Annons:
VR kör vidare i Skåne
VR Sverige fortsätter att köra Pågatågen. Skånetrafiken har beslutat att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

VR Sverige fortsätter att köra Pågatågen i ytterligare tio år. X61 014 gör uppehåll i Mörarp 2021.
”Det var en sammanvägning av pris och kvalité som avgjorde till VR Sveriges fördel, säger Kalle Ekebjär, affärschef Pågatågen på Skånetrafiken.
”Vi har höga förväntningar på bättre trafik och fler nöjda kunder.”
Skånetrafiken fick endast två anbud på trafiken med Pågatågen, från VR Sverige och från Transdev.
Skiljde tio procent mellan anbuden
”Det var inte några stora skillnader i anbudsnivåerna”, säger Kalle Ekebjär.
”Det skiljde ungefär tio procent till VR Sveriges fördel.”
Det nya avtalet med VR Sverige är värt cirka tio miljarder kronor, en miljard kronor per år, och träder i kraft i december 2026.
VR Sverige har tecknat avtal med Euromaint om verkstadsresurser 24 timmar om dygnet sju dagar i veckan för att förbättra tillgängligheten till tågsätten.
För närvarande är det Alstom som sköter underhållet av Pågatågen.
Högre krav på underhållet
”Eftersom tågen inte längre är nya kommer det att ställa höga krav på den nya underhållsleverantören”, säger Kalle Ekebjär.
”Vi vill ha bättre service-och reparationskapacitet dygnet runt året runt.”

VR tar över Öresundstågen
VR tar i december nästa år över tågkörningen av och för Öresundståg. Avtalet gäller i fem år och är värt sex miljarder kronor. Med det nya kontraktet växer VR på några år till det nästa största tågtrafikföretaget i Sverige.
Annons:
Huvuddelen av underhållet och reparationer sker vid verkstaden i Raus utanför Helsingborg.
Under avtalsperioden kommer Pågatågen, som levererades till Skånetrafiken 2010–2018, att nå sin halva tekniska livslängd på cirka 30 år och ska genomgå ett antal uppgraderingar.
”Det kommer att öka komforten för kunderna och vi känner oss trygga i att VR tillsammans med underhållsleverantören Euromaint kommer att lösa detta bra”, säger Kalle Ekebjär.
Ökad bemanning
Enligt avtalet med VR Sverige ska bemanningen förstärkas med mer personal i reserv för att säkra att tågvärdar och lokförare alltid finns tillgängliga för att undvika förseningar och inställda tåg på grund av personalbrist.
”Det är väldigt roligt att vi fått fortsatt förtroende att driva och utveckla Pågatågens trafik i ytterligare tio år. Vi har fått det besked vi hoppats på och kan nu blicka framåt med allt det positiva detta innebär för alla som idag arbetar på VR Pågatågen”, säger Johan Oscarsson, vd för VR Sverige, i en skriftlig kommentar.
Trafiken med Pågatågen har körts av Arriva sedan 2007. VR Group köpte i mars 2022 Arriva av Deutsche Bahn.
Skånetrafikens tilldelningsbeslut kan överklagas i tio dagar från 29 april.
VR Sverige vann den senaste upphandlingen av driften av Öresundstågen och tar över det uppdraget i december i år.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Inga nya tåg till Kinnekullebanan
Västtrafik kommer inte att skaffa nya motorvagnar för trafiken på Kinnekullebanan förrän i slitet av 2030-talet. De 16-22 år gamla dieseltågen måste fungera drygt ett årtionde till. Men nya elektriska regionaltåg sätts i trafik om fyra månader.
Swemaint satsar på lokunderhåll
Midwaggon i Ånge som underhåller och reparerar Rc- och Rd-lok ingår sedan månadsskiftet i Swemaint, störst i Sveriges på underhåll och reparationer av godsvagnar. Swemaint kan komma att satsa på lokreparationer i större skala men konkurrenterna planerar nya verkstäder.
Marknaden finns för nattåg – men inte lönsamheten
Det finns en marknad för fler nattåg i Sverige. Men en kommersiell aktör kan aldrig få nattågstrafik med nya vagnar lönsam. Staten måste stödja inköpen av sov- och liggvagnar, Till den slutsatsen kommer Dan Olofsson, ansvarig för strategi och verksamhetsutveckling på SJ.
Trafikverket hotas av mångmiljonvite
Om inte Trafikverket senast 5 juni vidtagit åtgärder för förhindra att personal vistas i eller vid spår där det föreligger risk att de blir påkörda av tåg tvingas Trafikverket utge ett vite om 48 miljoner kronor. Det har Transportstyrelsen beslutat.