Annons:

Publicerad: 2025-10-13

RDC ger inte upp Berlin

Snälltåget planerar att öka trafiken när SJ kastar in handduken i augusti nästa år. Men RDC har beslutat att fortsätta nattågstrafiken mellan Berlin och Stockholm om än i något begränsad omfattning från 1 september.

Text: Ulf Nyström  Foto: Svante Fält

SJ:s nattåg med Rc6 1346 som dragkraft från Berlin till Stockholm 346 passerar Vareborg på numera rivna järnvägssträckan Hamra-Varberg 17 september 2023. Tåget var omlett via Göteborg på grund av kontaktledningsarbeten mellan Hässleholm och Älmhult.

SJ har i samarbete med RDC kört nattågen mellan Stockholm och Tyskland sedan 1 september 2022.

När regeringen aviserat att den drar in anslaget för köp av trafiken nästa år kommer SJ att ställa in tågen. Sista tåget rullar 31 augusti nästa år.

Allt pekade på att Snälltåget skulle bli utan konkurrens i nattågstrafiken till och från Berlin.

”Det var väl rätt så väntat att SJ skulle ställa in trafiken när det statliga anslaget försvinner och avtalet med Trafikverket löper ut”, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.

”Vi hade redan innan beslutet börjat förberedda oss för situationen efter sommaren nästa år när SJ-tågen till Berlin försvinner.”

Snälltåget utökar trafiken

Troligen kommer Snälltåget att utöka trafiken mellan Stockholm och Berlin från nuvarande 190 dagar per år till över en bra bit över 200 dagar per år.

”Kanske kommer vi att köra längre på hösten och börja tidigare på våren”, säger Marco Andersson.

”Inga beslut är ännu fattade, det är ju nästan ett år till eventuella förändringar börjar gälla.”

Snälltåget använder under skidsäsongen i Alperna de lok och vagnar som under drygt halva året körs till Berlin för nattåg mellan Malmö och Österrike.

Om skidtågen ska köras enligt nuvarande tidtabeller kan tågen till och från Berlin inte köras mer än cirka åtta månader per år.

Få resenärer under vintern

”Vi får klura lite på detta”, säger Marco Andersson.

”Men vi har ju sett i resandestatistiken för SJ:s tåg att det varit ganska få resenärer i november, december och januari.”

SJ ställer in nattågen till Berlin

SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.

Annons:

Snälltåget har ända sedan starten 2007, då med Utmanartåget mellan Göteborg och Storlien och med Veolia som ägare, använt enbart ligg-, sitt- och restaurangvagnar i nattågen.

Men med SJ:s beslut att lägga ner trafiken med nattåg mellan Sverige och Tyskland kan inställningen till sovvagnar vara på väg att förändras.

Överväger att köpa sovvagnar

”Det är inte omöjligt att vi köper sovvagnar”, säger Marco Andersson.

”Men det är inte lätt att hitta bra begagnade sovvagnar i Europa.”

”Och man ska vara medveten om att det är betydligt dyrare att hålla sovvagnar i trafik än ligg- och sittvagnar.”

Dessutom kan Snälltåget få konkurrens från Railroad Development Corporation Deutschland (RDC), det bolag som SJ samarbetat med i Tysklandstrafiken.

RDC äger vagnarna som SJ använder i nattågen, bemannar tågen i Danmark och Tyskland och opererar tågen i Tyskland.

RDC vill fortsätta trafiken Berlin-Stockholm

Enligt ett mail till Järnvägar.nu kommer RDC att fortsätta med nattågstrafiken Berlin-Hamburg-Stockholm när det statliga svenska stödet till trafiken försvinner.

”Tillsammans med SJ har vi visat att internationella nattåg kan bli framgångsrika trots en utmanande omgivning”, säger Markus Hunkel, vd i RDC Deutschland, enligt meddelandet.

”Förbindelsen är en viktig länk i det europeiska nätverket av nattåg och vi kommer att se till att den fortsatta att vara det.”

Markus Hunkel medger att nattågstrafik är kostsam och att konkurrensen med andra operatörer och med flygtrafiken är hård.

”Vi är entreprenörer”

”Men vi är entreprenörer i järnvägsbranschen”, säger Markus Hunkel.

”När marknaden förändras letar vi lösningar. Vårt mål är långsiktigt säkra och utveckla internationella nattågsförbindelser.”

Enligt Nicole Pizzuti, kommunikatör på RDC Deutschland, kommer RDC att operera nattågen med egna fordon och egen personal i samarbete med ett tågtrafikföretag i Sverige och Danmark.

”Vi är en av få företag i Tyskland som är specialiserat på nattågstrafik”, skriver Nicole Pizzuti.

”Vi börjar nu planera den framtida trafiken. Vårt mål är att erbjuda minst 50 procent av den nuvarande trafiken från hösten 2026. Vi är övertygade om att vi kommer att kunna göra det.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Gemensamt ansvar för järnvägen

När järnvägsbranschen traditionsenligt samlades på Järnvägsdagen 2025 i Stockholm var budskapet från scenen entydigt. Alla vet vad som måste göras och pengarna finns, nu avgörs leveransen framåt av hur bra branschen kan samarbeta.

Nyhet

Två banor kan anpassas för batteritåg

En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.

Nyhet

BLS ger upp godstågstrafiken

BLS Rail avslutar all godstågstrafik i början av nästa år. Företaget kommer att ägna sig åt uthyrning av lok som ägs av dotterbolagen BL Rail och Kronlok.

Nyhet

Railcenter Hallsberg invigt

Railcenter Hallsberg invigdes idag, 21 november 2025, under högtidliga former. Satsningen ska möta järnvägsbranschens växande kompetensbehov. Invigningen lockade över 70 deltagare från kommuner, region, riksdag, utbildningsaktörer och näringsliv.