Staten har ansvaret för spelplanen
Den här spaningen handlar om statens ansvar för spelplanen. Jag tycker att det är märkligt att staten abdikerat i järnvägsbranschen. Varför har vi så många olika organisationer som skall samverka utan tydlighet?
Jonas Friberg
Nätverksexpert, organisationskonsult och ledarskapsutbildare med hundratusentals kilometer tågresor i bagaget. Ordförande i Resenärerna.
Foto: Kasper Dudzik
Vi har Jernhusen som har, men inte har, ett ansvar för reseterminaler, vi har Trafikverket som har men inte har ett ansvar för infrastrukturinvesteringar, vi har Transportstyrelsen som har men inte har ett ansvar för säkerhetsfrågorna.
Vi har två statliga tågföretag, SJ och Green Cargo, som har men inte har ett samhällsansvar.
Sen har vi 30-talet myndigheter på regional nivå som har men inte har ett koordineringsansvar.
Dags för tydligare spelplan
Är det inte dags att spelplanen blir lite tydligare och kanske lite mer effektivt? Om jag får önska så vill jag ha en sektorsansvarig myndighet, typ Jernbanedirektoratet i Norge, som har ansvar för att bevaka och koordinera sektorn.
Jag vill ha en statlig säljkanal som både erbjuder försäljning över disk på de tjugo största stationerna i Sverige för alla operatörer oavsett fjärrtrafik, regionaltrafik, lokaltrafik oavsett kommersiellt eller skattesubventionerat.
Jag vill ha personer på stationerna med mandat och kunskap. Jag vill ha stationer, inte köpcentrum.
Fokus på resenärerna
Jag vill ha fokus på de behov som resenärer och pendlare har, inte antalet kundvarv i ett köpcentrum.
Jag vill ha mer resenärsfokus. Jag vill ha mer beslut nära mig som resenär och kund och jag vill ha fokus på reella frågor, Jag struntar i vilken färg bussarna men jag vill att det ska vara begripligt hur biljetterna gäller och vad jag är för något, jag vill vara pensionär överallt och inte bara i en viss kommun.
Resenärerna väntar på plattformen när ett av Skånetrafikens Öresundståg rullar in på järnvägsstationen i Eslöv i slutet av maj 2007.
Annons:
Jag vill ha fokus på att mina skatte- och biljettpengar används på mest effektiva sätt i trafiken och skapar trafik inte varumärkesarbeten och fåniga kommunikationskampanjer.
Jag hade förmånen att vara involverad i omregleringen av apoteksmarknaden och jag kan konstatera att statens engagemang i att skapa marknad och spelplan var långt mer offensiv där än vad den är i kollektivtrafiken.
Staten bör sätta ramarna
Men jag önskar inte att SJ utsätts för vad Apoteket AB utsattes för då, utan snarare att få stöd i att staten skapar ramar och spelplan. Jag vill ha mångfald och jag vill ha innovation, men jag vill också ha tydlighet och enkelhet.
Jag vill ha mer entreprenörskap och mindre byråkrati. Jag vill ha beslut närmare kunden och mindre utrymme för att använda kollektivtrafiken till kortsiktiga politiska utspel. Kollektivtrafiken och dess kunder, medborgare, brukare, skattebetalare, uppdragsgivare och väljare förtjänar ett fokus på leverans och stabilitet.
Jag vill ha kollektivtrafik jag kan lita på. Det kräver ett ledarskap som tar täten och tar ansvar. Det har vi på många håll i den operativa trafiken.
Men när ser vi det i politiken?
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Populäraste tågresedagen i jul
Veckorna runt jul och nyår är en intensiv reseperiod i Sverige. Tågresenärernas val av resdagar styrs bland annat av vilken veckodag julafton infaller på. Men över tid sticker ett datum ut som den vanligaste resdagen, visar en ny analys av SJs biljettförsäljning de senaste tio åren.
Snälltåget direkt till Österrike i sommar
Hela juli kan du resa direkt med Snälltåget till Österrike. Nattåget avgår från Malmö på fredagar och ankommer Österrike lördag morgon. Hemresan går lördagen veckan därpå med ankomst på söndagen. Det finns anslutande tåg till nattåget från bland annat Stockholm till Malmö och omvänt.
Många nyheter i nya tågplanen
Natten till söndag är det nyår på Sveriges järnvägar. Den gamla tågplanen åker ut, den nya kommer in när T25 ersätter T24. Den nya tågplanen innehåller såväl indragen som utökad och övertagen trafik.
Bättre förberedelser ska rädda tågtrafiken i vinter
Ökade möjligheter till avisning av tågsätten, fler reservdelar i beredskap, fler reparatörer i tjänst och glesare trafik. Så minskar SJ risken för havererad vintertrafik.