Annons:
Alstom lär sig vika plåt
Tågtillverkaren Alstom samarbetar med svenska Stilride för att vika och böja stålplåt mer effektivt. I första hand ska tekniken testas på drivsystemen.
Text: Ulf Nyström Foto: Stilride

Stilride har utvecklat en metod att böja och vika stålplåt på ungefär samma sätt som man viker papper i origami.
Annons:
Stilride har utvecklat en metod att böja och vika stålplåt på ungefär samma sätt som man viker papper i origami.
”Det ger en mer hållbar konstruktion med lägre verktygskostnader och mindre materialåtgång”, säger Jonas Nyvang, vd och en av grundarna av Stilride.
”Miljöpåverkan blir mindre och det krävs mindre bearbetning som exempelvis svetsning. Hållfastheten blir bättre trots användning av mindre råmaterial och därmed blir den färdiga konstruktionen lättare. ”
Samarbete med flera storföretag
Metoden att böja och vika stålplåt som är högst fyra millimeter kallas Stilfold. Stilride tillverkar bland annat el-motorcykeln Stilride 1 och företaget samarbetar med finska Outokompu och svenska SSAB, biltillverkaren Polestar och ABB.

”För oss är det väldigt intressant att få arbeta tillsammans med Alstom i Västerås”, säger Jonas Nyvang, ”Vi räknar med att snabbt kunna bevisa en rad av de fördelar som Stilfold kan skapa för deras verksamhet, i första läget för inre strukturer i drivsystemen.”
Maria Signal Martebo, vd på Alstom Sweden sedan april 2022, berättar att Alstom i Sverige söker samarbete med nya företag för att öka innovationstakten.
Kapslingen till drivsystem första projektet
”Det är en fantastiskt spännande och lovande teknik som Stilride utvecklat, en industriell origami, som kan innebära ett helt nytt sätt att tillverka kapslingen till drivsystem till våra tåg”, säger hon.
”Vi testar detta digitalt inom kort och vi hoppas kunna hitta nya samarbeten med andra spännande start-up-företag i närtid.”
Stilride och Alstom kommer att gå igenom befintliga lösningar hos Alstom för att hitta områden där man kan nå bäst effekt med nya konstruktionslösningar och tillverkningsmetoder.
Stilride kommer att ta fram och presentera ett antal lösningar för eventuell framtida produktion.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:
Relaterat innehåll:
1 000 spårväxlar får sensorer
Från reaktivt till förebyggande underhåll. Med data från 1 000 accelerometrar ska Trafikverket realtidövervaka tillståndet i spårväxlar och förutsäga när de är på väg att gå sönder.
Röd sommar, grön höst
VR:s förvärv av MTRX slutfördes på torsdagen sedan Konkurrensverket godkänt köpet. VR fortsätter trafiken mellan Stockholm och Göteborg men efter sommaren blir personalens uniformer gröna och de röda tågen blir grön-vita.
Protrain tar över Holmens virkestransporter
Protrain kör i samarbete med Tågab timmer för Specialvirke och kommer från tidtabellsskiftet i december att köra så gott som allt rundvirke för Holmen Skog. Det inhyrda Traxx-loket 187.408 från Railpool med ett tåg för Specialvirke i Braviken 8 april i år.
Tågstopp i Almedal
Sedan klockan 05 på måndagsmorgonen kan tågen inte passera Almedal mellan Göteborg och Mölndal. I nio veckor blir det ersättningstrafik med buss eller spårvagn. SJ ställer in all tågtrafik på Västkustbanan.