Annons:

Publicerad: 2024-12-20

Första spadtaget för unik växelfabrik

I går togs det första spadtaget för Vosslohs nya växelfabrik på det som ska bli Överste von Rosens gata 66 i Kumla.
”Det här är den första nya växelfabriken som byggs i Sverige på 120 år, så det är ett otroligt projekt att få vara med om”, sa Jonas Zittra på Vossloh.

Text: Ulf Nyström

Andreas Brorsson, kommunstyrelsens ordförande Kumla kommun, Jonas Zittra från Vossloh och Magnus Andersson, kommunstyrelsens ordförande Hallsbergs kommun, tar ett symboliskt första spadtag för fortsatt god samverkan. FOTO: Vossloh

Annons:

Den nya växelfabriken byggs precis på kommungränsen mellan Kumla och Hallsberg, bredvid Trafikverkets rälsverkstad på Sannahed. Placeringen vid Sveriges viktigaste järnvägsknut möjliggör en modern och effektiv spårväxelproduktion enligt Vossloh.

”Det här en strategisk viktig flytt för oss. Vår nya fabrik levererar tillgänglighet i spår från och med vintern 2026. Det är ingen slump att detta sker samtidigt som Sverige växlar upp och effektiviserar både underhåll och kapaciteten i järnvägssystemet, sa Jonas Zittra på Vossloh som projektleder bygget av den nya fabriken.

Vosslohs nuvarande verkstad, som byggdes 1904, ligger på CV-området mitt i centrala Örebro. De lokalerna är inte längre ändamålsenliga, samtidigt som området håller på att utvecklas till en ny central stadsdel med bostäder, skolor, arbetsplatser och olika servicefunktioner.

”Vi har med åren hamnat mitt i stan. Med flytten slipper vi stänga av trafiken i halva stan varje gång vi levererar ut våra växlar”, sa Jonas Zittra.

Världsunik fabrik

Vossloh är den första aktören i världen som automatiserar de traditionellt manuella processerna inom spårväxelindustrin

”Vi sätter en helt ny standard för produktion, arbetsmiljö och säkerhet med den här fabriken som verkligen blir State of the art med helt automatiserad produktionslina och robotutläggning av sliprar”, sa Jonas Zittra, som räknar med att fabriken öppnar för produktion om ungefär ett år.

 Samverkan och kommunhumor

”Det vi ser nu är en aktivering av den första detaljplanen som gjordes över kommungränserna. Den vann laga kraft 2013 och det var faktiskt mitt första ordförandeuppdrag i kommunen”, mindes Jonas Brorsson, kommunstyrelsens ordförande i Kumla kommun och fortsatte:

”Samverkan faktiskt gick så bra då, att planhandläggaren i Hallsberg sade upp sig och började i Kumla kommun”, sa han och skrattade.

”Vi ser mycket fram emot Vosslohs etablering i kommunen.”

Interiör vy av Vosslohs nya växelfabrik i Kumla. På den datorgenererade bilden syns den helt automatiserade produktionslinan med robotutläggning av sliprar. ILLUSTRATION: Vossloh
Exteriör vy av Vosslohs nya växelfabrik i Kumla. Datorgenererad bild. ILLUSTRATION: Vossloh

Magnus Andersson, kommunstyrelsens ordförande Hallsbergs kommun konstaterade att det var ett historiskt ögonblick för kommunstyrelsens ordförande i Hallsberg att få vara med på ett första spadtag i Kumla kommun.

”Vi är glada att Vossloh valt att etablera sig så här nära vår kommungräns”, sa han.

”Skämt åsido, Hela det här området som nu växer fram mellan Hallsberg och Kumla är Sveriges järnvägsnav och Vossloh stärker den här etableringen och sätter vår region än mer på kartan”, sa han.

”Sveriges hetaste järnvägskluster”

Dino Keljalic, projektledare på Railcenter Hallsberg, passade på att berätta om det nätverkstänk som gör organisationen unik.

”Här i regionen finns nästan hela järnvägsbranschen representerad. Railcenter Hallsberg skapar samhällsnytta genom att bygga starka nätverk med företag och verksamheter i regionen”, sa han och fortsatte:

”Vi arbetar resurseffektivt och inkluderande och på ett helt nytt sätt genom att knyta ihop alla befintliga resurser inom utbildning och innovation. Vi bygger något helt nytt och skapar samtidigt mervärde och attraktivitet för hela järnvägsbranschen. Vi är Sveriges hetaste järnvägskluster.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

133 miljoner investeras i järnväg i Luleå Hamn

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat från 8 till 30 miljoner ton och från 600 till 2 500 inkommande fartyg. Nu beviljar Tillväxtverket och EU:s regionalfond 53,2 miljoner kronor som ska rusta hamnens järnvägsanläggning så att industrin kan nyttja den för transporter.

Notis

Lövholmen kombiterminal fyller ett år

Lövholmen kombiterminal i Piteå firade nyligen ett år i drift. Terminalen, som ägs av Stenvalls Trä, startade inledningsvis för att hantera den egna verksamhetens transportbehov. Majoriteten av volymerna består fortfarande av sågade och hyvlade trävaror från Stenvalls fyra sågverk i regionen.

Nyhet

Rangerbangårdarna i stöpsleven

Rangerbangårdarna i Ånge, Gävle, Hallsberg, Sävenäs och Malmö bör utvecklas. Borlänge bör behållas oförändrad. Rangerbangårdarna i Sundsvall och Helsingborg kan troligen byggas om för att bli billigare i drift men deras framtida öde bör utredas ytterligare.