Annons:

Publicerad: 2025-09-11

​Många trummor ur funktion

Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.

Text: Ulf Nyström

Söndagens skyfall över Ångermanland har orsakat omfattande trafikkaos med urspårade tåg och underminerade vägar. Vid Stugusjön väster om Skorped mellan Långsele och Mellansel spårade Arctic Rail Express ur. Röjning och återuppbyggnad av banan i det otillgängliga området beräknas ta minst en vecka.

Annons:

”Under de senaste åren har Trafikverket börjat ta problemen med defekta trummor på allvar. Men det finns ungefär 18 000 trummor under landets järnvägar och väldigt många fungerar inte som de ska”, säger Andreas Larsson, arbetschef för liningverksamheten vid Railcare.

När regnmängderna ökar och skyfallen blir mer våldsamma ökar risken för erosion som kan leda till sättningar och spårlägesförändringar. I värsta fall kan vägar och järnvägar spolas bort av vattenmassorna.

Oftast räcker de trummor som finns

”Ibland är trummorna underdimensionerande men allt som oftast skulle de trummor som finns kunna leda bort allt vatten om de hade full kapacitet”, säger Andreas Larsson.

”Men ofta är diken och trummor igensatta eller igenväxta och inte sällan har trummorna helt eller delvis rasat samman.”

”Det är inte heller ovanligt att trummorna har fyllts över i båda ändar när banvallarna breddats och man inte tagit hänsyn till de befintliga trummorna.”

Dessutom är det vanligt med isärdragna skarvar i gamla rektangulära stentrummor, Problemet uppstår även vid övergången mellan ursprunglig trumma och trumförlängningar.

Det leder till att material rasar in i trumman och förhindrar vattenflödet men det skapar även undermineringar och hålrum i banvallen som kan orsaka sättningar i spåret vilket orsakar trafikavbrott och i värsta fall olyckor.

Enorm underhållsskuld

”Som alla vet har järnvägen en stor underhållsskuld och den innefattar avvattningen.”, säger Andreas Larsson.

”Under de senaste åren upplever jag att avvattningen har fått mer fokus men det finns mycket kvar att göra.”

Underhållet av många av de 18 000 trummorna i de svenska järnvägarna är eftersatt och många trummor har under årtionden få växa igen.
Andreas Larsson är arbetschef för liningverksamheten vid Railcare.
I många trummor har skarvarna dragits isär så att material har trängt in.   
Men invändig fordring av trummorna minskar underhållsbehovet och funktionen förbättras. 

Enligt Andreas Larsson krävs mer kunskap om tillståndet i avvattningsanläggningen för att man därefter ska kunna prioritera och planera in åtgärder innan problem uppstår.

”Med en kvalificerad tillståndsbedömning får man en översikt på nuvarande status av avvattningsanläggningens funktion samt skicket på trummor och dränering.”, säger Andreas Larsson.

Rensning och spolning

Trummor och dränering som är helt eller delvis igensatta kan bli funktionsdugliga genom rensning eller spolning.

För att trumman ska fungera i många år kan det krävas infordring, lining.

”Det förhindrar att material rasar in och gör det lättare för trumman att självrensa vid högre flöden”, säger Andreas Larsson.

Infordring av en trumma tar sex-tio timmar och påverkar inte tågtrafiken.

”Linern är konstruerad för att hålla i 50 år, men den förväntade livslängden är 100 år.”

Var femte vägtrumma defekt

Trafikverket gjorde en inventering av vägtrummorna för ett par år sedan och den visade att det fanns 260 000-300 000 trummor. Minst 60 000 av dessa, alltså omkring var femte, bedömdes vara i behov av någon form av åtgärd inom de närmaste tre åren.

Hur många av de 18 000 järnvägstrummorna som skulle behöva åtgärdas är oklart.

Att det kan löna sig med underhåll av trummor visade sig för ett par år sedan mellan Uppsala och Sala.

”Bilvägar och delar av samhället hade stora problem med vatten medan järnvägen där Trafikverket nyligen hade åtgärdat avrinningen klarade sig väldigt bra”, säger Andreas Larsson.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Inlandsbanan livlina för godset

Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.

Nyhet

Godstågen tar Inlandsbanan

Det dröjer troligen till måndag nästa vecka innan tågtrafiken kan återupptas på Ådalsbanan och Botniabanan. Tågtrafikbolagen står nu i kö får att få köra tåg på Inlandsbanan men kapaciteten är ytterst begränsad. Under tisdagen kunde fyra tåg omledas via Storuman.

Nyhet

Tågstoppet kan bli långvarigt

I bästa fall kan tågtrafiken på Ådalsbanan återupptas klockan 15 på onsdagen. Men Trafikverket ville på måndagen inte ge några officiella besked om tidpunkten för återupptagen tågtrafik. Norska Onrail satsar på Inlandsbanan.

Nyhet

Nya förbigångsspår på Västra stambanan

Om fyra veckor kopplas det nya förbigångsspåret i Välevattnet mellan Laxå och Finnerödja in. Om två år ska två nya förbigångsspår ligga klara strax öster om Katrineholm och om ytterligare två år kopplas förbigångsspåren mellan Högsjö och Kilsmo in till Västra stambanan.