Annons:
Tio växlar utbytta på Västra stambanan
Under påskhelgen har tio gamla, hårt slitna växlar på Västra stambanan mellan Katrineholm och Hallsberg bytts ut mot nya växlar.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Påsken har de senaste åren blivit den stora banarbetshelgen i Sverige. Under påskhelgen 2017 byttes ett antal växlar i Herrljunga med hjälp av Vosslohs spårgående kran.
Tågtrafiken mellan Katrineholm och Hallsberg har varit stoppad i flera dygn under påskhelgen medan Trafikverkets entreprenörer bytt tio växlar.
”Vi ska under året byta 26 växlar på driftplatserna mellan Katrineholm och Hallsberg”, säger Ingvar Sandberg, projektledare på Trafikverket.
”Under påskhelgen har vi bytt tio växlar och under veckoslutet i vecka 18 byter vi resterande växlar i Kilsmo, Högsjö och Vingåker.”
Tio nya växlar under påskhelgen
Av de tio växlarna som lagts in under påskhelgen finns fem i östra delen av Vingåker driftplats, fyra i Högsjö och en i Kilsmo.
Om knappt två veckor byts växlarna i västra delen av Vingåker driftplats samt resterande växlar i Kilsmo.
Annons:
Under två veckoslut i november byts växlarna i Baggetorp och Pålsboda och därmed har samtliga växlar mellan Katrineholm och Hallsberg bytts ut.
”De gamla växlarna slitna och har nått sin tekniska livslängd”, säger Ingvar Sandberg. ”Hastigheten har varit nedsatt till 80 kilometer i timman i östra delen av Vingåker i flera år.”
Spår och kontaktledning byts 2028–2029
Men spåren och kontaktledningsanläggningen är också gamla och slitna.
Enligt nuvarande planer ska både spår och kontaktledningsanläggning bytas ut om några år, preliminärt 2028–2029.
”Då stängs hela sträckan Katrineholm–Hallsberg för trafik under ett antal månader”, säger Ingvar Sandberg.
Eventuellt kommer banan att stängas helt under två somrar.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Hector Rail kör Trätåg ett år till
Hector Rail kör virkestågen för Trätåg ytterligare ett år. Osäkerheten bland Trätågs uppdragsgivare gör att upphandlingen av tågdragningen har skjutits upp ett år.
Nattåg i farozonen
Den planerade nattågstrafiken mellan Basel och Malmö är i farozonen. Många parlamentsledamöter i Schweiz är kritiska till regeringens förslag om stöd till trafiken och finansutskottet i ständerrådet sade i onsdags nej till att subventionera trafiken.
Fortsatta förarutbildningar trots stopp
Lokförareleverna i Kristinehamn och Nässjö kan fortsätta sina utbildningar trots att Transportstyrelsens beslut att stoppa de båda utbildningarna inte upphävts.
Inga svenska direkttåg till Trondheim
Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.



