Annons:
Dödsolycka efter sen förvarning
Kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att lastbilen stod på plankorsningen och att han därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Dödsolyckan i Ramseröd i januari i år inträffade på en plankorsning med halvbommar samt ljud- och ljussignaler. Det finns cirka 900 sådana vägskyddsanläggningar i Sverige, bland andra plankorsningen på Mittbanan vid Stavre strax utanför Bräcke. Bild från februari 2024.
Den slutsatsen drar Statens haverikommission.
15 januari 2024 kolliderade regionaltåg 13232 med en lastbil med släpvagn lastad med betongelement på plankorsningen Ramseröd strax öster om Uddevalla C. Lokföraren omkom.
Lastbilen var på väg till en byggarbetsplats vid ett högspänningsställverk samtidigt som tåget var på väg från Trollhättan till Uddevalla.
Släpet fastnade på korsningen
När lastbilen skulle passera över plankorsningen fastnade släpet på korsningen. Det var nysnö men vägen var plogad och sandad. Chauffören höll mycket låg hastighet över plankorsningen eftersom han skulle svänga kraftigt efter plankorsningen.
Lokföraren fick ingen förvarning om att lastbilen hade fastnat. Vägskyddsanläggningen med halvbommar och ljud- och ljussignaler aktiverades 42 sekunder före olyckan men eftersom bommarna hade gått ner mer än 15 grader fick lokföraren signalbeskedet Passera.
Först åtta sekunder före kollisionen, när tåget kört genom en kurva, var det möjligt för lokföraren att upptäcka lastbilen med släpet på korsningen.
Kollisionen oundviklig
Tåget framfördes i 90 km/h, 25 meter per sekund, och kollisionen var oundviklig. Reaktionstiden och tillsättningstiden för bromsen gjorde att hastigheten inte minskades före kollisionen.
Tågvärden och fem resenärer fick lindriga skador. Lastbilsföraren klarade sig utan fysiska skador.

Tyst minut för dödad lokförare
En lokförare i 65-årsåldern dödades vid kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbilstrailer i Ramseröd öster om Uddevalla för en vecka sedan. I dag, måndag, klockan 12.00 kommer SJ Götalandståg att hålla en tyst minut för lokföraren.
Annons:
Haverikommissionen har funnit att olyckan orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att en lastbil stod över plankorsningen och att lokföraren därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.
Haverikommissionen anser att Trafikverket som infrastrukturförvaltare inte i tillräcklig omfattning hanterat de risker som kan uppstå vid den aktuella typen av vägskyddsanläggningar, så kallade B-anläggningar med halvbommar, när tunga vägfordon passerar över en plankorsning.
Risk med tunga fordon på B-anläggningar
Tidigare olyckor visar att tunga fordon som passerar plankorsningar med halvbommar, så kallade B-anläggningar, utgör en förhöjd risk som kan leda till allvarliga konsekvenser.
Haverikommissionen rekommenderar Trafikverket att:
- Utifrån dagens förutsättningar utvärdera om det finns skäl att omvärdera beslutet att inte utveckla B-anläggningens funktion med fokus på hur vägskyddsanläggningen kan göras säkrare för järnvägspersonal, resenärer och vägtrafikanter.
- Prioritera arbetet med införande av ett system som varnar lokföraren om föremål vid plankorsningar för att höja säkerheten för järnvägspersonal och resenärer.
I flera andra länder, bland annat i Norge och Danmark, har infrastrukturförvaltarna monterat hinderdetektor vid plankorsningar som ger lokförarna stoppbesked om det finns främmande föremål som landsvägsfordon på plankorsningen när tågen närmar sig.
SHK vill se fler hinderdetektorer
I utredningen av plankorsningsolyckan i Hökmora söder om Avesta Krylbo 2018 lämnade SHK en rekommendation till Trafikverket att överväga ökad användning av hinderdetektering.
I svaret på rekommendationen uppgav Trafikverket då att den tillgängliga tekniken av hinderdetektorer var föråldrad och behövde bytas ut.
Trafikverket arbetar med att ta fram en ny teknik för hinderdetektion men säger att man haft svårigheter att få fram en driftsäker metod.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Hässleholm–Lund delas upp i två etapper
Järnvägsprojektet Hässleholm-Lund kommer att delas upp i två etapper för att korta projekteringstiden. Projektet delas i Stångby strax norr om Lund.
Krogen eldhärjad
En av Snälltågets fem restaurangvagnar fick omfattande skador under en brand på Malmö personbangård natten till onsdag 26 mars.
Vätgaslok till Train & Rail
Det första av 25 vätgaslok som polska Pesa bygger för Väte rail kommer till Sverige om drygt en månad. Loket kommer att visas i anslutning till Train & Rail i Stockholm 6–8 maj.
Wabtec köper Dellner Couplers av EQT
Det amerikanska tågkomponentföretaget Wabtec köper det svenska tågkoppeltillverkaren Dellner Couplers för 890 miljoner euro, motsvarande cirka 9,6 miljarder kronor.