Annons:

Publicerad: 2023-11-25

Göteborg får ny stadsport vid Centralen

Goldin+Senneby vinner upphandlingen om att skapa ny konst till Västlänken. På området runt Station Centralen ska de bygga en sjätte stadsport, som påminner om att Göteborg fortfarande inte är tillgängligt för alla på lika villkor.

I våras gick Göteborgs Stad ut med en utlysning för stadsrummet runt Västlänkens Station Centralen. Yrkesverksamma konstnärer fick då chans att bidra till ett av de största offentliga konstprojekten i Göteborgs historia. Nu har en jury utsett vinnaren. Det blev stockholmsbaserade duon Goldin+Senneby, Simon Goldin och Jakob Senneby, med förslaget Anti-handikapp: Göteborgs sjätte stadsport.

“Vårt förslag knyter an till Västlänkens uppgift att skapa en ny rörelse genom staden. Vi är glada och ödmjuka inför uppgiften”, säger konstnärerna.
En stadsport som sätter ljuset på tillgänglighet.

Konstgestaltningen är inspirerad av Göteborgs historia, med fem stadsportar. Den sjätte stadsporten ska stå på torget vid nya Station Centralen. Porten ska byggas av gatumaterial och andra borttagna hinder från tillgänglighetsanpassning av en kulturhistorisk miljö i staden. Enligt konstnärerna vill verket ställa frågor om vem som får tillträde till staden och på vilka villkor.

Goldin+Senneby vill också skapa ett monument för den starka funktionsrättsrörelsen i Göteborg. De har dels inspirerats av att Sveriges största funktionsrättsmanifestation samlades här 1981, under parollen ”Vårt största handikapp är din inställning”.

Konstverket ska stå klart samtidigt som Station Centralen, i slutet av 2026. Tidplanen är preliminär.

Offentlig konst för Västlänken upphandlas på statlig, regional och kommunal nivå.

All konst ska utgå ifrån det gemensamma konstprogrammet Kronotopia, där tematiken relaterar till olika aspekter av tid och rum. För stadsrummet runt Station Centralen togs tre idéförslag fram. Se alla förslagen på goteborgkonst.se.

Visualisering av Goldin+Sennebys vinnande förslag “Anti-Handikapp: Göteborgs sjätte stadsport”. Illustration: SPRIDD Arkitekter och Ramboll

ANNONS:

Du kanske också är intresserad av:

Kapacitet

Snart klart för 750 meter långa tåg

På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.

Notis

Sju regioner: Kollektivtrafiken måste ges plats på spåren

Pendlarna måste kunna lita på pendel- och regionaltågen när reglerna för järnvägen görs om i Sverige och EU. Med både ökad gods- och passagerartrafik behövs långsiktighet, flexibilitet och förståelse för kollektivtrafikens behov i planeringen för järnvägen. Det skriver de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete i ett gemensamt svar till regeringen och Europeiska kommissionen.

Nyhet

Lång väntan på gammal bro

Järnvägsbron i Vänersborg som varit obrukbar sedan i mars kommer troligen inte att kunna användas förrän vid årsskiftet 2024–2025. Skadorna har visat sig vara större än Trafikverket befarade.