Är det inte värt 20 miljoner att vi knyter ihop Stockholm med Trondheim igen?
Resenärernas ordförande Jonas Friberg ser fram emot att till tidtabellsskiftet i december kunna kliva på Intercitytåget i Stockholm på morgonen och kliva av i Trondheim på kvällen efter en bekväm tågresa.

Jonas Friberg
Nätverksexpert, organisationskonsult och ledarskapsutbildare med hundratusentals kilometer tågresor i bagaget. Ordförande i Resenärerna.
Foto: Kasper Dudzik
När jag gjorde lumpen i Östersund på slutet av 1980-talet gick det både natt- och dagtåg Stockholm-Östersund-Trondheim, även direktvagnar från Sundsvall.
Sen millennieskiftet är det ingen genomgående trafik alls utan byte i Storlien och på en plats till för att ta sig till Stockholm. Det kan vara Duved, Östersund eller Sundsvall beroende på tidpunkt.
När nu Meråkerbanen Trondheim-Storlien elektrifieras finns det möjlighet att köra genomgående direkta tåg från Stockholm till Trondheim utan byte vare sig för passagerare eller dragkraft.
Är det inte dags att vi får den möjligheten?

SJ vill köra tågen som nu går mellan Stockholm och Duved till och från Trondheim men kräver ersättning från Trafikverket och Jernbanedirektoratet. Snälltåget kör sedan flera år tåg mellan Malmö och Storlien via Stockholm under skidsäsongen och sommaren. Men det var många år sedan det gick att åka tåg utan byte mellan Stockholm och Trondheim. Bild från Storlien i augusti 2023.
Annons:
Tågtrafik är samhällsbygge och att skapa den här möjligheten knyter Atlantkusten samman med både Bottenviken och Östersjön.
I de här sammanhangen är 20 miljoner inte ens felräkningspengar så kom igen nu staten. Se till att vi kan somna i Stockholm och vakna i Trondheim igen eller på en dag ta oss från ena orten till den andra.
Ja. järnvägen har i det stora ett kapacitetsproblem och inte ett marknadsproblem men när vi nu får möjligheten att erbjuda en bra trafik som på sikt säkert inte kommer kräva tillskott; ja, se till att vi får den på plats.
Jag som resenär ser fram emot att till tidtabellsskiftet i december kunna kliva på Intercitytåget i Stockholm på morgonen och kliva av i Trondheim på kvällen efter en bekväm tågresa.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Storsatsning på Malmbanan
Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.
25 år sedan Linx skapades
12 maj 2000, för 25 år sedan, skrev två stolta generaldirektörer under ett avtal om att bilda ett samägt bolag, Linx, för snabbtågstrafik mellan de tre skandinaviska huvudstäderna. Tågen började rulla i januari 2001. Fyra år och några chefer senare likviderades bolaget.
Så får vi bättre utbud och lönsamhet i nattågstrafiken
De direkta nattågen mellan Göteborg och Jämtland gick för sista gången söndagen den 27 april 2025. Nu får resenärerna byta tåg i Stockholm vilket är besvärligt då tåget från Jämtland ankommer redan 5.05 på morgonen. Bo-Lennart Nelldal och Anders Lundberg har ett förslag på lösning.
SJ och Skistar vill att fler tar tåget
SJ och Skistar inleder ett samarbete för att få fler svenskar att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.