Annons:
Dödsolycka efter sen förvarning
Kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att lastbilen stod på plankorsningen och att han därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Dödsolyckan i Ramseröd i januari i år inträffade på en plankorsning med halvbommar samt ljud- och ljussignaler. Det finns cirka 900 sådana vägskyddsanläggningar i Sverige, bland andra plankorsningen på Mittbanan vid Stavre strax utanför Bräcke. Bild från februari 2024.
Den slutsatsen drar Statens haverikommission.
15 januari 2024 kolliderade regionaltåg 13232 med en lastbil med släpvagn lastad med betongelement på plankorsningen Ramseröd strax öster om Uddevalla C. Lokföraren omkom.
Lastbilen var på väg till en byggarbetsplats vid ett högspänningsställverk samtidigt som tåget var på väg från Trollhättan till Uddevalla.
Släpet fastnade på korsningen
När lastbilen skulle passera över plankorsningen fastnade släpet på korsningen. Det var nysnö men vägen var plogad och sandad. Chauffören höll mycket låg hastighet över plankorsningen eftersom han skulle svänga kraftigt efter plankorsningen.
Lokföraren fick ingen förvarning om att lastbilen hade fastnat. Vägskyddsanläggningen med halvbommar och ljud- och ljussignaler aktiverades 42 sekunder före olyckan men eftersom bommarna hade gått ner mer än 15 grader fick lokföraren signalbeskedet Passera.
Först åtta sekunder före kollisionen, när tåget kört genom en kurva, var det möjligt för lokföraren att upptäcka lastbilen med släpet på korsningen.
Kollisionen oundviklig
Tåget framfördes i 90 km/h, 25 meter per sekund, och kollisionen var oundviklig. Reaktionstiden och tillsättningstiden för bromsen gjorde att hastigheten inte minskades före kollisionen.
Tågvärden och fem resenärer fick lindriga skador. Lastbilsföraren klarade sig utan fysiska skador.
Tyst minut för dödad lokförare
En lokförare i 65-årsåldern dödades vid kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbilstrailer i Ramseröd öster om Uddevalla för en vecka sedan. I dag, måndag, klockan 12.00 kommer SJ Götalandståg att hålla en tyst minut för lokföraren.
Annons:
Haverikommissionen har funnit att olyckan orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att en lastbil stod över plankorsningen och att lokföraren därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.
Haverikommissionen anser att Trafikverket som infrastrukturförvaltare inte i tillräcklig omfattning hanterat de risker som kan uppstå vid den aktuella typen av vägskyddsanläggningar, så kallade B-anläggningar med halvbommar, när tunga vägfordon passerar över en plankorsning.
Risk med tunga fordon på B-anläggningar
Tidigare olyckor visar att tunga fordon som passerar plankorsningar med halvbommar, så kallade B-anläggningar, utgör en förhöjd risk som kan leda till allvarliga konsekvenser.
Haverikommissionen rekommenderar Trafikverket att:
- Utifrån dagens förutsättningar utvärdera om det finns skäl att omvärdera beslutet att inte utveckla B-anläggningens funktion med fokus på hur vägskyddsanläggningen kan göras säkrare för järnvägspersonal, resenärer och vägtrafikanter.
- Prioritera arbetet med införande av ett system som varnar lokföraren om föremål vid plankorsningar för att höja säkerheten för järnvägspersonal och resenärer.
I flera andra länder, bland annat i Norge och Danmark, har infrastrukturförvaltarna monterat hinderdetektor vid plankorsningar som ger lokförarna stoppbesked om det finns främmande föremål som landsvägsfordon på plankorsningen när tågen närmar sig.
SHK vill se fler hinderdetektorer
I utredningen av plankorsningsolyckan i Hökmora söder om Avesta Krylbo 2018 lämnade SHK en rekommendation till Trafikverket att överväga ökad användning av hinderdetektering.
I svaret på rekommendationen uppgav Trafikverket då att den tillgängliga tekniken av hinderdetektorer var föråldrad och behövde bytas ut.
Trafikverket arbetar med att ta fram en ny teknik för hinderdetektion men säger att man haft svårigheter att få fram en driftsäker metod.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av svenska RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
Regionaltågen räddade
Regionaltågen i Bergslagen och på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är räddade. Åtminstone under 2025. Trafikverket lovar bidrag till Tåg i Bergslagen och Region Kalmar län ett år till.
Inlandsbanan kan rustas med lån
Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.