Annons:
Snälltåget kör dagtåg till Hamburg
Snälltåget inleder 4 maj nästa år trafik med dagtåg mellan Stockholm och Hamburg. Trafiken med nattågen mellan Stockholm och Berlin utökas. Tågen kommer att rulla mer än halva året.
Text: Ulf Nyström
Dagtågen till Hamburg inleds 4 maj 2026 och tågen kommer att gå året runt i motsats till Snälltågets nattåg till och från Berlin som körs under sommarhalvåret och i samband med vissa helgen under vinterhalvåret. FOTO: Snälltåget
Annons:
“Vi är övertygade om att det finns en marknad för dagtåg till Tyskland”, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.
“Många svenskar vill resa ut i Europa med tåg och det finns ett stort intresse i Tyskland för tågresor till Sverige.”
Trafiken inleds 4 maj 2026 och tågen kommer att gå året runt i motsats till Snälltågets nattåg till och från Berlin som körs under sommarhalvåret och i samband med vissa helgen under vinterhalvåret.
Dagtågen med fem sittvagnar och restaurangvagn kommer att dras av Snälltågets Vectron-lok.
Tyska vagnarna sätts in i Sverige
Snälltåget kommer att använda vagnar som redan nu används I den internationella trafiken i dagtågen. De tyska vagnarna som Snälltåget nyligen avskaffat kommer successivt att sättas in i tågen mellan Malmö och Stockholm.
Marco Andersson, kommersiell chef vid Snälltåget. FOTO: Snälltåget.
“Vi skulle gärna köra tågen med fler vagnar, men initialt kommer vi inte att förfoga över fler”, säger Marco Andersson.
Tågen kommer att avgå från Stockholm C klockan 10.43 och ankomma Hamburg Hbf 21.57 och avgå från Hamburg 09.51 och ankomma Stockholm 21.17.
Bokningen öppnar tisdag 18 november
Platserna på tågen går att boka från kl 09 i dag, 18 november 2026.
Snälltåget har planer på trafik mellan Malmö och Oslo och att förlänga nattågen mellan Malmö och Storlien till och från Trondheim men ännu har företaget inte satt ner fötterna.
“Det finns fortfarande ett antal frågetecken som vi behöver kunna räta ut innan vi fattar de avgörande besluten”, säger Marco Andersson.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Hector Rail kör Trätåg ett år till
Hector Rail kör virkestågen för Trätåg ytterligare ett år. Osäkerheten bland Trätågs uppdragsgivare gör att upphandlingen av tågdragningen har skjutits upp ett år.
Nattåg i farozonen
Den planerade nattågstrafiken mellan Basel och Malmö är i farozonen. Många parlamentsledamöter i Schweiz är kritiska till regeringens förslag om stöd till trafiken och finansutskottet i ständerrådet sade i onsdags nej till att subventionera trafiken.
Fortsatta förarutbildningar trots stopp
Lokförareleverna i Kristinehamn och Nässjö kan fortsätta sina utbildningar trots att Transportstyrelsens beslut att stoppa de båda utbildningarna inte upphävts.
Inga svenska direkttåg till Trondheim
Jernbanedirektoratet säger nej till SJ:s och Norrtågs ansökningar om att få köra direkttåg mellan Sverige och Trondheim. Den norska myndigheten värnar den glesa tågtrafiken på Meråkersbanan och fortsatta tågbyten i Storlien.



