Annons:

Publicerad: 2024-02-22

Emelie Backede: Vi måste få ordning på kompetensförsörjningen

Hon har varit affärschef tåg på Västtrafik och innan dess Head of Service Delivery på MTRX. Emelie Backede har haft förmånen att få jobba både med både upphandlad och kommersiell trafik och lära sig vilka likheter och skillnader där finns.

Om Emelie Backede

Om Emelie Backede

Regionchef på InTransit Mobility Engineering AB

”De absolut största likheterna mellan upphandlad och kommersiell trafik är kundernas behov och vilka tjänster de behöver. Största skillnaden är att en pendeltågsresenär reser för att den inte har något val. Den största andelen av dem som reser långt har valt det själva”, berättar Emelie Backede.

Vad gör du på dagarna?

”Jag utvecklar och driver företaget jag jobbar för och arbetar också med vissa upphandlingar som rådgivare, nu senast till exempel i tunnelbaneupphandlingen i Stockholm.”

Vad är det bästa med ditt jobb?

”Att jag får ta del av framgång och känna att jag har bidragit, oavsett om det är en medarbetare eller om det är en kund som vinner en stor upphandling.”

När är det som roligast på jobbet?

”Det är när jag får hänga på kontoret och umgås med mina kollegor. Det är mycket skratt och en kreativ plats. Jag tycker om att få vara i miljöer där jag får mycket energi.”

När är det som tuffast på jobbet?

”När tiden inte räcker till och när jag får ta beslut som har konsekvenser för medarbetare eller andra som jag bryr mig om. Det tycker jag inte om.”

Emelie Backede tycker att tågbranschen måste hämta inspiration utifrån, till exempel från besöksnäringen: ”Ska du bygga servicemedvetenhet, måste du utmana din egen medvetenhetsnivå. Det betyder att du måste höja blicken och titta utanför branschen.”

Annons:

Vilken egenskap tror du är viktigast i ditt jobb?

”Det är extremt viktigt att förstå varje medarbetares kapacitet och behov. Som tjänsteföretag är det medarbetarna som ÄR verksamheten. Min inställning är att de SKA vilja ha oss som arbetsgivare och SKA vilja ha mig som ledare.”

Vad krävs för att lyckas bra med ditt jobb?

”Det krävs att du har ett genuint intresse för tillväxt och är mycket serviceinriktad som person, att du servar andra och är prestigelös. Kärnan är tillit och förtroende, eftersom våra kunder hör av sig för vår kompetens eller mer kapacitet.”

Vad är största förändringen under din tid vid järnvägen?

”Jag har svårt att sätta fingret på den största förändringen. Men det är stort och viktigt att kvinnor fått en tydligare plats i ledningen på företagen. Jämställdheten har ökat. Digitaliseringen är en annan sak som gått framåt ordentligt, till exempel att man inte kollar biljetter längre hos MTRX och SJ.”

Vad är viktigt framåt?

De här stora initiativen måste få ta plats. Att till exempel Omtag Svensk Järnväg kommer vidare till operativa saker. Vi måste också få ordning på kompetensförsörjningen. Det måste fram lokförare och personal och lokförare måste vilja stanna i branschen.”

Vad krävs för att lyckas bra med ditt jobb?

  • Det krävs att du har ett genuint intresse för tillväxt och är mycket serviceinriktad som person.
  • Du ska vilja serva andra och vara prestigelös.
  • Kärnan är tillit och förtroende, eftersom våra kunder hör av sig för vår kompetens eller mer kapacitet.

TEXT: Jonas Friberg

ANNONS:

Du kanske också är intresserad av det här:

Porträtt

Trivs bättre som tågvärd i Danmark

Fredrick Neptin trivs bättre som tågvärd i Danmark än han gjorde i Sverige. Han uppskattar ordning och reda, kontinuitet och generösa personalförmåner. DSB sköter nästan alla tågtrafik och det är ett och samma biljettsystem över hela Danmark.

Porträtt

Kaffe-Jocke: ”En järnvägare springer inte!”

Från morgonens första kopp till kvällens sista stopp. Lokföraren Joakim ”Kaffe-Jocke” Thörnvall har nästan tre decennier bakom spakarna och bjuder här på en berättelse som går långt bortom rälsen och kaffepauser. Från morgonens första säkerhetskontroll till kvällens sista stopp får vi inblick i ett yrkesliv som kännetecknas av passion, precision och en kärlek till järnvägen.