Annons:

Publicerad: 2025-06-29

Vision 2050 har lämnat perrongen

Torsdag morgon den 26 juni i gotländska Almedalen. Solen sken som vanligt över Visby när det var dags för Sveriges järnvägselit att samlas och tala framtid. ”Det är viktigt att vi samlas kring järnvägen, så att vi får den järnväg vi vill ha”, inledde Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket.

Text: Peter Johnsson

Styrelsemedlemmarna i JBS presenterade en del av de konkreta steg som nu ska tas tillsammans. FOTO: Belkis Larsson

Annons:

Samling och gemensam riktning var den röda tråden under tre timmar på Samhällsbyggararenan. Under ledning av moderatorn Linus Eriksson, vd för Öresundsbron, berättade den samlade branschen att färdplanen för Vision 2050 nu är aktiverad.

”Äntligen är det torsdag och den viktigaste dagen i Almedalen, utropade SJ:s vd Monica Lingegård.

Men hon var också tydlig med att vägen framåt är allt annat än enkel.

”Det vi ska göra tillsammans är inte en enkel resa. Den är full av målkonflikter och mycket svår, men det är därför vi måste prata med varandra.”

Från målbild till verkstad

Styrelsemedlemmarna i JBS presenterade en del av de konkreta steg som nu ska tas tillsammans. Henrik Dahlin från Green Cargo nämnde både nya produktionsmodeller, förändrade bromstabeller och ett tätare samarbete kring enkelspårens mötesmönster.

Catharina Elmsäter-Svärd från Byggföretagen betonade behovet av samverkan:

”Vi är väldigt överens om vad vi vill uppnå. Vi måste samverka, eftersom järnvägen är byggd på inbyggda konflikter. Steg för steg kommer vi bli smartare tillsammans.”

För Bertrand Gryspeert, vd för Vossloh Switch Systems, är datadelning en nyckelfråga:

”Vi måste förstå varandra ännu bättre. Jag vill inte att någon i min organisation föreslår en åtgärd som suboptimerar trafiken.”

Han lyfte också vikten av att adressera systematiskt opunktlig infrastruktur och pekade också ut Växelfabriken, ett gemensamt projekt med Trafikverket, som en annan befintlig möjliggörare.

Men det handlade inte bara om teknik och processer. Henrik Dider från Trafikverket lyfte kompetensförsörjning som en strategisk ödesfråga.

”Vi ber politiken om mer mandat och en starkare roll för Trafikverket inom kompetensförsörjning och attraktivitetsarbete. Men samtidigt ett tydligare mandat för att driva det här arbetet tillsammans som bransch”, sa Henrik Dider, HR-chef Trafikverket.

Ny struktur för samarbete

Flera talare välkomnade att JBS nu rekryterar en generalsekreterare.

”Vi ser mycket fram emot en generalsekreterare på plats. Det behövs en stark person som samlar och driver allas input framför sig så att vi får saker gjorda som vi tänkt”, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen.

Caroline Åstrand, vd MTR Nordic höll med:

”Att ta fram visionen var superlätt. Färdplanen var också relativt enkel, men nu när vi måste börja göra prioriteringar har vi sett mer friktion. Vi ser att vi behöver någon som driver det här arbetet. Något nytt och annorlunda.”

”Jag tror mycket på den här modellen”, kommenterade Roberto Maiorana.

”Den här personen kommer också driva på när vi enskilda aktörer behöver skjuta till fler resurser i arbetet”, sa Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

”Tempot är högt i vår bransch. Då behöver vi en samlad branschförståelse. Det är naturligt nu när arbetet har konkretiserats att vi ser friktion. Men samtidigt vet ju alla att lite gnissel skapar värme och JBS är ett jättebra forum för att få fart på järnvägen framåt, sa Maria Signal Martebo, vd Alstom Transport Sverige AB och Swedtrains representant i JBS.

FOTO: Peter Johnsson

Bertrand Gryspeert, vd Vossloh Switch Systems, poängterade vikten av transparens: “Vi behöver visualisera allas utmaningar och dela med oss av om informationen så att vi kan fatta viktiga beslut tillsammans.” FOTO: Belkis Larsson

När diskussionerna avrundades låg fokus på nästa steg. Vad händer efter Almedalen?

”Vi ska göra varandra bra. Jag ser fram emot att se framgångarna som vi alla gör varje dag”, sa Roberto Maiorana.

Och kanske var det Monica Lingegård som satte punkt bäst:

”Vi måste jobba med målkonflikterna. Säga som det är. Det är en unik styrka vi har som bransch – att vi kan samla beslutsfattare på det här sättet i JBS.”

Mer på programmet

Seminariet Mer tid i spår – kapacitet här och nu och i framtiden innehöll fler delar än JBS vision och färdplan mot 2050. Bland annat diskuterades om det är möjligt att bättre använda fordon som verktyg för mer tid i spår. Medverkade gjorde Roger Vahnberg från Västtrafik, Pär Helgesson från SJ och Maria Signal Martebo från Alstom. Att fordonen i systemet har liknande prestanda, till exempel vad gäller acceleration, nämndes också som en förutsättning för effektiv trafikplanering.

Utöver fordon diskuterades ERTMS, mer tid för underhåll utan att bromsa tågen, hur digitalisering kan skapa kapacitet och vilka flaskhalsar som borde åtgärdas först.

Dagen avslutades med ett samtal om mobilitet och försvar och Sveriges koppling till Europa. Panelen konstaterade att Sverige behöver tänka bredare, snabbare och mer nordiskt.

”Jag har slutat fråga mina medarbetare hur lång tid det tar att göra något. I stället ber jag dem skriva ner exakt vilka hinder de har för att verkställa ett beslut. På så sätt får vi bättre genomförbarhet”, berättade Anna Jähnke, regionråd Region Skåne.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Sänkt hastighet om personal i spåren

Sänkt hastighet för tågen där personal finns i spårområdet och krav på dokumentation av riskbedömning vid egenförflyttning inom spårområdet. Det är Trafikverkets svar på Transportstyrelsens föreläggande.

Nyhet

SHK utreder spårvagnsolyckan

Statens Haverikommission har beslutat att utreda orsaken till spårvagnsolyckan i centrala Göteborg natten till midsommarafton eftersom den kunde lett till många fler skadade eller omkomna.

Nyhet

SJ kan köra nattåg Oslo–Köpenhamn

SJ kan komma att köra dagtåg mellan Oslo och Köpenhamn och nattåg mellan Oslo och Stockholm samt mellan Oslo och Berlin via Köpenhamn från december 2026. Men planerna på nattåg är beroende på framtiden för Euronight Stockholm–Berlin och norska Jernbanedirektoratet.