Annons:
Experter: Järnvägen Oslo-Stockholm måste stärkas
På måndag väntas Ungern bli det sista landet att godkänna Sveriges Natoansökan. Ett inträde i Nato innebär inte bara ett starkare skyddsnät mot militära angrepp utan åtföljs även av förpliktelser gentemot övriga medlemsländer.
I en rad artiklar i Dagens Industri den senaste veckan, belyser såväl experter som infrastrukturministern det omfattande upprustningsbehovet av landets infrastruktur för att stärka kommunikationerna i framför allt öst-västlig riktning, och pekar särskilt ut järnvägsförbindelsen mellan Stockholm och Oslo.
Per Skoglund, universitetslektor på Försvarshögskolan, säger till tidningen att just den sträckan blir högprioriterad vid ett svenskt inträde i Nato av totalförsvarspolitiska skäl, det vill säga både för militära och civila syften.
Även Rickard Bergqvist, professor i transportekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg, ser goda möjligheter för Sverige att satsa på sträckan utan att det blir inflationsdrivande, skriver Dagens Industri.
Och eftersom den svenska infrastrukturen även ligger i Natos intresse finns en stor möjlighet till betydande medfinansiering både från Nato och EU.
– Vi har visat att det snabbt går att åstadkomma en ny gränsförbindelse i stråket Oslo–Stockholm. Byggindustrin står beredd och stora delar går att finansiera med brukarintäkter. Men regeringarna måste börja agera nu, för det är bråttom! Låt Trafikverket fortsätta 2022 års föreslagna planprocess, tillsätt en samordnare likt det man gjort för Arlanda flygplats och låt näringslivet få fördjupa sina planer i dialog med staten, säger Jonas Karlsson, vd för Oslo-Stockholm 2.55.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
EQT köper A-Train
Riskkapitalbolaget EQT köper genom fonden Active Core Infrastructure 1 infrastrukturförvaltaren och tågoperatören A-Train av ett antal investera i Australien och Kina. Köpeskillingen är hemlig.
Infrakraft förvärvar Trackteam
Infrakraft växer vidare genom förvärvet av Trackteam Projektledning AB med bas i Falun. Därmed utökas och breddas Infrakrafts erbjudande inom projektledning och teknisk expertis kopplat till järn- och spårinfrastruktur.
Green Cargo rekryterar ny produktionsdirektör
Green Cargo har rekryterat Erika Ahlqvist som ny produktionsdirektör. Hon tillträder tjänsten den 1 februari 2026 och kommer att ingå i bolagets ledningsgrupp.
SJ kör vidare i Norge
SJ Norge får köra tågen på Dovrebanan, Rørosbanan, Nordlandsbanan, Raumabanan och Trønderbanan i ytterligare två år. Det har Jernbandedirektoratet beslutat.
Fler tåg i tid i november
88,6 procent av alla persontåg var i tid i november. Lokaltågen var mest punktliga, fjärrtågen mest försenade. Men det är stora skillnader mellan olika fjärrtågslinjer.
Intensivutbildning till signaltekniker
Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.
Utredning om effektivare organisering av statlig väg och järnväg klar
Regeringen har tagit emot en utredning som analyserat alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet med uppdraget var att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar.
Storsatsning på nya underhållståg
Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven i Järna
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Sweco vinner uppdrag om två nya spår mellan Hässleholm och Lund
Trafikverket har gett arkitektur- och teknikkonsultföretaget Sweco i uppdrag att genomföra en lokaliseringsutredning för två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Stångby, norr om Lund. Genom att gå från två till fyra spår på sträckan förbättras möjligheten till arbetspendling och kapaciteten för godstransporter på järnväg ökar. Uppdraget, med ett ordervärde på cirka 80 MSEK, löper till mitten av 2028.









