Annons:
VR Snabbtåg tänker om
Återupptagna uppehåll i Katrineholm, slopade uppehåll i Falköping, återupptaget sommartåg, bussersättning mellan Alingsås och Göteborg under åtta sommarveckor och ett tågpar via Karlstad. VR Snabbtåg prioriterar om för att klara utmaningarna på Västra stambanan.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
När tågtrafiken stoppas mellan Göteborg och Alingsås under åtta sommarveckor vänder de flesta av VR:s snabbtåg från Stockholm i Alingsås och resenärerna får åka buss. X74 001 på väg från Göteborg C till Stockholm C vid Floda 26 augusti 2024.
Det pågående bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås innebär en del problem även VR Snabbtåg.
”I utmanande lägen måste vi göra prioriteringar för att säkerställa att vi gör vår trafik så bra som vi bara kan”, säger Erik Wennerholm, tillförordnad vd för VR Snabbtåg.
Åter uppehåll i Katrineholm
För att inte restiderna skulle öka alltför mycket när banarbetet mellan Olskroken och Alingsås drog igång för snart ett år sedan slopade VR Snabbtåg uppehållen i Södertälje och Katrineholm.
”Det har varit efterfrågat och vi är glada att återintroducera staden och ge god service till omkringliggande orter genom anslutande trafik”, säger Erik Wennerholm.
Slopat uppehåll i Falköping
I stället försvinner uppehållen i Falköping. Erik Wennerholm hoppas resenärerna tar sig till Skövde och går på VR:s snabbtåg där i stället.
Från 3 januari kör VR Snabbtåg en avgång från Göteborg till Stockholm via Trollhättan, Karlstad och Kristinehamn på lördagar.
Annons:
Under trafikstoppet mellan Göteborg och Alingsås kommande sommar, från 22 juni till 16 augusti, kommer de allra flesta av VR:s snabbtåg, fem av sex tåg, att vända i Alingsås och resenärerna hänvisas till ersättningsbussar mellan Alingsås och Göteborg.
”Med den lösningen har vi kortast restid mellan Stockholm och Göteborg”, säger Erik Wennerholm.
Ett tågpar via Karlstad
Ett tågpar körs dock via Karlstad med ungefär fem timmars restid mellan Stockholm och Göteborg.
Sommartågen mellan Stockholm och Ängelholm kommer tillbaka nästa år. Tågen körs via Borås till Varberg med uppehåll i Falkenberg, Halmstad, Laholm och Båstad.
”Kul att vara tillbaka i Halland och när man passerar stora stenen, Slyngestenen, på väg mot Båstad vet man att det är sommar på riktigt”, säger Erik Wennerholm.
Sprickor åtgärdade
De Flirt-tåg från Stadler som Norske Tog äger har fått repareras med påläggssvetsning sedan man upptäckt sprickor i vagnskorgarna. Tågen av type 74 och type 75 är i stort sett identiska som de X74-tåg som VR Snabbtåg äger.
”Alla våra fordon genomgick justeringar och därigenom sprickreparationer under våren 2025”, säger Erik Wennerholm.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Snälltåget utökar trafiken 2026
Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.
SJ i vänteläge under 2026
2026 blir ett mellanår, ett år av väntan, för SJ. Först 2027 och 2028 levereras de nya snabbtågen från Alstom och de nya regionaltågen från CAF till SJ. Dessförinnan kan SJ inte utöka trafiken mer än marginellt.
Västtrafik kör fler och färre tåg
Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.
Gemensamt ansvar för järnvägen
När järnvägsbranschen traditionsenligt samlades på Järnvägsdagen 2025 i Stockholm var budskapet från scenen entydigt. Alla vet vad som måste göras och pengarna finns, nu avgörs leveransen framåt av hur bra branschen kan samarbeta.



