Annons:

Publicerad: 2024-10-14

EU-beslut om spårkapacitet i vår

Johan Danielsson (S) blir ansvarig förhandlare för den socialdemokratiska gruppen i EU-parlamentet när parlamentet och rådet ska enas om en kapacitetsförordning för de europeiska järnvägarna.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Johan Danielsson. FOTO: Foto: Therese Kristiansson

Annons:

”Det finns olika uppfattningar om avvägningen mellan nationell och internationell trafik och om avvägningen mellan godståg och persontåg men jag tror vi ska kunna komma överens” säger Johan Danielsson.

EU kommer troligen att fatta beslut om en så kallad Kapacitetsförordning under våren. Den kommer att reglera hur kapaciteten på ska kunna ökas med nuvarande järnvägar och hur utrymmet på spåren ska fördelas.

Förhandlingarna inleds inom kort

I måndags förra veckan beslöt Europaparlamentet att inleda förhandlingar med Europeiska unionens råd om utformningen av Kapacitetsförordningen. Rådet består av ministrarna från de 27 medlemsländerna. Förhandlingarna leds av EU-kommissionen.

Johan Danielsson är ledamot av utskottet för transport och turism.

”EU och många länder i EU har tidigare beslutat att mer gods ska föras över från landsväg till järnväg men just nu går utvecklingen åt fel håll”, säger Johan Danielsson.

”Vi är inte ens i närheten av de ambitioner som finns för godstrafiken på järnväg.”

”Spåren måste utnyttjas bättre”

”På kort sikt måste vi utnyttja spåren bättre men på längre sikt måste EU-länderna bygga ut kapaciteten så fler tåg kan framföras.”

EU vill se till att den internationella godstågstrafiken får tillräckligt utrymme när många länder prioriterar den nationella trafiken. Ett BLS kombitåg från Italien på väg norrut den 13 mars 2020 vid Frutigen på Lötschbergbahn i Schweiz.

Johan Danielsson har som så många andra noterat att det blivit allt svårare att bedriva internationell tågtrafik i Europa.

”De nationella intressena har tagit över och kapaciteten fördelas till förmån för nationell trafik i många länder”, säger han.

”Situationen alarmerande”

Situationen är alarmerande och riskerar att förvärras. De nationella intressena måste balanseras och det måste finnas utrymme för tåg som rullar över nationsgränserna, både godståg och persontåg,”

Den kapacitetsförordning som av allt att döma kan antas av parlamentet och rådet i vår kommer att reglera hur kapaciteten ska fördelas mellan nationell och internationell trafik och de ska garantera en minimikapacitet för internationell godstrafik.

”Det måste gå att förbättra processerna för kapacitetstilldelning och trafikledning”, säger Johan Danielsson.

”De enskilda länderna bör inte få möjlighet att trycka undan internationell godstrafik. Vi måste skapa kraftfulla regler som garanterar framkomligheten för gods på järnväg genom Europa.”

Hoppas på breda lösningar

Johan Danielsson hoppas på breda lösningar som alla länder kan ställa sig bakom.

”Men man inser ju att Sverige och exempelvis Tyskland har helt olika förutsättningar”, säger han.

”Sverige har ju obetydlig transittrafik på järnväg, Tyskland har väldigt mycket godstrafik in i landet, ut ur landet och genom landet.”

Det finns åsiktsskillnader mellan de politiska blocken i Europa även om de, enligt Danielsson, inte är så påfallande när det gäller kapacitetsfördelningen på järnvägarna.

”Som jag uppfattar det finns det en samsyn bland de svenska politikerna i Europaparlamentet om nödvändigheten av att underlätta för den gränsöverskridande trafiken”, säger Johan Danielsson.

”För svensk industri är det avgörande att det finns ett klimatsmart och effektivt sätt att frakta varor på kontinenten på järnväg.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Långsamt på väg mot normal tågtrafik

Ådalsbanan förbi Prästmon kan troligen inte öppnas förrän i vecka 40 och Stambanan genom övre Norrland förbi Skorped troligen inte förrän vecka 41. Till dess begränsas tågtrafiken på Botniabanan.

Foto: Åke Hedman Sedan Botniabanan och södra delen av Ådalsbanan blivit framkomliga rullar tågen i en strid ström genom Sundsvall. Norrgående ståltåg med Mb 4013 och Mb 4015 som dragkraft passerar Sundsvall V strax före klockan 18 den 16 september.
Nyhet

Samtliga 620-lok till Sverige

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance tar över samtliga 620-lok från SBB Cargo, enligt en preliminär uppgörelse. De första 15 loken levereras troligen till Sverige under 2026.

SBB använde ofta 620-loken i koppling med 420-lok på Gotthardsbanan innan nya Gotthard Basistunnel stod klar. 620 064 och 420 347 med kombitåg vid Gurtnellen i oktober 2016.
Notis

Höjning av miljökompensation för godstransporter på järnväg

Regeringen meddelade idag måndag att de i höstbudgeten kommer att föreslå att miljökompensationen för godstransporter på järnväg höjs till 885 miljoner kronor per år 2026–2030. Det är en ökning med drygt 300 miljoner kronor per år, och kan förhoppningsvis bidra till att stimulera utvecklingen av intermodala transporter.

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.
Nyhet

Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas

Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.