Annons:
Arkivet på Järnvägar.nu
”Dags att ta ansvar för järnvägen”
EU-kommissionen kan tvinga Sverige att böta mångmiljardbelopp om klimatkraven inte uppfylls. Det räcker inte med ändrad teknik; väg-och flygtrafiken måste minska kraftigt. Det menar fyra debattörer.
Planer för ny station i Uppsala
Uppsala kommun har beslutat att påbörja arbetet med en detaljplan för en ny järnvägsstation i Bergsbrunna i södra delen av Uppsala.
Snart klart med tåg till Trondheim
Senast i december nästa år hoppas SJ få köra tåg mellan Stockholm och Trondheim. Nattågen och ett Intercity-tåg mellan Stockholm och Duved förlängs troligen när elektrifieringen av järnvägen mellan Storlien och Trondheim och en överenskommelse med Jernbanedirektoratet är klara.
Sliprar från Malmbanan får nytt liv
Trafikverket ska återanvända sliprar från Malmbanan till andra järnvägssträckor. Initiativet är ett steg i att stärka Sveriges beredskapsförmåga och även minska kostnader och klimatpåverkan.
Lokförare varnas tidigare
Nya regler för utformningen av järnvägarnas signalsystem kommer att ge lokförarna tidigare förvarning om hastighetsnedsättningar och restriktiva signaler.
Trafikverket öppnar Västeraspby-Långsele för trafik
Trots stora utmaningar öppnade Ådalsbanan, sträckan Västeraspby-Långsele, för trafik redan 24 september kl 19. För Stambanan genom övre Norrland är prognosen 2 oktober kl 15, fyra dagar tidigare än planerat.
Dyrare arbetspendling med regeringens budgetproposition
Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Man har tillsammans uppvaktat regeringen kring fler av de satsningar som behövs. Besvikelsen var därför stor när budgetpropositionen offentliggjordes.
Containrarna tar tåget
Allt fler containrar som hanteras i Göteborgs hamn transporteras på järnväg. Under första halvåret ökade antalet containrar som åkt tåg till eller från hamnen med fyra procent, i juli med åtta procent och i augusti med tio procent.
Tågen i tid sommaren 2025
Aldrig förr har så många tåg varit så punktliga i Sverige som sommaren 2025. Trots åsknedslag, signalfel, elfel och rekordmånga banarbeten kom 88,5 procent av alla tåg i tid eller var högst fem minuter sena under juni, juli och augusti.