Annons:
RMD tecknar samarbetsavtal med Transitio
Railway Metrics and Dynamics AB (RMD) har idag tecknat ett samarbetsavtal med AB Transitio som en del i Trafikverkets innovationsupphandling "Mätning av infrastruktur från järnvägsfordon" (MAJ).

FOTO: Transitio
Railway Metrics and Dynamics har sedan tidigare liknande avtal med Tåg i Bergslagen, Green Cargo, Norrtåg och Real Rail.
Transitio upphandlar, finansierar och förvaltar järnvägsfordon. Railway Metrics and Dynamics kommer att utrusta ett antal av dessa fordon med sensorer för att bättre förstå samspelet mellan fordon och infrastruktur. Sensorerna levererar sedan information till Trafikverkets datautbytesplattform (DUP).
Informationen analyseras även av Railway Metrics and Dynamics, som rapporterar avvikelser och trender i infrastrukturen, till exempel genom bolagets egenutvecklade gränssnitt.
“Transitio arbetar för att bidra till en hållbar branschutveckling. Tillsammans med Trafikverket och Railway Metrics and Dynamics kan vi skapa förutsättningar för att förbättra järnvägen. Det krävs att hela kedjan samverkar så att vi och hela branschen får bättre punktlighet och tillförlitlighet”, säger Magnus von Bahr, VD för AB Transitio.
“Våra sensorer mäter samspelet mellan järnvägsfordon och infrastruktur. Därför genereras också information om fordonens skick, som AB Transitio kan använda för att optimera sitt fordonsunderhåll”, säger Jan Lindqvist, VD för Railway Metrics and Dynamics.
ANNONS:
Senaste nyheterna
Nu rullar de första nyrenoverade X61-tågen in i Göteborg
Västtrafiks 22 tåg av modell X61 får en upprustning i Oslo. I helgen återvänder det tredje tåget. I renoveringen blir tågen blå, får nytt tyg på sätena och tydligare hänvisningar till cykelplatserna.
Eleda förvärvar tre bolag inom järnvägsunderhåll och eldistribution
Eleda har förvärvat Hurtigs Track service, Sunaru och LinjePartner. De tre förvärven stärker Eledas position ytterligare inom järnvägsunderhåll och tjänster inom eldistribution.
Återhämtning för Hector Rail
2024 var ett uselt år, åtminstone ekonomiskt, för Hector Rail både i Sverige och Tyskland. Men 2025 är situationen annorlunda och det ekonomiska utfallet är ”väsentligt bättre”.
Trafikverkets granskning av delprojekt i Västlänken visar på allvarliga brister hos entreprenören
Trafikverket har granskat entreprenaden E05 Korsvägen i Västlänken. Granskningen visar på systematiska brister från entreprenören, vilket har lett till oacceptabla kostnadsökningar enligt Trafikverket.
Nu provkörs nya Krösatågen
Provkörningarna av de nya Krösatågen har inletts på Södra stambanan. ER3 002 har körts i 200 km/h mellan Nässjö och Stockaryd under flera nätter.
Nytt försök upphandla nattåg
Trafikverket gör ett nytt försök att upphandla nya lok och vagnar för nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Trots kritiken mot vagnar med kontinental profil värderas smala vagnar högre än breda vagnar.
Storförlust för Hector Rail
Nettoomsättningen minskade marginellt men förlusterna ökade kraftigt. Hector Rail har ekonomiska problem i både i Sverige och i Tyskland.
Mälardalstrafik utökar med depåkapacitet i Hagalund
För att möta framtidens resande med växande fordonsflotta och underhållsbehov adderar Mälardalstrafik verkstadskapacitet i Hagalunds depå. Avtalet med Jernhusen är en del av satsningen på regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen, där 13 nya dubbeldäckartåg är på väg in i flottan och befintliga fordon går in i större planerat underhåll för att hålla långsiktigt.
BLS Rail i rekonstruktion
BLS Rail som bedriver godstågstrafik och uthyrning av lok har stora ekonomiska problem. Bolaget har nyligen beviljats företagsrekonstruktion av Alingsås tingsrätt.
Hård kritik mot vd-bytet i SJ
Jonas Abrahamsson, vd i det statliga flygplatsbolaget Swedavia, blir ny vd i SJ AB Abrahamsson tillträder 1 mars. Fram till dess lovar avgående vd:n Monica Lingegård att ge järnet. Men vd-bytet har lett till omfattande kritik.