Annons:
Sweco utreder del av Göteborg–Borås
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.
FOTO: Sweco
Den nya järnvägen, som kommer att byggas för hastigheter upp till 250 kilometer i timmen, förväntas kraftigt minska restiden och öka antalet tågavgångar. Detta är särskilt viktigt då dagens enkelspåriga järnväg inte räcker till för att möta efterfrågan.
Uppdraget, som har ett ordervärde på 200 miljoner kronor, startar i februari 2025 och beräknas vara slutfört 2031. Sweco kommer att utarbeta en järnvägsplan som inkluderar systemhandlingar och en miljökonsekvensbeskrivning, samt ta fram nödvändiga tillståndsansökningar och underlag för samrådsprocessen, inklusive stöd vid eventuella kompletteringar under fastställelseprövning och miljöprövning.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Railcare har tömt lagret
Railcare har sedan tågtrafiken på norra delen av Malmbanan kunde återupptas i full utsträckning i juni förra året kört nästan all den järnmalm som lagrades i Pitkäjärvi under de tre tågstoppen mellan december och juni till väntande fartyg i Narvik.
Nya uppställningsspår norr och söder om Göteborg
Med 2 000 meter spår i Lärje och 2 500 meter spår i Pilekrogen ska Västtrafik få plats för städning och tvätt samt natt- och helguppställning av motorvagnståg.
Utbildningssatsningar i Hallsberg och Nyköping prisas
Hallsberg och Nyköping utses till Årets Mälardarling(ar) för kommunernas arbete med att utveckla och satsa på kompetensförsörjningen inom järnvägen i Stockholm-Mälarregionen.
Trafikverket tar över rangeringen
Trafikverket kommer att ta över verksamheten på Sveriges åtta rangerbangårdar. Men det finns många frågetecken och pilotverksamhet kommer troligen inte igång förrän tidigast om två år.
Åter tågtrafik på hela Bohusbanan
På nyårsdagen återupptas tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla efter 21 månaders trafikavbrott. Det tog nästan ett år längre tid än beräknat att renovera de tio tunnlarna. Snart stoppas tågen på övriga delar av Bohusbanan.
133 miljoner investeras i järnväg i Luleå Hamn
År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat från 8 till 30 miljoner ton och från 600 till 2 500 inkommande fartyg. Nu beviljar Tillväxtverket och EU:s regionalfond 53,2 miljoner kronor som ska rusta hamnens järnvägsanläggning så att industrin kan nyttja den för transporter.
Gefle-Dala Jernväg får stipendium
Museiföreningen Gefle-Dala Jernväg har fått ett lokalt stipendium på 15 000 kronor från Sparbanksstiftelsen Dalarna i samband med att föreningen firade sitt 50-årsjubileum.
Lövholmen kombiterminal fyller ett år
Lövholmen kombiterminal i Piteå firade nyligen ett år i drift. Terminalen, som ägs av Stenvalls Trä, startade inledningsvis för att hantera den egna verksamhetens transportbehov. Majoriteten av volymerna består fortfarande av sågade och hyvlade trävaror från Stenvalls fyra sågverk i regionen.
Utbyggnaden av Mälarbanan genom Sundbyberg tar fart igen
Våren 2023 pausades utbyggnaden av Mälarbanan genom Sundbyberg. Nu har Trafikverket och Sundbybergs stad slutit ett avtal så att arbetet kan slutföras.
Första spadtaget för unik växelfabrik
I går togs det första spadtaget för Vosslohs nya växelfabrik på det som ska bli Överste von Rosens gata 66 i Kumla.
”Det här är den första nya växelfabriken som byggs i Sverige på 120 år, så det är ett otroligt projekt att få vara med om”, sa Jonas Zittra på Vossloh.