Annons:

Publicerad: 2025-09-27

Sliprar från Malmbanan får nytt liv

Trafikverket ska återanvända sliprar från Malmbanan till andra järnvägssträckor. Initiativet är ett steg i att stärka Sveriges beredskapsförmåga och även minska kostnader och klimatpåverkan.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
Spårbyte på Malmbanan. FOTO: Trafikverket

Trafikverket genomför ett av sina största återbruksinitiativ någonsin. Cirka 87 000 begagnade betongsliprar ska sparas för återbruk i syfte att stärka Sveriges försörjningsberedskap och totalförsvar. Andra liknande insatser planeras även för 2026.

De begagnade sliprarna har tagits upp från spårbyte mellan Gällivare och Råtsi (ca 89 kilometer) och levereras med järnvägstransporter på Inlandsbanan till Arvidsjaur för tillfällig mellanlagring i väntan på att de ska återbrukas.

“Initiativet är ett viktigt bidrag för att stärka Trafikverkets beredskapsförmåga. Men återbruk av sliprar är också ett viktigt verktyg för att minska kostnader och minska klimatpåverkan”, säger Helena Eriksson, regional direktör vid Trafikverket.

Leveranserna kommer att pågå löpande fram tills i början av november. Initiativet har lyckats genom ett tätt samarbete mellan flera olika funktioner inom Trafikverket, Infrakraft, Railcare och Inlandsbanan AB.

Lång livslängd på sliprarna

Skälet till spårbytet på Malmbanan var framförallt rälerna, inte betongsliprarna. Dessa bedöms ha många års teknisk livslängd kvar om de läggs på en bana med måttlig trafikbelastning.

Det säkerhetspolitiska läget i Europa och opålitlig global handel gör att försörjningen av kritiska material blir en allt viktigare fråga. Genom en cirkulär materialhantering, där vi skapar möjligheter att återanvända järnvägsmaterial, minskar vi inte bara klimatpåverkan utan tryggar också försörjningen.

Genom att tillvarata och återbruka 87 000 betongsliprar från Malmbanan som annars skulle ha gått till destruktion, skapar vi en försörjningsberedskap som bidrar till Sveriges totalförsvar och järnvägens återställningsförmåga. Det minskar också kostnader och klimatpåverkan.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Nya tåg till Saltsjöbanan

Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.

Notis

Landskrona är Årets station 2025

Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.

Nyhet

Växelfabriken invigd i Sala

Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.

Notis

Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik

Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.