Annons:

Publicerad: 2023-10-02

Alstom lär sig vika plåt

Tågtillverkaren Alstom samarbetar med svenska Stilride för att vika och böja stålplåt mer effektivt. I första hand ska tekniken testas på drivsystemen.

Text: Ulf Nyström  Foto: Stilride

Stilride har utvecklat en metod att böja och vika stålplåt på ungefär samma sätt som man viker papper i origami.

Annons:

Stilride har utvecklat en metod att böja och vika stålplåt på ungefär samma sätt som man viker papper i origami.

”Det ger en mer hållbar konstruktion med lägre verktygskostnader och mindre materialåtgång”, säger Jonas Nyvang, vd och en av grundarna av Stilride.

”Miljöpåverkan blir mindre och det krävs mindre bearbetning som exempelvis svetsning. Hållfastheten blir bättre trots användning av mindre råmaterial och därmed blir den färdiga konstruktionen lättare. ”

Samarbete med flera storföretag

Metoden att böja och vika stålplåt som är högst fyra millimeter kallas Stilfold. Stilride tillverkar bland annat el-motorcykeln Stilride 1 och företaget samarbetar med finska Outokompu och svenska SSAB, biltillverkaren Polestar och ABB.

”För oss är det väldigt intressant att få arbeta tillsammans med Alstom i Västerås”, säger Jonas Nyvang, ”Vi räknar med att snabbt kunna bevisa en rad av de fördelar som Stilfold kan skapa för deras verksamhet, i första läget för inre strukturer i drivsystemen.”

Maria Signal Martebo, vd på Alstom Sweden sedan april 2022, berättar att Alstom i Sverige söker samarbete med nya företag för att öka innovationstakten.

Kapslingen till drivsystem första projektet

”Det är en fantastiskt spännande och lovande teknik som Stilride utvecklat, en industriell origami, som kan innebära ett helt nytt sätt att tillverka kapslingen till drivsystem till våra tåg”, säger hon.

”Vi testar detta digitalt inom kort och vi hoppas kunna hitta nya samarbeten med andra spännande start-up-företag i närtid.”

Stilride och Alstom kommer att gå igenom befintliga lösningar hos Alstom för att hitta områden där man kan nå bäst effekt med nya konstruktionslösningar och tillverkningsmetoder.

Stilride kommer att ta fram och presentera ett antal lösningar för eventuell framtida produktion.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Ny, nygammal och utökad godstågstrafik

Antalet godståg ökar sakta men säkert. Två nygamla transporter har kommit igång, tre förbindelser har fått utökad trafik, i maj kommer en förbindelse mellan nord och väst och i december en mellan öst och nord.

Nyhet

Ju mindre desto bättre

Det gick dåligt för de riktigt stora och bra för de minsta. Green Cargo och Hector Rails moderbolag Magma Rail Holdings var de stora förlorarna bland godstågsbolagen 2023. TX Logistik, Grenland Rail och Railcare T gjorde goda vinster.

Hector Rails virkeståg för Trätåg från Mora till Gävle passerar Vikarbyn på Siljansbanan 14 maj 2024.
Nyhet

Så ska kapaciteten öka i norr

Dubbelspår Boden–Luleå. Snabbare bygge av Norrbotniabanan och mötesspår på Malmbanan. Det är några av de åtgärder som Trafikverket föreslår för att öka kapacitet på järnvägarna och för att klara transportbehoven för de massiva industrisatsningar som nu görs i norra Sverige.