Annons:

Publicerad: 2024-08-24

Förlängd anbudstid för nya nattåg

Trafikverket förlänger anbudstiden för nya nattåg med fem månader till 28 februari 2025. Flera leverantörer vill ha mer tid för att lämna in anbud. Men leveranserna ska inte påverkas.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Trafikverket har begärt in anbud på nya lok och nya vagnar för den upphandlade tågtrafiken mellan Stockholm och Norrland. SJ:s nattåg ska strax avgå söderut från Umeå Östra. SJ körde nattågen till och från Övre Norrland 2008-2020 och Vy har kört den upphandlade trafiken sedan dess.

”Målet är fortfarande att leveranserna ska inledas 2028 och att alla lok och vagnar ska vara i trafik år 2030”, säger Francisca Ramsberg, överdirektör på Trafikverket.

”Vi gör förlängningen av anbudstiden för att få in anbud från de kvalificerade fordonstillverkarna. Leverantörerna har informerat oss att den extra tiden skulle ge dem möjlighet att lämna in mer genomarbetade anbud.”

Enligt Francisca Ramsberg skulle ett bibehållet slutdatum kunna leda till att få eller inga anbud lämnades till Trafikverket.

”Då skulle vi behöva starta om upphandlingsprocessen”, säger hon.

Förseningar och kritik

Trafikverkets upphandling av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Jämtland respektive Övre Norrland har kantats av förseningar och missnöje.

Planen var att anbudsförfrågan skulle gå ut i mars 2023 och att de nya tågen skulle kunna sättas i trafik 2027–2028.

Många reagerade dock mot att Trafikverket inte velat anskaffa sov- och liggvagnar med samma bredd som dagens vagnar har utan nöjt sig med kontinental bredd vilket innebär kortare sängar och smalare korridorer.

Francisca Ramsberg, överdirektör på Trafikverket, tror inte förlängningen av anbudstiden kommer att leda till att leveransen av nya lok och vagnar försenas. FOTO: Johan Nilsson, Trafikverket

Politiker vill ha bredare sovvagnar

Riksdagen kommer senare i vår att tillkännage för regeringen att den anser att de nya sov- och liggvagnarna som Trafikverket håller på att upphandla bör vara lika breda som dagens vagnar.

Annons:

Inga nattåg från Göteborg

SJ ställer in nattågen mellan Göteborg och Umeå vid tidtabellskiftet i december. Nattåget mellan Göteborg och Duved får en nådatid på fyra månader.

Riksdagens hantering av ärendet medförde dock att regeringen inte agerade mot Trafikverket.

Upphandlingen omfattar 16 lok och 99 vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland.

Varken Trafikverket eller regeringen har hörsammat kraven på att upphandla nattågstrafik till och från Norrland även från Göteborg.

Upphandling av trafik inleds i vår

En upphandling av nattågstrafiken från och med december 2026 kommer troligen att inledas i vår men det är oklart hur lång tid upphandlingen kommer att omfatta.

Vy Tåg kör för närvarande den upphandlade trafiken till och från Övre Norrland med lok och vagnar som Trafikverket tillhandahåller medan SJ kör den upphandlade trafiken till och från Jämtland med egna lok och egna vagnar.

Tre kategorier av fordon

Om upphandlingen av trafiken från december 2026 omfattar fler än tre år måste den gälla nattåg med Trafikverket egna äldre fordon, Trafikverket nya fordon och ytterligare fordon som anbudsgivarna själva måste tillhandahålla vilket skulle medföra stora utmaningar för anbudsgivarna.

SJ har beslutat att upphöra med sin nattågstrafik mellan Göteborg och Umeå respektive Duved från mitten av december i år respektive slutet av april nästa år på grund av bristande lönsamhet.

Beslutet har vållat omfattande protester.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

ERTMS på en tredjedel av Malmbanan

Drygt en tredjedel av Malmbanan har nu det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS. 6 maj kopplades sträckan mellan Kiruna och Bergfors in i systemet som nu omfattar 15 mil på Malmbanan och knappt tre mil på sidobanan Råtsi-Svappavaara.

Nyhet

Kaos i containertrafiken

All trafik till containerbangården i Skandiahamnen i Göteborg låg nere under nästan en vecka. Godstågsbolagen försöker nu köra ikapp men har svårt att få tåglägen.

Nyhet

Green Cargo går bättre och sämre

Färre förseningar, ökad trafiksäkerhet, krympande godsvolymer men flera nya transportavtal, i stort sett oförändrad omsättning men något mindre förluster och svag soliditet. Vändningen har ännu inte kommit för Green Cargo.

Nyhet

Tågtransporter hotas av nedläggning

Hösten 2021 inleddes virkestransporter från Fiskarheden på Västerdalbanan. Nu hotas de av nedläggning. Det gamla ERTMS-systemet som finns på Västerdalbanan klarar inte de många och långa godstågen som nu trafikerar banan.

Nyhet

Storsatsning på Malmbanan

Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.

Reportage

25 år sedan Linx skapades

12 maj 2000, för 25 år sedan, skrev två stolta generaldirektörer under ett avtal om att bilda ett samägt bolag, Linx, för snabbtågstrafik mellan de tre skandinaviska huvudstäderna. Tågen började rulla i januari 2001. Fyra år och några chefer senare likviderades bolaget.

Debatt

Så får vi bättre utbud och lönsamhet i nattågstrafiken

De direkta nattågen mellan Göteborg och Jämtland gick för sista gången söndagen den 27 april 2025. Nu får resenärerna byta tåg i Stockholm vilket är besvärligt då tåget från Jämtland ankommer redan 5.05 på morgonen. Bo-Lennart Nelldal och Anders Lundberg har ett förslag på lösning.

Nyhet

VR kör vidare i Skåne

VR Sverige fortsätter att köra Pågatågen. Skånetrafiken har beslutat att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.