Annons:
Experter: Järnvägen Oslo-Stockholm måste stärkas
På måndag väntas Ungern bli det sista landet att godkänna Sveriges Natoansökan. Ett inträde i Nato innebär inte bara ett starkare skyddsnät mot militära angrepp utan åtföljs även av förpliktelser gentemot övriga medlemsländer.
I en rad artiklar i Dagens Industri den senaste veckan, belyser såväl experter som infrastrukturministern det omfattande upprustningsbehovet av landets infrastruktur för att stärka kommunikationerna i framför allt öst-västlig riktning, och pekar särskilt ut järnvägsförbindelsen mellan Stockholm och Oslo.
Per Skoglund, universitetslektor på Försvarshögskolan, säger till tidningen att just den sträckan blir högprioriterad vid ett svenskt inträde i Nato av totalförsvarspolitiska skäl, det vill säga både för militära och civila syften.
Även Rickard Bergqvist, professor i transportekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg, ser goda möjligheter för Sverige att satsa på sträckan utan att det blir inflationsdrivande, skriver Dagens Industri.
Och eftersom den svenska infrastrukturen även ligger i Natos intresse finns en stor möjlighet till betydande medfinansiering både från Nato och EU.
– Vi har visat att det snabbt går att åstadkomma en ny gränsförbindelse i stråket Oslo–Stockholm. Byggindustrin står beredd och stora delar går att finansiera med brukarintäkter. Men regeringarna måste börja agera nu, för det är bråttom! Låt Trafikverket fortsätta 2022 års föreslagna planprocess, tillsätt en samordnare likt det man gjort för Arlanda flygplats och låt näringslivet få fördjupa sina planer i dialog med staten, säger Jonas Karlsson, vd för Oslo-Stockholm 2.55.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Ingen överprövning av Mälartåg
Det blir VR Sverige som får sköta trafiken med Mälartåg från mitten av december nästa år. Det står klart sedan ingen av de andra företagen som hade lagt bud på trafiken begärt överprövning av tilldelningsbeslutet.
Infranord får byta kontaktledning Alvesta-Älmhult
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att byta kontaktledningsanläggning, installera AT-system och installera två nya nätstationer samt utföra kanalisation på sträckan Alvesta-Älmhult inklusive bangården i Älmhult.
Svåra tider i järnvägsbranschen
Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.
UIC prisar Varbergs nya stationshus
Den nya stationen som invigdes i somras och har utsetts till vinnare av det internationella priset UIC Railway Station Awards i kategorin Station & Urban Design, i konkurrens med bland annat Guangzhou South Railway Station i Kina och Takanawa Gateway Station i Japan.
Nio av tio tåg i tid
Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.
Ungdomsresa på smalspår
Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.
Nattågstrafiken utreds
Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.
SJ ställer in nattågen till Berlin
SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.
VR tar över Mälartågstrafiken
Det blir av allt att döma VR Sverige som blir operatör för Mälartåg från december nästa år. Mälardalstrafik har beslutat att tilldela VR Sverige uppdraget i åtta år med option på ett plus ett år.