Annons:

Publicerad: 2025-01-21

Tolv svetslag räddar pendeltågstrafiken

Med tolv svetslag och gynnsamt väder kan återstående rälsprickor på Västra stambanan och Nynäsbanan vara åtgärdade inom två veckor.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Tolv svetslag kommer att byte ut skadade räler i spåren söder om Stockholm nattetid de närmaste två veckorna. Byte av en korsning vid Kastrup på Öresundsförbindelsen i november 2007.

”Från och med natten mot tisdag byter tolv svetslag ut skadade räler på spåren söder om Stockholm”, säger Örjan Eriksson, enhetschef på Trafikverket.

”Har vi tur med vädret kommer samtliga räler med sprickor att ha åtgärdats inom ett par veckor. Redan från kommande veckoslut ska hastighetsnedsättningarna vara så få att de inte behöver leda till nämnvärda förseningar i pendeltågstrafiken.”

Vid ultraljudsundersökning av järnvägarna söder om Stockholm i oktober upptäcktes 100-tals sprickor rälerna på Västra stambanan mellan Huddinge och Södertälje Hamn och på Nynäsbanan.

Maxhastigheten sänktes efter tre månader

När det i förra veckan gått tre månader utan att de flesta verifierade felen åtgärdats sänktes största tillåtna hastighet på sträckorna till 70 km/h enligt det regelverk som finns för olika typer av spårfel.

Med lägre hastighet minskar risken att sprickorna utvidgas och leder till rälbrott.

Hastighetsnedsättningen har lett till inställda och försenade pendeltåg medan regional- och fjärrtågen som numera endast använder en mindre del av Västra stambanan och i övrigt körs på Grödingebanan mellan Flemingsberg och Södertälje Syd drabbats endast marginellt.

Infranord som ansvarar för banunderhållet på de aktuella banorna har kallat in spårsvetsare från hela landet och har från och med natten till tisdag tolv svetslag i arbete på spåren söder om Stockholm.

Alla svetsarbeten nattetid

Allt arbete kommer att bedrivas under nätterna för att minimera förseningarna i pendeltågstrafiken. Under natten till måndagen åtgärdades det enda kvarvarande spårfelet på de spår som fjärr- och regionaltågen använder mellan Huddinge och Flemingsberg.

”Under normala omständigheter klarar ett svetslag att byta en femmetersräl per arbetspass”, säger Örjan Eriksson.

”Finns sprickorna i omedelbar närhet av varandra kan man hinna byta två rälsektioner.”

”Men är sprickan i en vital del av en växel kan det kanske krävas tre svetslag för att åtgärda ett enda fel.”

140 sprickor kvar att åtgärda

På måndagen återstod 140 av de 156 sprickorna som upptäcktes i oktober att åtgärda. Det betyder att samtliga spårfel kan vara åtgärdade om cirka 14 dagar.

Men hur snabbt arbetet går beror till stor del på vädret.

Sprickor i rälerna ger tågförseningar

Största tillåtna hastighet har sänkts till 70 km/h på flera banor söder om Stockholm. Vid ultraljudskontroller i höstas upptäcktes 156 sprickor i rälerna och många av dem har ännu inte åtgärdats.

Annons:

Spårsvetsning sker normalt inte under noll grader. Vid temperaturer mellan noll och minus fem grader krävs dispens från Trafikverkets projektledare för spårsvetsning och vid temperaturer under fem minusgrader krävs dispens från högre befattningshavare inom Trafikverket.

”Svetsar man i flera minusgrader måste svetsningen troligen göras om när det blir ett antal plusgrader och det blir ett omfattande, tidsödande och kostsamt dubbelarbete”, säger Örjan Eriksson.

SMHI tror på plusgrader

Men SMHI:s tiodygnsprognos visar på nattemperaturer mellan 0 grader och 4 plusgrader i det aktuella området de kommande tio dygnen.

”Därför ser det ut som om svetslagen kan få mycket av jobbet gjort under denna vecka och början av nästa vecka”, säger Örjan Eriksson.

Det är ännu oklart varför det uppstått så många sprickor i rälerna på de två sträckorna strax söder om Stockholm men en möjlig orsak är kombinationen av äldre räler med klenare dimensioner och intensiv tågtrafik.

”På många avsnitt handlar det ganska gamla 50 kg-räler”, säger Örjan Eriksson. ”Dessutom har de trafikerats intensivt under alla år med tät pendeltågstrafik.”

Kritik mot sena insatser

Det har framförts kritik mot Trafikverket för att man inte börjat åtgärda de många spårfelen förrän i slutet av januari när tremånadersfristen för åtgärder löpte ut och största tillåtna hastighet sänktes.

”Ultraljudståget kördes på de här sträckorna i mitten av oktober”, säger Örjan Eriksson.

”Därefter gjordes verifieringar av samtliga registrerade sprickor med manuella mätningar i november och då sållades ganska många felindikationer bort.”

”När svetsarbetena skulle inledas kom en köldperiod som gjorde att man valde att avvakta med svetsarbetena. När man väl kom igång fann man att tillgänglig personal inte skulle räcka till så nu har entreprenören tagit in personal från stora delar av Sverige.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Långsamt på väg mot normal tågtrafik

Ådalsbanan förbi Prästmon kan troligen inte öppnas förrän i vecka 40 och Stambanan genom övre Norrland förbi Skorped troligen inte förrän vecka 41. Till dess begränsas tågtrafiken på Botniabanan.

Foto: Åke Hedman Sedan Botniabanan och södra delen av Ådalsbanan blivit framkomliga rullar tågen i en strid ström genom Sundsvall. Norrgående ståltåg med Mb 4013 och Mb 4015 som dragkraft passerar Sundsvall V strax före klockan 18 den 16 september.
Notis

VR släpper 100 julavgångar Stockholm-Göteborg

Idag öppnar försäljningen av VR Snabbtågs julbiljetter. Under julveckan sätts 100 avgångar in mellan Stockholm och Göteborg. Samtidigt börjar snabbtågen åter stanna i Katrineholm efter ett års uppehåll på grund av banarbeten.

Nyhet

Samtliga 620-lok till Sverige

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance tar över samtliga 620-lok från SBB Cargo, enligt en preliminär uppgörelse. De första 15 loken levereras troligen till Sverige under 2026.

SBB använde ofta 620-loken i koppling med 420-lok på Gotthardsbanan innan nya Gotthard Basistunnel stod klar. 620 064 och 420 347 med kombitåg vid Gurtnellen i oktober 2016.