Annons:
Järnväg i hamn i Norrköping
Den 7 september invigdes en ny hamndel i Pampushamnen i Norrköping. Utbyggnaden sker på uppdrag av Norrköpings kommun och är en satsning på cirka 1,3 miljarder. I och med utbyggnaden kan hamnen ta emot större fartyg, ökade godsvolymer och hantera en mer effektiv logistik.
Parallellt med investeringarna i hamninfrastrukturen så har Trafikverket och Norrköpings kommun investerat i en elektrifierad järnvägsförbindelse till Pampusterminalen, Trafikverket bygger nu även en ny godsbangård i anslutning till hamnen.
– Norrköpings geografiska läge har möjliggjort stadens resa till att bli ett av Sveriges starkaste logistiknav, där vi som hamn är en viktig hörnsten. Norrköpings Hamns styrka är att vi har en bra balans i våra godsflöden och mellan import och export. Våra framgångar speglar våra kunders framgångar och den här regionens styrka, säger Magnus Grimhed marknads- och försäljningschef.

FOTO: Andreas Carlsson, Nofont Studio
ANNONS:
Fler notiser
Ratos bakom nya Expin Group
Ratos samlar nu sina bolag med verksamhet inom spårbunden infrastruktur under varumärket Expin Group med Robert Röder som vd.
Nya bromsar risk på vintern
För att minska bullret från bromsande godståg i Tyskland tvingas godstågsbolag i nästan hela Europa byta bromsblock på många godsvagnar. Resultatet kan bli fler tågolyckor i Sverige och Finland.
MTR rustat för Mälardalen
Om ett par veckor tar MTR över Mälardalstrafiken. Efter en sommar då trafiken såg ut att haverera vid övertagandet verkar nu MTR få det mesta på plats till 12 december.
ERTMS sänker tågtrafiken
Kostnaden för införandet av ERTMS på järnvägarna i Sverige blir 46 miljarder kronor. Det har konsultföretaget Ramböll räknat ut på uppdrag av Trafikverket och Tågföretagen. Kostnaderna riskerar att slå ut flera företag, drastiskt minska transporterna på järnväg och öka koldioxidutsläppen i Sverige.