elektrifierade system.

Läs mer

Om järnvägens kapacitet i Sverige. Idag har nyttjandet av järnvägen i det närmaste nått maxkapacitet. Ny järnvägskapacitet möjliggör redundans, vilket i sin tur är en förutsättning för att kunna rusta upp existerande anläggning.

Alternativa bränslen

Jakten på en fossilfri drift på icke-elektrifierade banor är i full gång. HVO100 och vätgas ser ut till att kunna bli de nya stjärnorna på den svenska järnvägen. Med den senare följer även en större samhällsförändring.

Läs mer

Om järnvägens kapacitet i Sverige. Idag har nyttjandet av järnvägen i det närmaste nått maxkapacitet. Ny järnvägskapacitet möjliggör redundans, vilket i sin tur är en förutsättning för att kunna rusta upp existerande anläggning.

Kapacitet

Det är trångt på spåren. Idag har nyttjandet av järnvägen i det närmaste nått maxkapacitet på de högtrafikerade delarna av järnvägsnätet. Samtidigt blir lastbilarna allt längre och tyngre – och tågföretagen får svårare och svårare att konkurrera med åkerierna om godstransporterna.

Läs mer

Framtidens godstrafik

Järnvägen står inför en stor utmaning. Utöver ett komplext regelverk balanserar alla Europas godstågsbolag på ruinens brant med gamla fordon och uttjänt teknik. Järnvägen måste moderniseras. Men hur ska det gå till? De beräkningar som gjorts betyder enorma investeringar för Europas utfattiga godsjärnvägar.

Läs mer

Annons: