Annons:
Fortsatt tågtrafik till Lycksele
Persontågstrafiken mellan Umeå och Lycksele ställs inte in, i alla fall inte i år. Det enda motorvagnståget kommer alltsomoftast att rulla mellan Umeå och Lycksele även 2023.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Norrtåg Y31 1429 vid Hällforsen i Lycksele i augusti 2011.
Annons:
”Vi kommer att köra persontågen mellan Umeå och Lycksele även kommande tidtabellsperiod”, säger Joakim Berg, kommunikationsansvarig på Norrtåg. ”Vi tar ett år i taget med trafiken på Tvärbanan. På sikt måste det bli en mer stabil lösning.”
Det fanns tankar inom Region Västerbottten och Norrtåg på att ersätta de genomgående dieseltågen mellan Umeå och Lycksele med eltåg mellan Umeå och Hällnäs och landsvägsbuss mellan Hällnäs och Lycksele.
Tågen körs med ett Itino dieselmotorvagnståg, det enda Norrtåg förfogar över. Tåget har dålig tillförlitlighet och när det är på verkstad för underhåll eller akuta reparationer körs i stället elmotorvagnståg Umeå-Hällnäs och buss Hällnäs-Lycksele.

Tåget från Umeå till Lycksele gör uppehåll i Vindeln i februari 2014. Inlandsbanans Y1 1346 hade då hyrts in för att ersätta Norrtågs motorvagn.
Tågen fortsätter att rulla
Men protesterna mot nedläggning av den genomgående trafiken blev för starka och tågen kommer att rulla hela sträckan Umeå-Lycksele åtminstone till december 2023.
”Att köra dieseltåg mellan Umeå och Lycksele där halva sträckan är elektrifierad är inte försvarligt från miljö- och klimatsynpunkt”, säger Joakim Berg, ”Dieseltåg generellt och Itino-tåget i synnerhet har dessutom sämre tillgänglighet än elmotorvagnar.”
De kraftigt höjda kostnaderna för dieselbränsle har dessutom gjort trafiken med Itino-tåget betydligt med kostsam de senaste månaderna.
Kraftigt ökat resande på stambanan
Resandet med regionaltågen mellan Luleå och Umeå har ökat kraftigt under det sedan i somras när de flesta reserestriktionerna försvann.
I december i år utökas trafiken från två till tre tåppar om dagen med anslutning till SJ:s snabbtåg från Stockholm och till SJ:s nattåg mot Göteborg med vagnar till Stockholm i Umeå samt från Kiruna och Gällivare i Boden.
”Resandet med regionaltågen mellan Luleå och Umeå är redan större än det var före pandemin”, säger Joakim Berg.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Storsatsning på gammal bana
På tisdag, 20 juli, stängs järnvägen mellan Herrljunga och Borås för trafik. Om 20 veckor ska banan ha fått nytt spår och utrustning för fjärrstyrning.
Corona bromsar utbildningar
Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare. SJ och MTR har stoppat arbetsplatspraktiken för lokförareleverna och många elever är oroliga. Men Green Cargo, Hector Rail och SJ Götalandståg tar fortfarande emot praktikanter.
Backig genväg för en halv miljard
Om drygt en månad rullar tågen på det nya triangelspåret i Bergsåker. Då slipper virkestågen till sågverk och massafabriker vid kusten köra mot Sundsvall för tidsödande rundgång.
Avbokade resor ställer in tåg
Det blir ingen persontrafik på Inlandsbanan i sommar. På grund av coronapandemin och reserekommendationerna hade premiären för sommarens persontrafik skjutits upp i tre veckor till 6 juli. Nu står det klart att det inte blir någon trafik.