Annons:

Publicerad: 2025-11-08

Växelfabriken invigd i Sala

Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Fyra nya växlar installerades 7 november på Sala station som en del i projektet Växelfabriken.

Annons:

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att stärka den operativa förmågan i järnvägsunderhållet. Växelfabriken beskrivs som ett konkret svar på det uppdraget.

”Det vi ser i Sala idag är att investeringar som vi gör i ökad operativ förmåga ger effekt. Växelfabriken är ett första av flera steg som stärker vår långsiktiga leveransförmåga”, säger Jonatan Lennartsson, chef inom nationellt och strategiskt järnvägsunderhåll vid Trafikverket.

Enligt Vossloh och Trafikverket så har mer än 5 000 av Sveriges omkring 12 000 växlar passerat sin tekniska livslängd. Det påverkar både tågens punktlighet och kostnaderna i hela järnvägssystemet.

Infrastrukturministern på plats

”Växelfabriken är ett konkret exempel på hur vi får mer järnväg för pengarna, hur vi kan använda de resurser vi har både effektivare och klokare. Växelfabriken gör så att alla här idag kan arbeta ännu mer effektivt i spår”, säger Andreas Carlson (KD), infrastruktur- och bostadsminister.

”Sverige har alldeles för länge satsat för lite pengar på underhåll. Därför har regeringen prioriterar om resurserna.”

Infrastruktur- och bostadsministern fick själv hjälpa till och lägga dit växel nummer 420 i Sala.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson fick möjlighet att provköra den spårgående kranen. Kranföraren Michael Neumann ser till så att allt går rätt till.

”En dag som idag är oerhört värdefull för mig. Jag får till mig en massa kunskap och erfarenhet från det operativa arbetet som är ovärderlig när vi sedan fattar beslut.”

Prefabricerade växlar installeras på några timmar

Växelfabriken innebär att så kallade 1-till-1-växelbyten industrialiseras. Prefabricerade växlar byggs i förväg, transporteras på specialanpassade vagnar och lyfts på plats med en spårgående kran. Installationen tar bara några timmar och kan genomföras även under kontaktledningar och bredvid trafikerade spår.

”Vi har genom åren visat att det går att planera och genomföra växelbyten som ett industriellt flöde. Det kräver precision, planering och respekt för alla inblandade men resultatet talar för sig själv”, säger Daniel Öholm, affärsutvecklare på Vossloh.

”Alla vill att tågen ska gå i tid men ingen vill stänga av för underhåll. Just därför måste vi bli ännu bättre på att utnyttja tiden vi har till förfogande.”

De första fyra växlarna byttes 7 november i Sala. På sikt är målet att genomföra över hundra växelbyten per år, vilket ska bidra till ökad kapacitet, punktlighet och robusthet i hela järnvägssystemet.

”Allt fler vill resa och transportera gods på järnvägen och då behöver vi effektivisera vårt underhåll, så att det påverkar trafiken mindre”, säger Jonatan Lennartsson.

Ny växelfabrik i Hallsberg

För att möta framtidens behov investerar Vossloh i en ny fabrik på Sannahed, mellan Kumla och Hallsberg, den första nya växelfabriken i Sverige på över 120 år.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (till höger) i samspråk med Bertrand Gryspeert (till vänster) som är vd för Vossloh i Sverige och Fredrik Johansson (mitten) som är projektledare för Prefab och installation på Vossloh
Solen sken över Sala dagen till ära och enligt en av deltagarna var det riktigt “ingenjörsväder”.

”Med den nya fabriken kan vi tredubbla vår produktionskapacitet, samtidigt som vi automatiserar tillverkningen och ger utrymme för nya utbildnings- och forskningsinitiativ”, säger Bertrand Gryspeert, vd för Vossloh i Sverige.

”För oss på Vossloh är detta en naturlig utveckling. Vi har arbetat med prefabricerade växlar och snabbinstallationer i decennier, både i Sverige och internationellt. Det här är ett av våra bidrag till den omställning som svensk järnväg nu genomgår genom Vision 2050 som tagits fram av hela branschen.”

”Vi är oerhört stolta över att tillsammans med Jonatan Lennartsson och hans team kunna visa upp konkreta resultat redan nu, bara lite drygt ett år efter projektstart. Normalt tar ett projekt av den här typen fem till sju år att genomföra.”

Planering i tidiga skeden viktigt

Fredrik Johansson, projektledare för Prefab och installation på Vossloh, har varit med från början och beskriver vikten av samordning.

”Jag har arbetat ute i spår med detta sedan 2013 och vi lär oss något nytt varje gång. Det absolut viktigaste jag sett är att vi måste planera tillsammans så tidigt som möjligt inför ett projekt. Då är mycket vunnet redan innan vi kommer ut på plats.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Itino hyrs in för Fryksdalsbanan

Kollektivtrafiknämnden i Region Värmland har beslutat att Region Värmland ska hyra ett Itino-tåg för att kunna upprätthålla trafiken på Fryksdalsbanan när tre av de Itino-tåg som Värmlandstrafik använder ska genomgå planerat tyngre underhåll.

Nyhet

Första Kockumstrallan ombyggd

BS Verkstäder i Falköping levererade under tisdagen den första av fem ombyggda Kockumstrallor till Infranord. I kväll ska den lasta skroträler på Kinnekullebanan och om en månad bär det av till Hoting.