Annons:
EU-beslut om spårkapacitet i vår
Johan Danielsson (S) blir ansvarig förhandlare för den socialdemokratiska gruppen i EU-parlamentet när parlamentet och rådet ska enas om en kapacitetsförordning för de europeiska järnvägarna.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Johan Danielsson. FOTO: Foto: Therese Kristiansson
Annons:
”Det finns olika uppfattningar om avvägningen mellan nationell och internationell trafik och om avvägningen mellan godståg och persontåg men jag tror vi ska kunna komma överens” säger Johan Danielsson.
EU kommer troligen att fatta beslut om en så kallad Kapacitetsförordning under våren. Den kommer att reglera hur kapaciteten på ska kunna ökas med nuvarande järnvägar och hur utrymmet på spåren ska fördelas.
Förhandlingarna inleds inom kort
I måndags förra veckan beslöt Europaparlamentet att inleda förhandlingar med Europeiska unionens råd om utformningen av Kapacitetsförordningen. Rådet består av ministrarna från de 27 medlemsländerna. Förhandlingarna leds av EU-kommissionen.
Johan Danielsson är ledamot av utskottet för transport och turism.
”EU och många länder i EU har tidigare beslutat att mer gods ska föras över från landsväg till järnväg men just nu går utvecklingen åt fel håll”, säger Johan Danielsson.
”Vi är inte ens i närheten av de ambitioner som finns för godstrafiken på järnväg.”
”Spåren måste utnyttjas bättre”
”På kort sikt måste vi utnyttja spåren bättre men på längre sikt måste EU-länderna bygga ut kapaciteten så fler tåg kan framföras.”

EU vill se till att den internationella godstågstrafiken får tillräckligt utrymme när många länder prioriterar den nationella trafiken. Ett BLS kombitåg från Italien på väg norrut den 13 mars 2020 vid Frutigen på Lötschbergbahn i Schweiz.
Johan Danielsson har som så många andra noterat att det blivit allt svårare att bedriva internationell tågtrafik i Europa.
”De nationella intressena har tagit över och kapaciteten fördelas till förmån för nationell trafik i många länder”, säger han.
”Situationen alarmerande”
”Situationen är alarmerande och riskerar att förvärras. De nationella intressena måste balanseras och det måste finnas utrymme för tåg som rullar över nationsgränserna, både godståg och persontåg,”
Den kapacitetsförordning som av allt att döma kan antas av parlamentet och rådet i vår kommer att reglera hur kapaciteten ska fördelas mellan nationell och internationell trafik och de ska garantera en minimikapacitet för internationell godstrafik.
”Det måste gå att förbättra processerna för kapacitetstilldelning och trafikledning”, säger Johan Danielsson.
”De enskilda länderna bör inte få möjlighet att trycka undan internationell godstrafik. Vi måste skapa kraftfulla regler som garanterar framkomligheten för gods på järnväg genom Europa.”
Hoppas på breda lösningar
Johan Danielsson hoppas på breda lösningar som alla länder kan ställa sig bakom.
”Men man inser ju att Sverige och exempelvis Tyskland har helt olika förutsättningar”, säger han.
”Sverige har ju obetydlig transittrafik på järnväg, Tyskland har väldigt mycket godstrafik in i landet, ut ur landet och genom landet.”
Det finns åsiktsskillnader mellan de politiska blocken i Europa även om de, enligt Danielsson, inte är så påfallande när det gäller kapacitetsfördelningen på järnvägarna.
”Som jag uppfattar det finns det en samsyn bland de svenska politikerna i Europaparlamentet om nödvändigheten av att underlätta för den gränsöverskridande trafiken”, säger Johan Danielsson.
”För svensk industri är det avgörande att det finns ett klimatsmart och effektivt sätt att frakta varor på kontinenten på järnväg.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Plus och minus för Inlandsbanan
Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.
ERTMS på en tredjedel av Malmbanan
Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.
Kaos i containertrafiken
All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.
Green Cargo går bättre och sämre
Färre förseningar, ökad trafiksäkerhet, krympande godsvolymer men flera nya transportavtal, i stort sett oförändrad omsättning men något mindre förluster och svag soliditet. Vändningen har ännu inte kommit för Green Cargo.