Annons:
”Att vara medmänsklig i de beslut man fattar är absolut viktigast”
“Det bästa med mitt jobb är min min fina personal. Sedan älskar jag ju såklart att vara ute i verkligheten och köra spårvagn ibland också.” Det berättar Petrus Sarmento som är driftchef hos VR Sverige i Stockholm.
![Om Petrus Sarmento](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2024/03/petrus-sarmento-square.jpg)
Om Petrus Sarmento
Driftchef för spårvägstrafiken och järnvägstrafiken i Stockholm
En vanlig dag på jobbet: Du hittar mig oftast på mitt kontor i Ulvsunda, men ibland rycker jag ut och kör spårvagn eller till och med snölok. Allt för att vi inte ska ställa in trafik vid oförutsedda händelser.
Vad gör du på dagarna?
”Oftast är jag på mitt kontor i Ulvsunda, men ibland måste jag rycka ut och köra spårvagn eller till och med snölok, allt för att vi inte ska behöva ställa in trafik vid oförutsedda händelser.”
Vad är det bästa med ditt jobb?
”Det är enkelt. Det är min fina personal. Sedan älskar jag ju såklart också att vara ute i verkligheten och köra spårvagn ibland också.”
När är det som roligast på jobbet?
”När allt är som vanligt, faktiskt. Jag trivs när allt flyter på som det ska och spårvagnarna är i tid. Sedan ser jag det såklart som en framgång när något måste lösas och jag lyckas med det.”
När är det som tuffast?
”När vi har snöväder och då inte direkt för att snön brukar påverkar spårvägstrafiken. Men när det snöar har alla bilister och lastbilschaffisar svårt att hantera sina gummidäcksfordon, så de är i vägen för oss med spårvagnar.”
Annons:
![KDslwebb1488](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2020/12/KDslwebb1488.jpg)
Två spårvagnar på Tvärbanan i Stockholmsområdet i Solna Centrum i september 2014.
Vilken egenskap tror du är viktigast i ditt jobb?
”Att vara medmänsklig i de beslut man fattar tror jag är absolut viktigast.”
Vilka saker skulle du säga är viktigast för att lyckas bra med ditt jobb?
”Att alltid ha resenärerna i fokus och att alltid följer företagets värderingar. För oss på VR är det att vi bryr oss, att vi arbetar tillsammans och att vi bidrar till utveckling.”
Vad är största förändringen under din tid i branschen?
”Helt klart den upphandlade trafiken. Det är en enorm skillnad idag jämfört med för 30 år sedan då allt var SL. Det är den största omställningen som gjorts i kollektivtrafiken någonsin tror jag.”
Vad är viktigt framåt
”Att vi får fred på jorden. Det blev helt plötsligt en mycket större önskan för många tror jag.”
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av det här:
Järnvägsmuseet åter öppet
29 juni återöppnas Järnvägsmuseet i Gävle. Det har varit stängt för renovering sedan 2017. Besökarna välkomnas av en elegant nybyggd entrébyggnad, flankerad av två glänsande orange X5-vagnar. I det sanerade lokstallet finns sex ombyggda hallar som visar järnvägens historia och utveckling.
”Jag får aldrig nog av att träffa nya människor”
Lars Fuhre kom på bättre tankar i mogen ålder. När han var 57 år utbildade han sig till tågvärd och sedan halvtannat år åker han i skytteltrafik mellan basen i Stockholm och fjärran orter som Göteborg, Malmö, Linköping och Karlstad.
Trivs bättre som tågvärd i Danmark
Fredrick Neptin trivs bättre som tågvärd i Danmark än han gjorde i Sverige. Han uppskattar ordning och reda, kontinuitet och generösa personalförmåner. DSB sköter nästan alla tågtrafik och det är ett och samma biljettsystem över hela Danmark.
Emelie Backede: “Vi måste få ordning på kompetensförsörjningen”
Hon har varit affärschef tåg på Västtrafik och innan dess Head of Service Delivery på MTRX. Emelie Backede har haft förmånen att få jobba både med både upphandlad och kommersiell trafik och lära sig vilka likheter och skillnader där finns.