Annons:

Publicerad: 2024-11-15

Dödsolycka efter sen förvarning

Kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att lastbilen stod på plankorsningen och att han därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Dödsolyckan i Ramseröd i januari i år inträffade på en plankorsning med halvbommar samt ljud- och ljussignaler. Det finns cirka 900 sådana vägskyddsanläggningar i Sverige, bland andra plankorsningen på Mittbanan vid Stavre strax utanför Bräcke. Bild från februari 2024.

Den slutsatsen drar Statens haverikommission.

15 januari 2024 kolliderade regionaltåg 13232 med en lastbil med släpvagn lastad med betongelement på plankorsningen Ramseröd strax öster om Uddevalla C. Lokföraren omkom.

Lastbilen var på väg till en byggarbetsplats vid ett högspänningsställverk samtidigt som tåget var på väg från Trollhättan till Uddevalla.

Släpet fastnade på korsningen

När lastbilen skulle passera över plankorsningen fastnade släpet på korsningen. Det var nysnö men vägen var plogad och sandad. Chauffören höll mycket låg hastighet över plankorsningen eftersom han skulle svänga kraftigt efter plankorsningen.

Lokföraren fick ingen förvarning om att lastbilen hade fastnat. Vägskyddsanläggningen med halvbommar och ljud- och ljussignaler aktiverades 42 sekunder före olyckan men eftersom bommarna hade gått ner mer än 15 grader fick lokföraren signalbeskedet Passera.

Först åtta sekunder före kollisionen, när tåget kört genom en kurva, var det möjligt för lokföraren att upptäcka lastbilen med släpet på korsningen.

Kollisionen oundviklig

Tåget framfördes i 90 km/h, 25 meter per sekund, och kollisionen var oundviklig. Reaktionstiden och tillsättningstiden för bromsen gjorde att hastigheten inte minskades före kollisionen.

Tågvärden och fem resenärer fick lindriga skador. Lastbilsföraren klarade sig utan fysiska skador.

Tyst minut för dödad lokförare

En lokförare i 65-årsåldern dödades vid kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbilstrailer i Ramseröd öster om Uddevalla för en vecka sedan. I dag, måndag, klockan 12.00 kommer SJ Götalandståg att hålla en tyst minut för lokföraren.

Annons:

Haverikommissionen har funnit att olyckan orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att en lastbil stod över plankorsningen och att lokföraren därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.

Haverikommissionen anser att Trafikverket som infrastrukturförvaltare inte i tillräcklig omfattning hanterat de risker som kan uppstå vid den aktuella typen av vägskyddsanläggningar, så kallade B-anläggningar med halvbommar, när tunga vägfordon passerar över en plankorsning.

Risk med tunga fordon på B-anläggningar

Tidigare olyckor visar att tunga fordon som passerar plankorsningar med halvbommar, så kallade B-anläggningar, utgör en förhöjd risk som kan leda till allvarliga konsekvenser.

Haverikommissionen rekommenderar Trafikverket att:

  • Utifrån dagens förutsättningar utvärdera om det finns skäl att omvärdera beslutet att inte utveckla B-anläggningens funktion med fokus på hur vägskyddsanlägg­ningen kan göras säkrare för järnvägspersonal, resenärer och vägtrafikanter.
  • Prioritera arbetet med införande av ett system som varnar lokföraren om föremål vid plankorsningar för att höja säkerheten för järnvägspersonal och resenärer.

I flera andra länder, bland annat i Norge och Danmark, har infrastrukturförvaltarna monterat hinderdetektor vid plankorsningar som ger lokförarna stoppbesked om det finns främmande föremål som landsvägsfordon på plankorsningen när tågen närmar sig.

SHK vill se fler hinderdetektorer

I utredningen av plankorsningsolyckan i Hökmora söder om Avesta Krylbo 2018 lämnade SHK en rekommendation till Trafikverket att överväga ökad användning av hinderdetektering.

I svaret på rekommendationen uppgav Trafikverket då att den tillgängliga tekniken av hinderdetektorer var föråldrad och behövde bytas ut.

Trafikverket arbetar med att ta fram en ny teknik för hinderdetektion men säger att man haft svårigheter att få fram en driftsäker metod.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Samtliga 620-lok till Sverige

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance tar över samtliga 620-lok från SBB Cargo, enligt en preliminär uppgörelse. De första 15 loken levereras troligen till Sverige under 2026.

SBB använde ofta 620-loken i koppling med 420-lok på Gotthardsbanan innan nya Gotthard Basistunnel stod klar. 620 064 och 420 347 med kombitåg vid Gurtnellen i oktober 2016.
Nyhet

Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas

Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.

Nyhet

Tågen kan rulla på måndag

Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.